Siskojen kanssa kasvaa tasapainoisemmaksi kuin poikien!
http://www.iltalehti.fi/terveys/200904029345147_tr.shtml
Kasvaminen siskojen kanssa tekee tasapainoisemmaksi
Siskojen kanssa kasvaneet ovat muita onnellisempia ja tasapainoisempia, kertoo tuore psykologinen tutkimus.
Ilmapiiri on avoimempi ja tunteista keskustellaan enemmän perheissä, joissa on tyttöjä.
Ilmapiiri on avoimempi ja tunteista keskustellaan enemmän perheissä, joissa on tyttöjä.
Tutkimus suoritettiin Pohjois-Irlannissa sijaitsevassa Ulsterin yliopistossa.
Tutkijoiden laatimaan kyselyyn vastasi 571 henkilöä, joiden ikähaarukka oli 17-25 välillä.
Tulosten mukaan siskojen kanssa kasvaneet ovat muita useammin onnellisia ja tasapainoisia. Tytöt tekevät perheestä avoimemman, mikä näkyy esimerkiksi siinä, että tunteista keskustellaan enemmän.
Siskon kanssa kasvaneet selviävät paremmin elämän takaiskuista. He ovat motivoituneempia ja heillä on enemmän ystäviä kuin sellaisten perheiden lapsilla, joilla on vain veljiä.
Tyttöjen vaikutus on tutkijoiden mukaan erityisen tärkeä ikävissä tapauksissa, kuten avioeron sattuessa.
- Siskot näyttävät rohkaisevan avoimempaan keskusteluun. He tekevät perheestä yhtenäisemmän, professori Tony Cassidy kertoo.
- Veljillä on toisenlainen vaikutus. Tunteiden ilmaiseminen on erittäin tärkeää hyvän psyykkisen terveyden kannalta ja perheessä siskot edesauttavat tätä asiaa.
Monet tutkimukseen osallistuneista olivat kasvaneet avioeroperheessä, jolloin sisarten vaikutus korostui.
- Tutkimustuloksista voi olla hyötyä ammattilaisille, jotka tukevat kriisitilanteessa olevia perheitä ja lapsia, Cassidy sanoo.
- Meidän on mietittävä tarkkaan, miten käsitellä perheitä, joissa on paljon poikia.
Tutkimuksesta kertoivat BBC ja Times Online.
Kommentit (9)
On olemassa tunteensa näyttäviä poikia ja ei tunteensa näyttäviä tyttöjä. On olemassa kilttejä ja rauhallisia poikia ja tuhmia tyttöjä....ihmiset ovat kilttejä, tuhmia, vaatimattomia, narsistisia, mustasukkaisia, ei-mustasukkaisia, kateellisia, ei-kateellisia, köyhiä, rikkaita yms...ei se pelkkä sukupuoli nyt niin vaikuta.
Aika monella kaverillani sisko on yksi tärkeimmistä ihmisistä ja todellinen luottoystävä.
Ei mullakaan huonot välit ole veljeni kanssa, mutta ei meillä mitään syvää tunneyhteyttä ole koskaan ollut.
Toki on poikkeuksia, jotkut eivät tule ollenkaan toimen sisko(je)nsa kanssa. Mutta enemmistönä näyttäisivät olevan nämä, joilla sisko on hyvin läheinen.
Ja miettikää vaikka muita sukulaisia: tädit, enot, sedät. Aika yleistä on, että tädit koetaan läheisimpinä kuin nuo miespuoliset sukulaiset. Siskot välittävät usein enemmän myös sisarustensa lapsista.
On olemassa tunteensa näyttäviä poikia ja ei tunteensa näyttäviä tyttöjä. On olemassa kilttejä ja rauhallisia poikia ja tuhmia tyttöjä....ihmiset ovat kilttejä, tuhmia, vaatimattomia, narsistisia, mustasukkaisia, ei-mustasukkaisia, kateellisia, ei-kateellisia, köyhiä, rikkaita yms...ei se pelkkä sukupuoli nyt niin vaikuta.
TODENNÄKÖISEMPÄÄ on ja USEAMMALLA homma toimii niin, että tyttö-perheessä vaan on asiat paremmin, kuin perheissä missä on pelkkiä poikia!
Sitä tämä tutkimus tarkoitti. Ei se poissulkenut yksilöeroja!
Teidänhän pitäis kilvan puolustella, että ei MEILLÄ ainakaan voisi olla tasapainoisempaa!
Minä kyllä allekirjoitan tuon täysin. Perheemme ilmapiiri olisi toisenlainen ilman tyttöjä. Poikiakin siis löytyy, mutta onneksi myös tyttöjä!
Itse oon kasvanut neljän veljen kanssa, ainoana tyttönä perheessä.
Sen lisäksi vielä vanhempamme erosivat ja me kaikki 5 lasta jäimme asumaan isän kanssa.
Silti olen avoin puhumaan tunteista, minulla on paljon ystäviä, olen erittäin sosiaalinen, positiivinen ja tasapainoinen persoona. Kaikin puolin elän onnellista elämää, onnellisessa avioliitossa. Enkä koskaan ole kokenut jääväni mistään paitsi vaikka naismallit ovat olleet harvassa mun elämässäni.
jo pelkästään tämän takia, jokainen äiti haluaa itselleen tytön!
mutta sä olit sisko toisille->tutkimuksen kertoma ilmapiirin paraneminen onnistui ja siten myös sun elämä mennyt mallikkaasti.
Mullahan sit pitäis olla ihan huippuhyvin asiat, kun on vain niitä siskoja.
Itse oon kasvanut neljän veljen kanssa, ainoana tyttönä perheessä.
Sen lisäksi vielä vanhempamme erosivat ja me kaikki 5 lasta jäimme asumaan isän kanssa.
Silti olen avoin puhumaan tunteista, minulla on paljon ystäviä, olen erittäin sosiaalinen, positiivinen ja tasapainoinen persoona. Kaikin puolin elän onnellista elämää, onnellisessa avioliitossa. Enkä koskaan ole kokenut jääväni mistään paitsi vaikka naismallit ovat olleet harvassa mun elämässäni.
näitä perinteisiä mies/naisrooleja? En usko, että pojat ovat lapsesta asti jotenkin erityisen kykenemättömiä puhumaan tunteistaan ja olemaan ihania pieniä otuksia täynnä rakkautta, se vaan on kulttuurisesti ollut heiltä kiellettyä.
Mä siis olen sellainen peräänkuulutettu poikien äiti. Kolme jässikkää löytyy. Ihania pussailijoita, jotka osaavat ainakin toistaiseksi puhua tunteistaan ja kaikesta mahdollisesta maan ja taivaan välillä.
Meillä kyllä panostetaankin puhumiseen ja avoimeen ilmapiiriin.
tutkimusten puolesta, niin tässähän on mustaa valkoisella. Minä ainakin uskon tähän. Ja meiltäkin löytyy tyttö ja poika.