Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskotteko, että vanhempien asema/ammatti vaikuttaa opettajan suhtautumiseen

Vierailija
09.04.2009 |

lapseen? Poikani kaverin vanhemmat ovat yhteiskunnallisesti todella korkeassa asemassa ja näyttää kyllä siltä että se myös näkyy arvosanoissa. Pojat ovat vertailleet arvosanoja keskenään eivätkä ymmärrä miksi kaverilla on matikassa 10 vaikak kokeista sai 9- ja pojallani joka sai 10- on vain ysi. Nyt tietysti sanotte, että tuntiaktiviisuus jne jne vaikuttaa, mutta tässä tapauksessa ei asia ole niin.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

se opettaja suosisi jotain pamppuja? Siis mitä opettaja saa siitä, että antaa liian hyviä arvosanoja jollekin lääketieteen professorin kersalle?

Vierailija
22/48 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa vastineeksi lääketieteellistä apua itselleen ja omaisilleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti "paikallinen pamppu" ei edes oikeastaan tiedosta olevansa paikallinen pamppu.

Isoisäni olivat molemmat pienellä paikkakunnalla "paikallisia pamppuja" (vanhempieni häät mm ns. "seurapiiritapahtuma" kys paikkakunnalla aikoinaan, jos nyt voipi seurapiiriksi kys. paikkakunnalla mitään kutsua ;-)...). Eikä sitä kyllä oikeastaan hahmotettu sen kummemmin.

Tai mistä minä isoisieni ajatukset tiedän :), mutta en minä esim. pienempänä tajunnut, että suvussa oli jotain "erikoista" tuolla. Ennen kuin vasta sitten isompana kun rupesi hahmottamaan joitain asioita. Eivätkä isoisät tai isoäidit kokeneet tuota mitenkään ihmeelliseksi, taustansa oli jo valmiiksi ollut "pamppu".

Samoin isäni kuollessa, toisella pienellä paikkakunnalla, oli hautajaisissa mm. kunnanjohtaja ja muita paikallisia pamppuja. Ja paikallislehdessä juttua hautajaisista - oli nääs reportteri paikalla kun paikallislehden päätoimittaja oli isän kaveri.

Väitän silti, ettei se ainakaan meille lapsille asti näkynyt - saattoi toki ehkä näkyäkin (minäkin yllättäen luokkani priimus, heh), mutta ei sitä tasan kyllä tiedostettu.

Vierailija
24/48 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuo tiedostamattomuus on täyttä puppua. Et viitsisi, aikuinen ihminen.

Vierailija
25/48 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos näin olisikin, niin ainahan vanhemmat ovat vapaita hakemaan arviointiin oikaisua.

Vierailija
26/48 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja paikallislehdessä juttua hautajaisista - oli nääs reportteri paikalla kun paikallislehden päätoimittaja oli isän kaveri.

Todellisuudessa paikallislehden juttu johtui siitä, että isä oli pitkään kunnanvaltuustossa ja kirkkovaltuustossa. Kunnanvaltuustosta jäi pois vähän ennen kuolemaansa. Sitä ennen oli työnsä puolesta ns. tunnettu ihminen kys. paikkakunnalla. (Mikä riittää pienellä paikkakunnalla riittävään määrään ääniä, että pääsee läpi kunnallísvaaleissa.)

Vierailija
27/48 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

missä isäni kaltaisia oli kolmetoista tusinassa. Lukion kävin myös pääkaupungissa ja kirjoitin 5 ällää.

Että se siitä :).

Eikä tosiaan tuota hahmota, kun oma isä on oma isä :) ja isoisä isoisä. Ensimmäistä kertaa tajusin nuorena aikuisena, kun puolituttu vanhempi rouva vahingossa päästi suustaan "hui" kun hänelle selvisi kenen lapsenlapsia olin. Katsos kun oma tuttavapiiri ei kokenut tuossa mitään ihmeellistä.

Vierailija
28/48 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutaan suht pienessä kunnassa. Lapsemme saa numeroita seiskasta kymppiin ja uskon, että joka kerta oman ansionsa mukaan. Saisi kyllä aina hyviä numeroita, kunhan vaan jaksaisi aina lukea mutta laiskuus se iskee aina välillä. Mun mielestä on silloin ihan oikein, että isän korkea asema kunnassa ja koko maakunnassa ei vaikuta lapsen arvosanoihin millään tavalla.

Se mihin taas toivoisin opettajan ottavan kantaa, on se, että lastamme välillä kiusataan tuon isän aseman takia. En kylläkään usko, että hänen ikäisensä vielä itse hoksaavat siitä asiasta kiusata mutta jos kotonaan kuulee omien vanhempiensa arvostelevan meidän perhettä, niin sitte kylläkin. Siihen opettaja taas ei halua puuttua millään tavalla, vaikka lapsi joutuu välillä syrjityksi ja kiusatuksi asian takia.

