Apua jaksamiseen, vauva 2 viikkoa!
Hei, antakaas vinkkejä, miten jaksaa vauva-arkea. Vauva syö öisin tunnin kahden välein, ja päivällä pitäisi jaksaa huolehtia myös kahdesta leikki-ikäisestä.
Yritän kyllä nukkua ja ulkoilla mahdollisimman paljon, mutta siitä huolimatta olen koko ajan vihainen ja kärttyinen ja tiuskin koko perheelle.
Mikä teillä on auttanut ja missä vaiheessa on helpottanut? Meillä kaksi aiempaa ovat olleet todella huonoja nukkujia, ja tämä taitaa olla samaa sorttia.
Kommentit (26)
Hei,
17 jatkaa vielä, kun luki kaikki tähänastiset viestit.
Tosi hyvä, että sulla on kuitenkin ymmärtäväinen mies! Meillä oli mies pakkaamassa laukkujaan (vähän liioittelua), kun HÄN ei jaksanut kuunnella vauvan itkua. Nukkui eri huoneessa korvatulppien kanssa ja minä hyssyttelin parkuvaa vauvaa läpi yön sylissä itsekin itkien.. Mutta kaikista rankinta oli miehelläni. Hieman katkeruutta vielä, mutta on nuo asiat jo selvitetty aikoja sitten :)
Sanon jo etukäteen, että valitkaa d-vitamiiniksi deetipat (ei siis devitol tai mikähän se toinen oli..) ja kuplaton on myös hyvä sekä siihen lisäksi vielä maitohappobakteerit. Olin epäileväinen, mutta selvän muutoksen huomasin viikon käytön jälkeen. Näyttää, että teilläkin on herkkävatsainen vauva.
Ja tosiaan, silläkin on merkitystä, mitä itse syöt.. pahimpia vatsavaivojen aiheuttajia on kahvi, ruisleipä ja kaali.. joillekin myös omena. Lista on varmasti loputon ja pakkohan sitä äidin on jotakin syödä :)
Kyllä se helpottaa.. kulunut fraasi, mutta usko pois :)
Koliikkiopata (kirja ja DVD), kirjoittaja on Kirsti Rikala joka oli maamme johtava vauvahieronnan asiantuntija.
Kirjan neuvot soveltuvat kaikille vauvoille - myös silloin, kun koliikkiongelmia EI ole. Kirjan ohjeilla vauvan vatsakipuilu saadaan loppumaan 48 tunnissa. Avainasemassa ovat ravitsemus, vauvahieronta ja turvallinen päiväjärjestys.
Mukana ovat ohjeet vastasyntyneen, isomman vauvan ja erityislasten hierontaan. Lisäksi kirja sisältää todellisen rautaisannoksen tietoa raskausajasta, hyvästä ruokavaliosta, synnytyksenjälkeisestä elämästä, imetyksestä sekä vauvan hoitamisesta ja vaatetuksesta.
Enkä osaa neuvoa yhtään mitään. Jotkut vaan eivät nuku. Kai se sitten on sitä koliikkia. Tai sitten on vaativa vauva. Tai jotain muuta. Mutta tuon valvomisen lisäksi yksi todella paljon väsyttävä tekijä on se, kun ei tiedä miksi vauva huutaa. Sitä tosiaan miettii päivin öin aivan tauotta, että mikä ihme vauvalla on.
Ja hyvin yleinen kysymys täällä on, että oletko sulkenut allergiat pois laskuista. Tuo on siitä hullu kysymys, että on aivan mahdotonta sulkea kaikki mahdolliset allergiat pois laskuista, jos äiti imettää, sillä jotainhan äidin on syötävä.
Ja sitten jokainen on tietävinään, että se johtuu syömisestä, rytmistä, nukkumisasennosta, ympäristöstä, äidistä, jne. Mutta oikeesti sellaista ikityytymätöntä vauvaa ei vain saa mitenkään tyytyväiseksi, vaikka sille tekisi mitä - tai olisi tekemättä.
Mun neuvoni on, että hanki paljon ulkopuolista apua, vaikka maksullista, ja sitten yrität vain sinnitellä.
Mulla toinen huusi vuorokauden ympäri tasan vuoden, ja sitten alkoi nukkumaan. Toinen ei huutanut, mutta heräili tunnin välein 1 v 2 kk:n ikään, sitten alkoi nukkumaan. Minä olen nyt oppinut, että lasten isä oli vauvana aivan samanlainen vaikea tapaus, joten enää en niin paljon mieti, että mitä minä tein väärin, vaan uskon, että vauva-ajan surkea nukkuminen on perinnöllistä.
Pahoittelen, että mulla ei ole antaa mitään vinkkejä jaksamiseen, mutta taidan jaksaa nyt itse paremmin, kun olen lukenut tämän viestiketjun.
Mulla ei ole kotona kuin "vain" yksi vauva, esikoiseni, jolla ikää tasan kuukausi. Väsymys painaa, kun vauva ei nuku öisin. Olen kyllä onnellinen vauvastani, enkä pois antaisi. Muistelen nyt hämärästi, että ekat pari viikkoa oli vielä pahempaa, joten luotan siihen, että taas toukokuun alkuun mennessä on himpun verran helpompaa.
Tsemppiä kaikille mammoille!
Oli koliikkia ja se loppui kuin seinään 3kk2vkon iässä.. silloin nukkui puolen tunnin torkkujen sijaan 8h putkeen ja sama jatkuu edelleen (nyt 6kk ikäinen päivänsäde). Arvaa vaan säikähdinkö, kun heräsin aamulla ennen vauvaa.. luulin, että hän on kuollut sänkyyn, kun nukkui niin hyvin.
Mutta en tiedä miten raskasta sulla on, kun vielä pieniä taaperoita pitäisi jaksaa hoitaa.. Toivottavasti sulla on miehesi apuna ja ehkä joku ystävä tai sukulainen.
Neuvolassakin sanottiin mulle, että muista sitten nukkua.. en tiedä olisiko pitänyt iitkeä vai nauraa. Missä välissä minä nukun, kun ei vauvakaan koskaan nuku.