Ei tarvitse enää mennä sisäleikkipuistoon!!!
Voi elämäni kevät ja kukkaset!! Kävimme tänään ensimmäisen ja viimeisen kerran hakaniemen leikkipaikassa!!
Todetaan tähän väliin, etten ole tippaakaan rasisti, tänää kyllä keitti yli ulkomaalaiset, sekä paikan rahastajat/valvojat.
Menin kaverin ja lapsiemme kanssa sinne päivää viettää, tytöt täyttää kesällä 3v.
Siellä oli en tiedä minkämaalaisia lapsia n 20, osa pieniä, osa isoja (10-12v)
Siellä ne sitten hyppivät pomppulinnojen seinille niin, että sisällä olevat meinasi tipahtaa kun ei ollut laitoja enää.
Kävin nätisti sanomassa, ei vaikutusta.
Kassalla 2 työntekijää vain juorusivat keskenään eivätkä puuttuneet mihinkään.
Siellä oli sellainen pomppuliukumäki, tytöt sitten rappusia kiipeämään ja laskemaan sille varatulta paikalt, hyvin meni. Kunnes siihen tuli 2 n 4v poikaa, kiipesivät ylös tytöt perässä, kääntyivät ja rupesivat laskemaan rappuja alas... Tytöt tietenkin putosivat kierien alas poikien tullessa päälle :(
Samaisessa mäessä tyttöni olu juuri laskemassa kun varmasti yli 10v poika tuli kovaa juosten mäen ylös, tietenkin pieni tyttö lensi kovaa vauhtia alas ja kolautti päänsä kun en kerennyt saada kiinni :(
Näiden lasten vanhemmat vain istuivat kahvilla, välittämättä yhtää lastensa tekemisistä... Siellä ne juoksi tönien pienempiä kumoon.
Kun tämän villeimmän pojan äiti sitten sattui tulemaan paikalle sanoin hänelle nätisti, että voisiko pyytää poikaansa varomaan pienempiä lapsia leikkiessään...
MINÄ EN YMMÄRRÄ MITÄ PUHUT ja lähti lätkimään....
Eli johan oli kivaa olla siellä, kun muut vanhemmat katsovat lapsiensa perään ja komentavat.
Tietenkin siellä juostaan ja riehutaa MUTTA muutkin otettava huomioon ja mäkeä mennään ylös rappusista ja lasketaan omalta paikalta. Luulisi saavan pomppia pomppulinnassa ihan tarpeeksi!
Anteeksi hyvin sekava teksti :( ärsytti vain
Kommentit (38)
kannattaa sen verran opetella, ettei ihan osoita omaa typeryyttään
ja tuskin kirjotus virheet nyt muutenkaan on asian pointti vaan ajattelemattomat vanhemmat!
Se kirjoitetaan ENÄÄ
kannattaa sen verran opetella, ettei ihan osoita omaa typeryyttään
Pallomeressä isoja lapsia, jotka olivat aivan villejä. Ilmeisesti virolaisia, ja vanhemmat olivat jossain baarissa vetämässä juomaa tai missä lie.
Ilmoitin laivan infoon, mutta henkilökunnan vastaus oli vaan, että se on vanhempien tehtävä katsoa lapsiensa perään. Eli käytännössä minun oli siis sanottava toisten lapsille.
Oli mielestäni tyly linja laivayhtiöltä, koska eihän siellä aikuisetkaan saa käyttäytyä ihan miten lystää!
Joka kerta! Joskus vanhemmat ovat olleet siinä vieressä katsomassa, mutta mitenkään eivät reagoi vaikka lapsensa heittäisi täysillä toisia niillä palloilla, tönisi muita jne.
Outoa. Ja pakko munkin sanoa tähän että yleensä ne on tosiaan olleet virolaisia muksuja vanhempineen jotka käyttäytyvät ääliömäisesti.
...niin mitä sanon heille viedessäni isommat sinne? Vai onko asia sitten niin, että jos perheessä on monta eri ikäistä lasta, kukaan ei pääse hoploppiin? Kyllä nämä pienetkin (alta 3v) oikein hyvin tietävät, mitä hoplopissa on - suurinpiirtein - ja haluavat varmasti isompien mukaan.
Vai pitäisikö jättää kertomatta pienemmille, mihin isojen kanssa mennään? Vaiko oikein valehdella ja pyytää lapsiakin valehtelemaan? Meillä kun on perheessä sellainen tapa, että kaikilla on oikeus tietää, missä toiset ovat. Emme valehtele, emme jätä kertomatta... Ikään kuin kasvatamme lapset kerotomaan automaattisesti, minne ovat menossa. Ettei tarvitse aina muistuttaa sitten teini-iässä.
