Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Narsistisuudesta

Vierailija
04.04.2009 |

Voiko narsistinen ihminen itse tajuta olevansa narsisti ? Voiko sitä muuttaa itseään ?

Minussa on aika monta piirrettä jotka täsmää narsistiin. En kuitenkaan omasta mielestäni käytä koskaan ketään hyväkseni, enkä yritä omia ketään.

Ei ole ystäviä, enkä osaa ystävystyä kenenkään kanssa. Kerran yksi mies jota tapailin sanoi, että olen narsisti ja silloin tyrmäsin ajatuksen. Nyt olen kuitenkin alkanut pohtia asiaa.

Pystyn hyvin tekemään yhteistyötä ihmisten kanssa ja tulen hyvin toimeen erinlaisten ihmisten kanssa, mutta en päästä ketään lähelleni. Eikä kukaan edes halua ystävystyä kanssani.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
04.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

narsistisesta persoonallisuushäiriöstä - ja ehkä joku heistäkin pystyy ymmärtämään oman erilaisuutensa ja oman tilansa.

Mutta pelkkä narsismihan on vain ominaisuus, jota joko ei ole tai on paljon tai jotain siltä väliltä. Ehkä olet vain tavallista tarkempi omista eduistasi etkä kovin empaattinen? Silloin olisit jonkin verran narsistinen - ja hyvä jos tiedät sen etkä anna narsistisia huipentumia itsellesi anteeksi!

Vierailija
2/5 |
04.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta narsistisesta persoonallisuushäiriöstä kärsivän narsismi on ihan eri mittaluokkaa. Kyseinen henkilö todella tuhoaa lähimmät ihmisensä, tai vähintään aiheuttaa paljon pahaa ympärilleen. Pelkkä epäsosiaalisuus muutamalla muulla ominaisuudella höystettynä ei liene niin tuhoisaa.

Aito, vaarallinen narsuhan saattaa olla hyvinkin olevinaan sosiaalinen, koska pelaa pelejään seurassa kuin seurassa. On teeskentelyn ja muiden ihmisten lukemisen spesialisti. Ei kaihda mitään keinoja hallitakseen muita; valehtelee, alistaa, manipuloi, tekee ihan mitä itteensä huvittaa. Vaihtaa naamaria tilanteen mukaan.

terveisin narsistista eronnut

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
04.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäileekö "tavalliset":kin ihmiset itseään, kun miettii esimerkiksi näitä kaukosuhteita kuten työpaikan "kavereita" ja heidän välistä kanssa käymistä, ja omaa käyttäytymistään? Eli en koe että minulla olisi koskaan ollut parasta kaveria töissä tai luottohenkilöä harrastus tai työrintamalla. Eli välttelen kaikin tavoin lähempiä suhteita, mutta taas puolisooni minulla on todella vahva suhde.

Vierailija
4/5 |
04.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksi narsistin ominaisuus on, ettei hän pysty luottamaan muihin ihmisiin. Hänen ihmissuhteensa tuhoutuvat, sillä hän ei usko muiden tahtovan hänelle hyvää. Hän vaatii muilta itseään kohtaan parasta, mutta ei anna samaa takaisin. Vika ja ongelmat ovat hänen mielestään aina muissa ja selitettävissä pois itsestä. Voi olla aika vaikeaa tunnistaa itsessään.?!? Siksi narsistit kärsivät, kun eivät ymmärrä sosiaalisten suhteiden kaksisuuntaisuutta.

Vierailija
5/5 |
05.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

volyyminappulasta säätäen, se ei koskaan ole on/off. Ollaksesi narsisti useimpien kohtien alla olevasta listasta pitäisi osua kohdallasi oikeaan. Minulla on perheessä ollut useampikin narsisti ja tunnistan itsessänikin piirteitä jotka ovat hiukan liian voimakkaita. Kun tiedän minkälainen on oikeasti luonnehäiriön omaava ihminen, tajuan myöskin mitä näistä ominaisuuksista minulta puuttuu. Silti tarkkailen itseäni koko ajan. Suosittelen lukemaan Jorma Myllärniemen kirjan Narsismi, vamma ja voimavara.

