Sektio on synnytys!!
Kommentit (45)
kyllä saa tuntee sitä kunnon synnytyksen ihanuutta mutta joillekki seon pakko tehä.
mutta tänään kyllä ihmettelin vauva tulossa -ohjelmassa kun naiset juttelivat keskenään miten ovat valinneet sektion ettei alapää repeä, että mieluummin mahaan pikku viilto, huhhuh.
mutta tunne sektion jälkeen varmasti on ihan toinen kun tavallisen synnytyksen. kyllä sektioäidit jäävät paitsi siitä ihanasta helpotuksen, onnen ja varsinkin ylpeyden tunteesta kun synnytys on onnistuneesti ohi :)
Luulisi, että jumppaaminenkin onnistuisi nopsempaan alatiesynnytyksen kuin sektion jälkeen!
mutta tänään kyllä ihmettelin vauva tulossa -ohjelmassa kun naiset juttelivat keskenään miten ovat valinneet sektion ettei alapää repeä, että mieluummin mahaan pikku viilto, huhhuh.
ja jos vielä lapsen saisin (en kylläkään enää saa..) ja jos turvallisesti saisin valita kumpi: alatie vai sekitio on valinta nro 1. Toivuin nopeasti sektiosta, mutta mukavampi mielestäni on tuo alatiesynnytys siinä saa heti vauvan omakseen, kun sektiossa näin lapseni vilaukselta vasta 2 vrk kuluttua ja viereeni sain hänet 3 vrk kuluttua... (olin itse tehohoidossa)
on aktiivista toimintaa, jossa äiti ponnistamalla lihasvoimaa käyttäen auttaa kohdun supistuksia työntämään vauvan ulos maailmaan. Sectiossa lääkäri kehittää pään vuolemastaan reiästä ja nostaa ipanan ulos, tällöin äiti on puudutettu rintalastasta alaspäin tai nukutettu, eikä hänellä ole minkäänlaista lishasten hallintakykyä tilanteessa. Section ja NORMAALIN synnytyksen välimuotoja ovat avusteiset synnytykset kuten imukuppi- ja pihtisynnytys, niissä äiti tekee synnytystyötä ja lääkäri auttaa apuvälineellä.
mutta tunne sektion jälkeen varmasti on ihan toinen kun tavallisen synnytyksen. kyllä sektioäidit jäävät paitsi siitä ihanasta helpotuksen, onnen ja varsinkin ylpeyden tunteesta kun synnytys on onnistuneesti ohi :)
Ihan oli samat tunteet molemmilla synnytystavoilla. Sektio oli vaan paljon rankempi fyysisesti. Enkä muuten suosittele sektiota kenellekään ns. "helpompana" tapana. Toipuminen kesti, eikä vauvanhoitokaan heti onnistunut. Mutta siitäkin huolimatta operaation jälkeen läsnä olivat helpotus, onni ja ylpeyden tunteet ihanasta lapsesta ja onnistuneesta sektiosta, jossa riskitkin aivan toiset kuin alatiesynnytyksessä.
Ja hyvä muistaa, että helpotus on sektiossa ehkä jopa suurempi, koska sektioon johtaneet syyt ovat usein vauvan tai äidin henkeä tai terveyttä uhkaavia.
jos alatiesynnytystä vertaisi kuntoiluun ja laihduttamiseen, voisi mukavuus-sektiota verrata rasvaimuun, oikotie onneen, lopputulos kutakuinkin sama.
jos alatiesynnytystä vertaisi kuntoiluun ja laihduttamiseen, voisi mukavuus-sektiota verrata rasvaimuun, oikotie onneen, lopputulos kutakuinkin sama.
Kuinkahan moni Suomessa oikeesti saa sektion vain siksi, että se nyt sattuu olemaan "mukavuutta". Aina sama läppä. Sektioon lienee useimmiten syynä joku ihan muu kuin se, että joku nyt vaan sattuu haluamaan mukavan synnytyksen...
