2kk ikäisen vauvan joskus omistaneet :) apua!!
1) kuuluuko vauvalla olla jo jonkinlainen rytmi?
2) mitä jos vauva ei vielä ole hymyillyt?
3) millaisia ääniä vauva pitää?
4) vienkö lääkäriin kun on flunssa? ei kuumetta
5) millä saan rään pois nenästä?
6) voiko kainalosta mitata kuumetta?
7) kun vauva on syönyt,miten kauan nukkuu/voi antaa nukkua?
8) mitä jos vauva on (terveenä) hereillä vain noin 1h-1.30h päivässä (ja senkin pätkissä)??
Kommentit (13)
1) kuuluuko vauvalla olla jo jonkinlainen rytmi?
EI
2) mitä jos vauva ei vielä ole hymyillyt?
KYLLÄ SE VIELÄ EHTII
3) millaisia ääniä vauva pitää?
4) vienkö lääkäriin kun on flunssa? ei kuumetta
EI VARMAAN TARVI JOS EI OLE KOVASTI KIPEÄ
5) millä saan rään pois nenästä?
6) voiko kainalosta mitata kuumetta?
KYLLÄ
7) kun vauva on syönyt,miten kauan nukkuu/voi antaa nukkua?
ANNA NUKKUA NIIN KAUAN KUIN NUKKUU
8) mitä jos vauva on (terveenä) hereillä vain noin 1h-1.30h päivässä (ja senkin pätkissä)??EI MITÄÄN
tuonikäisen rytmi muuttuu joka tapauksessa nopeasti.
2) Hymyilet ja juttelet vauvalle, kyllä se sieltä tulee.
3) Ähinää, puhinaa, maiskutusta, mun esikoinen nukkuessaan jopa kiljaisi
4) Ei tarvi lääkäriä, jos syö hyvin ja vaipat kastuu.
5) Et oikein millään, nenäkonetta voi kokeilla.
6) voi mutta ton ikäiseltä onnistuu helpommin pepusta. Rasvaa mittari.
7) Niin kauan kuin nukkuu, jos vauva kasvaa normaalisti.
8) Ei mitään, kyllä se siitä virkistyy ja kohta toivot että se nukkuisi vähän enemmän.
Mutta esim nasoliini ja niistäjä hyviä kotikonsteja joita kannattaa käyttää! :)
Keittosuolatippoja nenään ja kaupoista saatavaalla pikkuniistäjällä sieraimet tyhjäksi pikkunuhassa.
1) kuuluuko vauvalla olla jo jonkinlainen rytmi? *ei kuulu, joillain kuitenkin on*
2) mitä jos vauva ei vielä ole hymyillyt? *Kyllä kerkee vielä hymyillä*
3) millaisia ääniä vauva pitää? *huu*
4) vienkö lääkäriin kun on flunssa? ei kuumetta *itse en ole vienyt*
5) millä saan rään pois nenästä? *nenfrida todella hyvä*
6) voiko kainalosta mitata kuumetta? *ensimmäinen mittaus tehdään peräaikosta, koska todetaan, että vauvalla on peräsuoli. Sen jälkeen ei peräaukkoon pitäisi koskea ulkoisella esineellä*
7) kun vauva on syönyt,miten kauan nukkuu/voi antaa nukkua? *niin pitkää kun nukkuu*
8) mitä jos vauva on (terveenä) hereillä vain noin 1h-1.30h päivässä (ja senkin pätkissä)?? *noin oli meilläkin, mutta kummasti se valveilla oloaika kasvaa*
Ja7, mikä on nenfrida?
Ja olen mitannut kerran peräsuolesta itse?! :O Luulin et se on ihan ok?? Lähtiessä sairaalasta kyllä sanoivat,että kainalosta,mut ajattelin ettei se mittari pysy kunnolla = anna kunnolla tulosta....?
Kiitos asiallisista vastauksista!!
Ja vielä yksi (tyhmä...) lisäkysymys: Nukahtaako vauvat jos vatsa on tyhjä??
ap
Missä teidän vauvat on viihtyneet parhaiten näin pieninä??
