Ärsyttää, kun tuttava mankuu lapsenvahdiksi joka toinen päivä
Asutaan lähekkäin ja jatkuvasti puhelin soi: "kuule, mä oon menossa jumppaan, dokaamaan, apteekkiin, syömään, kauppaan, kampaajalle, hammaslääkäriin, et voisitkos ottaa X:n pariksi tunniksi, päiväksi, aamuksi, illaksi, yöksi, kahdeksi yöksi..
Tuttava on monen lapsen yh, mutta hänellä on kuitenkin miesystävä, ja tuttava on työtön kotiäti. Mä olen myös yh, töissä ja opiskelen. Ei siinä mitään, jos silloin tällöin, mutta jatkuvasti. Tuttavalla on kuitenkin niitä lapsenvahteja kiitettävästi, ja hän pääsee ihan milloin vain minne vaan. Joka vkl pitää ryypätä, olla laivalla tai jotain. Että kyse ei ole siitä, ettei koskaan pääsisi mihinkään. Ärsyttää aina kun puhelin soi, kun tietää ettei sillä ole koskaan muuta asiaa.
Kommentit (5)
otsikko antaa ymmärtää että tuttavasti mankuu teille lapsenvahdiks.. että hoitamaan sun lasta..
sano suoraan ettet ole mitään lapsenvahti.. ja jos loukkantuu niin ei sille voi mitään. muistaako sua edes jollakin lahjalla jos olet vahtinut hänen lasta?
No, mulla ei ole sen ikäistä lasta että pitäisi enää niin hoitaa ja vahtia. Sehän siinä varmaan onkin, että tuttava kuvittelee että mun elämä on siksi helppoa. Ja kun vielä asun niin lähellä. Lahjaksi en ole saanut ikinä mitään, enkä niin sellaista odotakaan. Olisi vaan kiva, jos sillä olisi joskus muutakin asiaa, eikä vain pyytäisi palveluksia.
Ap
Sitten pysyt päätöksessä ja ota lapset hoitoon vain silloin kun se sinulle oikeasti sopii. Itse en kyllä ottaisi lapsia ollenkaan hoitooni, jos äiti ei olisi minuun muuten yhteydessä kuin vain silloin, kun kaipaa lastenhoitajaa. Kuulostaa ennemminkin hyvöksikäytöltä kuin ystävyydeltä, näin ulkopuolisesta ja kuvauksesi perusteella - en toki tiedä, millainen suhde teillä on ja millainen historia.
Mä tiedän kans muutaman tyypin jotka tekee noin. (Onneksi en sen läheisemmin tunne, niin eivät mua ikinä pyydä - kavereilleni ovat iso riesa..)
Kavereilta saadun mielipiteen mukaan uskon että ärsyttää, mutta vaikea aina kuulemma kieltäytyä. Entä jos miettisit aina valmiiksi syitä (=tekosyitä) miksi ei käy..? Tyyliin, ollaan menossa mummolaan aamulla, vieraita tulee, mulla on PAHA hammassärky ja voi joutua päivystykseen, aika varattu salille, naapurin kissanristiäiset... Tai sitten vaan että "***tu mä mikää palkaton lapsenvahti aina ole!"
Ei nää mun kaveritkaan kyllä näistä mun vinkeistä ole opiski ottaneet, aina vaan suostuvat ja sitten mulle marisevat. Jotain marttyyrifantasiaako? En tajua aina... Mä kyllä kieltäytyisin vaikka millä syyllä..
Itse tuskin viitsin edes sukulaisia pyytää lapsenvahdiksi ilman, että on omantunnon tuskia! No sinä ap olet jo oman osasi kasvattanut ja siksi sinulla voikin olla jo helpompaa. Itseppä tuttavasi oman sopan keitti ja saa sen myös hoitaa. Ota reilusti puheeksi. Jos jokainen puhelu on vain lapsenvahtiapua varten ei silloin varmasti haittaa vaikka se ystävyyskin jäisi tauolle. Ei kuulosta terveeltä ystävyydeltä!