Jääkö lapselle muka traumoja jos annan lääkkeen väkisin
Lapseni, 3v, on ollut kovassa kuumeessa eilisestä lähtien ja olen kokeillut kaikki keinot antaa hänelle kuumetta alentavaa lääkettä. Eilen sain kuumeen alas antamalla veteen liotettua Pamol F:ää väkisin suuhun ruiskulla.
Aamulla lapsi ei ollut kuumeinen kun lähdin asioilleni ja jätin hänet isän hoiviin. Kun tulin kotiin 5 tunnin päästä, isukki sanoi että lapsi on maannut koko päivän suurinpiirtein samassa kohtaa sohvalla eikä ole syönyt eikä juonut mitään.
Kysyin onko kuumetta ja mies sanoi että lapsi ei ole antanut mitata (korvakuumemittarilla). Otin lapsen syliini ja mittasin kuumeen puoliväkisin ja sitä oli 39,6 ja taas annoin lääkettä väkisin suuhun kun suostuttelu ei auttanut.
Mies syyttää minua että aiheutan lapselle traumoja. Kuume laski ja lapsi leikkii parhaillaan pirteänä. Isänsä olisi makuuttanut lasta kuumeessa kun lapselle ei muka saa aiheuttaa traumoja väkisin lääkitsemällä!!
Kommentit (7)
Mutta lääke vaan on annettava. Eihän siinä vaihtoehtoja ole.
rajujakin hoitotoimenpiteitä jos on pakko?
kyllä tuon ikäinen lapsi jo ymmärtää miksi lääkettä annetaan ja että vanhemmat tarkoittavat hyvää vaikka itse toimenpde ikävältä tuntuisikin. Tuskin tilanne nyt mitenkään uhkaava ja pelottava kuitenkaan on...
Lääke on annettava, ei siinä pitäisi olla mitään vaihtoehtoja. Miehille vaan voi olla vaikeampaa olla se, joka "pakottaa" johonkin.
ja tilanne oli aika pahakin. Minulle piti tehdä toimenpide, jota vastustin kun pelotti. Lääkäri kertoi vanhemmilleni, että hän ei tee sitä väkisin edes lapselle. Äiti sitten puhui ja puhui ja suostuin hommaan. Jos en olisi suostunut, olisin ehkä kuollut. Toivottavasti ei enää lapsen vastuulle laiteta tuollaisia asioita. Eihän lapsi ymmärrä asioiden vakavuutta.
Oman kokemukseni mukaan se on paras, nopein ja kivuttomin tapa. Nuorempi lapseni otti mielummin suppoja kuin nestemäistä ainetta viisivuotiaaksi asti (siis muutoinkin kuin nukkuessaan ;-))
Jos lapsella on noin korkea kuume, niin eikö silloin ole tärkeämpää lapsen terveys, kuin se mitä lapsi itse haluaa. Se on aikuinen joka määrää. Noin korkeassa kuumeessa lapsi on ihan sekaisin, eikä itse tiedä mitään tästä maailmasta. Kyllä lapsi ehtii saada aihetta teraupeutille muustakin...
Typerä mies, kun menee lapsen mielitekojen mukaan. Kysy siltä mieheltä onko hän nähnyt ulkona sorsaemoa ja poikasia? Meneekä emo edellä vai poikaset?