Miten oireilee veritulppa?? vai mitä tää oikein on...
Olen raskaana viikoilla 38 ja pari kolme päivää päässä on ollut tooooossiii kipeä kohta. se alkaa tuolta niskasta vasemmalta puolelta ja menee melkein ohimolle asti. Se on niin paikallinen että pystyn sen näyttämään suoraan mihin sattuu. tuntuu tosiaan niinkuin joku suoni sielä ois jumissa. Sairastan migreeniä ja tämä ei missään tapauksessa tunnu siltä normi kohtaukselta minkä yleensä saan. päätä alaspäin laitettaessa kipu pahenee huomattavasti ja muutenkin sykkeen noustessa.
pelottaa, koska tuo kipu on on niin helppo paikantaa ja välillä se tuntuu kylmältä. panadolia olen ottanut välillä useitakin, mutta ei tunnu auttavan yhtään. olen käynyt parin viikon välein säännöllisesti hierojalla, että tuskin olen niin jumissa että siitä johtuis.
pliis auttakaa
Kommentit (13)
http://www.tohtori.fi/?page=4347287&id=5573440
Tuon mukaan voisi olettaa, että sulla olisi jo muitakin oireita, jos kyseessä olisi aivoveritulppa, mutta jos tuo kipu on kestänyt jo kolme päivää, niin ei kuullosta veritulpalta. Enemmän tulisi kyllä mieleen, että niskassasi tai selässäsi olisi jokin jumitus päällä, tai sitten se migreeni, jota sairastat. Soittele neuvolaan tai käy lääkärissä.
Aivoveritulpassa oireita on nimenomaan sillä vastakkaisella puolella kehoa, missä veritulppa on. Eli sun tapauksessa jos kipu on vasemmalla, niin oikealla puolella.
t:3
Välillä myös kädet puutuu ja neulottuu, en tiiä liittyykö tuohon kipuun mitenkään.
ap
Yritin ettiä itekki netistä tietoa, mutta missään ei kerrota miltä se tuntuu ja miten vois itteä testata. Enhän mää tonne pään sisään näe mitenkään...
ap
Tarvittaessa päivystykseen jos siltä tuntuu.
Ja VAADI että tutkivat asian.
tai jos asut HUS-alueella, terveyspalvelujen neuvontaan p. (09)10023.
mitä vaan. Esim. aivojen verisuonet voivat olla sillä tavalla "syheröllä" että solmukohta alkaa särkeä, kun verenpaine jostain syystä kohoaa (esim. raskauden aikana tai pää alaspäin oltaessa). Tämä on ymmärtääkseni yleensä vaaratonta.
Tai sitten niskasi voi olla arka NIMENOMAAN HIERONNAN TAKIA. Jos hieroja on liian kovaotteinen, kramppaat lihaksiasi vastustaaksesi kipua.
Ylipäänsäkin kehottaisin ihmisiä mieluummin jumppaamaan säännöllisesti niska- ja hartiaseudun lihaksille tarkoitettuja kevyitä jumppaliikkeitä kuin tärväämään rahojaan hierojalle. Pahimmillaan hieroja saa lihakset entistä pahemmin kramppiin, parhaimmillaankin hieronnasta on hyvin lyhytaikainen hyöty. Oma apu, paras apu!
LL
lääkärissä. Todennäköisesti mitään vaarallista ei ole tekeillä, mutta netitse on mahdoton antaa kattavaa diagnoosia. Aivoveritulpassa on hyvin raju päänsärky, ja melko nopeasti halvausoireita (esim. puhe puuroutuu). Hyvä ja yksinkertainen testi on työntää kieli suoraan ulos suusta. Jos et kykene pitämään kieltä suorassa (vaikka luulet pitäväsi), kannattaa lähteä heti hoitoon.
Aivoverenkierron häiriöt kuitenkin voivat oirehtia ennen varsinaista veritulppaa. Sen vuoksi kannattaa käydä siellä lääkärissä.
ja olen parturi-kampaaja, joten pakko on ollu hierojalla käydä, muuten en vois tehdä töitä päivääkään. Ja migreenikin ois sata kertaa pahempana ilman hierojaa, joten minun tapauksessani se hieronta ei ainakaan näitä oireita tee.
ap
mitä vaan. Esim. aivojen verisuonet voivat olla sillä tavalla "syheröllä" että solmukohta alkaa särkeä, kun verenpaine jostain syystä kohoaa (esim. raskauden aikana tai pää alaspäin oltaessa). Tämä on ymmärtääkseni yleensä vaaratonta.
Tai sitten niskasi voi olla arka NIMENOMAAN HIERONNAN TAKIA. Jos hieroja on liian kovaotteinen, kramppaat lihaksiasi vastustaaksesi kipua.
Ylipäänsäkin kehottaisin ihmisiä mieluummin jumppaamaan säännöllisesti niska- ja hartiaseudun lihaksille tarkoitettuja kevyitä jumppaliikkeitä kuin tärväämään rahojaan hierojalle. Pahimmillaan hieroja saa lihakset entistä pahemmin kramppiin, parhaimmillaankin hieronnasta on hyvin lyhytaikainen hyöty. Oma apu, paras apu!
LL
Olen edelleen eri mieltä. Kannattaa edes kokeilla OMT-fysioterapeutin (tavallinenkin fysioterapeutti käy) vastaanotolla käyntiä ja pyytää häneltä juuri sinun selkääsi soveltuvia jumppaohjeita. MIKÄ TAHANSA jumppa ei tietenkään hyödytä! Jumppaakinn voi tehdä väärin samoin kuin hierontaa, mutta omin lihasliikkein et saa helposti niskaasi kipeämmäksi, hieromalla voit kyllä saadakin.
Viitseliäisyyttä tuo hiukan vaatii, jumppaa on tehtävä säännöllisesti, joka ilta parisen viikkoa, ennen kuin niskaoireet helpottavat. Mutta kun sitä todella joka ilta tekee, ihan varmasti voit unohtaa sen hierojalla käynnin.
lääkärissä. Todennäköisesti mitään vaarallista ei ole tekeillä, mutta netitse on mahdoton antaa kattavaa diagnoosia. Aivoveritulpassa on hyvin raju päänsärky, ja melko nopeasti halvausoireita (esim. puhe puuroutuu). Hyvä ja yksinkertainen testi on työntää kieli suoraan ulos suusta. Jos et kykene pitämään kieltä suorassa (vaikka luulet pitäväsi), kannattaa lähteä heti hoitoon.
Aivoverenkierron häiriöt kuitenkin voivat oirehtia ennen varsinaista veritulppaa. Sen vuoksi kannattaa käydä siellä lääkärissä.
kieli pysyy kohillaan ja pystyn tässä koneellaki olemaan, joten tuskin kyse rajusta päänsärystä. Tuo alue on ihan hiton kipeä, mutta pystyn sen kanssa olemaan. Huomenna soitan heti aamusta lääkäriin.
ap
Se aiheuttaa usein käden puutumista ja sattumista. Lisäksi särky niskassa ja päässä voi olla todella tuskaisaa. Mulla ei silloin auta edes Sirdalud-panacod yhdistelmä tai 6 Panacodia päivässä.... Siis niin hirveetä. Juuri toi OMT-terapia (ammattitaitoisella) auttaa..
Välillä myös kädet puutuu ja neulottuu, en tiiä liittyykö tuohon kipuun mitenkään.
ap