Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

hormonikierukka, kokemuksia?

Vierailija
16.04.2009 |

olen harkinnut kierukan laittoa. kaikki kokemukset olis mielenkiintosta kuulla.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
16.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuun olin tosi tyytyväinen, sitten alkoi iho huonontua, kauheesti näppyjä. Kierto oli mitä sattuu 2-7 viikon väliltä, menkat ei siis minulta jäänyt pois.

Otatin pois ja nyt olen tyytyväinen pillereiden käyttäjä.

Vierailija
2/18 |
16.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen jälkeen ei menkkoja eikä vuotoa, sikäli kivaa. Jouduin poistattamaan sen ihan jatkuvan migreenin takia eikä siksi sopinut mulle. Muuten kyllä helppo ja huoleton

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
16.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt maaliskuun alussa kierukka tuli itsestään ulos sekä keskenmeno siinä samalla. Eli olin tullut raskaaksi. Tässä odoteltu menkkoja alkavaksi, että saataisiin uusi ehkäisy kehiin ja eilen selvisi, että olenkin 6 viikolla raskaana.. Että näin..

Mutta käsittääkseni raskaus tai kierukan poistuminen ovat aika harvinaisia. Muutoin tykkäsin kyllä kierukasta.

Vierailija
4/18 |
16.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää haluaisin vielä kuulla.

Paljonko kierukka suunnilleen maksaa?

Kuinkahan yleisiä edellä mainitun kaltaset oireet on? Iho, migreeni tms...

AP

Vierailija
5/18 |
16.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonikierukka tuli pois itsekseen. Lääkäri arvioi, että ei ollut alunperinkään asennettu oikein. Ihmettelin, miksi menkat tulivat aina vaan niin runsaina, vaikka olin kuvitellut kierukan vähentävän vuotoa. Nyt yllätysraskaus lähenee loppuaan, rv 39 :).

eli meillä meni hukkaan rahat (Kela-korvauksen jälkeen kai jotain vähän yli 100€), mutta nyt tuntuu, että näin sen kuuluikin mennä :)

Vierailija
6/18 |
16.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisi olla jotain 180 euroa, josta saa puolet kela-korvausta jos tulee kivuliaisiin tai runsaisiin kuukautusiin. Itse sain sitten vielä vakuutuksesta sen toisenkin puolen pois. Mutta jos ei tule hoitoon, eikä vakuutusta, niin jotain 200 tienoilla. Itselle se kyllä laitettiin jo 2005 eli voi olla hinnat muuttuneet

Vierailija
7/18 |
16.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

menkat tuli säännöllisesti, satunnaisia alavatsakipuja, ehkä hieman enemmän päänsärkyä kuin normaalisti. Muutoin kaikki hienosti ja tykkäsin kovasti.

Vierailija
8/18 |
16.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun kohdalla. lisää lapsia haluan, en ehkä kuitenkaan ihan vielä... kaksi pientä on jo, nuorempi 2 vko.

enempi mietityttää kohdun ulkopuolisen raskauden mahdollisuus ja muut sivuoireet...

maksaa ne pilleritkin. ja haluaisin mahd. vähän hormooneja itteeni... kondomin jatkuva käyttö ei oikein houkuttele...

olisko muita hyviä vaihtoehtoja?

tsemppiä loppuraskauteen sinulle joka viikolla 39!

ap

Vierailija
9/18 |
16.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen ollut tosi tyytyväinen

Vierailija
10/18 |
16.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli minulla jäänyt vuoto lähes kokonaan pois, pikkuhousunsuojilla pärjää. Ei päänsärkyä, iho samanlainen kuin ennen.

Minulle sopii.

Vierailija
11/18 |
16.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan tyytyväinen tähän mutta vasta näin vähän aikaa ollut. Tiputteli alussa, vähän aina välillä usean viikon ja sit tuli menkat normi aikaan, ne ei ollut mitään aiempiin verrattuna.

Kokonaisuudessaan oon ihan tyytyväinen tähän, en moiti. Iho on ok.. Katsotaan mitä tulevat kuukaudet tuo tullessaan. Ekat puoli vuotta ottaa asettua.

Vierailija
12/18 |
16.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitto sattui, kun ei voitu laittaa kuukautistenn yhteydessä ( kun niitä ei pillereistä johtuen ollut). Tiputteluvuotoa oli pari kuukautta, sen jälkeen pientä tuhruvuotoa (siis yhtenä päivänä) n 2 kertaa vuodessa.

