Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

***TOUKOTOIVEET VKO 15 ***

06.04.2009 |

uusi viikko =)

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kyllä tämä lepo vaan tekee gutaa! Supisteluja se ei vähennä, mutta en sitä odottanutkaan, mutta muuten paikat ovat kyllä parantuneet verrattuna vielä parin viikon takaiseen aikaan. Liikkuessa olo on ajoittain tukala, mutta niinhän se tässä vaiheessa jo vähän onkin -vaikkakin edessä on vielä "pahimmillaan" yhdeksän viikkoa odotusta. Onneksi sinä aikana ehtii tulla jos ei ihan kesä, niin ainakin kunnolla kevät, piipahdetaan Tukholmassa ym mukavaa ja mieltä piristävää.

Mulla on vähän samanlaiset muistikuvat synnytyksestä kuin SR_81:llä (vaikka aika sumuinen muisto se on, kaiken sen kaoottisuuden ym epämukavuuden keskellä..) että avautumisvaihe, minulla ihan spontaani sellainen, oli kyllä kivulias mutta ponnistusvaihe jotenkin epätoivoinen:/ Kipeitä avautumissupistuksia mulla tuli sellaiset nelisen tuntia ja ponnistusvaihe kesti 1h20min. Uskon, että lyhyemmällä ponnistusvaiheella muisto siitä ei olisi niin ikävä, mutta kyllä tuossa ajassa ehti jo usko loppua moneen kertaan -ja voimat, sen voitte uskoa. Itse asiassa olin niin poikki tuon jälkeen, että muutama tunti synnytyksen jälkeen pyörryin, kaaduin ihan suorilta jaloilta lattialle:( Mutta ehkä silti kallistuisin siihen, että avautumisvaihe on, jos ei vähemmän kivulias, niin ainakin epämukavampi, sillä ponnistusvaiheessa ollaan kuitenkin jo NIIN lähellä lopputulosta. Omaan synnytyskokemukseeni vaikuttaa (negatiivisesti) vielä se, että kaiken sen kiireen ja häslingin keskellä en missään vaiheessa ehtinyt saada minkäänlaista kivunlievitystä ilokaasua lukuunottamatta, joka ei minun kohdallani auttanut kuin alkuun, jonka jälkeen seKIN alkoin tuntua epämukavalta.

Mutta toisaalta, noin ikävän kokemuksen perusteella on aika todennäköistä että tuleva synnytykseni meneekin jo paljon paremmin:)

Nyt täytyy jo kiiruhtaa hakemaan tyttöset hoidosta.

rvaT 33

Vierailija
42/72 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on taas käyty neuvolassa ja hemoglobiini oli laskenut 103:een. Nyt on ihan pakko alkaa juomaan sitä rautajuomaa.. : ( Obsidan ei sopinut, rautajuoman vatsa sietää mutta on pahaa. No pakko se nyt sit on.

Täällä alkoi myös turvotus. Joku mainitsikin siitä.. Painonnousu on ok (paitsi että syön suolaista hirveästi) mutta turvotusta on jaloissa. En muistanutkaan millaista tämä oli kun tuntuu kuin kävelisi kelluvan nesteen päällä.. Onneksi aamuisin tilanne on vähän parempi.

Jouduin myöskin käymään polilla kun oli häikkää sydänäänissä. Jotain rytmihäiriötä, mutta ei pitäisi olla vaarallista. Muistan että täällä on ollut aiemmin puhetta myös muilla olleen? Sanoi että yleensä sydämen kehityshäiriöt löydetään muilla tavoilla..? Painoarvio oli 3,1 kg ja lääkäri kommentoi että sinulle on varmaan sanottukin että tämä on iso..? No ei kyllä ole, apua. Esikoinen oli 2,1 kg syntyessään.. Toivottavasti nyt ei kovin pitkään viivyttele vatsassa. : ) Tai mene ainakaan yliaikaiseksi tai menen suosiolla sektioon jos tekevät sen.

Piti alkaa leipoa pullaa pakkaseen, mutta jotenkin tuo neuvola/poli-härdelli sai taas olon levottomaksi. Paras kai ottaa rennosti ja huilata..

Puolukka 35+6

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin siis minä, palstaterrori, palstariesa, mikälie tylsistynyt äippälomalainen...:o)

Tulin nyt vähän tekemään galluppia ristiäiskeskustelujen innoittamana. Ristiäisissä siis pysytään ja nyt kyselisin mitä tarjoatte? Me ollaan tai no mies on suunnitellut meidän sapuskoja jo pidempään, hanellä kun tuota tietämystä siltä saralta on. Nyt sitten ollaan päädytty sellaiseen, että tarjotaan pari ruokaisaa salaattia+vihreäsalaatti, savulohta (olisin halunnu graavilohta, mut savukalasta tykkää useimmat) ja paahtopaistia. Kylkeen leipä+levite, mehu, maito, vesi. Sit kahvitteluun pelkät makeat....täytekakku, jotain keksejä ja vaikka kuivakakkua yms. Meillä vieraita n. 15, joista vain 2 lapsia ja hekin kouluikäisiä. Osa tulee pidemmästä matkasta, joten varmasti nälkäkin jo, mutta mitään perunoita ei aleta keittää. Meidän mielestä tämä on niin paljon helpompi toteuttaa kun alkaa väsäämään mitään voileipäkakkuja, pasteijoita ja suolaisia piiraita. Saa hyvin esivalmisteltuakin kaiken. Pappi saa kahvinsa heti kasteen jälkeen, eikä tarvii jäädä odottelemaan että muut on syöneet jos vaikka kiire toiseen paikkaan. Eli nyt sitten vähän gallupin tynkää mitä teillä tarjotaan tai mitä aikaisemmin olette ristiäisissä tarjonneet? Onko ollut mitään ehdotonta hittituotetta ja mikä teitä on ilahduttanut jonkun toisen vauvan ristiäisissä?

Terv. Rice + pikkune rv 36+2

Vierailija
44/72 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

?-------------------Tulppa---------27/30-------2-----Kainuun keskussairaala

1.5.2009-----Möhömahanen-----35/27----6-----HYKS

1.5.2009-------Pikku-Ruu--------27/26-----1-----Porin

1.5.2009------Murunen82--------27/27-----1-----Jorvi

2.5.2009--------Smalle------------26/26-----1-----TAYS

2.5.2009-------Berry-1------------29/29------1-----?

