Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Puhutteko muista ihmisistä se-sanalla vai hän-sanalla?

Vierailija
08.04.2009 |

Itse sorrun useasti selittelemään, että "se" teki sitä ja tätä, jollen etunimeä käytä.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellei kysessä ole jokin virallisempi yhteys, esim. asiakkaalle puhuminen tai pankki- tms. asioiden hoitaminen.

Vierailija
2/11 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

en käytä koskaan hän-sanaa, koska se on mielestäni hienostelua. Tavallinen taatelintallaaja ei hienostele, se sanoo asiat suoraan ja niinkuin ne on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluuko joihinkin murteisiin "hän"-sanan (tai jonkin sen murrekielisen muunnelman) käyttö?

Olen myös huomannut, että venäläistaustaiset ihmiset eivät kykene käyttämään sanaa "se".

Vierailija
4/11 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim pikkuvauvoista.

Vierailija
5/11 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalissa puhekielessä ihminen on "se". Virallisissa yhteyksissä "hän".

Jos kyseessä on arkipäivänkeskustelu "hänen" käyttö tarkoittaa että on vihainen tuolle ihmiselle tms. Hän-sanan voi myös korvata termillä "hänen ylhäisyytensä" tai ihmisen koko nimellä. Jos joku on myöhässä, voin ystävällisesti sanoa "se tuli nyt" tai sitten vihaisesti "hän suvaitsi vihdoin saapua". Lemmikkieläimistä voi käyttää hän-sanaa myös hellitellessä.

T: Pirkanmaalainen, ex-hämäläinen

Vierailija
6/11 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus jos en tunne ihmistä, jonka kanssa puhun, käytän varmuuden vuoksi hän-pronominia, jotkut ihmiset kun loukkaantuvat jos heidän vauvoistaan (tai jopa koiristaan) puhutaan se-pronominilla. Minusta hännittely tuntuu normaalissa puhekielessä teennäiseltä. Ainakin täällä pääkaupunkiseudulla.

Vierailija
7/11 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolitellummin puhun tietyissä tilanteissa (tietyissä työhön liittyvissä jutuissa, puhetta pitäessäni tms.), jolloin pyrin hyvään yleiskieliseen puheeseen. Normaalisti puhun suomea sillä murresekamelskalla, joka mukaan on tarttunut ja kaikissa näissä murteissa yksikön kolmas pronomini ihmisestäkin on ehdottomasti se. Jos oikein muistan, niin murteista sana hän löytyy vain ihan muutamasta lounaissuomalaismurteesta, se vain on valittu silti mukaan yleiskieleen.

Vierailija
8/11 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun mä olen mä on hän se. Jos taas mä olen minä, on hän hän.

Vierailija
9/11 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etelä-Suomessa murteeseen kuuluu se-pronominin käyttö. Välillä sitä joutuu selittelemään, jos esim. töissä huomaa vastapuolen hölmistyneen ilmeen, kun eri murrealueelle eksyy.

Vierailija
10/11 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakkaista tms. tietysti käytän sanaa hän.

Enkä _koskaan_ sano eläimistä "hän".

Vierailija
11/11 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanon normaalisti "se", töissä "hän", mikäli puhun asiakkaasta asiakkaan itsensä kuullen (esim. esimiehelle, että HÄNELLÄ on nyt tällainen ongelma)

ja sukulaisvanhusten kuullen sanon "hää", eteläkarjalainen kun olen :)