Ja muuten: Emme ole käyneet kertaakaan hoplopissa yhdenkään lapsen kanssa. Vielä.
Eli suomennettuna: Alle 3v lapsen kanssa ei voisi mennä mihinkään hänelle kivaan ja uuteen paikkaan, koska muut vanhemmta eivät ole opettaneet sääntöjä ja käyttäytymistä??
Eli antaa isompien vain riehua muista piittaamatta, pidetään pikkuiset kotona vain?
Tasan mielestäni tuo on kaiken ikäisille! Ja sanomatta selvää, että yhteiset säännöt on!
Esim hoplopissa on myös ihan pienille vauvoille oma alue missä ryömiä, ei tulisi mieleenkään sinne päästää isompaa tönimään ja kaatuilemaan vauvojen päälle!!
Yhden kerran olen ollut ja se riitti. Meno on ihan järkyttävää. Pienet metrin pätkät jäävät jalkoihin kun aikuisen miehen kokoiset teinit rymyävät siellä täydellä vauhdilla ja massalla.
Noissa paikoissa ollaan korkealla ja jos sieltä tulee pää edellä alas, ei jälki ole kaunista.
Mä inhoan muutenkin kaikkia massatapahtumia, ja eritoten noita lastenpaikkoja, joissa räkä ja lima lentää ja viidakon lait pätevät.
Lapseni saavat nyt jäädä ilman näitä ihania kokemuksia. Uskon silti että heistä tulee ihan kunnon kansalaisia. Ja huvituksia löytyy ihan luonnostakin.
mulla palaa hermot riehuviin lapsiin joita kukaan ei vahdi..näitä on leikkipuistoissa,hampurilaispaikan leikkipaikoissa,laivalla,sisäpuistoissa,kaupoissa yms..lasten annetaan huutaa ja riehua kun viimistä päivää ja töniä pienenmät kumoon..huokaus.Itse kyllä katson ja vahtaan vierestä ja laitan lapsille rajat jos tarve vaatii=/
on sen verran arka toimimaan isoissa ryhmissä että takuuvarmasti vaan pelkää sitä että tennarista tulee koko ajan ja haluaa samantien pois. Pallomeret yms pienemmätkin leikkipaikat ovat useimmiten pettymyksiä, sillä niissähän on aina isompia lapsia (joskus ihan liian vanhoja!) ilman vahtimista ja meno on kauheaa. Vanhemmat vaan juo kahvia tai kaivaa nenää vieressä eikä tajua mitään.
Mä en missään nimessä ole rasisti ja olisi ihan kiva tutustua maahanmuuttajiin. Lähipuistossa olen törmännyt näihin kulttuurieroihin, esim venäläisissä perheissä lasten menoon ei puututa mitenkään. Naiset vaan istuu penkillä ja juttelee keskenään ja lapset voi rauhassa viedä muiden lelut ja tehdä ihan mitä tahansa ja ketään ei voi komentaa koska kukaan ei osaa sanaakaan suomea eikä ne äidit varmaan nääkään mitään :( Että siihen kaatuu se tutustuminen.
maahanmuuttajavbanhemia ei näy missään ja 20 lasta keskenään pallomeressä...
ja viihtyy isoissa ryhmissä ja reippaasti menee mukaan, joten en näe syytä miksi en voisi viedä lastani noihin paikkoihin leikkimään.
Puistoissa täällä on harvoin lapsia silloin kun olemme paikalla niin vähiin jää lapsikontaktit.
Ja muutenkin, mielestäni meillä ei pitäisi olla mitään syytä olla menemättä paikkoihin joissa lapsilla olisi kivaa vain sen takia kun vanhemmat eivät valvo ja kiellä lapsiaan!
ap
"riehua sielunsa kyllyydestä sen 2 tuntia" - voisitteko ystävällisesti opettaa lapsillenne, että liukumäessä portaita noustaan ylös ja liukuosaa lasketaan alas eikä toisinpäin.
Kiitos.
ja vanhemmat ovat jossain ihan muualla...Aika ärsyttävää.
maahanmuuttajavbanhemia ei näy missään ja 20 lasta keskenään pallomeressä...
Muutamaa liukumäkeä ylös kiipeävää ja pomppulinnassa "terrorisoivaa" ihan supisuomalaista lasta komensin ja kovalla äänellä. Loppu riehuminen :) Yksi äiti mulkaisi todella vihaisesti kun komensin pikku-jessicajaminaa about 9v. kiipeämästä liukumäkeä ylös. Olis komentanut itse niin mun ei olisi tarvinnut.