2.5.2009-----MillaMigliore---------------------1-----Khks

2.5.2009------Adalmiina----------23/30------2-----Kätilöopisto

2.5.2009--------AngaT------------28/33-------2-----K-PKS

3.5.2009--------Ellen77-----------31/32------2-----TAYS

3.5.2009------Babytalk------------31/34------2-----?,USA

3.5.2009--------Miimi--------------24/27--------2-----TAYS

4.5.2009---KimpaleKultaa82-----------------1-----?

4.5.2009-------Ainoaas------------35/35------4-----TAYS

4.5.2009--------.Rice.--------------23/26------1-----TAYS

5.5.2009-------Myrsky-------------27/30-------1-----TAYS

5.5.2009-------Ulpu83-------------24/27------2-----Kaks

5.5.2009-----Tärpäntikkeli--------31/39------3-----Seks

7.5.2009--------Kiskis--------------30/30------3-----?

7.5.2009--------Callaway----------33/33------3-----Kätilöopisto

7.5.2009-------Puolukka78--------30/39-----2-----Satks

7.5.2009--------Julianna-----------26/31------3(kaksoset)----Naistenklinikka

8.5.2009---------Marvik-----------38/38--------2-----Jorvi

8.5.2009--------Sabeella-----------33/35-----5-----KOS

8.5.2009---------Kalkr-------------21/23-------1-----Lohjan sairaala

9.5.2009-----Tiuhti-Viuhti--------33/36--------3-----Jorvi

9.5.2009-------Summer4-----------33/37----1-----TAYS

9.5.2009------Iippalainen----------29/30-----2-----OYS

10.5.2009----Kesäheinä83--------25/32----1-----TYKS

10.5.2009-----Christina84---------24/31-----1-----?

10.5.2009-------Hanami------------33/38-----2-----Naistenklinikka

10.5.2009-------Äiskä83-----------25/27------1-----TYKS

12.5.2009------Bonnie76-----------32/34-----2-----American Hospital, Dubai

12.5.2009----Hannaetyttoe---------20/22----1-----JyväskylänK-S

12.5.2009-----Mussunmuu---------26/26----3-----TYKS

12.5.2009-------Gaukki-------------23/25------2-----OYS

14.5.2009------Noora76------------32/34-----2-----PKKS

15.5.2009-------Leppis-------------31/35------2------NKL

15.5.2009--------Uuniz--------------34/25------5-----Seks

16.5.2009-------Ansku--------------30/30------3-----Kätilöopisto

17.5.2009------Piiperot-------------31/32------5-----KOKS

17.5.2009-----Vilijonkka85--------23/23------1-----TAYS

18.5.2009------Katti-84------------24/24-------1-----TAYS

19.5.2009-------Hanna-------------26/34------1(kaksoset)-----K-PKS

19.5.2009-------Laakli-------------20/21-------1-----TAYS

21.5.2009-------Goikin------------32/30-------3-----OYS

21.5.2009-------Nektar------------29/34-------2------OYS

21.5.2009------Äippää81----------28/31------3-----TYKS

22.5.2009------Hyttynen80-------28/32-------1-----KOS

23.5.2009------Tiuhti07-----------32/30-------3-----NKL

24.5.2009------Naperotx4---------26/26------5-----TYKS

24.5.2009----PieniRunotyttö------26/30------2-----TYKS

23.5.2009--------Korasa-----------29/37------4-----Jyväskylän K-S

25.5.2009--------Santtu05---------29/34------3-----SatKS

25.5.2009-------Riikka_82--------26/35------1-----NKL

26.5.2009-------_leppis_---------27/29-------1----KOS

27.5.2009--------SR_81-----------27/28-------2-----PHKS

27.5.2009-------Mölli-09-----------26/28-------2-----PS

28.5.2009--------Jeppeli-----------32/34------3-----TYKS

28.5.2009-------Minna-76---------32/34------4-----JyväskylänK-S

28.5.2009----Lumivalkoinen-----31/32-------3------K-PKS

Vierailija
45/72 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

RICE-et mikään riesa täällä ole, mukava vaan kun juttuja tulee. iekin vois vaan näpytellä niitä näitäkin =)

Rice- myös tuosta kohdunsuuntilanteesta, oliko ees lyhentynyt? voin kertoo hyvän esimerkin mun toisesta synnytyksestä...

laskettu aika oli ja rv 40+0 ja oli neuvola, jossa sit samalla lääkäri tutki ku oli aikaa. kohdunsuu tiukasti kiinni ja kaulaa reilusti se noin 3 cm. eli ei mitään tietoa synntyksestä supistuksia silloin oli siinä raskaudessa tullut viikoilla 30-32 railakkaasti mut ei onneksi olleet tehneet mitään. eli ainut 40+0 oli et pehmentynyt kohdul´nkaula ei muuta. seuraavana aamu yönä sit alkoi supistukset ja siitä 7tunnin päästä oli vauva kainalossa. eikä ollut edes "kovakourainen" sisätutkimus. mut siis niin nopeesti se aukes ja lähti tapahtuu. joten älä huoli, voi olla et ne supistukset jotain tekee mitä ei vaan lääkärikään huomaa. tää oli vaan nyt tsemppiä tuomaan mulle et jos laulattaa kivut ni kyl siel jotain tapahtuu.

ja toinen se et viimeksihän mulle kolmannesta oli kaulaakin jäljellä vaik senttejä oli auennutkin, eli uudelleen synnyttäjällä voi olal et kaula lyhenee ja kohdunsuu aukeaa yhtä aikaa.

mutta jännä alkaa kohta seuraamaan kuka lähtee laitokselle eka. tuosta vappu vauvoja voi moni saada =)

mut tällästä piti vaan tulla kommentoimaan ricen supistuksiin

korasa 33+4

Vierailija
46/72 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rice, et ole riesa ollenkaan!! :) Ihanaa kun juttua tulee, vaikken itse ehdikään aina kuin lukaisemaan läpi..

