Kertokaa mulle loppuuko tää yökastelu KOSKAAN?? =( poika kohta 9v..
Nyt on kohta 5v jatkunut tätä samaa rumbaa! Poika oppi kuivaksi ensin noin 2v ikäisenä ja sitten alkoi yöllä kastella aivan jatkuvasti.. ensin pidettiin vaippaa ja kyselin neuvolasta asiasta.. sieltä sanottiin about 6v asti, että normaalia on! No, sitten kokeiltiin sitä hälytinlakanaa --> ei auttanut kunnolla, eikä jaksettu sitten enää sitä päivystää. Sitten saatiin Minirinit lääkäriltä.. ensin näytti että tepsivät hyvin, poika oli noin 6kk täysin kuiva mutta nyt tuntuu jälleen olevan akuutti aihe!
=(
Saattaa mennä parikin viikkoa, että on täysin kuiva mutta sitten saattaa mennä viikko että kastelee...
Kolmas Minirin kuuri on meillä nyt laatikossa, lopetettiin sen otto koska ei auttanut sen suuremmin kun ilman lääkettäkään oleminen.
Pojalla oli kaveri yökylässä yhtenä viikonloppuna ja sitä ennen otettiin lääkettä, ettei kastelisi ja silloin se (onneksi!) toimi. Nyt poika haluaisin tämän kaverin luokse yöksi... mutta mutta...
Harmittaa aivan kauheasti pojan puolesta!! Luokkaretkelle yöksi jääminenkin jäi välistä tämän takia!
Ja itse henk.koht. olen täysin kyllästynyt tähän jatkuvaan (säännöllisen epäsäännölliseen) pyykin pesuun ja pissan hajuun mikä meillä on!!
Auttakaa, kertokaa loppuuko tämä koskaan!!?? Nyt ainakin on toivoton fiilis!!
Kommentit (50)
eihän sen verenkään anneta sänkyyn ja vaatteisiin valua miksi pissan pitäisi. Housuvaippa on helppo vetää jalkaan yöksi.
jotka ajattelevat, että mikään fyysinen vaiva ei voi johtua psyykkisistä tekijöistä. Silmät kiinni vaan.
ja kastelu on taas tällä hetkellä lähes jokaöistä. Meillä poika ei ainakaan suostu vaippaa laittamaan, en viitsi kiusta toista tuollaisella kun muovifroteella ja pyykkämisellä vielä selvitään.
Meillä oli käytössä myös Minirin, aluksi auttoi mutta sitten kastelu alkoi taas... Lopetettiin lääkkeen otto (se on ihan pirun kallistakin). Hoitotukea ei Kelasta saatu kun kastelupäiväkirjassa oli kuivia jaksoja (olisi kai pitänyt valehdella sinne).
Nyt pääsiäisenä ollaan menossa sukulaisiin, otetaan omat petivaatteet mukaan mutta ärsyttää ihan älyttömästi tää kastelujuttu.
Jaksamista kaikille kastelijoiden äideille, toivotaan että päästään täsä kurjasta vaiheesta pian ohi! Meillä monesti kesät olleet helpompia, syksyisin tilanne aina pahenee.
Itse olin yökuiva jo aikaisin,ehkä 2-3 vuotiaana. Mutta kun koulu alkoi 7-vuotiaana niin hermoilin ja jännitin niin paljon että kastelu alkoi! Se loppuikin heti seinään kun aloin sopeutua kouluun...
Tyttärellä on myös vaiheita kun kastelee ja ne ovat olleet esikoulun aloitus sekä eskarin kertaamisen aloitus...
Luin myös jostain sodasta kertovasta kirjasta että sotalapsilla yökastelu oli hyyyyvin tavallista ja se alkoi nimenomaan silloin kun sota alkoi ja isä meni sotaan.
Eli vasopressiini-hormonia erittyy normaalimäärä, joka pitää lapsen/nuoren kuivana. Oma lapsi (tyttö) kasteli, kunnes täytti 13 v. Kastelu väheni asteittain ja loppui muutama kuukausi ennen ensimmäisiä kuukautisia. Lääkitys auttaa monella, mutta sen teho voi vähentyä jatkuvastikin käytettynä. Lisäksi voi tulla sivuoireita (esim. päänsärky, ärtyneisyys). Em. syistä me jouduimme lääkityksen lopettamaan. Vaipat eivät vie lapsen itsetuntoa alas. Päinvastoin, lapsi/nuori voi itse hoitaa asian diskreetisti, eikä hänen tarvitse herätä nöyryyttävään kokemukseen, että sänky on litimärkä. Käytetäänhän sitä kuukautissiteitäkin, ei se sen kummempaa ole. Kaupoista saa yökasteluvaippoja 60 kg saakka (eikä niissä ole nallen kuvia tai muita lapsellisuuksia). Meidän lääkäri suositteli vaippojen käyttöön ottoa, kun kaikilta (lapselta ja vanhemmilta) meinasi palaa hermot pissapyykkiin. Kaikki olivat ratkaisuun tyytyväisiä, myös yökasteleva nuori.