Ovatko olleet ihan kokoajan sylissä (muuten kitinää ja kiljumista,sekä päivällä,että illalla)?? Sitteri on meillä ainakin vielä aika hyödytön...
Mitä jos vauvalla on isosisarruksia,miten ihmeessä saatte ne hoidettua "sylivauvan" kanssa???
ap
Jos vauvalla on kovasti limaa ja hengitys on vaikeaa (käyttää apulihaksia, eli kylkiluiden alle tulee molemmin puolin kuopat hengittäessä) niin silloin käyttäisin lääkärissä. Varsinkin jos syö huonommin ja tuntuu koko ajan väsyneeltä. Meillä oli keskimmäisellä RS-virus ja olimme muutaman päivän sairaalassa.
Jos lievempi nuha kyseessä, kokeile sellaista laitetta, jolla voit itse imeä räkää nenästä. Toimii paremmin kuin tavallinen niistäjä. Muistaakseni on nimeltään nenäfriida tms. Löytyy isommista tavarataloista varmasti. käytä lisäksi keittosuolatippoja, joita saa apteekista.
aivastelee,vähän yskiksii,nenä tuhisee hieman ja kauheesti ei tule edes räkää mutta vähän kuitenkin.
Yöllä pikkuisen rohisi hengitys.
Syö ja pissaa hyvin,
ap
Vielä ei tarvitse mennä lääkäriin, mutta nukkuessa kannattaa yrittää saada vähän päätä ylemmäs. Jos lapsi nukkuu omassa sängyssä, niin laita patjan alle tyyny tai sängyn jalkojen alle kirjat.
Jos lapsesi valvoisi pitkiä aikoja, niin se olisi epänormaalia. Pieni vauva voi nukkua liki 20 tuntia päivässä ja se on erittäin normaalia.
Jos imetät lasta, niin on ihan normaalia, että nenästä tulee helposti tukkoinen. Maitoa menee nieluun. Keittosuolatipat ovat hyviä. Jos lapsi ei ole kovin pelokas, niin voi harkita menevänsä vauva sylissä suihkuun (erityisesti jos teillä on suihkukoppi), se suihkun höyry avaa hyvin nenää ja nielua. Vesiroiskeet ainakin pääosin kannattaa ohjata itseensä.
Meillä ovat lapset olleet huonoja nukkujia kipeinä, joten jos tuosta pahenee, niin yksi vaihtoehto on nukkua itse nojatuolissa ja lapsi siinä sylissä pystyasennossa. Tämä siis jos ei yöllä nuku muuten.
Niitä nenäfriidoja saa myös apteekeista.
sylissähän yleensä tuon ikäiset yleensä parhaiten viihtyvät. Kantoliina tai kantoreppu on hyvä apu, niin saat itse tehtyä kotihommia. Monet vauvat nukahtavat herkästi myös kantoliinaan, erityisesti jos kantaja kävelee tai liikkuu.
Lattialla voit kokeilla pitää, aina sen verran kuin vauva viihtyy. Sellainen leikkimatto leluineen on ihan hyvä. Tai sitten laitat vaikka viltin maton päälle. Lattia ja syli ovat parhaita paikkoja lapsen kehityksen kannalta, koska niissä joutuu käyttämään lihaksiaan. Jotkut vauvat viihtyvät pitkiäkin aikoja leikkimatolla, toisille minuutin ero äidistä on jo kamalaa. Pikkuhiljaa voit harjoitella.
Sitterissä ei kannata kovin paljoa pitää, siinä ei vauva pääse harjoittamaan lihaksiaan. Toki voi olla tarpeen esim sen aikaa kun itse käy suihkussa, laittaa ruokaa tms. jossa ei voi pitää lasta sylissä.
Tyhjällä vatsalla vauva voi nukahtaa, mutta ei nuku varmaan kovin kauaa
tietoa :D
Mistäs muuten sen tietää onko vauvalla nielussa tmv räkää? Joku sanoi,että lääkäriin,ettei tukehdu tmv??
ap
vie lääkäriin, vaikka ei olisi kuumetta! vauva ei saa millään räkää ja limaa ulos = tukehtumisvaara!