Mulla tosiaan eilen oli synnytystapa-arvio ja vaikka kaikki oli periaatteessa ihan hyvin, niin kuitenkin jäi vähän mieli apeaksi. Vauvelin painoarvio oli nyt rv36+3 2,4kg, eli aikas siro poika masussa kasvaa. Lääkäri moneen otteeseen totesi, että vauva kasvaa 10 persentiilin käyrällä ja esikoisen sairaalapapereista kun tarkistin, niin niissä lukee "Kasvu jää 10 persentiilin käyrälle eli on taittunut". En nyt ymmärrä, miksi silloin pari vuotta sitten asia oli tosi huolestuttava ja jouduin osastolle seurantaan ja nyt taas asia on ihan ok ja odotellaan ihan rauhassa loppuun asti... :O Täytyy nyt kysellä ensi viikolla neuvolassa enemmän, jospa sitä vielä pääsisi kertaalleen tarkistuttamaan napanuoravirtaukset yms, ne kun esikoisella olivat jo kovasti heikentyneet 38+6 kontrollissa. Paikat olivat vielä ihan kiinni, mutta mikäs ihme se onkaan, kun ei supistele sitten millään.. Viime viikollakin kävelin neuvolaan nopeammin kuin kertaakaan aiemmin tämän talven aikana. :O Tosin nyt ei ollut lunta hidastamassa vauhtia, mutta silti!

Esikoisen kanssa tässä edelleen sairastellaan, toooosi tyyyyylsää. Onneksi huomenna on pitkäperjantai, niin mieskin on kotona.

Ristiäisiä ei olla vielä kummemmin mietitty, viimeksi pidettiin ne kirkossa ja kahvittelut hoidettiin saman rakennuksen seurakuntatiloissa. Oli kyllä ihanan helppoa, kun ei tarvinnut itse huolehtia muusta kuin tarjottavista. :) Luultavasti samoin teemme nytkin, vaikka anoppi onkin jo moneen otteeseen ilmaissut halunsa pitää ristiäiset heillä, mutta anopin tuntien olen kohteliaasti kieltäytynyt, koska silloin ne tosiaankin olisivat anopin, eivätkä meidän perheen juhlat. Esikoisen ristiäisistä olisin halunnut tosi pienet, mutta ne paisuivat ihan liian isoiksi (n.35 hlöä), kun pakkohan mun oli kutsua omat isovanhempani, sekä läheinen tätini sekä serkkupojat ja muutama paras kaverini - ja anoppi sitten piti tiukasti huolen siitä, että myös miehen puolelta tuli tasan yhtä monta vierasta! Olikin kiva, kun osa vieraista oli sellaisia, joita edes mies ei ollut nähnyt yli 10 vuoteen... Että se siitä intiimistä perhetilaisuudesta.. :( Tällä kerralla voisikin pitää paremmin huolen siitä, että ME hoidetaan kutsumiset, eikä anoppi meiltä salaa.. Huh, vieläkin näyttää asia ärsyttävän! ;)

Oh, nyt huutaa poika tuolla "kakka kakka", joten täytyypä mennä potattamaan poju..

Ricelle vielä tsempit!!

Miimi, 36+4

Vierailija
47/72 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin on tullut oikea palsta-aktiivi, kun kerran kotona köllöttelen:) Saa nähdä kuinka sitten käy, kun kuopus jää kotihoitoon, alkaa varmaan vähän eri rytmi meikäläisen elämässä. No onhan tää kyllä TOSI outoa kun saa ihan itsekseen vaan olla puoli päivää, en sitten esikoisen syntymän ole tällaista saanut kokea. Mutta en kyllä valita;)

MIIMI, harmi että jäi kaivelemaan eilinen lääkärikäynti:( Minkä kokoinen sulla oli esikoinen syntyessään? Meillähän esikko oli 2,5kg ja kyllä sitä ihmeteltiinkin. Siis syntymän jälkeen, etukäteen kukaan ei ollut ihan noin pieneksi arvioinut. Kakkosen odotuksessa itselläni oli alussa huoli kuinka kaikki menee ja saadaanko toinenkin yhtä kirppu (lähinnä alkuun hankaluutena oli noin pienen vauvan ruokailu, kun ei osaa eikä jaksa kunnolla imeä ja pitää herätellä syömään vähän väliä, muuten kaikki kyllä oli ihan ok) mutta loppujen lopuksi kakkonen kirikin peräti 3,2-kiloiseksi, joka on meidän mittapuun mukaan jo ihan iso vauva:) Kerran yksi lekuri passitti mut extrakäynnille Kättärille kun sf-mitta oli (muka) laskenut, todellisuudessa kyseessä oli vaan eri mittaaja ja sf oli ihan ok. Tässä kolmannessa odotuksessa ei ollakaan saatu yhtää painoarviota, ainaostaan rakenneultrassa vauva oli reilun viikon pienempi kuin viikkojen mukaan olisi pitänyt olla, mutta siitä ei kyllä oltu yhtään huolissaan:o Tosiaankin, vaikka olen nyt kuukauden aikana käynyt peräti kolmesti neuvolalääkärillä, jossa on joka kerran ultrattu, niin yksikään lääkäri -kolmella erillä olen käynyt...- ei ole tehnyt/osannut tehdä painoarviota. Th:kaan ei juurikaan tunnustele vauvaa, kunhan vaan kokeilee missä suunnassa vauvan pää on. Mitään synnytystapa-arvioita mulle tuskin tehdään, kun edellinen on kuitenkin ihan hyvin mahtunut syntymään alakautta, joten ehkä meitä pidetään loppuun saakka jännityksessä vauvan koon suhteen. Oman vatsan koon mukaan en kyllä osaa sanoa juuta enkä jaata suuntaan enkä toiseen, itse asiassa taisi olla niin, että loppua kohden kakkosen odotuksessa vatsa oli jopa vähän pienempi (tai eri mittaajat...) kuin esikoisesta ja lapsilla kuitenkin eroa painossa yli puoli kiloa.

