Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas samaa painajaista (painonnousu raskausaikana)

Vierailija
15.04.2009 |

Odotan neljättä lasta raskausviikolla 19. Lapsia rakastan, mutta raskausaika on yhtä tuskaa, koska paisun älyttömiin mittoihin! Pelkään sitä aina etukäteen ja jälleen pelkoni on käymässä toteen.

Olen vähimmilläni lihonut toisessa raskaudessa 15-16kg, 30kg edellisessä. Ekasta taisi tulla 25kg. Olen aina onnistunut laihduttamaan liikakilot kovalla 1-1.5 vuoden kuurilla.

Nyt oli tarkoitus vahtia kiloja, mutta yli kahden kuukauden kuvotus ja etominen aiheutti sen, että koko ajan piti puputtaa jotain, enkä jaksanut suoda ajatustakaan sille, mikä on tervellistä ja mikä vähemmän terveellistä syömistä. Liikunta jäi täysin.

Nyt olen viidettä viikkoa jaksanut liikkua, kävelylenkkeilyä 4-5 kertaa viikossa vähintään tunti kerrallaan.

Ekassa neuvolassa raskausviikolla 8 painoin 68.5kg (pituus 165cm),mutta luulen, et oikea lähtöpaino on ollut noin 65kg. Kuukausi sitten toisessa neuvolassa paino oli jo 74kg. Huomenna on taas neuvola ja pelkään niin sitä puntaria! Varmaan näyttää ainakin 77kg... Vaikka siis olen nyt liikkunut ja yrittänyt katsoa, mitä syön - kun taas jaksan pahoinvoinnin väistyttyä.

Mitä voisin tehdä?!? En millään jaksaisi ottaa taas mieletöntä laihdutusurakkaa kontollleni syksyllä, mutta se taitaa taas olla edessä..!

Melkein itkettää. Neuvolassakin on muuten kiva käydä, mutta sitä puntaria pelkään ihan oikeasti. Ja tätsyn kommentointia. Viime raskaudessa kävin sokerirasituksessa, ei ollut mitään häikkää. Vauvat olleet neljän kilon molemmin puolin.

Kiitos kaikista neuvoista!!!

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
15.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla raskautuminen on vasta haaveissa, mutta viime vuoden puolella laihdutin kalorilaskurin (kalorilaskuri.fi) avulla 10 kg ja laskuria aion käyttää myös jos tästä raskaaksi tulen. Minusta tuo laskuri on yliveto! Olin yrittänyt laihduttaa noita ylimääräisiä kiloja jotain 10 vuotta, mutta ei kun vaan tuli lisää pikku hiljaa... Vasta laskurin avulla hahmotin sen, että ihminen saa syödä paljonkin kun vaan välttelee tai syö vähemmän niitä kaikista kalorpitoisimpia ruokia. Herkkujakin sain mahtumaan joka ikiseen päivään, jonka laskurissa olin, vaikka herkuttelu ei kauhean viisasta tietysti ole... Minulla ei ollut aavistustakaan esim. siitä kuika hirveästi kaloreita tulee nuudeleista, valkoisesta riisistä ja valkoisesta leivästä.

Laskuriin voi syöttää painotavoitteen ja sitä pystyy kätevästi seuraamaan käyrältä. Jos tulen raskaaksi, pistän tavoitteeksi lihoa 10 kg seuraavan yhdeksän kuukauden aikana. Toivottavasti pääsen pian kokeilemaan miten se toimii:)

Vierailija
2/24 |
15.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja otin tavaksi tehdä illalla salaatin 3-4 voileivän sijaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
15.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvipullat pitäisi jättää varmaan kokonaan pois. Ja leipää saatan syödä liikaa. Teitkö ihan vihersalaatin vai laitatko sekaan vaikkapa fetajuustoa tai tonnikalaa tms.?

ap

Vierailija
4/24 |
15.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatuksissani töpeksin.

Vierailija
5/24 |
15.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ei mitään unnika. :)

Olenkin aika kehno tekemään salaatteja. Niitä voisi enemmänkin harrastaa! Etenkin pelkkää vihersalaattia ei tahdo saada uppoamaan. Vähintäänkin rasvatonta raejuustoa on oltava seassa.

AP

Vierailija
6/24 |
15.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

www.kalorilaskuri.fi .Siellä on paljon muitakin raskaanaolevia äitejä jotka tarkkailevat syömisiään että syövät vain kulutuksensa verran. Moni kirjoittaa siellä blogiakin, löydät heitä tunnisteiden avulla. Samalla laskuri pitää huolen että syöt terveellisesti. Vauva on sen arvoinen :).

Vierailija
7/24 |
15.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

salaatti, kurkku, tomaatti, paprika, feta, oliivi ja oliiviöljy + yrtit.

