Kotiäidit: mihin lapset hammaslääkärin ajaksi?
Hei! Kertokaas vinkkejä, miten ratkaisette lasten hoidon, kun sukulaisia ei asu samalla paikkakunnalla tai eivät voi auttaa. :) Uuteen kaupunkiin muutto edessä, eikä tunneta sieltä vielä ketään.
Kommentit (38)
[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 17:44"]Yksinhuoltaja en ole. Tämän perheen isä käy välillä pitkillä ulkomaan työkeikoilla. Ja muutenkin olen hiukan vastaan sitä, että mieheni täytyisi olla töistä pois pari tuntia minun menojeni takia. :)
[/quote]pakkoko ne hammaslääkäri käynnit on juuri silloin buukata?
meillä mies on lapsien kanssa silloin kun minula on vaikka nyt se hammaslääkärikäynti. Buukkaan aamun ekan ajan tai iltapäivän viimeisen. Miehellä likuva tyäaika.
Olen ymmärtänyt, että isommissa kaupungeissa on pitkät jonot hammaslääkäriin, niin en voi luottaa siihen, että mieheni olisi Suomessa. Työkeikat tulevat yllättäin. Mutta onneksi kyseisestä kaupungista vaikuttaisi olevan tuota MLL:n hoitotoimintaa. Toivottavasti on aktiivisia hoitajia, jotka pääsevät päiväaikaan. Ap
Mies vahtii. Papa-kokeeseen olen joskus joutunut ottamaan lapset mukaan, mutta onneksi sen ottaa nopeasti. Köytin silloin toisen kiinni vaunuihin ja toinen seisoi vaunujen vieressä sermin takana. Hammaslääkäriin en ole ottanut mukaan, siellä kestää niin paljon kauemmin ja he saattaisivat tuhota hammaslääkärin huonetta kun en pysty vahtimaan.
Just saman kysymyksen äärellä olin äskettäin. Vaikka en ole varsinaisesti kotiäiti jos sillä tarkoitetaan vuosikausia kotona olevaa äitiä, vaan olen äitiyslomalainen niin ihan samassa tilanteessa olen. Ainoa joka voisi hoitaa vauvaa hammaslääkärin aikana on mummi, joka ei ole aina käytettävissä. Isä taas ei voi lähteä töistään kesken päivää jotta pääsisin hammaslääkäriin. Matkoineen päivineen siihen menisi kuitenkin useampi tunti pois työstä. Ärsyttää vaan kun monet "tietävänä" ilmoittavat että eikö se isä muka voi hoitaa niin ihmettelen vaan että onko teillä kaikilla sitten mies, jolla on liukuva työaika josta voi hypätä kesken päivän ihan miten huvittaa?
Jouduin juuri perumaan hammaslääkärin sen takia että mummi ei ollutkaan käytettävissä tuolloin. No onneksi sain uuden jonkun peruutusajan heti seuraavalle viikolle jolloin mummi oli käytettävissä. Helpompaa on kun pääsee töihin ja lapsi on päiväkodissa. Töistä voin sentään joskus mennä omalle hammaslääkärikäynnille ja ei tarvitse miettiä kuka hoitaa lasta kun on päiväkodissa.
Meillä kummankan terveydenhuoltoon liittyvät käynnit eivät ole "omia menoja" vaan pakollisia menoja, joihin jopa kotiäidillä on oikeus päästä ilman lapsia. Vaihtoehtoja olisi se, että mies pyrkii järjestämään itselleen vapaata (voi onneksi aika hyvin joustaa työajoissa), palkattu lapsenvahti tai yksityisten palveluiden käyttäminen, jolloin voi paremmin vaikuttaa siihen, milloin ja mihin kellonaikaan käynti on.
Lapset voin kyllä myös ottaa mukaan heidän iästä ja toimenpiteestä riippuen.
Kaikkien miehet ei tosiaan voi sumplia työaikaansa sitä silmällä pitäen, että puoliso pääsisi vaikka sinne hammaslääkäriin. Ei omakaan mieheni voinut. Onneksi on kännykät ja tabletit, että yhden lapsen ja kaksikin saa pidettyä hiljaisena. Ap:lla on kuitenkin sen verran pieniä lapset, että suosiolla maksaisin MLL:n hoitajalle. Joka muuten pitää muistaa varata hyvissä ajoin, koska kaikki heidänkään hoitajat eivät pääse keskellä päivää hoitokeikalle.