Ristiäisistä vielä sen verran, että meillä niihin on perinteisesti kutsuttu minun ja mieheni vanhemmat sekä sisarukset sekä muut kummit. Tälläkin porukalla määrä kasvaa ihan kiitettäväksi, vaikkei mistään suurperheistä ollakaan ja mä kun tykkäisin että ristiäiset olis ihan vaan sellainen tosi pieni intiimi juhla. Mutta tuosta porukasta ei kyllä voi yhtään karsia joten samalla kaavalla mennään tämä kolmaskin kerta. Papin puheen pituudesta sen verran, että esikoisella pappi puhui 40(!!!)minuuttia, josta vauva huusi 30, toisella kertaa (eri) pappi puhui noin vartin. Mitään erikoistoivomuksia ei oltu annettu eli on myös aika paljon persoonakysymys, vissiinkin.

Nyt lounasta uuniin, itse suihkuun ja jotain järkevää tekemistä päivälle:P

rvaT 33+1

Vierailija
48/72 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

rvaT - esikoinen oli syntyessään 2340g, eli aika minikirppu, mutta niiiiin suloinen sellainen. <3 Yllätyksenä tuo meillekin aika lailla tuli, kun kasvuhidastuma huomattiin vasta rv37+2, mutta tosiaan oli sitten kaksi viikkoa aikaa tottua ajatukseen pikkuruisesta vauvasta ja ostella minikokoisia vaatteita. Eilinen lääkäri veikkaili, ettei yli 3-kiloiseksi mene tämä pikkuveli millään, joten nyt voin olla tyytyväinen omaan vaistooni, joka tälläkin kerralla käski ostaa lipaston täyteen niitä ihan pieniä vaatteita. ;) Nyt vaan jännittää se, että jaksaako pikkuveikka syödä itse, vai joudutaanko taas elämään nenämahaletkun armoilla ekat päivät.. Huoh, eikä tämä murehtiminen ainakaan asiaa auta. :( Täytyy vaan toivoa että kaikki menee hyvin ja poika on tosi reipas alusta alkaen..

Heh ja meillä myös papin puhe jäi esikoisen ristiäisissä kyllä kuulematta, kun poika karjui täyttä kurkkua koko toimituksen ajan. ;)

Sairaalavaatteista oli myös ollut juttua.. Itse en ole ajatellutkaan viedä sinne omia vaatteita, vaan ihan ilomielin puen päälleni sairaalan vaaleanpunaiset vaatteet. Olin viimeksi jatkuvasti maidon, vauvan pulautuksen yms. peitossa, joten oli niin ihanaa heittää likaiset vaatteet pyykkikoppaan ja hakea kaapista uudet puhtaat päälle - vaikka 10 kertaa päivässä. :) Vauvakin kyllä saa pärjätä sairaalavaatteissa, sillä en halua kotiutua likapyykkikorin kanssa. ;)

Ääh, nyt tämä äiti kyllä lopettaa täällä höpöttelyn ja laittaa kotia vähän kuntoon. Pääsiäiskoristeet (no, kaksi tipua!) voisin myös kaivaa esiin.. Hauskaa pääsiäistä kaikille!!

Miimi & Nooa-poikanen

Vierailija
49/72 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

...voi kun sitä hehkutti vielä viikko sitten miten helppoa tämä raskaus on ja kaikki on mennyt niin hyvin. Ei pahoinvointeja, ei pelkoa ennenaikaisesta syntymisestä yms.. Olisi pitänyt olla hiljaa vaan.

Illalla 23 aikaan miehen serkku soitti, heillä reilu viikon vanha tyttö kovassa kuumeessa, Taysiin pitäisi päästä jos saa isommille lapsille hoitajan. Mies menossa aamulla töihin, joten minä lähdin matkaan. Kotiin palasin 02.40, koira ulos ja petiin 03.00. Olin aivan poikki. Laitoin silmät kiinni ja palloja vaan pyöri silmissä. Pyörrytti kauheasti ja olin ihan varma, että taju lähtee. Nousin juomaan vettä ja seinistä kiinni pitäen pääsin vessaan ja oksensin. Takaisin sänkyyn ja nukahdin. 04 jotain heräsin paineen tunteeseen ja ei kun juoksujalkaa pissille. Hirveä pissihätä, mutta en saanut puristettua mitään ulos?? Takas sänkyyn ja sitten alkoikin maanmainiot poltot alavatsalla ja selässä. Maha ei supistanut, mutta polte oli kova. Sitten paineen tunne palasi, mutta nyt "kakkos osastolle". Vessaan mars ja kaikki tuli ulos, pissankin sain lirautettua. Takas sänkyyn kuulostelemaan polttoja...jotka sitten muuttuivat supistuksiksi. Samat supistukset kuin ma-ti välisenä yönä. Taas kulutin asunnon lattioita, milloin missäkin asennossa. Väsytti, itketti ja olo oli todella epätoivoinen. Ajattelin, että nyt jos lähtö tulee, miten ikinä jaksan punnertaa pikkuisen ulos.. Ennen kuutta aamulla supistukset hellittivät ja pääsin vihdoin sänkyyn nukkumaan. Aamulla klo 09.00 heräsin hirveään hurinaan...taloyhtiön pihaan oli tullut joku ihme säiliöauto, jolla ronklailivat viemäreitä. Ei siinä voinut nukkua erkkikään. Vaatteet niskaan ja koiran kanssa metsään.

Nyt sitten soitin tuosta sf-mitasta vielä omalle terkalle, kun ihmettelin miksei lääkäri siitä mitään sanonut. Terkka sitten oli heti, että olisi pitänyt saada lähete keskusäitiysneuvolaan ultraan. Viittaa kuulema nyt siihen, ettei isukka toimi normaalisti. Tänään eivät saa minua enää keskusäitiysneuvolaan pääsiäisen takia...KIVA! Käski seurata tunnin välein vauvan liikkeitä ja heti kun huomaan ettei liiku normaalisti, on lähdettävä Taysiin. Nyt sitten olen koko ajan ihan varma, ettei liiku ja menen paniikkiin jos ei reagoi tökkäsyihin yms.

Arvatkaa mikä täällä on nyt olo. Itku puserossa jatkuvasti....ehkä osakseen johtuu tästä väsymyksestäkin...eikö tämä lapsi voisi jo syntyä??

Kiitos kaikille tsempeistä, olette korvaamaton tuki!!!! Anteeksi kuitenkin tämä omanapaisuus nyt, olen kyllä hengessä mukana myös teidän kaikkien tilanteissa. :0) Pus ja hali.......