Ken on sellaisen mukavuussyistä saanut, ilmoittautukoon!
ettei SEKTIOTA TEHDÄ KAIKKILLE MUKAVUUS SYISTÄ, minä ja vauvani olisimme molemmat kuolleet jollei sektiota olisi tehty; sairastuin vaikeaan raskausmyrkytykseen ja olin tajuton ja krampasin. Eipä lääkäri kysellyt koska oltiin syöty tai haluttiiko sektiota. Kovalla vauhdilla oli kuulemma viety...
ettei SEKTIOTA TEHDÄ KAIKKILLE MUKAVUUS SYISTÄ,
Näin nimenomaan. Ei todella tehdä.
nyt kiukustuko. Mukavuus-sektiolla tarkoitetaan ns pillunrepeämispelon vuoksi myönnettyä pelkosektiota... eikä todellakaan perusteltuja elektiivisiä, kiireeellisiä tai hätäsektioita... ne ovat tärkeitä ja tarpeellisia.
nyt kiukustuko. Mukavuus-sektiolla tarkoitetaan ns pillunrepeämispelon vuoksi myönnettyä pelkosektiota... eikä todellakaan perusteltuja elektiivisiä, kiireeellisiä tai hätäsektioita... ne ovat tärkeitä ja tarpeellisia.
Väitän, että pelkotiloista johtuvat sektiotkaan eivät johdu siitä että eniten pelottaisi alapään repeäminen. Hei haloo!!! Kyllä siinä ihan jotkut muut asiat eniten pelottavat. Joillakin traumaattinen synnytys takana, vauva menehtynyt tms. Ja pelkotilojen takia ei Suomessa kovin paljon sektioita tehdä.
Minulle myönnettiin pelkosektio toisen kanssa, kun esikoinen ja minä meinasimme kuolla synnytykseen. Tuolloin aikanaan lääkäri ei suostunut sektioon, vaikka neuvolasta noin 5 kertaa laitettiin äitiyspolille, kun terkan mielestä liian iso lapsi oli tulossa. No, lääkäri oli eri mieltä ja vähältä piti.
Eipä kuitenkaan tullut nyt mieleen että helpolla noita pelkosektioitakaan myönnettäisiin. Enemmän pelotti se, että mitä jos eivät myönnä sitä, niin saako tässä maassa edes rahalla sektiota missään ja jos ei, niin mitäs sitten. Ikävä mennä synnyttämään kun ei vois muuta ajatella, kuin että selviääkö tästä elävänä vai ei. Tosin sitä kyllä siinä sektioprosessikin tulin miettineeksi... Se on vain niin että jos se alatiesynnytys ei suju niin se ei suju, ja te, joilla se sujuu, ette todellakaan ymmärrä miten vaarallista touhua se oikeesti onkaan.
Niin, itse olin lähinnä äärettömän onnellinen sektion jälkeen että lapsi on terveenä ja elävänä vieressäni ja itse selvisin elossa (eikä edes nukutettu, kuten alatiesynnytyksen päätteksi, kun istukka piti saada ulos).
Ei todellakaan tullut mieleen olenko synnyttänyt "oikeesti" vai en. Onks jotain merkitystä?? Olisipa mukava tavata teitä sektiovastaisia urpoja livenä ja kuulla typeriä mielipiteitänne...
pelkosektioiden "mukavuus" -pohjaisista syistä, niin oletpa typerä, kun tänne sellaista tulet kirjoittelemaan. Kuinka monta mukavuusperusteista sektiota olet ollut myöntämässä tai hoitamassa? Riittääkö edes yhden käden sormet??
Minä tiedän faktana ammatillisesta asemastani johtuen, että osaa raskaana olevista pelottaa nimenomaan alapään repeäminen ja löystyminen synnytyksessä ja ne ovat heidän kohdallaan syy siihen, että halutaan sektio. Mielestäni se on väärä syy sektiolle, jollei ole todettavissa lantionahtautta tai muuta fyysistä tai suurempaa psyykkistä syytä kys. toimenpiteelle.
Väitän, että pelkotiloista johtuvat sektiotkaan eivät johdu siitä että eniten pelottaisi alapään repeäminen. Hei haloo!!! Kyllä siinä ihan jotkut muut asiat eniten pelottavat. Joillakin traumaattinen synnytys takana, vauva menehtynyt tms. Ja pelkotilojen takia ei Suomessa kovin paljon sektioita tehdä.
Täällä yksi, joka sai sektion mukavuussyistä. Synnytin kyllä yksityisessä sairaalassa ja ihan Helsingissä. Kivittäkää! Nyt olen tosi tyytyväinen, lapsi jo 4 vuotta, terve ja iloinen. Ja minä, en ole katunut päivääkään.
Oliko kallista? Kiinnostus heräsi...
yrität aloittaa ikuista valitusvirttä???????????