Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitääkö lapsilla oikeasti olla paljon vaatteita?

Vierailija
14.04.2009 |

Tuosta iso pesukone -keskustelusta ja yleensäkin näitä vaatefriikki äitejä ajatellessa tulee mieleen, pitääkö lapsella oikeasti olla vinot pinot vaatteita? Onko se järkevää ja ekologista, edellyttääkö hyvä hygienia?

Itse olen syntynyt 69 ja äiti kuoli, kun olin ihan pieni, joten elin isän kanssa kahdestaan. Muistan, että kouluikäisenä uusi vaatekerta ostettiin aina syksyllä. Näitä vaatteita sitten pidettiin päällä aina ja olisiko pesty kerran viikossa. Tuskin kone jatkuvasti pyöri? Yläasteelle siirtyessä muistan, kun joku kysyi, miksi minulla on aina samat vaatteet päällä. Piti sitten käyttää vähän isompaa repertuaaria.

Nytkin vaatevarastoni kuitenkin mahtuu hyvin yhteen kaappiin. Muutenkin aina niitä samoja tulisi käytettyä, enkä kaupasta usein löydä kivoja.

Omilla lapsillani on tietysti vaatteita vähän enemmän kuin itselläni lapsena, mutta ei mitään jättimääriä. Yritän myös., että samoja vaatteita käytetään useampana päivänä, jos ei tahroja tai jos eivät haise (isommat koululaiset jo hikoavat).

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
14.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin huomasin, että on pakko ostaa lisää vaatteita. En enää ehtinyt pestä niitä sitä tahtia kuin ollessani kotona.

Vierailija
2/20 |
14.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein päinvastoin: kotona ollessa ulkoiltiinkin enemmän ja vaatteet likaantuivat ihan eri tavalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
14.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi käyttää mieluiten lempivaatteitaan, ja muut jäävät käyttämättä.

Noin 6 puseroa, kolmet neljät housut ja muutama mekko riittäisivät ihan hyvin per vuodenaika. No, nyt on jonkin verran enemmän vaatetta - etenkin puseroita, mutta pääasiassa vain osaa vaatteista käytetään ja joka sesongin jälkeen laitan kierrätykseen vaatteita, joita ei ole käytetty lainkaan.

Vierailija
4/20 |
14.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut pojalleni tuttavalta yhden lapsen vanhat vaattet. ikinä ei ehditä kaikkia käyttään.

Vierailija
5/20 |
14.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, asenne vaikuttaa paljon:

Olen nyt jälleen kotiäitinä ja pesukone pesee vaatteet huomaamattakin. Se täyttää mukavasti aikaa päivästä jos ei ole tekemistä; siis pesee koneellisen.

Mutta kyllä sitä nyt koneellisen JAKSAA heittää töitten jälkeen koneeseen!! Aikaakin menee minuutti..

Mutta takas aiheeseen: Meillä on 3 (tarhaikästä) lasta ja sujuvasti tykkää vaihdella vaatteita keskenään. Ei olla kovin muotitietosia mutta lapset tykkää vaatteistaan ja se on meistä tärkeää.

Kaapissa on läjä vaatetta; joista jokkut on suosikkeja. Hyvä kun pesuun raaskivat laittaa.

Ei minustakaan liika ole hyvästä. Vaatteiden tai muun rojun suhteen.

Vierailija
6/20 |
14.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkovaatteita ja haalareita sen verran, ettei tarvitse kuivatella missään saunassa, että saa jotkut jalkaansa.

Ja ettei vaatteita tarvitse pestä sen takia just nyt, ettei muuten ole mitään päällepantavaa.

Ja kiva vaihdella usein. Nykyään vaatteet on niin edullisia esim ruotsalaisissa ketjuissa, että niitä voi ostaa sen kummemmin hintaa miettimättä ison pinon ilman että on miljonääri.

Vierailija
7/20 |
14.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan mielelläni, kun on kerran varaa, enemmän vaatteitakin. Ihanaa kun ei tarvitse pihistellä. Kuka nyt muutenkaan viitsisi koko ajan pitää samoja vaatteita päällään? Lapsikaan.

Vierailija
8/20 |
14.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yrittänyt opetella ostamaan hieman vähemmän, mutta kivempia vaatteita lapsille kuin ennen. Aluksi kun tuli ostettua vähälle käytölle jääneitä tylsiä vaatteita kun halvalla sai. Nykyisin osaan jo ajatella vaatteiden yhteensopivuutta jo ostohetkellä.