Mä komennan tollasia kurittomia riehujia myös puistoissa. No tutummat lapset jo tietävät, että mun aikana on turha riehua. Jopa kohta 5v. poika, joka kiusaa _aina- muita, on alkanut olemaan suht siivosti. Viime kesänä esim. menin väliin kun mätki jotain toista poikaa lapiolla. En ollut tarpeaksi nopea ja tämä poika ehti raapimaan mun kaulaan 3 verinaarmua raivopäissään kun kävi silmille. Juu, normaali poika äidin mukaan, vain hieman tempperamenttinen ja omapäinen. Ei kyllä ryttyile enää mun aikana, olen kantanut muutaman kerran hiekkikseltä pois. Aina toki toivottanut tervetulleeksi takaisin kunhan ensin rauhottuu.
Eli rohkeasti vaan komennatte niitä riehujia.
Mä en ole ollut tuolla Hakaniemen leikkiluolassa, joten en tiedä, millainen paikka se on, mutta HopLopissa ollaan käyty pari kertaa. Me kierretään siellä miehen kanssa molemmat lasten (3 v ja 5 v) perässä, koska siellä on niin paljon lapsia, joita kukaan ei vahdi, kun heidän vanhemmat istuvat siellä kahvilla. Ja saahan toki siellä kahvilla istuakin, kun kerran siellä on pöydät sitä varten, mutta silloin pitäisi lapsilla olla kyllä käytöstavat hallussa. Harmi vaan, ettei ole. Eikä toisaalta ihme, kun ei ole heidän vanhemmillakaan. Mä en noissa sisäleikkipaikoissakaan katso sellaista riehumista, mitä muut lapset pelkäävät tai mikä satuttaa muita, joten kiellän ihan 100 % joka kerta, kun sellaisen tilanteen näen. Ihan sama, onko vanhempi paikalla (jos ei siis itse puutu siihen) vai ei ja onko kyseessä suomalainen vai ulkomaalainen lapsi. Ja omille lapsilleni opetan sellaiset käytöstavat, että heidän kanssaan voi liikkua kodin ulkopuolella ilman että häiritsevät muita ihmisiä käytöksellään (enkä tällä tarkoita sitä, etteikö meidän lapset saisi uhmakohtauksia esim. kaupoissa).
Mä en ole HopLopissa törmännyt maahanmuuttajiin, mutta muutamissa leikkipuistoissa heitä on ollut aika paljon ja ovat kyllä huomattavasti kurittomampia kuin samanikäiset suomalaislapset siellä. Tai sitten ero on siinä, että suomalaisen äiti puuttuu tilanteisiin, mutta ulkomaalaiset (varsinkin somalialaiset, venäläiset jne.) eivät puutu. En ole koskaan nähnyt, että olisi puuttunut, vaikka käytös olisi ollut kuinka sopimatonta tahansa.
Tykkään kierrellä kirppiksillä ja täällä meilläpäin on pari sellaista kirppistä jossa kävisin mielelläni paljonkin, mutta kun siellä käy paljon juuri näitä mamuja.
Niiden lapset on oikeesti tosi kurittomia ja ihan kauheita. Ne juoksee siellä hyllyväleissä ja tönii ihmisiä ihan törkeesti, huutaa ja repii pöydistä tavaroita ja jättää / heittää ne johonki kun äiti ei suostukaan ostamaan jne. vanhemmat ei kiellä näitä yhtään.
Pari kertaa olen mulkaissut vanhempia todella pahasti, mutta enpä usko että edes tajuavat mistä on kysymys.
Kerran yksi poika törmäs muhun joku hemmetin miekka kädessä, silla että se miekka osui todella kipe-ästi mun selkääni. Silloin otin poikaa kädestä ja sanoin tosi kuuluvasti ja vähän vihaisesti että kaupoissa ei saa justa ja muita täytyy varoa. Jumankekka olisitte nähneet minkälaisen kohtauksen äitinsä sai. Yritin selittää mitä poikansa teki mutta ei hän suostunut kuuntelemaan puhua pasmatti vielä ovesta ulos mennessään. Kotona huomasin että selässäni oli ihan reikä siinä kohdassa mihin miekka oli osunut ja ympärillä ihan tolkuton mustelma!
No eipä oo tullu käytyä näillä kirppiksillä enää... :(
pidä noihin paikkoihin mennä!