Koiran yksinolosta
Te joilla on koira ollut pennusta lähtien, niin miten olette sen opettaneet olemaan yksin?
Olen tietenkin kirjasta lukenut, että ensin aitaukseen pieniksi hetkiksi jne...mutta ensinnäkään minulla ei ole sisällä mitään aitausta, ja toisekseen jos koiran sellaiseen laittaisin, niin varmasti olisi pienemmät lapset siinä ympärillä kuitenkin...
joten hyviä vinkkejä otetaan vastaan, kuinka koiranpentu opetetaan olemaan yksin, niin ettei sille tule eroahdistuksia..
Kiitos
Kommentit (5)
Anna jokin luu järsittäväksi. Pidät alkuun vain vähän aikaa ettei kerkeä alkaa ikävöimään. Ihan pieniä hetkiä useasti yksin jossain huoneessa. Ei saa jättää niin, että pyrkii perään vaan aina jotain mieluista tekemään tai jos on nukahtanut, niin jättää rauhassa nukkumaan yksin.
Kirjastosta tai omaksi Tuire Kiamion Koiran kasvatus. On hintansa väärti. Pystykorvarotuinen koiramme viihtyy hyvin yksin, yli vuoden jälkeen koiran hankinnasta naapureillemme selvisi, että meillä on koira!
Valitettavasti oikotietä koiran koulutuksessa ei ole ja yksinolo kannattaa aloittaa heti pentuna. Kuten itse kirjoitit, pienin jaksoin. Itse istuin rapussa lukemassa lehteä/kirjaa, vein roskat, kävin kaupassa ja asioilla... näin pari ekaa viikkoa 5-30 min pätkissä.Minä en huomioi koiraa heti kun tulen kotiin. Tulen aina niin kuin en olisi ollutkaan poissa ja pyydän koiran luokseni vasta parin minuutin kuluttua. Tosin mieheni hellii koiraa heti kotiin tultuaan ja Kaimio kehottaa palkitsemana yksinolon.
Koirallamme on vain eteinen ja keittiö käytössään, kun on yksinään, ja se tietää, kun kerron sen jäävän kotiin, miten menetellään. Hipsitään masentuneena omalle pedilleen nukkumaan ja sitten odotellaan mitä herkkua saa, kun jää kotiin. Tämä on tärkeää: jätä koirallesi aina tekemistä, mutta TURVALLISTA! Vain Kong-lelujen kanssa uskalaln jättää koirani kahdestaan. Pakastan ontossa Kongissa maksalaatikkoa, jauhelihaa etc ja annan juuri kun olen lähdössä. Näin se unohtaa, että olen lähtenyt (sanon toki aina hei hei ja koiar vilkaisee minua, kun lähden).
Niin moni eroahdostus on itseasiassa tekemisen ja siten omsitajan viitseliäisyyden puutetta... Aloittaa voi pennun kanssa ilman kalliita lelujakin. Ota vanha pyyhe tai lakana, jonka ryttäää lattialle ja piilotat ryppyihin makupaloja. Siinä puuha 5 minuutiksi, kun olet poissa.
Muista - mitä enemmän vietät koirasi kanssa mielekästä tekemistä järjestäen, sitä onnellisempi yhteiselo teillä on. Näin meilläkin, vaikka omistan itsenäisen ja itsepäisen metsästyskoiran, se osaa yli 50 mukavaa, arkea avittavaa asiaa hissin tilaamisesta pyykin ripustamisessa auttamiseen:)
...kuulin myös "hyvän vinkin" nyppäistä kuristuspannalla koiraa ylös, jos se kiskoo. Koirani on oppinut kävelemään nätisti ilman kuristuspantaakin:)
Yksi kyseli olenko käyttänyt sähköpantaa 8-/ kun koira on noin kiltisti.
Tämä vinksuna, jos juuttuu jonnekin nettipalstalle tai koirapuistoon neuvoja kuuntelemaan:D Terve järki, eläimen kunnioitus sekä ammattilaisten neuvot ovat hyviä.
Ja niin, tuo on tärkeää - jätä koirasi yksin vain silloin, kun se on väsynyt. Näin se oppii yksin jäädessään nukkumaan, eikä tuhoamaan paikkoja. Tietenkin tyhjennettyään sen namipajatson, jonka sille olen järjestänyt...
koirat.comiin