Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies haluaisi toisen lapsen, lapsi haluaisi sisaruksen. Minä epäilen kuitenkin

Vierailija
17.04.2009 |

omaa jaksamistani, sillä minulla on takana kaksi masennusta (eivät ns. synnytyksenjälkeisiä) ja muitakin vaikeuksia. Esikoinen, nyt 7 vuotta, oli aikoinaan yllätys, ja meillä meni miehen kanssa pitkään ennen kun opittiin elämään perheenä. Muutettiin vasta raskausaika yhteen. Mies on minua melkein kymmenen vuotta vanhempi ja hänellä oli jo tuolloin vakityö. Oma elämäni taas oli pitkään aika kaoottisessa jamassa: opinnot kesken, lyhyitä työpätkiä ja nuo masennuksetkin. Nyt olen vihdoin onnistunut valmistumaan ja saamaan sijaisuuden omalta alalta. Samoin olen voinut luopua mielialalääkkeistä. Tavallaan minäkin haluiaisin lapsen, mutta en millään uskaltaisi horjuttaa tätä nykyistä tasapainoa. Itsellä on hedelmällistä ikää jäljellä n. 5 vuotta, mies on jo nyt aika vanha pikkulapsen isäksi. Olenko itsekäs, jos jäämme minun valintani takia yksilapsiseksi perheeksi?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta jos nyt toisen lapsen hankitte niin on myös iso riski että joudut uudelleen mielialalääkkeille ja parisuhteenne horjuu ihan jo senkin vuoksi. Sitten mies lähtee koska ei enää jaksa sinua jne jne.

Sinuna kuuntelisin itseäni. Oma mielenterveytesi on kaikista tärkein! Toki lapsi saattaa toivoa sisarusta mutta eiköhän hän myös toivo täysijärkistä äitiä! Ei vaan ymmärrä että sen täysijärkisyyden menetykseen on vaara jos sisarus tulee (eikä lapsen tule moista ymmärtääkään). Ja nykyisinhän ei ole ollenkaan ihmeellistä että isä on lapsen syntyessä 55-60v (oltiin siitä mitä mieltä tahansa) joten uskonen että voitte vielä odotella jos siltä tuntuu.

Vierailija
2/3 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli aika paljon samankaltaisia asioita taustalla kuin sinulla.

Meillä esikoinen täytti juuri 7v. ja minun ja miehen välillä ikäeroa on reilut 10 vuotta. Mieheni tuli toistamiseen isäksi 47 -vuotiaana ja on onnensa kukkuloilla! Emmekä koe mitenkään, että hän olisi jotenkin liian vanha pikkulapsen isäksi.

On ollut ihanaa katsoa, miten esikoinen rakastaa pientä sisarus-vauvaa niin ehdoitta ja paljon. Hänelle isoveljeksi tuleminen on ollut kovin ylpeä ja hieno asia.

Elämässä saattaa koska vaan tapahtua vaikka mitä. On turhaa pelätä aina pahinta.

Kyllä minä olisin kovasti jälkeenpäin katunut ja surrut, jos en olisi uskaltanut vielä toista lasta yrittää. Olen tosi onnellinen kahden lapsen äiti!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siis kyse tilanteesta, jossa sinäkin haluaisit lapsen, mutta pelkäät mahdollisesti uuden vauvan horjuttavan arkeanne ja jaksamistasi liikaa. Vai onko kyse tilanteesta, jossa mies (ja lapsi) haluavat toisen lapsen, mutta sinä et HALUA tulla uudelleen äidiksi?

Minusta kenenkään ei pidä lähteä lapsentekoon mistään muusta kuin aidosta halusta. Siis molempien vanhempien pitää tosiaan haluta lasta, jotta sellaista on järkevää perheeseen ja parisuhteeseen yrittää. Ja, no, lapsilla ei kyllä tässä asiassa ole sananvaltaa. Ei kukaan järjellinen vanhempi tee toista lasta vastoin omaa tahtoaan, jos LAPSI sellaista toivoo. Yksilapsisten perheiden lapset voivat taatusti kasvaa onnellisina ja elää täyttä elämää; perhemalleja on niin monenlaisia ja tärkeintä lapselle on kuitenkin vanhempien rakkaus, jaksaminen ja tyytyväisyys. - Eli siis se, että perhe on juuri sen kokoinen, joka vanhemmille on sopivin perhekoko.

Jos sinäkin haluaisit lasta, kehotan sinua lämpimästi kohtaamaan pelkosi ja miettimään niitä rationaalisesti. Miten voisit jo etukäteen muokata arkea ja ajatusmaailmaasi siihen suuntaan, että henkiset resurssit riittäisivät (voit esim. neuvotella miehen kanssa säännöllisistä hoitaja-päivistä, riittävästä omasta ajasta). Punnita kotihoidon pituutta ja sitä, kuka viettää hoitovapaasta minkäkin osan kotona...

Mutta jos sinusta tuntuu, ettet halua toista lasta, on ajatus lapsen yrittämisestä järjetön. Toki miehelläsi on oikeus toiseen lapseen, mutta ei sellaisen ihmisen kanssa, joka ei lasta halua. Elämässä ei aina voi saada kaikkea, ja tämänkaltaisiin asioihin sitoutuu aina muitakin ihmisiä, heidän tarpeitaan ja halujaan. Miehesi päätökseksi jää, haluaako hän mieluummin sinut ja yhteisen perheen nykyisen lapsenne kera, vai niin kiihkeästi toista lasta, että on valmis rikkomaan nykyisen perheen sen takia. Jotenkin veikkaan, että hän kuitenkin valitsee ensin mainitun...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä viisi