Terv. Rice+ pikkune rv 36+3

Vierailija
50/72 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sulla on ollut rankka yö! :( Toivottavasti saat vähän nukuttua nyt päivällä, jospa mielikin vähän kirkastuisi.. Voi ja se lääkäri on kyllä aika onneton tapaus, kyllähän sun nyt tosiaan olisi pitänyt lähete saada. Ja jos kovasti huolettaa, niin etköhän pääse tayssiinkin ultraan, kun vaan kerrot ettet pysty koko pääsiäistä olemaan epätietoisuudessa, onhan tässä tosiaan pitkä viikonloppu edessä..

Voimia kovasti!!

M

Vierailija
51/72 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin eilen pitkät pätkät, mutta niin vain ilmoitti kone ettei palsta käytössä.... Arg!

No nyt aikaa vähän ennen nlalääkäriä. Ricelle tsemppiä tilanteeseen. Aika mahtavalta kuulosti nuo sun supparit!! katotaan koska lähdet hakemaan nyyttiäsi :) Mulla ekan synnytys alkoi supistuksilla jotka kestivät ja kestivät 20 h ennen kuin laitokselle lähdettiin ja sittenki vielä 15 h ennen kuin vauva oli maailmassa. Kyllä ne supparit kotonakin olivat aikamoista hengen haukkomista, MUTTA sit kun ne kalvojen puhkaisun jälkeen todella alkoivat niin huh huh! Joku kysyi noista vaiheista. Mulla ekan avautumisvaihe oli ok ja en olisi epiduraalia edes pyytänyt, mutta olin niin kauan niistä kärsinyt että olin ihan poikki ja vain levon vuoksi kätilö suositteli ottamaan. Ponnistusvaihe oli mielestäni mukavampi ja nopea eli vain 8 min. Luulen että puudutus vaikutti vielä tuolloin niin että pahin kipu oli pois. Sama kakkosen kanssa. Kun vihdoin vesien menon jälkeen supistukset alkoivat, niin herranjestas että teki kipeää. Oli paljon rajumpi avautuminen ku ekalla kertaa, mutta ponnistusvaihe taas vain 4 min ja epiduraali taisi vaikuttaa sillä tunsin vain venymisen mutten mitään sietämätöntä kipua. Tässäpä mun kokemuksia. Nyt ajattelin vielä helpommalla päästä :) :)

Meillä vietetään vauvan ensimmäistä juhlaa ilman kastetta tällä kertaa ja olen siitä tosi iloinen. Nää lasten ekat juhlat ovat olleet mulle aina tosi tärkeä ja herkkä asia. Aikaisemmin ainoa häiritsevä tekijä on ollut tuo pappi ja ei niin osuvat puheet. Toki on aivan ihaniakin pappeja, jotka osaavat tehdä tilaisuudesta perheen näköisen. Me erottiin kirjosta viime vuonna juuri siksi ettemme oikein ole tuon kirkon kannalla noin niinkuin instituutiona. Olemme kuitenkin hyvin hengellisiä ja meillä on hyvin selkeä oma elämänkatsomus. Ei meidän juhlasta enkeleitä ja siunauksia tule puuttumaan. Paljon puheita, musiikkia ja rakkautta!! :) Juhlassa vasta julkistamme tytön nimen ja tietty kummit on ja seremonia jonka vauvan isoäiti hoitaa.

Lapsilla oli toissapäivänä hoidon kanssa pääsiäiskirkko jossa myös meidän lapset olivat, mutta en ymmärrä miksi lapset pitää jo tuossa vaiheessa kyllästää ristiinnaulitsemisilla ja synnillä, niin että osa ihan kauhistui. Selitä siinä sitten 5 vuotiaalle aikuisten uskomuksia. Asiat voisi esittää niin paljon mukavamminkin. No tapansa kullakin ja pääsiäisen sanoma on varmasti tärkeä hyvin monelle. Meillä se on kevään juhla. Paljon pupuja ja munia!! :)

Me meinataan vauvan juhlassa tarjota jotain ruokaisaa herkkusalaattia ja naposteltavia (tapastyyppistä) ja sit tietty kakku ja kahviherkut. Jos saan järkevän tarjouksen jostain niin voisin jopa antaa jonkun pitopalvelun hoitaa homman, niin ei tartte itse kuin nauttia ihmisistä ja juhlasta. Katsotaan! Vaaleanpunainen shampanja on jo jääkaapissa odottamassa maljan nostamista. :) Kaikista kivonta olisi juhlia kotona, mutta tila saattaa lopppua kesken. Ehkä sitten isovanhemmilla tai jos joku kiva tila löytyy.

Ihanaa pääsiäistä kaikille!!!

-Callaway ja vadelma vauva rv tasan 36 (viikonpäästä on vauva ns täysiaikainen ja sitten voisin jo lähteä pullauttamaan tämän neitosen maailmaan!!! )

Vierailija
52/72 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En huomannut ollenkaan Ricen viimeisintä lisäystä. Voi kun ikävää kun joudut kokoajan olemaan ihan varpaillasi!!! Tsemppiä tosi, tosi paljon sinne!!!!

Vauvan koosta vielä. Mulla kakkonen eli pikku neiti oli masussa kokoajan ilmeisen lonkkien välisää jolloin masu oli pieni. Kokoajan veikkailtiin ja oltiin varmojakin pienestä vauvasta. Moni näppituntumalla kun tunnusteli vauvaa vielä laitoksellakin totesivat ettei missään nimessä yli kolmekiloinen. Hän tosiaan syntyi 37+3 ja oli 3,5 kiloa!!! Että nuo arvelut taitavat olla tosiaan arveluja ja eivät ollenkaan aina pidä kutiaan. Aika usein kai kuitenkin! :)

- C edelleen!!

