Annatteko pienten koululaisten pitää joskus vapaapäiviä koulusta?
Ihmettelen vaan tuota eskari keskustelua, tottakai lapsi voi viettää vapaata. Itse sallin myös nyt tokaluokkalaiseni joskus pitää vapaata koulusta, jos näen että lapsi sitä tarvitsee. Antakaa lasten olla lapsia. Älytöntä vaatia "tehokkuutta" jo pieniltä lapsilta.
Kommentit (92)
nykyajan äiti, jolla ei ole mitään kunnioitusta mitään auktoriteetteja kohtaan. Itse vaan tiedetään kaikki niin hirveän hyvin, että ketään ei tarvitse kuunnella, ihan sama, mitä muut ovat mieltä.
Entä jos kaikki koululuokat olisivat täynnä tällaisten äitien lapsia, niin mitä sitten tulisi opetuksesta? Koululaiset vaan menisivät ja tulisivat ihan niin kuin sattuisi huvittamaan ja äidille ei mikään neuvo menisi perille, hän kun tuntee omat lapsensa niin hyvin. Jos sattuisi olemaan vähän huonompi päivä, niin sitten vaan oltaisiin kotona. Opettaja ei milloinkaan tietäisi, että montakohan oppilasta sitä tänään mahtaa luokassa istua.
Pelottava skenaario.
Mutta saattaa olla jo totta.
kun VANHEMMILLA ON LOMA. Mutta jos lapsella on tarve jäädä kotiin päiväksi niin heti arvostellaan. Mitäs ne thaimaan lomat muina kuin koulun loma-aikoina opettaa lapsille? Sitä tietysti, että kun MINÄ haluan nyt lintsata pari viikkoa niin kyllä se on sovitava kaikille. Lintsaus mikä lintsaus.
Mutta jos lapsi on väsynyt niin eikun kouluun vaan!
Kyllä se koulunkäynti on lapsen työtä ja vastuullista toimintaa. Itse ainakin haluan opettaa lapselleni, ettei velvollisuuksia voi laiminlyödä. Sairaus tai joskus harvoin kohdalle osuva lomamatka on eri asia.
ehkäpä sitä voisi kutsua ennemminkin perheen yhteiseksi ajaksi. Mitä se sua riipoo, jos joku on koulusta poissa loman vuoksi? eihän se sun kullannuppusi tarvitse samaa tehdä. Ja muistaakseni meillä on ihan lakisääteiset lomat olemassa, ei tarvitse laiskottelua syyttää, jos lomaa pitää.
olen sanonut, ettei uupunutta lasta voi pitää pois koulusta???
Poissaolo Thaimaan loman vuoksi on asteen verran ylevämpää ja vähemmän moraalitonta, kuin yhdessä äipän kanssa vietetty sohvapäivä.
Katso oppivelvollisuuspakko tarkoittaa sitä, että siellä koulussa on pakko olla, ellei toisin ole päätetty ja opetusta järjestetty! Ja sitä ei vanhemmat päätä aamulla vaan esimerkiksi kotiopetuksen järjestäminen on pitkäjänteistä hommaa ja sitä ei tehdä ex tempore vaan yhtenä päivänä!
[
i]
Ap, lapsesi on OPPIVELVOLLINEN ja sinulla ei ole oikeutta ominesi päättää, koska lapsesi tarvitsee tuo velvollisuus täyttää.
eihän suomessa mitään koulunkäyntipakkoa ole. nimenomaan jokainen saa omilleen päättää, laittaako kouluun vai ei. ei sinne ole pakko mennä yhtenäkään päivänä, jos ei kiinnosta.
Olen ihan samaa mieltä ap:n kanssa. Olen itse saanut lapsena välillä jäädä kotiin, jos olin väsynyt. samaa noudatan lasteni kanssa. Toka- ja neljäsluokkalaiseni ovat pari kolme pvää vuodesa koulusta pois, kun vaikuttavat väsyneiltä tai siltä että flunssa on iskemässä. Uskon, että juuri näiden päivien ansiosta minä ja lapseni emme ole juuri koskaan kipeitä eikä siis sairaspoissaoloja juurikaan tule. Ja lapsuuden väsypäivistä huolimatta oen tunnollisimpia työntekijöitä työpaikallani ja usein mennyt jopa sairaslomalla töihin, jos olo on tuntunut jo terveeltä.
>mielestäni minulla on oikeus, niin kauan kun tästä ei aiheudu kellekkään haittaa. ap.