Vierailija
29/48 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittämätöntä, että ihan oikeasti noin moni luulee, että opettajat miettivät lasten koe- / todistusnumeroita vanhempien pärstäkertointen mukaan. Luultavasti tällaiseen kieroutuneeseen ajatteluun on kaksi syytä: 1.) Joko itse luulee olevansa maailman napa ja jopa vaikuttavan lapsensa koulunumeroihin tai 2.) Itsellä on täysin väärä käsitys lapsensa taidoista.

Olen opettajan työssäni huomannut, että moni vanhempi kuvittelee tietävänsä täysin, kuinka heidän lapsensa toimii koulussa, vaikka he eivät itse ole koskaan heitä siellä näkemässä.

Opettaja

Vierailija
30/48 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

alakoulun ope olen. Ja oli sitten vaikka kuinka isot pamput vanhempina, niin sillä ei arvosanat nouse piirunkaan vertaa. Arvostan omaa ammattitaitoani ja ammattiani ylipäänsä, joten miksi ihmeessä alentaisin itseäni antamalla jonkin täysin asiaan kuulumattoman seikan, kuten vanhempien sosiaalinen aseman, vaikuttaa oppilaiden arvosanoihin?????

Voi hyvät vanhemmat, keskustelkaa suoraan lapsenne opettajan kanssa mieltänne askarruttavista kysymyksistä. Kukaan muu kun niihin ei osaa vastata. Ei ainakaan kukaan täällä =)

Vierailija
31/48 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulin yhtä poikaa luuseriksi, mutta tapasin isäpapan vanhempainvartissa ja luulot poistuivat. Oli niin komia iskä ja lakimiehenä suuressa firmassa, huh huh...

en usko että pojan numerot nousevat, mutta luottamus poikaan kasvoi.

t. ope

Vierailija
32/48 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tuollainen saa vaikuttaa. Ota opettajaan yhteys ja pyydä selittämään miksi poikasi sai vain ysin. Hänellä on taatusti siihen hyvä selitys ja sinulla on oikeus kuulla se selitys.

Ope

Vierailija
33/48 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään valmistuu koko ajan tohtoreita pilvin pimein. Minunkin tuttavani, joka on köyhä alkoholisti, yrittänyt aikanaan itsemurhaa kai pariinkin kertaan ja elänyt todella rajuja elämänvaiheita, on nykyään tohtorinkoulutuksessa. Aika hauskaa, että joku sitten oppiarvfon perusteella tulee pitämään häntä "pamppuna". Onhan niitä työttömiä tohtoreitakin.

Mitä varsinaiseen kysymykseen tulee, uskon että lapsi saa kyllä hyviä arvosanoja jos on oikeasti lahjakas, ahkera ja hyvä koulussa. Jos luokassa todella jonkun korkeassa asemassa olevan tyypin lapsi saa etua kotitaustastaan, se etu loppuu viimeistään yliopiston pääsykokeissa.

Vierailija
34/48 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

aiemmin myös vuosia yläkoulussa. Ja olen työskennellyt myös tosi pienellä paikkakunnalla. Omasta puolestani voin vastata, että ei vaikuta. Nykyisen koulun noin 300 oppilaasta tiedän vanhempien ammatin arviolta n. 50 oppilaasta ja ihan laidasta laitaan ovat samoin kuin nuoretkin - ja eivät korreloi mitenkään.

Oman lapsen kohdalla en myöskään usko vaikuttavan, vaikka opettaja minut tunteekin. Ihan näköisiään arvosanoja saa välillä 7-9 aina panostamisesta riippuen. Omani ei tosin mikään 'poikkeuslahjakkuus' olekaan, niitä kun täällä tuntuu olevan aika lailla. Vai olisiko niin, että minulla on erilainen näkökulma tuohon arviointiin? Ei kai... :-)

Vierailija
35/48 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään valmistuu koko ajan tohtoreita pilvin pimein. Minunkin tuttavani, joka on köyhä alkoholisti, yrittänyt aikanaan itsemurhaa kai pariinkin kertaan ja elänyt todella rajuja elämänvaiheita, on nykyään tohtorinkoulutuksessa. Aika hauskaa, että joku sitten oppiarvfon perusteella tulee pitämään häntä "pamppuna". Onhan niitä työttömiä tohtoreitakin..

itsemurhan yrittäminen tai köyhyys korreloi älykkyyden kanssa? Mitä "hauskaa" on siinä, jos joku erehtyy pitämään tätä sinun mielestäsi selvästikin luuseria jonain muuna kuin luuserina?

Vierailija
36/48 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ne ovat ne kuulleet?

Vierailija
37/48 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

(ts. en varmaksi muista, mutta melko varmaksi) että olen johonkin koulun lippulappusiin joskus täytellyt myös ammatteja. Olisikohan sitten ollut päiväkodin? Sillloin kyllä mietin, että mitä tuolla tiedolla tekevät.

Vierailija
38/48 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran telkkaria katsoessaan totesi eräästä uudesta ministeristä, että tutunnäköinen. Sanoin että varmaankin, koska sen lapsi on sun koulussa ( olin lukenut juorulehdestä aiemmin, mutta unohdin mainita)

Vierailija
39/48 |
10.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän varten, herää kysymys!!!!

Vierailija
40/48 |
10.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä varten oli erikseen lomake.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän neljä