Maalaistaajama vs. kaupukilähiö
Kommentit (12)
olen tyytyväinen maalainen! Siis ihanaa kun lapseni saavat kasvaa täällä. Ja kaupunkiin on kuitenkin reilu 10matka joten ei missään korvessa asuta...
ja olen tosi tyytyväinen. rauhallista ja luonto on lähellä, puput käy syömässä meidän takapihalla ja muitakin eläimiä näkyy vähän väliä. eikä lähimpää kaupunkiinkaan ole kuin n.15km matkaa.
maalaistaajama, n. 100 km helsingstä (max)
itsellä onnellinen lapsuus helsinkiläisessä kerrostalolähiössä, aivan loistava. Paljon lapsia, turvallista, luontoa ja kaupunki käden ulottuvilla. Lapsilel tarjoan saman.
muuttaa täältä kotikaupungistani Helsingistä yhtään mihinkään.
vietin Vantaalla.
Kyllä tuo oma lapsi kasvaa varmasti ihan hyvin täällä Hgissäkin.
kavereita riittää. Uskon silti, että kaupungissakin kasvaa onnellisia lapsia. Ne ovat eri asioita, mitä lapsuudesta ehkä jää mieleen. Täällä maalla lapset ovat vapaita kuin taivaan linnut.
maalaistaajama, n. 100 km helsingstä (max)
Moottoritie vie suoraan Helsinkiin.
Mä kannatan monestakin syystä sitä, että koti olisi kohtuullisen etäisyyden päässä työpaikoista. Lapsilla tulee lyhyempi ero vanhemmista päivän aikana ja ympäristökin säästyy.
Mä en siis näkisi mitenkään ideaalina tilanteena, jossa esimerkiksi kummallakin vanhemmalla on tunnin työmatkat suuntaansa.
Aina ei tietysti pysty vaikuttamaan asiaan, mutta en siis tahdoin muuttaisi paikkaan josta olisi pitkä matka potentiaalisiin työpaikkoihin.
päässä, kun ajattelee kuitenkin sitä mitä saa tilalle siitä, että viitsii sen tunnin kulkea omalla autolla tai yleisellä. Kun aikoinaan asuttiin Helsingissä, niin pohjois-Helsingistä työpaikalleni meni bussikyydillä tunti aikaa, piti odottaa liikennevaloissa ja ruuhkat...Meillä ei ollut Helsingissä työpaikkoja läheltä kotia, työmatka olisi ollut melko lyhyt, mutta nykyisellä liikenteellä molemmilla kului aikaa.
Kun viitsitään matkata täältä se tunti työhön ja tunti takaisin, saadaan nauttia omasta talosta, nyt se on jo maksettu, koska lähdettiin vuosia sitten tänne. Helsingistä ei olisi saanut tilavaa ison perheen omakotitaloa näin halvalla, ei olisi suurperheenä pystytty maksamaan Helsingin hintoja. Illat saa istua keväisin ja kesäisin töiden jälkeen omalla pihalla kahvikupposen kanssa ja lukea vaikka postit, rauhoittua ennen kuin kotityöt ja ruuan valmistus alkaa. Ei ole kerrostalon seiniä näköesteenä luonnolle, tai rivariakaan, ikkunasta on näkymä joko omalle pihlle tai pieneen metsään. Lähellä kulkee tie, jossa on bussipysäkki. Se on meitä lähempänä kuin oli Helsingissä. Kivasti tie menee puiden takana, pysäkki ollen kuitenkin n. 3min. kävelymatkan päässä. Vuoroja ei kulje usein, mutta työhön pääsee ja takaisin, voi käyttää jatkoyhteyksiä tai ajella suoraa määränpäähän.
Täällä ilma on varmaan puhtaampaa, sillä pyyhkiessäni ikkunoita ei riepuun jää mustaa, kuten kaupungissa voi olla.
Tosi hyvin toimii monet "juoksevat asiat"tällaisessa pienemmässä asuinpaikassa. Kun muutettiin ja kävin alkupäivänä
pankissa, niin seuraavan kerran mennessäni sinne, virkailija muisti nimeni. Täällä on paljon eväitä hyvään elämään, emme kaipaa paljon kaupunkien menoja, tarvittaessa pääsee kulkemaan ja matkustelemaan, jonka jälkeen onkin taas ihanaa palata kodin rauhaan.
Meillä on taas pidetty ihan ehdottoman tärkeänä sitä, että lasten hoitopäivät eivät tulisi pitkiksi ja sen vuoksi ollaan oltu valmiita tinkimään esimerkiksi tilasta. Ts. samalla rahalla saisi paljon isomman asunnon jostain muualta mitä me maksamme vartin työmatkojen päästä reilun sadan neliön rivarista.
Meillä on tämän järjestelyn takia lapsilla alle 7 h hoitopäivät, kun vanhemmat pystyvät jonkin verran limittämään vielä työajat. Jos työmatka olisi pitempi, niin meillä pitäisi todennäköisesti olla kaksi autoa (nyt riittää fillaritkin) ja limitysvara häviäisi.
Meille tämä on ehdotonta luksusta, mutta ymmärrän, että joku pitää jotain toista asiaa paljon tärkeämpänä. Ehdotonta oikeaa vastausta ei ole.
11
Tätä olen alkanu itse viime aikoina miettimään..
Ehkä kallistun maalaisuuteen. Tosin olen itse pienestä kylästä kotosin (nyt asutaan kaupungissa).