Korvienputkitus
Miksi olen niin kovasti ajatusta vastaan että korvat pitäis putkittaa. Miten se tapahtuu ja mitä rajoituksia elämään tulee jos on putket korvissa? Saako mennä uimaan ilman mitään korvatulppia.
Mulla on joku kammo siitä että korvatulpat pitää olla jos menee uimaan, mistähän lie moinen.
Kommentit (16)
mä luulin että enää ei tartteis.
ap
2v kestäneen kierteen jälkeen saatiin tulehduskierre putkilla katki. korvien peittäminen tulpilla pesuilla ja uimahallissa oli pientä verrattuna 2vuoden ajan jokaöiseen valvomiseen. En olisi kauempaa enää jaksanutkaan.
just viime viikolla tuubitettiin meidän tytön korvat. eipä tosta mitään älytöntä vaivaa ole ollut. ei kyllä vielä noin pientä edes käytetä uimassa.
-3
Meillä ainakin oltais kokeiltu ihan mitä vaan, kunhan lasten olo helpottuis ja saatais nukkua koko perhe. Uidessa ollaan laitettu tulpat ja pannat päähän, pysyvät hyvin ja lapset saavat nauttia vedestä rauhassa. Kotona kylvyssä emme ole käyttäneet.
ja pitää olla pois töistä niiiiiiiiin paljon mutta muuten ei tunnu kovin paljoo haittaavan lasta.
eikö ne jo terveyskeskuksessa puhu putkituksesta aikasemmin vai pitääkö itte ottaa asia puheeks, yksityisellä kai rupeevat aika pian hommiin asian eteen.
ap
tytöllä oli puolen vuoden sisään 7 korvatulehdusta niin sitten tuubitettiin. ja en minä mitään ainakaan ehdottanut, ihan lääkäri päätti.
Taitaa olla muualla aika huonot terveyskeskuslääkärit??
-3
taitaa olla eri lääkärit vähän eri mieltä, Meidän tytön korvat putkittanut lääkäri sanoi, että suihkussa ei tarvitse peittää ollenkaan jollei nyt aivan suoraan suihkuta vettä litratolkulla korvaan. Ja uimassa vaan jos sukeltaa.
Olen kyllä kuitenkin peittänyt, kun itsellä oli lapsena putket ja silloin ohje oli peittää niin ettei mene pisaraakaan.
Nykysuositusten mukaan suihkussa voipi käydä ilman tulppia jos katsoo että vesi tulee ylhäältä pään päältä eikä suoraan korvaan suunnattuna. Uimassa täytyy olla tulpat ja mielellään korvapanta tai uimalakki. Meillä putkista on ollut iso apu. Toisaalta jos teillä tilanne ei vielä ole kauhean paha niin voisi odottaa kesän yli jos kesällä/syksyllä taas rupeaa olemaan tulehduksia niin putkitukseen. Meillä siis neljä lasta joilla kolmella on ollu putket. Tämän jolla ei ole ollut putkia niin hänellä oli peräkkäin monta tulehdusta ja lääkäri ehdotteli putkitukseen laittoa tuolloin. Itse kuitenkin päätimme katsoa kesän yli kun oltiin jo aikas pitkällä keväällä jolloin kaamea tauti aikakin rupesi hiipumaan ja kas kummaa tällä muksulla eipä ole juurikaan enää ollut korvatulehduksia 1korvatulehdus/vuodessa. Muksun korva kerkiää hiukan kasvamaankin kevään-kesän-alkusyksyn aikana jlloin ilmastointi paranee korvassa. Jos lapsesi ei ole ihan vauva ja tulehdusten määrä ei ole hirveä eikä ole liimakorvaa niin ehkä katsoisin vielä. Kertoisitko lapsesi iän ja korvatulehdus taustasta?
sanoivat korvapolilla silloin tuubituspäivänä että ei tule särkyä. nyt tyttö itkeskellyt koko alkuviikon ja kun käytiin lääkärillä, sanoi että korvissa ei ole vikaa mutta ne tuubit voi aiheuttaa särkyä.
-3
Kotona emme ole peittäneet, osaavat itsekin sanoa, ettei ammeessa saa sukeltaa kun on putket. Uimahallissa/kylpylässä on panta päässä ja tulpat korvissa, silloin ei tarvitse varoa. Kotona vanhin sai kerran vettä korvaansa, kun laittoi päänsä hanan alle ja vettä meni suoraan korvaan, se taitaakin olla ainut tapa saada vesi putkeen asti - suihkuttaa suoraan korvakäytävään. Periaatteessa putki itsessään ei aiheuta kipua, mutta korvan paine muuttuu ja jotkut kokee sen kivuliaana ennen kuin tottuvat siihen, samoin kun jotkut säikkyvät kovia ääniä, kun vihdoin niitä kuulevat.
Putkikorvaan menee kyllä hyvin vesi jos lapsi painaa korvansa veteen esim. uimahallissa. Meillä tylsä kokemus kylpyläreissulta muksu sai putkikorvaansa vettä uima-altaasta vaikka oli silikoonitulppa ja korvapanta. Tuosta seurasi pahatulehdus korvaan monet antibiootit ja tipat. Bakteeri oli pseudomonas sellainen antibiootti resistenssi bakteeri hankala häädettävä. Nyt otettiin kokeiluun uimalakki pannan sijaan se tuntuu napakammalle jospa se toimisi.
Kamalassa tulehduskierteessä oltiin reilu vuosi, kunnes pojan korvat putkitettiin. Siihen loppui kierre, vain yksi tulehdus ollut sen jlk. Putket nyt olleet korvissa 1,5v. Todella tarkkoja ollaan oltu tulppien käytössä, niin suihku/kylpy kuin uinti reissuilla. Hyvin ovat paikoillaan putket kestäneet, toisesta korvasta vasta nyt irtoamassa.
Muutaman kerran on kylpiessä toisesta korvasta irronnut tulppa ja vettä päässyt korvaan, ja sekös on sattunut, itku oli kova.
Voin todella suositella putkitusta jos tulehduskierre ei meinaa loppua. =)
ja aloitti päiväkodissa tammikuussa 09, nyt taitaa olla neljäs korvatulehdus tänä vuonna, ja ei olla taidettu ehtiä edes korvienjälkitarkastukseen kun uusi on jo todettu tai siis vanha ei ole parantunut.
ap
Ehkä odottelisin vielä ja toivoisin kesän auttavan ja röörien kasvavan jolloin ilmastointi paranisi. Voisi hyvin olla että ens syksy olisi jo parempi kun lapsesi on silloin jo yli 2v. Mikäli tulehduksia ei tule nyt loppu keväänä yhtä tiheään niin katselisin vielä jos ei ole liimakorvaa. Meillä oli yhdellä putkilapsellamme ennen putkia 6kuukaudessa 10 antibioottikuuria korviin. Olisimme jo aikaisemmin päässeet putkitukseen mutta paperimme olivat hukkuneet joten sen takia kerkesi olemaan noin paljon ennen putkitusta. Putkien kanssa on ollut kolme tulehdusta 1,5 vuodessa.
T: 13/15
uimassa ja suihkussa jos käyttää saippuaa(pehmentää kuulemma vettä niin että menee helpommin korviin). ja vauvauinnissa ei saa sukeltaa. ei siitä muita rajoituksia tulekaan.
mulla on kanssa vähän kammo koska silloin kun olin itse lapsi (nyt 22v.) piti korvatulehduksenkin aikana pitää tulppia uidessa ja ne lähtivät aina pois jolloin äitini suuttui niin p*rkeleesti. =/