Minä olen tehnyt niin, että hoitaja on hoitanut lapsia odotushuoneessa sen ajan, kun olen ollut esmes lääkärillä. Hoitoaika on lyhyempi, lapsilla ei tule niin kova ikävä, ja on paljon helmpaa huolehtia koko kööri sinne odotustilaan kuin odotella hoitajaa kotiin, olla siinä että lapset ehtivät innostua hoitajasta ja sitten vasta lähteä. Jos menee julkisilla, niin sitä hoitoaikaa tulee lapsille helposti sen kaksi tuntia enemmän kuin mitä jos lapset odottavat odotustiloissa.
Enää ei ole tällaisia ongelmia, koska isovanhemmat asuvat nykyään lähellä, ja olen huomannut että ne, joilla on aina ollut sitä lastenhoitoapua, eivät oikein ymmärrä, millaista elämä on silloin kun ei vaan voi suunnitella elämäänsä luottaen siihen, että kyllä lapset saa jonnekin aina hoitoon. Että se oikeasti voi olla paljon hankalampaa. Nämä paremmintietäjät on aina sormi pystyssä opettamassa, että pitää luoda niitä tukiverkostoja, kato, ihan ite netistä luin. ;)
Jos MLL ei tarjoa sopivaa apua, googlaa ihan "lastenhoitaja *paikkakunta*". Itse löysin noin sivuston, jossa oli lastenhoitokeikkaa etsivien nuorten, "varamummojen" ym. ilmoituksia, jopa täältä tuppukylältä löytyi pari :) Kannattaa myös kysyä, saako vaikkapa läheisten oppilaitosten ilmoitustauluille laittaa ilmoitusta, ja mieskin voi osallistua lastenvahdin etsimiseen laittamalla työpaikalla puskardion laulamaan, josko jollakin vanhemmalla työkaverilla olisi lastenvahti-ikäistä jälkikasvua. Myös facebookin paikkakuntakohtaisia ryhmiä kannattaa hyödyntää.
Nykyaikana ei ainakaan voi sanoa, etteikö olisi kanavia tavoittaa potentiaalisia lastenhoitajia :)
oisko kaupungilla mitää leikkipuisto toimintaa mihin voi jättää lapsen hoitoon siksi aikaan? mikä kaupunki?
[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 17:50"]En kyllä itsekkään ole ikinä edes ajatellut että miehen pitäisi olla kotona, kun minulla on menoja. Meillä päiväkotiin voi viedä hoitoon tai jos jollakin perhepäivähoitajalla on ko päivänä tilaa. Siitä on toki sovittava etukäteen pk:n johtajan kanssa. Meillä taisi maksaa huimat 16 euroa päivän hoito, kun itse jouduin /pääsin leikkaukseen.
[/quote /]
Oulussa sama homma ja toimii hyvin! Itse käyttänyt just vastaavissa tilanteissa. Eli soittoa päiväkoteihin vaan!
Mulla on ollut mukana hammaslääkärissä, labrassa, kierukanlaitossa, optikolla...
Ei ketään asu tällä paikkakunnalla, joista olisi apua. Taaperoita vain yksi, mikä helpottaa kummasti. Sidon rattaisiin ja laitan videon päälle.
Hei tuo olikin hyvä idea, että jos hoitaja tulisikin sinne odotustilaan. Kahden tunnin aika taisi olla se minimi työaika hoitajilla ja tosiaan julkisilla joudun kulkemaan tai pyörällä, niin helposti saattaisi ylittyä tuo. Oli liian helppoa asua pari vuotta lähellä sukulaisia. Kiitos vinkistä. :)
Lapseni otin mukaan kun ei ollut hoitajaa. Lapsi tuolloin 1.6v. Joku hoitaja katsoi tarkastuksen ajan lasta kun istui vaunuissa. Ei ollut ongelma. Kaikki ihailivat ja olivat haltioissaan.
MItes se mies- eikö pysty millään olemaan lasten kanssa??
Vierailija kirjoitti:
Eikö se vastaanottovirkailija katso lasten perään, olettaisin ainakin.
sillä on kuule ihan muuta tekemistä kuin olla lastenlikkana
Naapuri tuli mukaan hammaslääkäriin. Kun ei ollut ketään muuta. Vieras paikkakunta.
lipputakoon roikkumaan,kahlitaan patteriin.
[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 17:41"]Eikö se vastaanottovirkailija katso lasten perään, olettaisin ainakin.
[/quote] Mistä tällaisia urpoja sikiää?