Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onkohan mun lapsi mansikalle allerginen?

Vierailija
11.04.2009 |

Aamulla joi mansikka actimellin ja myöhemmin päivällä tuoreita mansikoita kakun päällä. Sitten alkoi posket hohtamaan punasena ja kutisemaan joka puolelta. Nää oireet ei ollu mitään tosi voimakkaita, mut kuitenkin niin että ne huomasi.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
11.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli pakko ottaa jotain "poppakonsteja" käyttöön kun lapsi tuntuu saavan joka ikisen viruksen. Nyt vasta niin vähän käytetty actimelleja, etten osaa vielä tuloksista mitään sanoa.

Vierailija
2/7 |
11.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi silti olla sattumaakin mutta tarkkaile oireita seuraavalla kerralla.

Mutta noitten kanssa saa olla välillä ihmeissään: mun tyttö voi juoda mansikkamehua ja syödä joitan mansikkajugurtteja mutta hillo ja pakastemansikatkin aiheuttavat oireita. Samaten tomaattipyrettä ja ketsuppia voi syödä, on syönyt oireitta lasagnea jossa tomaattimurskaa mutta tuoretta tomaattia ei kestä. Päärynän kanssa saman kaltaisia piirteitä. Kypsennys / pakastus usein vähentää allergisoivuutta...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
11.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä oli vaan ehkä noin 4 puolikasta mansikan palaa, mutta oli tosin tuoreita. Oltiin pari kuukautta sitten allergia testeissä, mutta mitään allergiaa ei löytynyt. Eli tarkoittaa varmaan että on vaan sitten herkkä?! Oon vaan kuullut niin kauheita kertomuksia mansikka allergiasta, niin siksi huolestuin.

Vierailija
4/7 |
11.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä oli vaan ehkä noin 4 puolikasta mansikan palaa, mutta oli tosin tuoreita. Oltiin pari kuukautta sitten allergia testeissä, mutta mitään allergiaa ei löytynyt. Eli tarkoittaa varmaan että on vaan sitten herkkä?! Oon vaan kuullut niin kauheita kertomuksia mansikka allergiasta, niin siksi huolestuin.

Vierailija
5/7 |
11.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka ei olisi varsinaisesti allerginenkaan niin että se testissä näkyisi. Kun olin pieni puhuttiin "mansikkakuumeesta" joka tulee kun syö paljon mansikoita, minullekin tuli kerran lapsena tuo mansikkakuume.

Monet herkästi allergisoivat esim. kiivi ovat samanlaisia. Meidän perheestä useampi saa rakkuloita tms. suuhun kiivistä vaikka ketään ei ole todettu allergiseksi.

Vierailija
6/7 |
11.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös niinkin päin että lapsi saattaa sietää jossakin määrin ruoka-ainetta mikä testissä näyttäytyy allergiaksi. Ainoa varma tapa selvittää allergia on testata käykö joku ruoka-aine vai ei. Eli annat joku toinen kerta kun ei ole oireita uudestaan tuoretta mansikkaa ja katsot tuleeko oire takaisin.

Vierailija
7/7 |
11.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja aiheuttaa sellaisenaan joillekin herkemmille allergisia oireita. Ihan sama puhutaanko "allergiasta" vai yliherkkyydestä... sama hoito, eli välttäminen niin ei tule niitä ikäviä oireita. Tuoreiden mansikoiden histamiini aiheuttaa joillekin myös ns. mansikka ripulin ja kuumeen jos niitä syö tavattoman määrän (esim. kesällä mansikanpoiminnassa).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yksi