Meillä poika 9v. ja hänellä on päiväkastelua. Ei jotenkin pysty pidättämään ja joutuu liian usein ravaamaan vessassa.Koulussa hankalaa ja noloa, kun ei siellä voi koko ajan vessassa juosta.
Meillä on käytössä aamuisin yksi pilleri tuohon vaivaan ( Detrusitol) .Suosittelivat aamuin ja illoin, mut ei pystytty ottamaan, kun pojalla vaikutti niin paljon psyykkeeseen, et hänestä tuli ihan outo.
Ymmärrän sinua todella hyvin. Eniten minua harmittaa pojan puolesta.Koska nuo vaivat ovat aika ikäviä noin sosiaalisesti ajatellen. Mut toivotaan parasta, et kaikki loppuu aikanaan!
Ymmärrän, että juttu on vaikea sulle. Mutta älä siirrä häpeän tunnettasi/kiukkuasi/turhautumistasi lapseesi. Erittäin todennäköisesti hän ei tee sitä tahallaan.
Monillakin tuon ikäisillä on vielä kasteluongelmia. Tosilla on vielä teini-iässäkin ja sille ei voi mitään.
Onko se oikeasti niin kauheaa vaihtaa niitä lakanoita? Mietipä sitä lasta, sun lastasi! Joutuuhan sekin heräämään joka ikinen kerta, kun pissa tulee ja joutuu vielä kestämään sitä häpeää, kun äitikin syyllistää. Hei haloo! Se on 9-vuotias!
Itse olen myös entinen yökastelija ja kaikki keinot kyllä kokeiltiin, mutta minkäs sille voi, kun mikään ei auta? Taisin päästä eroon vaivasta n. 12-vuotiaana, mutta senkin jälkeen satunnaisesti kävi vahinkoja, viimeinen tuli yläkouluikäisenä. Ei todellakaan ollut kivaa musta ja tuli vaan paha mieli, kun yritettiin lahjoa jollain vitun tarroilla ja kiusattiin huutavalla lakanalla, kun en vaan osannut pidättää.
Koita kestää. Kyllä se viimeistään aikuisena muuttaa pois ja pesee omat lakanansa.
vaippoja en minäkään kokenut hankalina. Kunhan hankitte tarpeeksi isoa kokoa.
Se kastelija.
kasteli viimeisen kerran sänkynsä yöllä 11 vuotiaana. Siihen asti siis enemmän tai vähemmän säännölistä yökastelua. Kokeiltiin mekin hälytinpatjaa sekä Minirin-lääkitystä, mutta niistä ei apua ollut. Pojan ollessa noin 6 - 7 vuotias, saimme Kelasta sairaan lapsen hoitotukea (tai joku sinnepäin), jolla katettiin petivaatteiden hankintaa, vaippojen ostoa yms haittaa, jota kastelusta seurasi. Tuen saamista varten jouduimme pitämään kastelupäiväkirjaa muutaman kuukauden ja lääkäriltä hakemaan B-lausunnon, ja näiden avulla hoitotukea pystyi hakemaan. En tiedä onnistuuko enää nykyään? Kannattaa kysellä Kelalta. Tukea saimme parin vuoden ajan, kyllähän se oli avuksi, vaikka ei itse kastelua lopettanutkaan..
Meillä oli pojalla nimenomaan ongelmana se hormoni, joka säätelee kuivana pysymistä. Eli kun ikää tuli riittävästi, kastelu loppui. Serkkunsa taisi kastella vielä 12 vuotiaana, joten ilmeisesti jokin perinnöllinen taipumus oli hommassa mukana. Tällä hetkellä poika on 14 vuotias ja kastelua ei ole ollut enää kolmeen vuoteen. Luojan kiitos! Noina kasteluvuosina poika ei kyllä juurikaan yökylässä käynyt, ymmärrettävästä syystä.
Ja lapsi määrää teillä ???? Miksi ????
ja kastelu on taas tällä hetkellä lähes jokaöistä. Meillä poika ei ainakaan suostu vaippaa laittamaan, en viitsi kiusta toista tuollaisella kun muovifroteella ja pyykkämisellä vielä selvitään.
Kuuntelen kylläkin myös lapsen mielipidettä. Jos 8-vuotias kokee vaipan käytön noloksi ja epämiellyttäväksi niin miksi pakottaisin siihen? Vaipan käyttö tuskin kuitenkaan poistaa tuota kasteluongelmaa, vai mitä? Meillä tosiaan on ihan pesukone ja kuivausrumpu käytössä enkä koe niitä ylivoimaiseksi käyttää.
En myöskään pakota esimerkiksi ruokapöydässä syömään lautasta tyhjäksi.
