Kiva perjantairuoka? ev
Kommentit (12)
Paras kebab-kastike tulee kun sekoittaa paseerattua tomaattia/murskaa, purkin salsaa (voimakkuus oman maun mukaan), suolaa, sokeria hieman, juustokuminaa, valkosipulia ja sitruunamehua. Keittää kasaan ja soseuttaa.
voiko juustokuminan jättää pois? Muuten kuulostaa hyvältä, menee testaukseen ensi viikolla :)
Miten sen voi tehdä itse, jotta siitä tulee hyvää? Millaisia kastikkeita teet kebabille itse?
Eli ihan Pirkka-sarjan pakastettua kebablihaa. Sulatetaan noin puoli tuntia huoneenlämmössä ja sen jälkeen uuniin ihan pakkauksen ohjeen mukaan.
Ja ne kastikkeet:
Tomaattikastike
1 prk tomaattimurskaa (tai 4-5 tomaattia kuorittuna ja kuutioituna)
1 maustemitta murskattuja chililastuja
1 rkl punaviinietikkaa
suolaa
1. Laita pieneen kattilaan tomaattimurska tai tomaattikuutiot (jos käytät tomaattikuutioita, lisää sekaan 2 rkl oliiviöljyä)
2. Sekoita joukkoon chilimurska ja kypsennä keskilämmöllä noin 5 minuuttia
3. Lisää viinietikka ja suola, pidä lämpimänä.
Jogurttikastike
2 rkl suolatonta voita
375g maustamatonta jogurttia (Lindahlsin turkkilainen jogurtti on hyvää)
2 tl valkosipulimurskaa (hyvin hienoa)
Sulata voi kattilassa, lisää valkosipuli ja hauduta 1-2 minuuttia. Anna seoksen jäähtyä. Laita jogurtti kulhoon, sekoita joukkoon valkosipuli-voisula ja mausta suolalla. Laita kulho jääkaappiin peitettynä ja ota huoneenlämpöön noin puoli tuntia ennen tarjoilua.
Nämä ohjeet toimii hyvin, tosin laiskana ollessani tarjoan ihan vaan jogurttia tuon tomaattikastikeen lisäksi...
etten nyt hae eineksiä, kun en niitä syö muulloinkaan. Ois ihan kiva kokkailla itse jotain arkiruuasta poikkeavaa. Eli esim. burritot jees, Saarioisen muonat ei.
perjantaina usein tortilloja tai pizzaa. Itse tehdään ja lapset otetaan mukaan valmisteluihin, saavat pilkkoa tai täyttää pizzaa omien toiveiden mukaan. On toiminut hyvin ja kaikki tykkää. Kiva alku viikonlopulle, ja helppoa äiskälle, kun on yksi päivä viikossa kun ei tartte miettiä, että mitä tänään tekis ruuaksi =)
syödään perjantaisin pizzaa, itsetehtyä. Syötiin jo ennen kun se Pizzaperjantai -mainos tuli tv:stä =) Kaikki tykkää eikä oo kyllästyneet, vaikka suunnilleen samalla ohjeella sen teen, kinkut, tonnikalat ja juustot. Joskus vaihtelua katkaravuilla tai salamilla, ananaksella tai herkkusienillä.
joko kanaa tai jauhelihaa, papuja, sipulisilppua, sinappikurkkusalaattia, salaattia, jalapenoja, juustoraastetta, ananasta, salsaa jne. Laitetaan tarjolle pieniin kuppeihin pöydälle, josta jokainen valitsee mieleisensä täytteet. Ruokajuomana aikuisilla maistuu jääkylmä Sol-olut limeviipaleella.
Punajuurisalaattia ja jälkkäriksi vadelmakiisseliä. ( ollanko ainoita jotka syö suhteellisen suomalaista ruokaa).
fajitoja erilaisten täytteiden kera, kebabia (lihat pakasteesta) kaikkine lisukkeineen (teen itse turkkilaistyyliset kastikkeet myös), kotitekoista pizzaa tai täytettyjä pitaleipiä (täytteenä grillattua lihaa, salaattia, juustoa jne.).
Miten sen voi tehdä itse, jotta siitä tulee hyvää? Millaisia kastikkeita teet kebabille itse?
Quesadilloja, pitoja, tortilloja, fajitaksia, pizzaa, osittain tai kokonaan itse tehtyinä pääosin.
Lauantairuokana meillä on vakiintunut cannelonit eri täytteillä, tulee tehtyä ehkä 1-2 kertaa kuussa.
Paras kebab-kastike tulee kun sekoittaa paseerattua tomaattia/murskaa, purkin salsaa (voimakkuus oman maun mukaan), suolaa, sokeria hieman, juustokuminaa, valkosipulia ja sitruunamehua. Keittää kasaan ja soseuttaa.