Mitään sivuvaikutuksia en ole huomannut, sopinut oikein hyvin. Kuukautisia sinänsä ei ole, iho on pysynyt hyvänä, ei vaikuttanut painoon. Pillereihin verrattuna sukupuoliset halut on palanneet hyvin.

Olen tosi tyytyväinen, helppo ja huoleton systeemi. Aion pitää "loppuun" saakka.

Vierailija
13/18 |
16.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut kierukka nyt 3,5 vuotta ja yhtään ongelmia ei ole ollut: vuodot ovat pysyneet kokonaan poissa, ei mitään kipuja tms.

Vierailija
14/18 |
16.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka kierukkakausi kesti 7 vuotta (hiukka pidin "yliaikaa"...) poisto siksi kohtalaisen hankala, sillä langat painuneet ulottumattomiin. Eli kannattaa pysyä siinä n. 5 vuoden käyttötakarajassa. Kierukka toimi hyvin: kuukautiset jäivät pois, mutta tunsin kuitenkin kuukautiskierron, eli ei hävitä luonnollisuutta tässä mielessä. Pinnaa kiristi lähinnä oletettujen kuukautisten aikaan.

Nyt toisen lapsosen jälkeen asennutin viikko sitten uuden. Edelliskertaa kipeämmältä tuntui asentaminen ja vuotokin runsaampaa vielä toistaiseksi. Uskon kuitenkin, että hellittää.

Soveltuvuutta ei tiedä, ennenkuin kokeilee. Suurimmalle osalle tietämistäni kierukka on sopinut hyvin. Hyvä muistaa, että kaikissa keskusteluissa eniten ääneen pääsevät ne, joilla on ollut ongelmia. Tosi asia kuitenkin on, että esim. kierukkaraskaudet ovat käyttäjälukuihin verraten tosi tosi harvinaisia. Sterilisaatioluokkaa varmuus.

Tsemppiä. Suosittelen kokeilemaan!

Vierailija
15/18 |
16.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vasta tietää sopiiko itselle. : ) Kierukan huolettomuus kyllä houkuttaa kovasti! ja saahan sen pois jos ei toimi.

Kuinka pian synnytyksen jälkeen asennetaan? Jälkitarkastuksessa?

Asennus ei ilmeisesti kauaa kestä?

Kiva kuulla kokemuksianne. : )

AP

Vierailija
16/18 |
16.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkaa 15. Eli asennusajankohta periaatteessa voi olla jälkitarkastus, mutta lääkärini mukaan näin ei mielellään tehdä, koska kohdun puhkeamisriski on hieman suurempi: eli värkki voi mennä läpi kohdusta asennusvaiheessa.

Lääkärit ovat kuulemma eri mieltä tästä asennusajankohdasta, koska selkeää tutkimustietoa puuttuu. Turun yliopistossa tehdään parhaillaan aiheesta tutkimusta, eli missä vaiheessa se on paras asettaa ilman riskiä kohdun puhkeamisesta. Osa lääkäreistä haluaa oottaa tän vuoksi siihen saakka kun imetys on päättynyt (imetys tekee kohdusta hauraamman).

Minulle laitettiin, vaikka imetän (vauva 6kk) ja luulen että homma onnistui kuin ei ole kipuja tms. ilmaantunut :-)

Vierailija
17/18 |
16.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän neuvolan jälkitarkastuksessa kirjoitti reseptin. sanoi että ei suositeltavaa asentaa vielä tuossa vaiheessa vaan antaa kohdun palautua vielä hetki itsekseen jos supistuu vielä voi tulla kierukka itellään ulos.

maksoi 160-180e ihan tarkkaa hintaa en muista ja meidän lääkäri sanoi että hän ei kirjoita kenellekkään sellai9sta resertiä että tulisi sairauden hoitoon. syytä en siis kysyny. eli koko summa meni omasta pussista.

iho kukki ja paino koitti alkuun nousta ihan väkisin. eli noin 3-4kk. siihen asti meni kaikki ihan ok sitte alkoi ongelmallisin aika. mun menkoista tuli runsaammat ja ne kestivät pahimmillaan 14 päivää.

poistatin kierukan kun oli ollut paikallaan noin vuoden. aiheutti myös mulla selkeetä haluttomuutta. jota muutkin hormonaaliset mulla kyllä aiheuttaa.

Vierailija
18/18 |
16.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin sain, koska oikeasti tarvitsen jonkinlaista hormonihoitoa. Samalla hoituu ehkäisy, mutta se ei ole pääsyy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yhdeksän