Koulu on lapsen työpaikka, jossa noudatetaan sääntöjä. Jos kaikki oppilaat tulee ja menee muita häiritsemättä, niin aika vaikea opettajan on luokkaa pitää kasassa. Yhteiskuntakin on paikka, jossa on tiettyjä sääntöjä, joita pitää noudattaa vaikka keskellä yötä hiljaisella tiellä yksin reipasta ylinopeutta ajava autoilija ei ehkä aiheutakaan haittaa muille. Opettajien mielestä juuri nämä 'säännöt ei ole minua/meidän perhettä varten' ovat ne pahimmat koulutyön häiritsijät. Ja koulusta voi olla poissa sairauden vuoksi, ja jos on anottu vapaa etukäteen jonkun tärkeän reissun vuoksi.
Meillä on jo toinen koululainen ja näiden 7 vuoden ja kahden lapsen kokemuksella ei ole ollut kertaakaan tarvetta olla tekosairauden vuoksi poissa koulusta. Ja jos menevät illalla ajoissa nukkumaan, niin ei ole ollut väsymysongelmiakaan. syysloma, joululoma, hiihtoloma ja pääsiäisloma kyllä riittävät myös lomaksi lapselle. Ei ehkä kannata ladata viikonloppuja täyteen vaan antaa lapselle mahdollisuus silloin hieman levätäkin .
ne sovitaan etukäteen ja niinhän töissäkin ollessa voi etukäteen sopia lisälomista. Tässä "jäädään kotiin, kun ei huvita" -lomissa on se ongelma, että ne tehdään vastuuntunnottomasti ilman pidempää harkintaa ja sopimista + päälle opetetaan muksu valehtelemaan kouluun. Vai valehteeko joku lomalle lapsensa vievä, että lapsi oli vesirokossa ja hyppää sen päälle Phuketin koneeseen...?
Sitä paitsi ap, tuo vetoaminen toisten lomiin on täysin läpimätä peruste muutenkin. Sinä opetat, että lapsesi saa pinnata, koska muut on ylimääräisillä, anotuilla lomilla. Samalla logiikalla varmaan työelämässä palkattoman loman lomamatkaa varten ottanut saa niin paljon, että se töissä oleva voikin olla muutaman päivän ylimääräisellä saikulla...?
Mulle ainakin kotona opetettiin, että kouluun mennään, jos ei olla tosissaan kipeitä ja aina sanottiin, että kotiin pääsee kesken päivän, jos pahenee. Eivät tosiaan hyväksyneet mitään seliselivaivoja ja kerran yritin tuota mahakipua juttua, kunnes äiti hoksi ja lähetti mut kouluun yhdeltätoista, koska näytin jo paremmalta.:) Eikä mun vanhemmat koskaan olleet turhaan pois töistä.
Lapsi opettelee heti ensimmäisestä luokasta lähtien siihen, että kouluun mennään, vaikka ei niin huvittaisi tai jaksaisikaan. Mielestäni vanhempi, joka antaa lapsen jäädä koulusta pois vaikka hän ei olisi sairas, tekee todellisuudessa lapselleen karhunpalveluksen. Lapsi nimittäin silloin kasvaa ja tottuu ajatukseen, että koulusta voi kyllä jäädä pois, jos ei huvita mennä. Silloin hän on vaarassa oppia lintsariksi, jolle tulee suuria vaikeuksia myöhemmin elämässään, kun hän ei hoida velvollisuuksiaan. Kynnys jäädä kotiin pienemmästäkin syystä madaltuu ja lapsesta tulee helposti alisuoriutuja. Koulu on siis tärkeä velvollisuus, vaikkakaan ei aina niin hauskaa!
Ja jos ei huvita, pidän rokulipäivän. Sama periaate on käytössä myös lasten kohdalla. Ei kai nykyaikana kenenkään enää tarvitse olla työn orja 24/7, ellei itse halua.
jos annetaan lapsen olla pois koulusta silloin kun hän haluaa. Minusta näitä poissaoloja ei voi kuitenkaan verrata lomamatkoihin, sillä matkoihin kysytään lupa, ne on ennalta sovittuja ja aikuisten päättämiä asioita, ja niihin liittyy suunnitelmallisuus siitä, miten kouluhommat hoidetaan. Kauhea ajatus, että antaisin meidän yläasteikäisten jäädä kotiin, jos he ovat vähän väsyneitä.
kun VANHEMMILLA ON LOMA. Mutta jos lapsella on tarve jäädä kotiin päiväksi niin heti arvostellaan. Mitäs ne thaimaan lomat muina kuin koulun loma-aikoina opettaa lapsille? Sitä tietysti, että kun MINÄ haluan nyt lintsata pari viikkoa niin kyllä se on sovitava kaikille. Lintsaus mikä lintsaus.