Meillä on aivan liian paljon vaatteita lapsilla, varsinkin kuopuksella. Suurin osa on kuitenkin saatu käytettyinä, eivätkä ole kovin kauniita tai hyväkuntoisia. En kuitenkaan raaski niitä poiskaan antaa vielä kun ovat ihan käyttökelpoisia.

Vierailija
9/20 |
14.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja esim. lomilla olen huomannut, että viikko ilman pesukonetta tarkoittaa lapselle aikamoista vaatepinoa. Pesen kyllä aika usein vaatteita, mutta viikolla ei aina joka ilta ehdi pestä, jos on muuta ohjelmaa, ja joka päivä niitä vaatteita on vaihdettava.

Lisäksi tykkään siitä, että lapsellakin on joitain siistimpia vaatteita ja takkeja, joita käytetään kyläillessä tai mentäessä jonnekin siistimpään paikkaan, jotta ei aina tarvitse käyttää niitä kurahaalareita ja verkkareita.

ELi jonkinlainen repertuaari on lapsellakin oltava. Ja kenkiäkin tarvitsee aika monet: saappaat, ulkoilukengät, siistimmät kävelykengät...

Vierailija
10/20 |
14.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vaatefriikki ja lapsillani on varmasti ns. liikaa vaatteita mutta entäs sitten? Miten ihmeessä se olisi muka järjetöntä (kaikkia vaatteita kuitenkin olemme käyttäneet) tai epäekologista (vaatteet ostan 95% kirppikseltä) sillä vaatteet eivät lennä käyttömmä jälkeen roskiin vaan kiertoon edelleen.

Meillä ihan hygienisyystä vaihdetaan pikkarit, sukat, t-paidat ja bodyt päivittäin, muilla vaatteilla voidaan mennä 2 päivää jos ei tahroja tule.

Vierailija
11/20 |
14.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran että pärjää viikon niin että kerran pestään pyykkiä viikolla. Jossain vaiheessa lapsella oli enemmänkin vaatteita mutta ne suosikit aina käytössä ts kiertoon meni paljon vähän käytettyjä vaatteita. Nyt osaa vähän ennakoida.

Ja mainittakoon vielä tuosta pyykin pesusta että meillä vasta 1 lapsi joten pyykkiä ei pestä joka päivä. Sittenhän sitä pärjäisi vaikka kaksillakin housuilla :)

Vierailija
12/20 |
14.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun aikoinaan köyhä yh-äiti opetti että silloin kun "köyhä" ostaa se ostaa laatua ja mä olen niin tehnyt oman perheen kohdalla :)

Vierailija
13/20 |
14.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä hurahtanut mihinkään lastenvaateshoppailuun, vaan hankkinut vain tarvittavan.

Varsin hyvin on riittänyt muutamat pitkät kalsarit, muutamat verkkahousut, ja jotkut yhdet siistimmät housut. Pieni kasa t-paitoja ja muutama huppari ja neule. Siinä on kaikki meidän pojan vaatteet. Mahtuu vaatekaapin parilel hyllylle.

Ulos meillä on kahdet lahjaksi saadut housut + takkiyhdistelmät ja yksi kuravaatekerta. Parit hanskat ja pari pipoa.

Nämäkin alkaa kirjoitettuna kuulostaa paljolta, mutta tiedän että monilla on todellisuudessa valtavat määrät vaatetta.

Minä ostan uutta vaatetta ehkä kerran vuodessa lapselle (ne perus t-paidat ja verkkapuvut pieniksi jääneiden tilalle), kun aina tulee lahjaksi jonkin verran ja vauvana jopa niin paljon ettei ehtinyt käyttää.

Ja ne kaikki vaatteet mitä on on ihan siistejä ja yhteensopivia, ei mitään risoja kymmenen vuotta vanhoja virityksiä.

Vierailija
14/20 |
14.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa vaatteista on kirppikseltä, Huutonetistä, tutuilta, ystäviltä.

Ja suurin osa vaatteista lähtee pieniksi jäätyään takaisin kiertoon. Ainoa mikä pienen vauvan vaatteita kuluttaa on varmasti pesukone.

Käytän samoja vaatteita toisenkin päivän jos se vaan on mahdollista, yleensä paidat/bodyt menee vain sen yhden päivän. Mutta housut, potkuhousut, sukkahousut hameet menee sen parikin päivää.