Rytmiin oli suht helppoa päästä, kun mieheni tiesi, että tein joka ilta salaatin ja hän hoiti silloin vanhempia lapsiamme. Rauhallinen hetki väsätä salaatti=) Täytyi pestä ainekset hyvin ja valita turvallinen feta (listeria riski!, sotin ja kysyin Valiolta neuvoa).

Tuossa raskaudessa painoni lähti heti alusta huimaan nousuun ja tällä tavalla sain sen asettumaan tuttuun 12-15 kiloon. Olo oli tukala jo edellisten raskauksien lopussa, joten sen muistaen, en halunnut pahempaa olotilaa! Voimia, kyllä kannattaa... Ja lopputulos oli siis samat kilot kuin edellisissä raskauksissa, hyvin mennyt synnytys, syntyessään 1 kg sisaruksiaan painavampi kuopus ja äidin olo kevyempi heti synnytyksen jälkeen kuin edeltävien raskauksien jälkeen oli. Ennätys hyvät veren rauta-arvot myös auttoivat synnytyksen jälkeen jaksamaan pienten lasten kanssa kotona.

2.

Vierailija
8/24 |
15.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käynpä tutustumassa tuohon kalorilaskuriinkin... Kaikki neuvot ovat nyt kyllä tarpeen. Kun ei edes tuo liikunnan aloittaminen tunnu pitävän painoa kurissa tai nousua edes hillittynä ja tasaisena.

AP

Vierailija
9/24 |
15.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei ole tarkkana mitä niihin laittaa, esim jos laitat kipollisen fetaa ja purkillisen öljyistä tonnikalaa niin siitä on keveys kaukana.

Syö tavallista kotiruokaa. MInä söin ja syön yhä 2 lämmintä ateriaa päivässä, yritän noudattaa lautasmallia ja välipalana esim pari siivua leipää, lisäksi kasviksia jne.

Kasvissosekeitot on hyviä, laita kattilaan vettä ja pakastekasviksia mm peruna-sipuli sekoitus, porkkanaa, maissia (tuoreitakin tietty voi käyttää), kypsinä sauvasekoittimelle sekaisin ja ripaus pippuria ja suolaa, EI kermaa.

Salli itsellesi yksi täsmäkokoinen herkku päivässä (jos et voi olla ilman), mulla se oli raskausaikana pieni siivu jäätelöä ja pätkis-patukka sekaan.

Vierailija
10/24 |
15.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen takia meillä jäi kokonaan neljäs tekemättä. Mulla alimmillaan tullut painoa 35kg. Kovimmillaan paino on tuplaantunut. Ja jos lähtöpaino on ollut 50kg, niin siitä voi sitten laskeskella. Ja jos pituutta on 168kg, niin lähtöpisteestä en todellakaan ole ylipainoinen. Minulla nestettä kertyy aivan jumalattomasti. Synnytyksen jälkeen vielä saattaa viikossa tulla 10kg painoa. Sitten paino lähteekin rytinällä. 3kk ja olen entisissä mitoissani. Kroppa ei vaan kestä tuota painonvaihtelua, eikä mieli. : (

Vierailija
11/24 |
15.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsitys ja mielikuva omasta kropasta on niin vastenmielinen ja pohjamudissa - jo valmiiksi suren sitä urakkaa, joka odottaa synnytyksen jälkeen... Kuinka kauan meneekään, että saan taas oman itseni - oman tutun kroppani - takaisin?! Siksi tämä 9kk tuntuu niin valtavan pitkältä ajalta vain paisua ja kasvaa ja levitä. Murrr...!

AP

Vierailija
12/24 |
15.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yleensä laita salaattiin sekaan muuta kuin rasvatonta raejuustoa - jos laitan. Useammin syön kyllä salaatin sijaan esim. porkkanaraastetta ruoalla.

AP

Vierailija
13/24 |
15.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti tulee nautittua useampi siivu vaaleaa höttöistä leipää. Kannattaa rajoitaa leivän syöntiä ja nauttia mieluummin ruisleipää tai täysjyväviljasta valmistettua leipää. Myös leivän päällisiä kannattaa vaihtaa kevyempiin ratkaisuihin. Myös muiden sokeri ja "huonojen" hiilihydraattipitoisten tuotteiden, kuten pullat viinerit yms, syömistä välttää. Tälläiset nopeat hiilarit eivät vie nälkää pitkäksi aikaa ja silloin tekee taas pian mieli jotain muuta lisää.