Vierailija
53/72 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

anopin avutuksella, en olis ite saanut millään siivottua ja mies ei töiltään kerkeä. Tosin mies on kyllä antanut mulle imurointikiellon viimeisen polikäynnin jälkeen joten en oo pahemmin siivoillut vain lakaissut isommat roskat ja oli sängyalukset jo vähän sen näköisiäkin. Itse sit imuroin olohuoneen sohvan ja keitiön ja siinä oli jo ihan tarpeeksi kun rupes supistelemaan ja selkä väsyi heti kun vähän kumarassa asennossa oli. En millään pystyis ite koko taloa imuroida, tuntuu kyllä et sit vauvat ainakin haluaisvat jo syntyä jos pari kertaa viikossa pitäisi kaikki imuroida. Meillä se kyllä olis tarpeen kun meillä on kaksi kissaa ja kyllä sitä roskaa tulee niitten mukana ihan mielettömästi, varsinkin kun kun alkaa olla vähän sulampi piha ja pyyhkeen kanssa saa odottaa kissoja ovella kun niitä sisälle päästää, muuten on rapaa joka paikassa.

Niin anoppi sit imuroi muut huoneet, pesi lattiat ja pölytti matot. Inhottava häntä pyytää siivoamaan kun hänelläkin jo ikää 67v. mutta paremmin tuo kykenee tällä hetkellä mitä minä ja mies kun kysyi äitiltänsä et tuleeko auttamaan joten ei mun tarvinnut kysyä. Anoppi ja appiukko muutenkin auttavat meitä tosi paljon, keväisin ja syksyisin haravoivat yhdessä meidän kanssa, leikkaavat nurmikkoa ja ihan pyytämättä ja vaikka ikää heillä onkin niin kovia ovat tekemään.

Mun äiti asuu kauempana joten ei häneltä niin usein voi apua saada, nyt tosin lupas tulla auttamaa kun on hieman pidemmällä sairaslomalla. Kaksi siskoani asuu lähellä mutta heilläkin on koulut ja työt joten eivät aina kerkeä auttaa. Kesällä sitten kun vauvat syntyvät ja heilllä on vapaata näkee heitäkin aika usein meillä ja mielelläni otan kyllä sit kaikki avun vastaan.

Ristiäisistä sen verran et meillä kotona pidetään kun tilaa kyllä on ja toivon mukaan hyvä kesäkeli sillon kun kuitenkin kesäkuun puolelle menee joten voi sit pihallakin olla. Täytyy kyllä varmaan pyytää naapureita että eivät aja sillon lietettä on muuten vähän inhottavat hajut pihalla, maalla kun asutaan niin se on sellainen jota joutuu kestää.

Ruuasta et varmaan siskoni laitan tekemään voileipäkakkua ja sit ehkä coctailpiirakoita, salaattia ym. pientä. ja kahvin kanssa kakkua.

Vieraita tulee sellaiset vajaa 30 eli meidän vanhemmat ja sisarukset ja minun mummi. Ja sisaruksista tulee kummeja, vielä en tiedä kumpi vauva saa kenetkin kummiksi, mutta toiselle tulisi neljä kummia ja toiselle vain kolme sillä miehen sisko on sinkku eikä ole sit neljättä sinkkua jonka vois toiselle pyyttää joten eipä tuo haittane.

Sit niistä vaatteista sairaalaan aion ottaa omat housut ja paidan, mut näkee sit et tuleeko niitä käytettyä. Mutta kun leikkaus taitaa olla edessä voi sairaalassa oloaikakin olla melko pitkä, ehkä jopa viikon niin olis kiva laittaa sit jo omia vaatteita päälle. Vauvoille en ota omia vaatteita vaan heillä käytän sairaalan vaatteita.

Imetysliiveistä asiaa sit. Tilasin kahdet carriwellin liivit mut toiset oli ympärysmitalta aivan liian pienet ja tissithän niissä näyttää siltä kun ei olis liivejä lainkaan, no ei ihan niin pahoilta :)

Toiset oli hyvät, sellaiset toppimalliset ja hintakin vain 12e. ja ovat yökäyttöön hyvät. Täytyy jostain hommata sit isommat joita pitää päivisin, mut ku en oikein tieäd et mitä kokoa. Siinä mielessä nuo Carriwellit hyvät kun joustavat joten mahtuvat kun tissit paisuu. Mutta ihmisten ilmoille en lähde liiveissä joissa ei ole kaaritukia, ei oo kiva jos on joku toppi päällä kesällä lämpimällä ilmalla ja tissit roikkuu polvissa. Joten sit kun tietää vähän mikä tuo koko olis kun maitoa alkaa tulla kunnolla jos tulee niin hommaan kyllä kunnolliset kaarituelliset imetysliivit.

Imetyksestäkin on ollut puhetta mut en varmaan ole kommentoinut sitä. Toivottavasti imetys onnistuu ja maitoa riittäisi molemmille vauvoille. Siihen oon varautunut et toiselle joutuu varmaan välillä antaa pullosta kun voi olla vaikea jos on yksin niin imettää molempia yhtäaikaa ja jos eivät ole kärsivällisiä niin sit vain toiselle tissi suuhun ja toiselle pullo. Täytyy varmaan sit vähän vaihdella et molemmat saa kumpaakin. Mutta tuo suunnitelma, jos vain onnistuu sen näkee sitten kun syntyvät.

Neuvolassa kävin tänään nopeasti ja verenpaine ja pissa ok. Turvotusta edelleen vähän jaloissa. Kuunteli sydänäänet ja katsoi ultralla ja a on edelleen perätilassa enkä usko että enää vaihtaa asentoa joten kyllä se leikkaus taitaa olla edessä. Ehkä tiistain polikäynnillä jo jutellaan siitä, ainakin lääkäri niin tuumasi viime viikolla.

Vierailija
54/72 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kait ihmekkään et istunto melkein kerkes jo vanheta kun oon tainnut puoli tuntia tuota sepustusta jo kirjoittaa oli sen verran pitkännäköinen teksti, joutu sit äkkiä ton pätkän lähettää.

Niin neuvolakäyntejä mulla nyt ei sit enää ole kun käyn kerran viikossa polilla joten tuumas et turha hypätä neuvolassa kun peräkkäisinä päivinä melkein saa käydä ja polilla katsovat kaikkia tarvittavan.

