Jalokärhöistä
Ajattelin istuttaa pation reunalle jalokärhön, mutta nyt en tiedä laitanko sen ruukkuun vai maahan? Miten on leikataanko se alas joka vuosi vai vihertyykö talven aikana nuutuneet oksat uudelleen? Miten se suojataan talven aikana?
Kommentit (14)
Osa kärhöistä leikataan syksyllä n. 50 cm pituisiksi (myöhään kukkivat) Osa jätetään leikkaamatta ja kukkivat siis jo aikaisin keväällä. Aikaisinkukkivan voi laskea maahan ja peittää varret esim. vaahteran lehdillä (eivät mätäne yhteen talveen) Kun vaan muistaa ajoissa keväällä kurkkia onko kärhö jo lähtenyt eloon. Omani on ruukussa jonka leikkaan ja nostan maakellariin talveksi. Hyvin on mennyt jo monta vuotta. Muista hiekka!
maata. voi suojata talveksi havuilla. Varmaan pitää myös muistaa lannoittaa, että jaksaa tuottaa kukkia!
Kasvi pitää istuttaa syvään. Juuret pitävät kylmästä ja kosteasta, ei kuitenkaan märästä. Muu kasvusto pitää auringosta, osa kärhöistä (ei kaikki) tarvitsevat monta tuntia aurinkoa tai lämpöä päivässä. Eli kuunliljat tai jokin muu kasvusto juuriston ympärille on oikein hyvä, kiven tai kannon taakse tms. Jackmanii on suoituimpia, siinä on vain 4 terälehteä. iso ja kaunis kukinto, mutta itse pidän niistä joissa on enemmän terälehtiä. Ville de lyon on ihana, mutta mielestäni vaikea. Huldine on valkoinen, se lienee jackmaniin sukuinen, kasvaa todella voimakkaasti. Yksi on männyn juurella, ja kasvaa metalliverkkoa pitkin männyn runkoa 4-5 metrin korkeudlle. Toinen Huldine seinustalla, ja siinäkin hillitön kasvu. valitettavasti seinä on valkoinen kuten kukinto, toki siinä on vihreät lehdet, mutta silti olisi voinut tuota väritystä hieman miettiä..., en kyll raaski sitä enää poistaa. talvella suurin osa edellisen vuoden kasvustosta paleltuu. sen voi leikata sitten vasta kun keväällä näkyy mistä uudet versot tulevat. olen joskus yrittänyt suojata alaosia, mutta olin huolissani että suojauksen alle tulisi hometta ja tauteja, mieluummin siis ilman suojausta. yksi kärhö kasvaa pensaan vieressä, kiipeää pensaan kukintoon, violetti. Tammen juurella on tummanpunainen Niobe. Aidalla tumma lila, samettinen Aotearoa. Koivu taitaa olla ainoa puu, joka ei sovellu siihen että juurelle laittaa jonkin toisen kasvin, tai sii koivu tuskin siiitä piittaa, mutta se toinen kasvi ei menesty. Sitten minulla on muutama kärhö ruukuissa, mutta ne ruukut otan autotalliin talveksi. niissä tulee helposti hometta mullan pintaan, vaikea pitää kosteus oikeanlaisena.
jalokärhö on hämmästyttävä kasvi, se voi kasvaa 10-15 cm - vuorokaudessa...kun se pääsee alkuksesästä vauhtiin ..
sofianlehto on kauppa jossa hyvät kärhösivut.
tai maahan.Älä leikkaa. Voit suojata esim kankaalla pakkasilta.Onnea, ihana kasvi;=)
en ole koskaan vielä onnistunut säilyttämään sitä hengissä koko kesää. Tsemppiä yrityksellesi!
edessä muita kasveja, suojaa kärhöä
ja suojattu styroxilla. TArvitsee kohopenkin tai kummun, ettei vesi jää juuristoon, se tappaa sen talvella. Lue vaikka puutarha.netistä ohjeet.
Ei tarvitse leikata.
ruskettuneet oksat vihertyy uudelleen?
Laitetaanko istutuskuoppaan hiekkaa, ettei juuret ole koko ajan märkänä, jostain joskus luin niin?
mutta liian varjoinenkaan ei käy.. Ja maakin pitäisi olla juuri oikeanlasita.. Että ruukkua en kyllä suosittele.
Ensimmäisen kärhöni jouduin siirtämään pihallamme 3 kertaa, ennen kuin löytyi paikka mistä tykkäsi. Että mikään helppo kasvi ei ole kyseessä. Mutta on todella kaunis kun saa sen asettumaan ja täydellä teholla kukkimaan!
Olennaista istutuksessa on oikea syvyys - en nyt muista mikä se on, koska itselläni ei ole kärhöjä. Ota selvää oikeasta syvyydestä - se kohta mistä kasvi lähtee, se tyvi, pitää olla joko mullan alla tai päällä reippaasti, muuten kasvi kuolee. Mutta kuten sanoin, en muista kumminpäin se kuuluu laittaa.
edellisen asunnon pihalla kukkaloisto oli ihan uskomaton,siihen en ole yltänyt tällä uudella
Ja vaatii paljon vettä sekä aurinkoisen paikan. Näillä ohjeilla mun kärhöt on lähteneet kaikki kasvamaan ja säilyneet hengissä jo useita vuosia. Luulen että kannattaisi myös leikata hyvin aikaisin keväällä ainakin hieman - ei ehkä joka vuosi kuitenkaan.
Perinteinen Jackmannii vai mikä? Haluan myös tuon ihanan kukkaloiston!!
Minulla istutus paikkaan paistaa aamuaurinko ja myös päivällä aurinko, olisiko tuohon klo 14 asti. Päiväaurinko paistaa vaan köynösritilikön "väärältä" puolelta, eli ei itse taimipaakkuun (ei siis siihen kukkapenkiin maahan), vaan niihin oksistoihin. Onkohan paikka oikeanlainen?
Ajattelin kaivaa 30 cm kuopan ja kasata 20 cm multaa vielä maanpinnan yläpuolelle. Sitten hiekkaa taimen alapuolelle ja päälle vähän matkaa(5cm), sitten multaa noin 10 cm. 15 cm maanpinnan alapuolella kai taimipaakun pitää olla! Tähän penkkiin ajattelin sitten istuttaa kuunliljoja suojaamaan kärhöjen juuristoa ja kun tuo itse penkki on vähän niinkuin varjossa, jos ja kun nämä kärhöt kasvavat valtoimenaan ylös köynösritilikköä!
Pliis auttakaa, jotka osaatte!! Näinkö toimiessani saan sen ihanan kukkaloiston!??
Minuakin kiinostaa!