Millä "kellastuneet" hopealusikat puhtaaksi?
Millä "kellastuneen" hopean saa puhtaaksi? Mulla on vanhoja, 50-luvulta peräisin olevia hopealusikoita, jotka hopeanpuhdistusaineen avulla kyllä lähtivät puhtaaksi ja ovat varsin kiiltävät nyt, mutta väri muistuttaa enemmän kultaa kuin hopeaa. Millä ne saisi hopeavärisiksi?
Kommentit (11)
Ihan tavallinen alumiinifolio kelpaa. Sillä vuorataan joku kippu, johon laitetaan vettä ja suolaa. Annetaan hopeaesineiden lillua. Joskus olen myös kiillottanut hammastahnalla, mutta en sitä millekään perintökaluille suosittele, kun en tiedä kuinka kuluttavaa oikeasti on. Puhtaaksi kyllä lähtee.
Ihan tavallinen alumiinifolio kelpaa. Sillä vuorataan joku kippu, johon laitetaan vettä ja suolaa. Annetaan hopeaesineiden lillua. Joskus olen myös kiillottanut hammastahnalla, mutta en sitä millekään perintökaluille suosittele, kun en tiedä kuinka kuluttavaa oikeasti on. Puhtaaksi kyllä lähtee.
ja sit oon kuullu myös että hammastahnalla saa puhtaaksi, mutta en ole itse kokeillut.
mä olen kuullut että kulho vuorataan foliolla ja sinne laitetaan ruokasoodaa ja kuumaa vettä ja sitten ne puhdistettavat tavarat ja annetaan olla hetki. toimi ainakin hopeisiin salaatinottimiin jotka oli tummunu.
Ja jotain muuta metallia alla. Ja hopea kulunut pois vuosien varrella ja se toinen metalli kuultaa läpi.
Tai sitten pitää vain hangata lisää.
tarkistin kaikki leimat vielä oikein kunnolla kun aloin kiillottamaan. Nyt makaavat sellaisen hopeanpuhdistuslevyn päällä suolavedessä, sekään ei tunnu auttavan ainakaan heti. ap
vähän luulen, että eivät ole hopeaa...
voisko olla uushopeaa? UH