Mutta tärkeää on että ruoka jota syö on kuitenkin maukasta. Kovin kauaa kukaan ei jaksa mussuttaa kevyempää mutta mautonta ruokaa. Kannattaa kokeilla uskaliaasti ja etsiä sellaisia kevyempiä ruokia joita jaksaa ja haluaakin syödä jatkossakin :D

Vierailija
14/24 |
15.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisilla se on totta jo noin puolivälissä raskautta... :)

Viidettä meille ei tule, jota yritän sillä tsempata itseäni, että tämän jälkeen saan olla tasan omassa kropassani. Se ajatus mua tällä hetkellä kannatteleekin. :)

AP

Vierailija
15/24 |
15.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etenkin pelkkää vihersalaattia ei tahdo saada uppoamaan. Vähintäänkin ........................ on oltava seassa.

AP

Ei ole ihme, että lihot liikaa. Myös raskauden aikana voi lihoa liikaa.

Vierailija
16/24 |
15.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

3kk kun yrjöttää yötä päivää, paitsi täydellä mahalla, niin... Vaikka söisi miten terveellisesti, kylä paino nousee, kun koko ajan on joko oksennetava taï sitten syötävä. Mielummin olen valinnut tuon syömisen kuitenkin. Minä olen joka kerralla lihonut ekojen 3 kk:n aikana noin 12 kg.

Olen kuitenkin syönyt enimmäkseen leipää , kuivia keksejä ja hedelmiä, koska ne ovat parhaiten pitäneet pahoinvoinnin kurissa. Kun on isompia lapsia huolehdittavana, on pakko päästä liikkeelle, vaikka se tarkoittaisikin sitten sitä jatkuvaa puputtamista.

Kahdella ekalla kerralla painoa tuli noin 27 kg, nyt rv 39+2 menossa ja painoa tullut 28 kg. Lähtöpainoni on kuitenkin aina ollut alhainen ja bmi 20,5. Nälkä vaivaa nytkin KOKO AJAN. Voisin ihan kevyesti syödä suurehkon "välipalan" kahden tunnin välein. Jos en ole raskaana, ei tälläisiä nälkäfiiliksiä minulla ole ollenkaan. : o

Turvotusta ei pahemmin ole, ihan rehellistä läskiä tässä näyttää taas kerääntyvän. Perkele. Olen kuitenkin aina onnistunuty kilot tiputtamaan jälkeenpäin, kaipa se nytkin sitten onnistuu.

Vierailija
17/24 |
15.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa kun et ole antanut itsesi lösähtää vaan jaksanut laihduttaa tulleet kilot pois, moni ei niin tee. Sanovat vain että raskauksista jäi niin paljon.

Jatkat vaan sinnikkäästi nyt liikuntaa kun siihen kykenet, syöt terveellisesti ja välipalaksi hedelmiä. Imelät, makeat, rasvaiset pois niin kyllä se siitä.

Hyvää kevään odotusta:)

Vierailija
18/24 |
15.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarkkaile syömisiäni, mutta en myöskään mässää. Pääsiäinen oli suklaanmakuinen. Sokereita mittailen säännöllisesti ja syön diabetesohjeiden mukaan hiilareita. Tuossa painossa tai alle on tarkoitus pysyä synnärille asti.

Vierailija
19/24 |
15.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 16 : sait mut nauramaan! Niin oli kuin omasta näppiksestäni. :) Miten musta tuntuu, että mun tuttavapiiriin kuuluu ainoastaan niitä "nomri-12kg" lihovia odottajia. Olen itse joku paisuva kummajainen. Vai näytänkö edes muiden silmiin sellaiselta..?

Edellisessä raskaudessa pudotettavaa taisi jäädä loppujen lopuksi (kun loputkin nesteet ja turvotukset olivat viikon-kahden päästä kadonneet) noin 13-14kg. Siitä sitten laihduttelin vielä lähes 10kg tyttöajan lukemiin... huoh. Se kai se on edessä taas ensi talven ja kevään aikana.

Onpahan tavoitetta ainakin, jos ei muuta. :O

AP

Vierailija
20/24 |
15.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo oli liikuttavan ihanasti sanottu! :) Kiitos kehiusta! Tahtoo oikeasti jäädä jopa tästä ihanasta keväästä (ja tulevasta kesästäkin) nauttiminen tämän painoasian jalkoihin..! Eihän nyt niin pitäisi olla, että painojuttu on se hallitsevin raskausajassa.

ja kyllä : liikkua meinaan niin kauan kuin jalat kantavat! Eilenkin aamulla kävin 1h 30min. kävelylenkin, kun mies oli vapaalla. Ja ne sokeriherkut meinaan tosiaan jättää nyt pois kokonaan!

Toimisikohan se, että esim. kerran kahteen viikkoon pitäisi herkkupäivän, jonka aikana saisi syödä mitä mieli tekee? Vaikuttaisiko se painoon ja sokerin hillitsemiseen positiivisesti..? Hmm...

AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän seitsemän