Ite en sitä leikkausta haluaisi et mielummin alakautta synnyttäisin, mut en kyllä sitä pane pahakseni ettei tarvi ankaria synnytystuskia kokea. Toivottavasti vauvat vain viihtyvät mahassa sovittuun leikkauspäivään asti ettei tule kiirettä, en ainakaan hätäsektiota haluaisi. Kuitenkin kyllä vauvat varmaan kuukauden päästä sylissä ovat, ainakin lääkäri tuumas et 38 viiko olis hyvä ajankohta leikkauselle. Tiesti jos paikat oikein sitä ennen alkaa aueta niin saattaa olla jo aikasemmin.

Mutta nyt täytyy vielä laittaa puhtaat petivaatteet niin on sit siivoukset valmiit.

Ja ricelle vielä tsemppiä ehkä se vauveli pian syntyy, aika hurjilta kuulostaa kyllä nuo sun yöt.

Hanna ja tuplat rv 34+2

Vierailija
55/72 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

?-------------------Tulppa---------27/30-------2-----Kainuun keskussairaala

1.5.2009-----Möhömahanen-----35/27----6-----HYKS

1.5.2009-------Pikku-Ruu--------27/26-----1-----Porin

1.5.2009------Murunen82--------27/27-----1-----Jorvi

2.5.2009--------Smalle------------26/26-----1-----TAYS

2.5.2009-------Berry-1------------29/29------1-----?

2.5.2009-----MillaMigliore---------------------1-----Khks

2.5.2009------Adalmiina----------23/30------2-----Kätilöopisto

2.5.2009--------AngaT------------28/33-------2-----K-PKS

3.5.2009--------Ellen77-----------31/32------2-----TAYS

3.5.2009------Babytalk------------31/34------2-----?,USA

3.5.2009--------Miimi--------------24/27--------2-----TAYS

4.5.2009---KimpaleKultaa82-----------------1-----?

4.5.2009-------Ainoaas------------35/35------4-----TAYS

4.5.2009--------.Rice.--------------23/26------1-----TAYS

5.5.2009-------Myrsky-------------27/30-------1-----TAYS

5.5.2009-------Ulpu83-------------24/27------2-----Kaks

5.5.2009-----Tärpäntikkeli--------31/39------3-----Seks

7.5.2009--------Kiskis--------------30/30------3-----?

7.5.2009--------Callaway----------33/33------3-----Kätilöopisto

7.5.2009-------Puolukka78--------30/39-----2-----Satks

7.5.2009--------Julianna-----------26/31------3(kaksoset)----Naistenklinikka

8.5.2009---------Marvik-----------38/38--------2-----Jorvi

8.5.2009--------Sabeella-----------33/35-----5-----KOS

8.5.2009---------Kalkr-------------21/23-------1-----Lohjan sairaala

9.5.2009-----Tiuhti-Viuhti--------33/36--------3-----Jorvi

9.5.2009-------Summer4-----------33/37----1-----TAYS

9.5.2009------Iippalainen----------29/30-----2-----OYS

10.5.2009----Kesäheinä83--------25/32----1-----TYKS

10.5.2009-----Christina84---------24/31-----1-----?

10.5.2009-------Hanami------------33/38-----2-----Naistenklinikka

10.5.2009-------Äiskä83-----------25/27------1-----TYKS

12.5.2009------Bonnie76-----------32/34-----2-----American Hospital, Dubai

12.5.2009----Hannaetyttoe---------20/22----1-----JyväskylänK-S

12.5.2009-----Mussunmuu---------26/26----3-----TYKS

12.5.2009-------Gaukki-------------23/25------2-----OYS

14.5.2009------Noora76------------32/34-----2-----PKKS

15.5.2009-------Leppis-------------31/35------2------NKL

15.5.2009--------Uuniz--------------34/25------5-----Seks

16.5.2009-------Ansku--------------30/30------3-----Kätilöopisto

17.5.2009------Piiperot-------------31/32------5-----KOKS

17.5.2009-----Vilijonkka85--------23/23------1-----TAYS

18.5.2009------Katti-84------------24/24-------1-----TAYS

19.5.2009-------Hanna-------------26/34------1(kaksoset)-----K-PKS

19.5.2009-------Laakli-------------20/21-------1-----TAYS

21.5.2009-------Goikin------------32/30-------3-----OYS

21.5.2009-------Nektar------------29/34-------2------OYS

21.5.2009------Äippää81----------28/31------3-----TYKS

21.5.2009------nepsunen---------22/25------1-----Jyväskylän K-S

22.5.2009------Hyttynen80-------28/32-------1-----KOS

23.5.2009------Tiuhti07-----------32/30-------3-----NKL

24.5.2009------Naperotx4---------26/26------5-----TYKS

24.5.2009----PieniRunotyttö------26/30------2-----TYKS

23.5.2009--------Korasa-----------29/37------4-----Jyväskylän K-S

25.5.2009--------Santtu05---------29/34------3-----SatKS

25.5.2009-------Riikka_82--------26/35------1-----NKL

26.5.2009-------_leppis_---------27/29-------1----KOS

27.5.2009--------SR_81-----------27/28-------2-----PHKS

27.5.2009-------Mölli-09-----------26/28-------2-----PS

28.5.2009--------Jeppeli-----------32/34------3-----TYKS

28.5.2009-------Minna-76---------32/34------4-----JyväskylänK-S

28.5.2009----Lumivalkoinen-----31/32-------3------K-PKS

Vierailija
56/72 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkasen.. eli sektiopäiväksi on sovittu tuo 11.5., mulle ja siipalle vuosi ikää lisää ja sairaala.. tosin neiti näyttää olevan lähtökuopissa, supisteli jo niin pitkään ja hartaasti että menin pitkin seiniä.

11.5.2009-----Christina84---------25/32-----1-----HYS

Vierailija
57/72 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensiksikin kovasti tsemppiä Ricelle! Aikas hurjalta kuulostaa noi siun supparit! Ite en oikeen osaa vielä ees kuvitella, kun supparit tosi vähäisii! Voimia sinne!

Olin tänään viimesellä neuvolalääkärikäynnillä ja oli kyl aikasmoinen pettymys...Olin jotenkin oottanu, että saan selvyyttä siihen, että mikä vauvan koko on ja mitkä mahikset on synnyttää alakautta...Mutta siellä oli joku sijainen lääkärinä ja se oli tosi kokematon, ei osannut sanoo oikeen juuta eikä jaata..ja kaiken lisäx oli aika kovakouranen, mulla oli alavatsa hellänä koko aamupäivän ja lisäx tuli jotain ruskehtavaa vuotoa...eli ei kovin hyvin menny! sen se osas sanoa, että vauva ei oo vielä laskeutunu ja kohdunsuu kiinteä, ei siis synnytystä vielä kuulemma odotettavissa. joo, no sen oisin melkein itekin osannu sanoo..