En sitten tiedä onko jo turhamaisuuttakin mutta minusta on kiva laittaa lapselle yhteensopivia vaatteita päälle :)

Vierailija
15/20 |
14.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä urheillaan paljon joten täysi pesukone pyörii oikeastaan joka päivä. Pienetkin lapset olen opettanut viemään päivän päätteeksi kaikki vaatteet pyykkikoriin ja joka aamu otetaan kaapista puhtaat.

Tämä on osin myös laiskuutta: en jaksa katsella ja lajitella puolipitoisia vaatteita vaan minulle on selkeämpää kun vaate on joko puhdas tai "likainen" eli päivän pidetty.

Vaatteita tarvitaan siis aika paljon, jotta aina olisi kaapissa puhdasta, vaikka jonakin päivänä ei kone pyörisikään. Samoja vaatteita ei toista kertaa pidetä. Paitsi ulkovaatteita.

Hyvä puoli on se, että saamme paljon hyvälaatuisia ja kauniita kierrätettyjä vaatteita isommilta serkuilta, joten kukkaro ei tästä kärsi muuta kuin vesi- ja sähkölaskun vuoksi. Mutta meidän aikuisten urheiluvaatteet nyt pitäisi joka tapauksessa pestä, joten siinähän ne menevät muutkin samalla, olen ajatellut. Itsekin annamme hyväkuntoiset edelleen kiertoon.

Minullekin opetettiin lapsena että pitää ostaa vähän mutta laadukasta. Onneksi sisarukset saivat saman kasvatuksen, ja serkkujen kesken kiertää kestäviä ja kivannäköisiä tamineita - yhdetkin housut ovat nyt jo kuudennella käyttäjällä.

Vierailija
16/20 |
14.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niistä suurin osa on saatu käytettyinä tai ostettu kierrätettyinä. Käytön jälkeen annetaan eteenpäin tai viedään UFFille. Eli rahallisesti ei ole ollut iso satsaus.

Vierailija
17/20 |
14.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että aina on puhdasta päälle, vaikka kone ei joka päivä pyörisikään.

Vierailija
18/20 |
14.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen huomannut, että meidän tyylillä lapsi tarvitsee noin kymmenen tarhakerrastoa (eli housut+paita tai sukkikset ja mekko/liivihame+paita) ja sen lisäksi vähän siistimpiä vaatteita - itse en tarhaan halua kaikkein kauneimpia laittaa kun siellä ne sottaantuvat enemmän kuin kotona. Vaatetta kuitenkin tulee aina enemmän, kun isovanhemmat ym. haluaa ostaa, ja itsekin saatan ostaa kun näen sievän vaikka ei välttämättä tarvitsisi. Niinpä ollaan tilanteessa jossa lapsella on sisäkäyttöön noin 10 housut ja saman verran mekkoja/liivihameita+2 hametta, noin 15 lyhythihaista ja 15 pitkähihaista paitaa+2 kauluspaitaa. Kaikkia tulee kyllä käytettyä.

Vierailija
19/20 |
14.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka ei olis kerennyt pestä pyykkiä. Meidän nuorin on 7-vuotias ja varsinkin housut on sillä usein kauheessa kunnossa, saa ne koulussakin likaiseksi, housuja pitää olla. Päivittäin jokainen vaihtaa puhtaat sukat ja alusvaatteet. Vanhin lapsi on 15-vuotias tyttö, ja siinä iässä että vaatteet on tärkeitä, sillä on paljon vaatteita. Ostaa uusia jonkun verran mutta kirpparillakin käy ostoksilla. Tykkään että myös mun vaatekaapista löytyy aina jotain päälle laitettavaa, että ei tarvitse parkua kun on kaikki vaatteet likaisia ja ei mitään päälle puettavaa.

Vierailija
20/20 |
14.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki hänen tyttäreltään jäävät vaatteet. Käyn hakemassa uuden satsin kahdesti vuodessa. Niissä minun tyttäreni ovat kulkeneet koko ajan. Vaatteita on paljon, joten aina on puhtaat, silitetyt, sointuvat ja oikeankokoiset, mutta kun olen käyttänyt vaateläjän kahdella, niitä ei juuri jää kuin keräykseen.

Minusta tämä on tosi järkevää. Säästän rutkasti aikaa ja rahaa ja lapsillani on kaunein vaatetus koko päiväkodissa.