Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

** kiusaamista FB:ssa...

Vierailija
08.04.2009 |

Olin koko ala- ja yläasteen koulukiusattu.. ei ollut fyysistä väkivaltaa, mutta henkistä sitäkin enemmän. Ei ollut kuin yksi kaveri.. loput haukkuivat tai eivät sanoneet mitään. Jos jotain kysyin, naureskelivat vain ja kääntyivät pois.

Nyt aikuisiällä liityin tuonne Facebookkiin.. Yhteyttä ottivat aika moni vanhoista koulu"kavereista". Olivat ilmeisesti tutkineet vain minun tietoja ja naureskelleet valokuville, en tiedä. Nyt tuli postia yhdeltä, että "luuletko, että oikeesti haluan olla missään tekemisessä tuollaisen luuserin kanssa.. Olet aina samanlainen nössö kuin ennenkin"

Ja tänään oli 10 ihmistä poistanut minut kavereista.

Miksi aikuiset ihmiset käyttäytyvät näin. Yrittivät saada minulle pahan mielen ja hyvin onnistuivat, kaikki paska lapsuudesta muistui mieleen. En ole miehelle kehdannut kertoa minkälaista mulla on ollut, saati tästä tapahtuneesta. Ja pelottaa, jos mun lapsi joutuu kärsimään yhtä paljon kuin minä.. miten saisin hänelle hyvän itsetunnon ja paljon mukavia kavereita?

Ahdistaa, paha mieli, ei jaksa tätä.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sitä kyllä hiukan ihmettelen, että miksi hyväksyit fb-kavereiksesi nämä entiset kiusaajasi, mä en olisi sellaisten ihmisten viestejä noteeranut mitenkään...

Mutta kun vahinko kerran on tapahtunut, niin osoitat vaan olevasi itse aikuinen, vaikkei "kaverisi" sitä olisikaan. Joko jätät nuo mielenköyhät tyypit omaan arvoonsa. Tuo oli myös hyvä tuo vastaviesti, että kiitos kun teit elämästäni helvetin kouluaikoina (näköjään olet itse jäänyt sille tasolle). ;)

Vierailija
22/37 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

salainen profiili mulla onkin. Hyväksyin ne kavereiksi, koska ehkä odotin jonkinlaista anteeksipyyntöä tai ainakin halusin näyttää, etten ole katkera ja mulla menee nykyisin ihan hyvin kiusauksesta huolimatta. Ajattelin, että tässä ollaan jo aikuisia ihmisiä ja voitaisiin käyttäytyä sen mukaisesti. Väärässä olin.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sitä kyllä hiukan ihmettelen, että miksi hyväksyit fb-kavereiksesi nämä entiset kiusaajasi, mä en olisi sellaisten ihmisten viestejä noteeranut mitenkään...

Mutta tuota minäkin vähän jäin mietiskelemään; Miksi olet hyväksynyt heidät nyt? Ja miksi ihmeessä sulla on avoin profiili? Nyt blokkaat nuo tyypit (voi blokata, vaikka et olisi kaikkia inhotuksia ystäviksesi vielä hyväksynytkään) ja sitten heität mielestäsi moiset luuserit, omaa huonoa itsetuntoaan vain yrittävät paikata... todennäköisesti niillä menee oikeassa elämässä tosi huonosti!

Vierailija
24/37 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

palasi mieleen.

Olen jo 32v ja niin ovat nuo kiusaajatkin.. lapsellista edes miettiä ja vatvoa tätä. Järkevintä olisi tietenkin jättää huomioimatta. Ehkä niillä kaikilla on niin epäonnistunut elämä, että täytyy toisia kiusata. Tuskin, sillä tällä viestin laittajallakin näytti olevan lapsia ja hyvä työpaikka. Ei kovin hyvää esimerkkiä anna lapsilleen.

ap

Vierailija
25/37 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en toisaalta ihmettele, kun lukee tätäkin palstaa, että mitä saa niskaansa täällä.

voiko aikuiset ihmiset olla noin lapsellisia! Voimia sinulle ap.

