Missäpäin Suomea annetaan tälläiset ohjeet synnäriltä?
[quote]
Meille ainakin annettiin sairaalasta kirjalliset ohjeet joiden mukaan kotiin ei ole syytä kutsua vieraita eikä ole syytä matkustella ennen kuin vauva on 3 kk:n ikäinen. Syynä on ilmeisesti puutteellinen rokotussuoja ja hinkuyskän voimakas yleistyminen 2000-luvulla. Hinkuyskä on pienelle vauvalle tappava tauti.
[/quote]
Ymmärrän että keskosperheessä tai jos vauvalla on ollut rankka alku syystä tai toisesta; mutta ei kai tavallisen perheen tarvitse jumiuttua kotiin tapaamatta ketään 3:ksi kuukaudeksi?
Kommentit (29)
Lääkäriltä tuskin tuollaisia tai mitään kovin täsmällisiä ohjeita muutenkaan saisitte, koska ei sellaisia ole olemassakaan tai anakaan mitään perusteluja niille. Lääkärit ymmärtävät ehkä vähän paremmin kaiken suhteellisuuden ja yksilölliset erot ja sen, ettei mitään oikeita ja todellisia todisteita ole juuri minkäään käytännön paremmuudesta, vaan on vain henkilökohtaisia mielipide-eroja. Niinpä he ehkä vähän todennäköisemmin välttävät antamasta mitään ehdottomia määräyksiä.
Terveydenhoitajat ja sairaanhoitajat ovat saaneet koulutuksensa hyvin eri aikoina ja eri paikoissa ja lukeneet hyvin erilaista kirjallisuutta ja vielä ovat luonteeltaankin hyvin erilaisia. Hoitajien ohjeet tulevat pääsääntöisesti ihan heidän omista ajatuksistaan ja kokemuksistaan eikä niillä ole mitään tekemistä minkään todellisten suositusten kanssa. Heillä on varsin laajat valtuudet neuvoa juuri niinkuin haluavat ja varsin (valitettavan) usein he niin tekevätkin. Lääkäreiltä harvoin riittää aikaa ja energiaa puuttua kaikkiin villeihin käytäntöihin ja ohjeisiin joita jaellaan.
turussa yhden synnyttänyt vuonna 2002 ja toisen jokunen aika sitten eikä kyllä ole tuollaisia ohjeita saatu, tai sitten en ole ottanut kuuleviin korviini. itse olen liikkunut lapsen kanssa heti ihan mihin vaan. typeriä ohjeita. varmin paikka sairastua on nimenomaan perhekerhot joihin äidit tuo flunssaisia ja sairaita lapsiaan. kauppakeskuksessa vauva harvemmin vaunuissa pöpöille altistuu, miltei mahdotonta ellei joku tule vaunukoppaan aivastamaan. järjetöntä kieltää kauppakeskuksia.
Meille taidettiin antaa jonkinlainen lappu synnäriltä kotiin lähtiessä, jossa oli jotain tuon kaltaisia kivikautisia ohjeita vieraiden rajoittamisesta yms. Mut vuosi oli 2000 ja synnäri TYKS.
Mutta itse ajattelisin, että järjen köyhyyttä on viedä hyvin pieni vauva pian väentungokseen, kauppakeskukseen, markettiin, kirpparille tms. pahimpaan flunssa-aikaan esimerkiksi.
Kotivierailujen kieltämistä tai koko kolmen kuukauden ajan varo-aikaa en sitten ymmärräkään lainkaan... Edistää varmaankin synnytyksen jälkeistä masennusta jos mökittyy kolmeksi kuukaudeksi kotiin ilman aikuiskontakteja.
en ole kertaakaan saanut ja neljä kertaa olen sairaalassa synnyttäjänä vieraillut....
Ja kummityttömme ristiäiset olivat ihan tavalliset vaikka kyseessä oli keskosena syntynyt. Vieraille ohjeistettiin käsidesin käyttöä eikä vauvaa kierrätetty sylistä toiseeen, mutta muuten koolla oli lähisuku.
lastenklinikan teholla ennen kotiutumista ja edes sieltä ei saatu tuollaisia ohjeita.
ainakaan Seinäjoelta. 5 kertaa oon siellä ollut, viimeksi tammikuussa. Meillä on ristiäisetkin olleet alle kk:n vanhana ja paria flunssaa lukuunottamatta terveitä ovat olleet.
sain ainakin keskoskvauvan osalta ohjeeksi vältellä kauppakeskuksia ym ihmispaljouksia. silloin oli joulu tulossa ja ihmiset sairaita ja shoppailevia. ei kyllä tullu mieleenkään viedä pientä minnekkään. kotona olin n puoli vuotta. sitten uskalsin lähteä perhekerhoon ja ulkoilemaan. mutta edelleen pelkään tapahtumia, joissa paljon lapsia. esim. oltiin vauvamessuilla, tuntui et kokoajan joku yskii pöpönsä niskaan :(
Helsingissä kaksi kertaa synnyttäneenä en ole törmännyt moiseen. Voisko olla kyseessä kätilön henk. koht. löpinöitä? Kätilöopistolla ainakin heillä oli vapaus opettaa äitejä omalla tyylillään, saamani täysin päinvastaisten ohjeiden perusteella pääteltynä...
kahdesti (-04 ja -07) Kummallakaan kerralla ei meillekkään mitään tuonsuuntaistakaan ole sanottu.
tiedä jos olisi jotenkin erityislapsi, keskonen tms. Ei kai kukaan tuollaisia neuvoja ihan normaalille vauvalle anna??? Kuulostaa todella oudolle...
sain ainakin keskoskvauvan osalta ohjeeksi vältellä kauppakeskuksia ym ihmispaljouksia. silloin oli joulu tulossa ja ihmiset sairaita ja shoppailevia. ei kyllä tullu mieleenkään viedä pientä minnekkään. kotona olin n puoli vuotta. sitten uskalsin lähteä perhekerhoon ja ulkoilemaan. mutta edelleen pelkään tapahtumia, joissa paljon lapsia. esim. oltiin vauvamessuilla, tuntui et kokoajan joku yskii pöpönsä niskaan :(
PUOLI VUOTTA kotona?! Eihän sille lapselle kehity minkään näköstä vastustuskykyä, kun ei ole kosketuksissa muihin kuin kodin bakteereihin. Pahimmassa tapauksessa tuosta ihmisten välttelemisestä seuraa se että kun joku vähänkin aivastaa vieressä, niin jo on flunssa lapsella. Ei sillä että täytys johonkin ostoskeskuskiin sen vauvan kanssa lähteä, mutta edes jonnekkin ihmisten ilmoille!
Sitä paitsi minä olisin tullut hulluksi, jos en 6 kuukauteen käy missään (esim. päivällä kun mies poissa) Nuorimmainen lapsistamme oli 2 päivää kun aloin aamuisin lähti mukaan vaunuillen viemään esikoista eskariin ja sama homma iltapäivällä. Välillä olimme kaupoilla tai kylässä sen eskarin ajan..
mutta muuten ulkoilua ei kielletty eikä rajoitettu. Enpä kyllä varmaan olisi noudattanutkaan täyskieltoa, hellekesänä oli sen verran tuskaista olla sisällä edes öisin...
sai kotiin pinon papereita, joista yhdessä oli mainittu se, että vierailuita ei suositella ennen kuin vauva on 3 kk. Olin vähän ihmeissäni tuosta, emmekä ohjetta täysin noudattaneet.