Eli simmosia tällä kertaa..palaan paremmalla ajalla taas kirjottelemaan:) Rauhallista pääsiäistä kaikille:) Nyt nukkumaan!

T: Myrsky 36+2

Vierailija
58/72 |
10.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolukka: Aikas moinen jötkäle teillekin tulossa. :) Viii...ollaan sitten molemmat hikihatussa punnertamassa jos ennusteet pitää paikkansa. Meillehän annettiin painoarvioksi viikolla 34 se 2,9 kg....eli nyt mennään jo varmaan 3,5 kilossa ;). Muistan myös, että joku puhui niistä sivuäänistä kanssa, mutta en kans muista kuka...sen kyllä muistan ettei sillonkaan ollut kyse mistään hälyttävästä. Rauhallisin mielin vaan. :)

Korasa: Kuten Miimi tuossa jo vähän vinkkasi, se meidän lääkäri on aika onneton. En siis saanut vastausta kohdunkaulan tilanteesta muuta kun kiinni on, vaikka yritin kysyä. Lääkäri vain höpötti omian, mutta sellainen se aina on. Lohduttavaa kuulla, että tilanne voi kuitenkin siis äkkiä muuttua kuten sulle oli käynyt. Spontaanistikin se synnytys voi tietenkin alkaa ja toivonkin, että mulle kävis niin kuin sulle toisen lapsen kanssa.

Miimi: Voi olen niin iloinen että pääsit polille tuohon lääkäriin. Se meidän lääkäri on niin...no tiedät kyllä. ;) Inhottavaa kuitenkin, ettei se lääkäri ollut siitä painosta mitään kommentoinut. Kannattaa tosiaan sitten neuvolassa vielä kysyä asiaa.

Chrstina: Voi...toivottavasti supistukset eivät käynnistä synnytystä kuitenkaan. Onhan tuonne sektioonkin vielä kuukausi. Voimia supistuksiin!!

Myrsky: Tiedätkös, mulle oli kanssa tarkoitus viimeisessä lääkärissä tehdä sekä kokoarvio, että synnytystapa-arvio. Olin jo varmistanut asian th:ltanikin. No, enpä saanut kumpaakaan. Lääkäri ei mun kohdalla edes koskenut mahaan päätäpäin. Kysyi vaan, että missä potkut tuntuu ja sen perusteella kirjoitti neuvolakorttiin RT. Voiskohan sulle terkkari tehdä jonkinlaisen kokoarvion? Mulle ainakin oma terkka teki kun pyysin.

ON: Kiitos kaikille tuesta ja kannustuksesta. Viimeyönä ei suppaillut yhtään. Ajoittaista jomottelua, mutta ei kummempaa. Illalla mennäämn syömään miehen siskolle pääsiäisruoka. Sovittiin, että pitkäperjantai on hyvä päivä kun ei ole mitään paastokuvioita ollut tapana viettää ja meille kanssa tää pääsiäinen on sellainen iloinen kevätjuhlä kuten joku mainitsikin. Hyvää ruokaa, munia ja pupuja. Tänään kun kaikki paikatkin on kiinni, eikä telkusta tuu mitään niin nautitaan hyvästä seurasta ja ruoasta. Itseasiassa tulin palstalle toivottamaan kaikille hyvää pääsiäistä, mutta karkas taas käsistä.... ;)

Munarikasta pääsiäistä siis kaikille...vai miten se oli...!!!

Terv. Rice + pikkune rv 36+4

59/72 |
10.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin tuntuu supistukset olevan kiusana. Tsemppiä ja jaksamista.

Joku kyseli synnytyksen vaiheista. Mulle avautumisvaihe oli työläämpi, ponnistusvaihe meni nopeesti, vaan joku 20min. Avautuminen otti 10h. Mulla esikko siis käynnistettiin ja ensin meni 10h, että mitään alkoi tapahtua. Ja totta puhuen se aika oli kaikkein työläintä koko hommassa.

Ristiäisten tarjoiluista. Meillä oli viimeksi ihan liikaakin tarjottavaa, kaikenlaista kakkua ja torttu vielä voikkarin ja täyskärin lisäksi. Tällä kertaa ajattelin tyytyä ihan voikkariin ja täyskäriin sekä niiden lisäksi sitten jotain keksejä ja ehkä vielä kuivakakku. Meille kuitenkin tulossa aika vähän vieraita. Eikä oikein kukaan edes pitkän matkan takaa.

Meillä ei pääsiäisessä ole mitään erityistä koskaan ollut. Tipuja, pupuja ja munia. Tästähän se kevät yleensä alkaa, toivottavasti nytkin. Rupee sitten vauvan tulo olemaan lähempänä. Ensi viikolla mulla onkin se kontrolliaika polille, joten ehkä silloin näkee, onko jotakin tiettyä odotettavissa.

Nyt, hyvää pääsiäistä kaikille mahakkaille :-)

Möllimasu rv33+2

Vierailija
60/72 |
10.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että aika jännä kun mulle on tehty tuota painoarvioo, että vauva olis isokokoinen...Miten se sf-mitta junnaa sitten siinä 31-33 paikalla eikä nouse isommaks? Eikös sf-mitan avulla veikkailla sitä kokoakin. Voiskohan mulla johtua siitä kun sanoivat, että kohtu on täynnä lasta, eli kohtu on pieni, mutta lapsi on iso? Vähän kuitenkin mietin, että jos se istukka ei jostain syystä toimi normaalisti, kuten nyt veikkaillaan, niin miten lapsi vois olla niin iso? Olen kyllä tuntenut liikkeet hyvin, joten luulenkin ettei istukan toiminnassa ole vikaa.

Callaway laittoikin tuosta lapsen koosta jo kommenttia. Mitenkäs muilla...onko ollut pienestä kohdunpohjan korkeudesta huolimatta lapset isoja??