Vierailija
26/37 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen sijaan voit ärsyttää näitä ihmisiä ihan olan takaa olematta reagoimatta mitenkään, päin vastoin kirjoita status updateksesi kuinka ihana päivä sinulla on! Tai kirjoita vaikka että olet onnellinen kun sait juuri mieheltäsi kukkia :D siinähän repivät pelihousunsa kun eivät enää onnistuneet pilata päivääsi. Hymyile ja unohda hölmöt ja onnettomat ihmiset!

Vierailija
27/37 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeää toimintaa kyllä ihmisiltä! Yksittäiseltä luonnehäiriöiseltä tyypiltä tuollaista vois odottaakin, mutta vielä tuollainen joukko. Halveksuttavaa.

Juttele tosiaan miehesi kanssa ja yritä unohtaa tuollaiset ihmiset, heillä on varmasti paha olo sisällään ja menee huonosti elämässä, kun noin käyttäytyvät. Keskity itse ihaniin, positiivisiin asioihin elämässäsi. Ja muista, että mukavia ja empaattisia kanssaihmisiäkin löytyy ympäriltä!

Vierailija
28/37 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi sinulla ei ole oikeasti tuollaisia kavereita. Oikeasti kuulostavat ihan kolmasluokkalaisilta!

Älä annan tollasien luuserien pahoittaa sun mieltä! Heillä on ongelmia, ei sulla. Säälittäviä tapauksia. Älä annan heille enää uutta mahdollisuutta. Jos he viestittävät jotain niin älä vaivaudu vastaamaan.

Vierailija
29/37 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kyllä ihan kaikki kotona tuollaisilla ihmisillä. Ole sinä ap fiksumpi ja jätä heidät täysin omaan arvoonsa. Ehkä he pettyivät huomatessaan, että sinulla menee hyvin ja sitten omaa katkeruuttaan ja kateuttaan laittelevat tuollaisia viestejä.

Vierailija
30/37 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuollaista kai voi olla edes olemassa. Tai uskon minä sinua kuitenkin. Älä välitä.

Vierailija
31/37 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät koskaa siis kasva aikuisiksi ja itsenäisesti ajatteleviksi. En ymmärrä miten 9 voi olla 1 johdateltavissa. Täysin käsittämätöntä. Älä välitä heistä, vaikka se näin kirjoitettuna tuntuu kovin pieneltä lohdutukselta. Ei sinun tarvitse olla heidän kanssaan missään tekemisissä. Eikä kannatakkaan.

Onnkesi voit keskustella täällä fiskujen av-mammojen kanssa :)

Vierailija
32/37 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen 22v. ja olen ollut koulukiusaaja (tiedän olen kamala, mutta olin silloin vielä nuorempi ja tyhmä kuin mikäkin. ja ei ollut mitään tiettyä "uhria" vaan liian suuri suu). Ei kuitenkaan tulisi ikinä mieleenikään laittaa FB:ssä mitään tuollaista niille joita ärsytin koulussa. ihan normaalisti olen heidän kuvia kommentoinut yms.

olen tosi pahoillani sun puolesta ap!

Vierailija
33/37 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi uskoa että joku aikuinen ihminen voi käyttäytyä noin. Uskomattoman typerää käytöstä. Kaikenlaisia sitä löytyykin.

Ymmärrän hyvin että sinua harmittaa ja itkettää, mutta jaksamista sinulle ja yritä unohtaa tuollaisten ihmisten typerät kirjoitukset. Olisi tietysti hyvä jos pystyisit miehellesi tästä kertomaan.

Vierailija
34/37 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanta kiusattiin ala-asteesta lahtien, mutta mina ja 2 muuta luokkakaveria olimme ystavallisia hanelle ja leikimme hanen kanssaan, han asui paljon kauempana kuin me muut joten emme koskaan kotona voineet leikkia hanen kanssaan vaan se rajoittui vain koulu-aikoihin.

Yla-asteella tilanne meni niin pahaksi etta han joutui jopa sairaalaan psykiatriselle, ja kiusaaminen jatkui. Yla-asteen jalkeen en hanta olekaan nahnyt mentiin eri suuntiin.

Muutama kuukausi sitten saimme jalleen yhteyden fb:n kautta.

Minua on kauhistuttanut se etta han kirjoittelee profiiliinsa kamalia kommentteja tyyliin; "panettaa, olisko munaa tarjolla", kovaa kyytia viime yona p###u hellana", etta jarkyttavan noloa.

