Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kukaan ollut osittaisella hoitovapaalla?

Vierailija
15.04.2009 |

Mitä se rahallisesti käytännössä tarkoittaa? Mitä kaikkia tukia siihen saa, vai saako? Kuulin juuri työkaveriltani, että tällainen osittainen hoitovapaa on mahdollista... Jos tekisimme sen työkaverini kanssa puoleksi eli 50% työaikana, esim. toinen alkuviikon ja toinen loppuviikon töissä. Palkka olisi tietysti puolet, mutta saako mistään mitään muuta rahallista tukea?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
15.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

70€kk. En muista onko tuo mahdollista eli lyhentää puoleen, minusta se on maksimissaan 40% eli 60% työaika.

Vierailija
2/18 |
15.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis periaatteessa.

Jotta kelalta saa tuon 70e/kk saa olla töissä enintään 60% työajasta. Mutta kukaan ei käske että on pakko olla 60%. Voi olla myös 50% tai 40% tai mitä vaan kunhan se on alle 60%.

Tukea ei tosiaan saa muuta kuin tuon 70e/kk. Palkka tietenkin tippuu siinä suhteessa kuin työtunnitkin. Jos teet 50% työviikkoa saat 50% kuukausipalkasta. Tietenkin myös hoitomaksut vähenevät jos pidät lasta vähemmän hoidossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4/18 |
15.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen kuuden tunnin työpäivää ja palkkani on 80% täyden työajan palkasta.

Kelalta saan kuussa noin 40 euroa käteen osittaista hoitorahaa.

Taloudellisesti ei ole erityisen kannattavaa, mutta pääsen töistä kotiin jo kolmen aikaan. Ekaluokkalainen on lyhennetyssä iltapäivähoidossa ja kolmasluokkalaiselle ei tule liian pitkiä yksinäisiä iltapäiviä.

Vierailija
5/18 |
15.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin reilu puoli vuotta. Tein 4-päiväistä työviikkoa ja palkkaa sain myös 80% normaalista. Työtahti oli kyllä neljän päivän aikana kovempi, mutta oli ihanaa olla yksi ylimääräinen päivä kotona. Minulle viiden päivän työviikko ei ole kovin innostavaa. Käteen saan 300 euroa enemmän, koska verot nousivat. Samoin päivähoitomaksu kahdesta nousi ja bensakuluja on enemmän, koska työmatkaa on 50 km/suunta.

Vierailija
6/18 |
15.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

alarajaa.... Ylärajana vain tuo 30h...

Vierailija
7/18 |
15.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ollut osittaisella hoitovapaalla, tehden töissä 80 % työaikaa (6h/pv) ja sain Kelalta osittaista hoitorahaa 70e/kk. Vastaavasti lapsen hoitoaika päiväkodissa lyheni, joten kokonaisvaikutus oli vajaa 100e/kk itselle rahaa, ja tietysti palkasta 80 %.

Vierailija
8/18 |
15.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekä pitää muistaa rustata veroprosentti kohdalleen. Olen nyt osittaisella hoitovapaalla, vielä ensikuun (sitten on vuosi) ja käteen jää kuukaudessa noin 200€ vähemmän. Ei tee ku viiskymppiä viikko.

Vierailija
9/18 |
15.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli kuinka paljon haluat lyhentää työaikaa.

Itse tein taannoin 4-päiväistä työviikkoa ja hyvin se onnistui kun ilmoitin halukkuudestani työnantajalle jo puoli vuotta ennen töihin menoa, osasivat varautua tilanteeseen hyvissä ajoin.

Palkkaa sain siis 80% normaalista.

Kelalta saa korvausta osittaisesta hoitovapaasta ruhtinaalliset 70 eur / kk (BRUTTO!) ja sekin vain alle 3-vuotiaasta lapsesta sekä 1. ja 2. luokalla olevista lapsista. Eli 4 v - alle kouluikäisistä tätä korvausta ei saa.

Säästin kuitenkin myös siinä, kun tämän järjestelyn takia pystyin pitämään lapsia osa-aikaisesti päiväkodissa eli päivähoitomaksut olivat pienemmät.

Ja toki veroprosentti pieneni, kun bruttotulot olivat pienemmät.

Vaikka siinä taloudellisesti jonkin verran häviää, oli hyödyt tavattoman paljon haittoja (rahaa hieman vähemmän) isommat, lapset ja minä itse olimme paljon virkeämpiä kun oli aina 3 päivää putkeen vapaata (pe, la, su).

Suosittelen!

Vierailija
10/18 |
15.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osittaisella hoitovapaalla saa olla siihen asti, kun lapsen toinen lukuvuosi koulussa päättyy. Mutta osittaista hoitorahaa maksetaan vain alle 3 vuotiaan ja sitten taas enismmäisellä ja toisella luokalla olevan lapsen vanhemmalle.

Esim. meillä 3v ja 5v lapset, joten meillä olisi mieheni kanssa oikeus osittaiseen hoitovapaaseen molemmilla, kunhan emme hoida lapsia samaan aikaan. Miehelläni on vuorotyön takia paljon arkivapaita ja työstä olisi hankala olla osittaisella hoitovapaalla. Joten vain minä olen osittaisella hoitovapaalla, olen töissä 4 päivää viikossa. Mutta lasten iän takia emme ole oikeutettuja tuohon osittaiseen hoitorahaan.

