Pitääkö paikkansa, että äitiys + vanhempainrahasta lähtee aina väh. 20% veroja?
Kommentit (43)
Laskin verotoimiston laskurilla helsinkiläisen veroprosentin noilla tiedoilla ja normaalilla kotihoidontuella, ja siitä ei kyllä tullut lähellekään 20 prosenttia... Tai sitten teidän kunnassa vaan on jumalattoman iso veroprosentti.
Vaan noita muita, jotka kivenkovaan väittävät, että se 20% menee..
kotihoidontukea ja hoitolisää yhteensä tuon 650e/kk. ei mitään asumistukia tai muita toimeentulotukia. ainoat tulot ton lisäksi on lapsilisät mitkä ei vaikuta mitenkään. ja miehen tulot ei tietenkään vaikuta. ja tosiaan mitään lainoja ei ole mistä saisin vähennyksiä.
pitäiskö mun soittaa uudestaa sinne verotoimistoon?? luulis sen ymmärtäneen kun selvästi sanoin että etuuksia varten pitäisi muuttaa prosentti ja monta kertaa sanoin että saan vaan kotihoidon tukea. lokakuusta alkaa äitiysraha josta sanoin mutta ei kysynyt mitään että koska alkaa ja paljon on kun se ei vaikuta tulojen määrään myöskään.
mä tuun hulluksi kohta..... joko mä olen vitun tyhmä tai sitten se verotoimiston ämmä... varmaan minä mut en nyt tajua.....
Muista täyttää kaikki tulot (ja verot) vuoden alusta ja laske myös kaikki tuet vuoden loppuun asti (myös se äitiysraha) siihen sosiaalietuudet-kohtaan. Jos tulos eroaa verotädin sanomisista niin soita uudestaan ja miettikää yhdessä, mistä se voisi johtua.
laskuristakin tuli 20%.turha valittaa ja pitää vaan tyytyä tähän sitten. :)
ja siihen päälle vielä kirkko + päivärahamaksut, niin valitettavasti tahtoo olla niin että aina edes 20 % ei riitä sosiaalietuudelle, jos ei ole vähennyksenä korkoja. Se että tulo on pieni ei riitä kun on sosiaalietuudesta kyse, oli se sitten äitiys-, työttömyyspäivärahaa, kotihoidontukea.
Kannattaa lasketuttaa uusi veroprosentti aina kun elämäntilanne muuttuu.
Perusverokortti tulee aina palkkatuloa varten, vaikka olisi vuosia hoitovapaalla.
Ja prosenttiin vaikuttaa myös se onko esim osan vuodesta töissä, jolloin tälle osalle tuloa saa palkkatulosta tehtäviä vähennyksi.
Mulla ei ole lainkaan muita tuloja kuluneiden 2v. aikana kuin nyt tämä minimiäitiyspäiväraha. Soittelin siis Kelaan juuri tuota sosiaalietuuksia varten saatavaa verokorttia varten, ja opintolainojen/asuntolainojen korkojen vähentämisen jälkeen veroprosentiksi jäi edelleen 16%.
Ansioveroprosenttini olisi samaan aikaan hulppea 5%...
Eli aika lailla kurja on tilanne.
Ja nyt kun on asuntolainojen korot tulleet rytinällä alas, niin tuo vähennys on laskettu aivan liian suureksi, eli mätkyjä lienee tulossa...
mä luin kanssa sen ja kauhistuin, koska se on naurettava raha, mikä muutenkin tulee.
soitin verotoimistoon ja selvitin asian.. laski mulle uuden prosentin.. paljon alle sen 20% ja sanoivat, että ei kannata uskoa kaikkea, mitä kelan papereissa lukee.. vaan ottaa selvää. kela JOUTUU siis ottamaan sen reilusti alle 20% veroa, kun verotoimistosta menee sinne suoraan lappu!!!!!!!!!
kannattaa lasketuttaa uusi verokortti ä-rahaa varten, se tulee sosiaalietuutta varten.
vaikka oma veroprosentti olis alle sen.
Jos et toimita uutta verokorttia Kelaan, pidättävät vähintään tuon 20 % tai palkan veronpidätys + 2 %. Jos sulla on pieni päiväraha (ja muutenkin) pyydät tietenkin verottajalta uuden verokortin. Sen voi tehdä netissäkin, www.vero.fi
lukee niissä kelan papereissakin.
Jos pyydät verottajalta tuloihisi perustuvan veroprosentin, veroa menee sitten esim. kotihoidon tuesta vähemmän kuin 20%, jos muita tuloja ei ole.
lukee niissä kelan papereissakin.
Mulle tuli juuri kotihoidon tuki tilille PROSENTILLA 0!
aina 20 % lähtee JOS ei ilmoita uutta, mulla menee 11 % veroa kotihoidontuesta
Vanhempainpäivärahat ovat veronalaista tuloa. Kela tekee vanhempainpäivärahasta veron ennakonpidätyksen Kelan tiedossa olevan ennakonpidätysprosentin mukaisesti. Kela saa asiakkaan ennakonpidätystiedot yleensä hänen palkkaansa varten määritetystä verokortista.
Kun palkan verokorttia käytetään vanhempainpäivärahan ennakonpidätyksessä, korotetaan pidätysprosenttia 2 prosenttiyksiköllä, koska vanhempainpäivärahasta ei tehdä verotuksessa samoja vähennyksiä kuin palkasta. Kahden prosenttiyksikön korotusta ei kuitenkaan tehdä osittaiseen vanhempainrahaan.
Jos palkan ennakonpidätys on alle 20 %, vanhempainpäivärahan ennakonpidätys tehdään kuitenkin vähintään 20 %:n suuruisena, jollet hae veroviranomaiselta muutosverokorttia vanhempainpäivärahaa varten.
en ole ap mutta ilostutitte juuri iltaani tosi paljon!!! :) saako tätä samaa verokorttisysteemiä käyttää myös äitiysrahakaudella?
mulla kun ei sellaisia ole niin en saa vähennyksiäkään muuta kuin vapaaehtoisesta eläkevakuutuksesta hurjat 50e!