Kukaan käynyt synnytystapa-arviossa yksityisellä, siis jättänyt neuvolalääkärin välistä?
Mietin tätä yhtenä vaihtoehtona, koska neuvolassamme vaihtuu lääkärit yhtenään ja ovat olleet aika "omituisia". Neuvola sanoi, että synnytystapa-arvio on todella nopea tapahtuma ja heillä ei ole käytössä edes ultraa, eikä he voi mitenkään olla 100 %, että onko lapsi pää alaspäin vai perätilassa. Aika outoa?????
Minulla on työpaikan kautta laaja työterveyshuolto ja pääsisin luultavasti ilmaiseksi yksityiselle gynekologille ja voisi siis valita sellaisen gynekologin, joka on myös synnytyslääkäri. Täällä saisin varmaan ihan erilaisen synnytystapa-arvion ja näkisin vauvan ultrassakin. Olisihan se kiva tietää vähän tarkemmin vauvan painosta yms, kun näkisin ne ultrassa.
Nyt kysyisinkin kokemuksia tästä synnystystapa-arviosta yksityisellä? Onkohan laadukkaampaa kuin neuvolassa?
Kommentit (9)
Tässä kunnassa tarjotaan tasan 1 ultra viikolla 20... Että silleen....
Mä en ole yhdenkään lapsen kohdalla (neljä yhteensä) käynyt neuvolalääkärillä yhtäkään kertaa! Nehän ei ole mitään gynejä vaan ihan yleislääkäreitä. Th on aina kysellyt että kai käyt sitten yksityisellä ja olen joka lapsesta noin rv 30 käynytkin.
Neuvolassa käyminen sen viikon 22 jälkeen ei ole muuten myöskään pakollista! Ainoastaan jälkitarkastus on, ja senkin lapun voi hakea yksityiseltä.
että nopea tapahtuma se "synnytysarvio" oli, lääkäri teki tutkimuksen ja totesi, että normaalisti mahtuu tulemaan. Ei mulla mikään käynneistä ollut erikseen synnytysarviota varten, vaan ihan normaalikäynneillä tätä seurattiin.
t. 4
Lähinnä siksi, että halusin oman tutun gynen. Käyntejä oli useammin kuin neuvolassa olisi ollut.
Synnytystapa-arviossa ei kyllä ultrattu, lääkäri ei pitänyt tarpeellisena. Paino arvioitiin käsikopelolla lääkärillä ja neuvolassa ihan samoihin (ja ilmeisen oikein).
voishan sitä käydä kummallakin, mutta kun mua ei oikein ne neuvolalääkärit kiinnosta. Nyt olen käynyt kahdesti neuvolalääkärillä ja kummallakin kerralla eri lääkäri ja aika kummallisia ovat kummatkin olleet.
Joten siksi mielellään jättäisin välistä kokonaan tuon neuvolalääkärin.
ap
ei kyetä tekemään varsinaista synnytystapa-arviota kuin normitapauksissa. Ainakin pk-seudulla synnytystapa-arvio tehdään synnytyssairaalassa. Syitä ovat mm. perätila tai epäily siitä, aiemmat sektiot tai ongelmat jne... Neuvolalääkärin (jotka minullakin ovat olleet omituisia) tehtävänä on lähettää epäselvät tapaukset arvioon.
kun lääkäriajat ovat muutenkin kortilla...
eri asi aon sitten, että kaataako työterveyshuolto raskauteen liittyvät käynnit - monesti nimittäin ei.
ja kaikki gynekologithan on naisten tautien ja synnytysopin lääkäreitä, mutta tieey toiset ovat perehtyneempia esim. seulontaultriin, mutta kai nyt kuka näkee on pää alaspäin :-9