Narsistin tuntomerkkejä:

Itsekeskeinen. Hänen tarpeensa ovat kaikkein tärkeimmät.

Ei katumusta virheiden tai väärintekojen jälkeen.

Epäluotettava, kykenemätön sitoutumaan.

Ei piittaa tekojensa seurauksista.

Projisoi vikansa muihin. Kova syyttämään, ei koskaan hänen vikansa.

Omatunto vajavainen tai olematon.

Epäherkkä toisten tarpeille ja tunteille.

Hyvä julkisivu (yksi tai useampia) jolla tehdä vaikutus ja saada valta.

Huono stressinsietokyky. Herkkä suuttumaan ja raivoamaan.

Oikeutettu manipuloimaan ihmisiä täyttääkseen tarpeensa.

Järkiperäistää helposti. Elää järjellä. Vääntää keskustelun omaksi edukseen toisen kustannuksella. Jos joutuu ansaan, jatkaa puhumista, vaihtaa aihetta tai suuttuu.

Piintynyt valehtelu.

Valtava tarve kontrolloida tilanteita, keskusteluja ja muita ihmisiä.

Ei todellisia arvoja. Opportunisti. Arvot vaihtuvat tilanteen mukaan.

Antaa itsestään usein empaattisen ja ymmärtäväisen vaikutelman jotta voisi manipuloida muita.

Vihaisia ja ailahtelevia tunnetiloja.

Käyttää seksiä kontrolloimiseen.

Ei jaa omia ajatuksiaan, motiivejaan eikä tunteitaan.

Kontrolloi keskusteluja. Täytyy sanoa ensimmäinen ja viimeinen sana.

Hyvin hidas antamaan anteeksi. Roikkuu katkeruudessa.

Salainen elämä. Piilottaa rahansa, ystävänsä ja aktiviteettinsa.

Pitää muiden ärsyttämisestä. Pitää kaaoksen ja hajaannuksen luomisesta ilman syytä.

Ailahtelevat tunteet - muuttuu hetkessä mukavasta vihaiseksi ilman merkittävää syytä.

Epäonnistuu usein taloudellisten asioiden hoitamisessa.

Ilmaisee harvoin arvostusta.

Suureellinen. Vakuuttunut siitä että hän tietää enemmän kuin muut ja tekee kaiken oikein.

Ei kykene näkemään omaa osuuttaan suhteessa toisiin ihmisiin. Puolustautuu nuhdeltaessa. Ei koskaan hänen vikansa.

Voi näyttää herkältä ja kyynelehtiä. Tämä on näyttelemistä tai turhautumista mutta ei surua.

Rikkoo ihmisten sydämet tehdäkseen heistä hänessä riippuvia.

Tarvitsee uhkauksia tai painostusta saadakseen muut pysymään lähellään.

Sabotoi kumppania. Haluaa tämän olevan onnellinen vain itsensä kautta. Ei salli kumppanille ulkopuolisia tuttavia eikä kiinnostuksen kohteita.

Hyvin ristiriitainen.

Vakuuttava. Täytyy vakuuttaa muut tulemaan hänen puolelleen.

Kätkee todellisen itsensä. Aina " päällä" .

Ystävällinen vain jos saa sinulta sen mitä hän tahtoo.

Hänen on oltava oikeassa, voitettava ja näytettävä hyvältä.

Ilmoittaa, ei keskustele. Kertoo, ei kysy.

Ei puhu avoimesti. Salaiset motiivit.

Kontrolloi muiden rahoja mutta käyttää itse vapaasti.

Jatkuva " Olen OK ja voin hyvin, eikä minun tarvitse kuunnella sinun näkökantojasi tai ajatuksiasi" .

Kokee olevansa aina väärinymmärretty.

Tunnet olosi kurjaksi hänen lähellään. Hän kuluttaa sinua.

Ei kuuntele koska ei välitä.

Hänen tunteistaan puhutaan mutta ei kumppanin.

Ei ole kiinnostunut ongelmien ratkaisemisesta.

Erittäin hyvä lukemaan muita, jotta voisi manipuloida heitä.