Kuinka pitkään magneettitutkimus kestää? about?
mitenhän pitkään magneettikuvauksessa menee? pään alueesta kyse
Kommentit (13)
vähän siitä, mitä etsivät...Itsellä takana kolme magneettikuvausta pään alueelta, ja kestoltaan taisi olla 30-50 minuuttia.
yhdellä kertaa aikaa venytti se, että eivät saaneet kuvauksen aikana varjoainetta laitettua...
puoli tuntia menee. Kannattaa sanoa kuvaajalle,e ttä puhuu välillä,mainitsee esim. kuinka paljon vielä on jäljellä aikaa. Minulle tuli unohdettu olo, kun eka kerran olin yli puoli tuntia putkessa ja kukaan ei puhunut mitään. Seuraavalla kerralla osasin vaatia puhetta ja sain kuunnella myös musiikkia.
Se kestää yleensä noin 30min. ja joskus joudutaan laittamaan varjoainetta, ei aina, se selviää vasta siinä kuvattaessa.
Yleensä voidaan tehdä myös avomagneetissa jolloin toinen reuna on kokonaan auki, tämäkin on aika ahdas kuitenkin. Pää kiinnitetään sellaisella maskilla, kirkas ja avonainen mutta kuitenkin, korvatulpat laitetaan korviin. Käteen saa sellaisen soittokellon jota voi painaa jos haluaa laitteesta kesken pois.
Kuvauksessa saa olla saattaja mukana eli äiti voi olla koko ajan vieressä ja jutella lapselle ja silitellä esim. jalasta jos joutuu siihen putkeen, sillon sinne menee vain ylävartalo ja jos avomagneetti niin kylki ja jalat on kokonaan auki.
Ääni on kova aina kun kuvaa sarjaa eli noin 5min. jaksoja mutta sitä kannattaa sanoa etukäteen ettei pelkää, se on vain iso jostain syystä se ääni.
Pienemmät lapset nukutetaan kyllä, meillä ainakin on tyttö nukutettu, samoin ystäväni 5v poika. Mutta luulen että onnistuu avomagneetissa ainakin kun äiti voi olla tai isä tai mummo tai joku siinä lähellä kunhan lapsi itse ei liiku. Kipeäähän se ei käy :) Kuvataan vain! Mutta itse kokemuksesta sanon, että kannattaa suhtautua niin ettei se ole välttämättä helppo, ei aina aikuisellekaan.
potilas voi viedä mukanaan oman levyn ja kuunnella sitä putkessa ollessaan. Lasta voi kehottaa pitämään silmiä kiinni, niin putkessa olo ei ehkä tunnu niin kurjalta. Saattaja voi silittää pientä potilasta kädestä tai jalasta.
kestää. Voi mennä kolme varttia tai kestää vartin vain.
Lapselleni on tehty se jo kolmena vuonna. Ensin 5-vuotiaana, sitten kuusivuotiaana ja nyt seitsemänvuotiaana.
Musiikkia oli ykstyisellä ja TAYS:ssa oli satu kuunnetavana.
Hyvin meni.
lastani ei ole koskaan jouduttu nukuttamaan. Ei edes silloin 6-vuotiaana, vaikka se kesti todella kauan, kun otettiin selkä myös samalla kertaa.
minkäänlaista esilääkitystä eikä nukutusta. Ei edes 5-vuotiaana.
kanssa muutama viikko sitten, ja kuvauksessa meni n. 15 min. Muuhun meni sitten enemmän aikaa.
Viimeisin kuvaus kesti kolme varttia, vaikka kuvattiin vain aivot. Varjoainekanyyli laitettiin kämmeselkään.
Olimme molemmat vanhemmat samassa huoneessa, muttemme koskeneet lapseemme. Hoitaja ei olisi halunnut kahta vanhempaa huoneeseen, mutta menimme silti. Lapsemme oli ihan rauhallinen ja tykkäsi kuulokkeista kuuntelemastaan sadusta. Meille vanhemmille annettiin kuulosuojaimet melun vuoksi.
saa viedä metallia sisältäviä esineitä.
Tuttavani lapselle yritettiin tehdä se automaattisesti ilman mitään esi-tai nukutuslääkettä ja se ei onnistunut eli hän oli se 5v lapsi. Toimenpide jouduttiin siis uusimaan myöhemmin.
Oma lapseni kuvattiin paljon pienempänä noin 2v ja automaattisesti nukutettiin.
Erään toisen ystäväni lapsi on nyt myös 5v ja useita kertoja elämänsä aikaan kuvattu, aina nukutettu.
Nukutus on tässä tapauksessa hyvin kevyt, eikä mikään varsinainen nukutus vaan juuri rauhoittavalla lääkkeellä vain uneen saatu kevyt humautus. Ei voida puhua samasta nukutuksesta kuin esim. jonkun leikkauksen yhteydessä tehtävästä nukutuksesta.
Jos sinua ap mietityttää voit soittaa sinne missä toimenpide tehdään ja kysyä heiltä kuvauksen kestosta jne. miten se tapahtuu, onko mahdollisuus esim. avomagneettiin.
T.7
reilut puoli tuntia. Ei ole paha juttu ollenkaan, laittaa silmät kiinni ja ajattelee mukavia. Lepää samalla.