Jos siitä niin vähän vaivaa on! Ei se mitään jos olisi satunnaista, mutta kun on lähes jokaöistä:((. Ja missä niitä lakanoita ja pyyhkeitä yms kuivaa? Koko huusholli aina täynnä kuivuvia lakanoita ja peittoja.
Tottakai lapsi ei TEE SITÄ TAHALLAAN, kuka hel**ti täällä nyt on sellaista edes sanonut. Kaikkihan kai sen ymmärtää ettei lapsi sitä tahallaan tee. On se silti ärsyttävää ja työlästä.
Meilläkin muita lapsia, mm. pieni veli joka opettelee kuivaksi ja hänelläkin tulee vahinkoja vielä satunnaisesti.
Meidän tyttö on kyllä käyttänyt vaippaakin, koska halusi sitä yhteen aikaan kun ei pitänyt märästä vuoteesta. Mutta sitten alkoi siitä kieltäytyä joten olen ajatellut että no, pesen sitten niitä petivaatteita. Usein laitan paljon pyyhkeitä alle niin petauspatjakin jopa säästyy...
Ymmärrän, että juttu on vaikea sulle. Mutta älä siirrä häpeän tunnettasi/kiukkuasi/turhautumistasi lapseesi. Erittäin todennäköisesti hän ei tee sitä tahallaan.
Onko se oikeasti niin kauheaa vaihtaa niitä lakanoita? Mietipä sitä lasta, sun lastasi! Joutuuhan sekin heräämään joka ikinen kerta, kun pissa tulee ja joutuu vielä kestämään sitä häpeää, kun äitikin syyllistää. Hei haloo! Se on 9-vuotias!
Kaverini sai ainakin joku vuosi sitten korvausta Kelalta hälyttimistä, froteista, ylimääräisestä pyykinpesusta ja kaikesta mahdollisesta.
mutta asiasta tulee lopulta psyykkinen... vaikuttaa ihan varmasti psyykkeeseen jatkuessaan. Tiedän kokemuksesta. Kyllähän siitä sit ajallaan pääsee yli mutta teini-ikään kastelevalla ei ole helppoa, jos ei ole vanhemmillakaan
eihän sen verenkään anneta sänkyyn ja vaatteisiin valua miksi pissan pitäisi. Housuvaippa on helppo vetää jalkaan yöksi.
Kuukautiset tietää milloin ne tulee ja voi suojautua. Ja sitä paitsi se on normaalia että ne tulee sekä suojautuminen on normaalia
Pitääkö yökastelijan nukkua joka yö vaipat jalassa kun ei tiedä tuleeko ensi yönä?
Ensinnäkin, kastelu periytyy, vähän kuin siniset silmät. ei siis tarvitse syyllistyä itse eikä syyllistää tai kiusata asian takia lasta. Nämä psyyketeoriat ovat neuvostovallan ajalta 70 luvulta.
Meillä kaksi lasta kasteli, toinen kouluikään, toinen kuuden vanhaksii. Apu löytyi lääkkeiden ja hälytinten yhteiskäytöstä. Lapset käyttivät kotona vaippaa ja olivat jossain yökylässäkin ystäväperheissä, kerroin vaivasta perheen vanhemmille eikä siinä sitten ollut sen kummempaa. Eri perheiden lapsilla on eri ongelmat ja sairaudet.
Kastelussa ei ole sen kummempaa, ominaisuus muiden joukossa, aikanaan asia korjaantuu. Koettakaa löytää lääkäri, joka osaa oikeasti hoitaa vaivaa, että saatte asian kuntoon ja kunnollista apua ongelmaanne.
Hei,
Osteopatiasta voi olla apua, siis ihan oikeasti. Ainakin meillä, tosin lapsi vasta 4 vuotta, että vähän eri asia.
Vikana voi olla, että aivot eivät saa oikeaa viestiä virtsarakosta tms. en ihan ymmärrä.
Mutta kokeile, ja tule kertomaan tänne, toimiko!
suuria vaippoja ilmaiseksi, jos siis esim 7-vuotias kastelee. Vähän samaan tapaan, kuin niitä annetaan kotihoitoisille vanhuksille.
Meillä poika kasteli 7v asti, sitä ennen käyty läpi ihan kaikki keinot.
Minirin, iltajuomisen rajoitus, yöllä vessaan raahaaminen (josta ei aamulla muistanut itse mitään) ym ym. Mutta kun hankittiin hälytin, niin oppi viikossa kuivaksi! Muistaakseni pari kertaa tuli hälyttimeen pissat ja siitä metelistä hermostuneena oppi kuivaksi. Ja poika on TODELLA sikiäuninen, joten hälytin kyllä riitti hänet itsensä herättämään.
Voisiko sitä hälyttimen ääntä jotenkin koventaa, jos lapsi ei ole teillä siihen itse herännyt?