Loistava systeemi! Vaikka olisin mielellänl vieläkin enemmän lasteni kanssa.Tekisin lyhyempääkin työviikkoa, mutta siihen ei ainakaan tällä hetkellä ole työpaikallani mahdollisuutta.

Vierailija
11/18 |
15.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikin siis 30h/vko ja meillä 3 alle kouluikäistä lasta. Hoidamme lapset vuoropäivinä, minun vuorotyöni mahdollistaa tämän. Emme saa kelan 70e/kk mistään lapsesta, koska ovat kotihoidossa, mutta suuri säästö on se ettei ole lainkaan pk-maksuja. Nuorimmaisesta saisin joissakin kunnissa kuntalisän, mutta meidän asuinkunnassa on päätetty että kotihoidossa olevista lapsista ei makseta kuntalisää, jos vanhemmat ansiotyössä. Kotihoidontukea saan näistä kaikista lapsista. Veroprosentti laski kun tulot tippuivat, joten palkasta jää käteen 300e vähemmän kuin normaalityöajalla. Sen korvaa kotihoidontuki.

Suuri stressinhelpottaja tämä tapa ainakin on. Ei tule vanhemmille töistäpoissaoloja kun aina voi lähteä töihin, toinen jää hoitamaan kotiin lapsia joka tapauksessa. Vielä kun arvostan kotia lapsen ensisijaisena hoitopaikkana, ei voi kuin iloita tällaisesta järjestelystä!!! Vanhin lapsista käy jo eskaria ja seuraavallakin on kerho sekä harrastuksia niin saavat kyllä temmeltää oman ikäistensäkin kanssa, samoin puistoissa.

Vierailija
12/18 |
15.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin osittaisella hoitovapaalla vuoden, 30 tuntia neljänä päivänä viikossa. Kolme vapaapäivää viikossa on toki hieno juttu, mutta omassa työssäni työn rajaaminen oli mahdotonta, enkä saanut siihen mitään tukea esimieheltäni.

Työtä oli yli äyräiden jo ennen osittaiselle hoitovapaalle jäämistä (se kuuluisa resurssipula; asiantuntijatyö, jota ei tee muut työpaikallani, joten tekemättömät työt vain kasaantuivat). Olen palaamassa burnout-lomalta takaisin töihin ja mietin uudelleen, pystyisinkö mitenkään jatkamaan osittaista hoitovapaata. Perheen ja koulunsa aloittavan esikoisen kannalta se olisi hieno juttu, joten haen uutta työpaikkaa, missä voisin rajata työtäni paremmin. (En tod. ihannoi itsensä ja perheensä uhraamista työlle.)

Vierailija
13/18 |
15.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kertyykö lomia yhtä paljon kuin täyttä työaikaa tehdessä?

Vierailija
14/18 |
15.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan kuukaudessa on 14 työntekopäivää niin saa täydet lomat.

Vierailija
15/18 |
15.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin osittaisella hoitovapaalla vuoden, 30 tuntia neljänä päivänä viikossa. Kolme vapaapäivää viikossa on toki hieno juttu, mutta omassa työssäni työn rajaaminen oli mahdotonta, enkä saanut siihen mitään tukea esimieheltäni.

Työtä oli yli äyräiden jo ennen osittaiselle hoitovapaalle jäämistä (se kuuluisa resurssipula; asiantuntijatyö, jota ei tee muut työpaikallani, joten tekemättömät työt vain kasaantuivat). Olen palaamassa burnout-lomalta takaisin töihin ja mietin uudelleen, pystyisinkö mitenkään jatkamaan osittaista hoitovapaata. Perheen ja koulunsa aloittavan esikoisen kannalta se olisi hieno juttu, joten haen uutta työpaikkaa, missä voisin rajata työtäni paremmin. (En tod. ihannoi itsensä ja perheensä uhraamista työlle.)

Vierailija
16/18 |
23.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Onko tuo 80 % palkasta tarkka summa ja joka alalla

vai vaihteleeko %-osuus? kyseessä olisi siis 30h/vk eli 6h/pv

Vierailija
17/18 |
23.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Onko tuo 80 % palkasta tarkka summa ja joka alalla

vai vaihteleeko %-osuus? kyseessä olisi siis 30h/vk eli 6h/pv

Vierailija
18/18 |
23.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tehnyt 1,5-vuotta neljä päiväistä työviikkoa ja tämä on ollut ihan kiva ratkaisu. Päivähoitomaksu on alhaisempi, saan noin 50 euroa käteen sitä Kelan tukea ja tietenkin verotus on keveämpi. Eli tulomenetys ei niin kauhea ole. Aluksi mulla oli se tilanne, ettei työt vähentyneet vaan puskin normaalit työt lyhyemmällä työajalla, mutta sain viime kesänä siirrettyä joitain työtehtäviä pois, joten nyt tämä on hyvässä balanssissa. Lapset tykkäävät, kun saavat yhden ylimääräisen vapaapäivän joka viikko.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kolme