En ma tuollaisten ihmisten kanssa sosiaalistu! Mutta mita tama ajattelisi jos poistaisin hanet ystavistani? Etta taas joku hanet hylkaa, kiusaa hanta?

Kommentoikaapas?

Vierailija
35/37 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

huonosti asiat että sulle ap tuollaisia kirjoitteli. Minua on myös kiusattu koulussa, olen kertonut asiasta miehellenikin. Minusta sinun pitäisi myös kertoa. Miehesi varmasti tukee ja kuuntelee pahaa mieltäsi. Aivan järkyttäväähän tuo on, olet aikuinen ihminen ja voisit kyllä sanoa suorat sanat tuolle. Mutta äläpä alennu samalle tasolle; paras kosto on että nautit omasta elämästäsi ja näytät että sinulla menee hyvin.

Ja tälle joka kirjoitti että facebook-kaveri kirjoittelee törkeitä kommentteja statukseensa: eiköhän tuolla henkilöllä myös ole jotain psyykkisiä ongelmia. Poistaisin kylmästi, miksi turhaan järkyttyä tuollaisista kommenteista.

Vierailija
36/37 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös minä olin koulukiuattu koko koulun ajan, viimeistä luokkaa lukuunottamatta, kun sain silloin vihdoin vaihdettua koulua.

Muutamia niistä pahimmista kiusaajista ole sattumalta jossain tavannut, ja samanlaisia paskiasisia ovat edelleen. Kiusaavat lähipiiriään, eli naapureita, työkavereita ja jopa sukulaisiaan.

Kai se sitten on niin, että sellaisilta ihmisiltä vaan puuttuu täysin empatian kyky ja - halu.

Sinun tapauksessasi tosin saattaa kyse ola ihan kateudestakin, kun heillä elämä ei ole mennyt ihan niin kuin olisivat halunneet...

Onneksi sinun ei tarvitse olla sellaisten ihmisten kanssa missään tekemisissä, Jos et halua.

Joten poista kaikki kiusaajat FB-kaveresitasi ja unohda heidät. Heitä ei ole enää olemassa. Se hyvä puoli on aikuisuudessa, että saat valita itse, kenen kanssa olet tekemisissä.

Ai niin, olen päälle nelikymppinen mies, ja ne mun kiusaajat on päälle nelikymppisiä ja käyttäytyvät kuin ala-asteikäiset edelleen... Mulla on tosin avoin profiili FB:ssä mutta eipä ole näitä ääliöitä siellä näkynyt, eikä kaveripyyntöjä heiltä tullut ... ;-) hyvä niin.

-Mika-

Vierailija
37/37 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekanakin ap, muakin kiusattiin koulussa, ja juuri noin, että suurin osa vaan jätti ulkopuolelle. Onneksi mulla oli ystäviä koulun ulkopuolella.

Mutta tuntuu täysin järjettömältä, että ne on vieläkin semmoisia. Mulla oli vähän sama kokemus luokkakokouksessa, johon menin ihan pelossa ja kuitenkin voimantunnossa, thadoin menä näyttämään, että mä en ole mikään lannistettu mato vaikka olivatkin idiootteja. Mutta mikään ei ollut heidän suhtautumisessaan muuttunut, eivät tahtoneet kuunnella mitään mun sanomisia, ja kaikkea jotenkin väheksyttiin. Harmitti, että edes menin, enkä kyllä mene toista kertaa.

Puolikkaan anteeksipyynnönkaltaisen olen saanut yhdeltä passiiviselta kiusaajalta kerran. Hän sanoi että "olisin mä vähän tahtonut kyllä olla sun kaveri, mut kai sä ymmärrät että sitten en olis ollut enää suosittu". Niinhän se tietenkin menee, mutta piruakos se lohduttaa kun on ollut ihan itekseen koko kouluajan.

Mut laita ap joku viesti, että "itse olen muuttunut paljon kouluajoista, mutta sä olet tainnut jäädä ilkeeksi teiniksi yhäkin." Ja blokkaa sen jälkeen koko ihminen. Tuskin saat koskaan heiltä hyväksyntää tai anteeksipyyntöä, mutta voit hyväksyä ittesi.

Ja sitten tuo 20, blokkaa vaan. Surullista, että sen ihmisen elämä on mennyt noin sekaisin, mutta et mahda sille mitään.