Miten Fortumin isokenkäiset edes kehtaa nostaa niin järjettömiä palkkoja ja bonuksia?
Ei kukaan voi tarvita niin paljon rahaa. Tai ehkä niillä on oikeasti niin vaativa duuni että ansaitsevat joka pennin...
Kommentit (35)
raskaampaa työtä tekevät johtajan loikoillessa.
Ei kampaaja tai kaupanmyyjä tietenkään voisi kuvitella nostavansa tuollaisia palkkoja, mutta ei ehkä kannata väittää, että johtajalle ei kuulu isompi palkka, jos ei ole mitään käsitystä siitä, mitä homma vaatii.
Hei tuskin se sähkön hinta Liliuksen syytä on !
Keskusteluun lisätäkseni olen aivan samaa mieltä monen kirjoittajan kanssa, että 40 000e eläke kuukaudessa on ai-van liikaa ! Mutta toisaalta, saahan Martti Ahtisaarikin melkoista presidentin eläkettä !
Oikeasti Fortumin johtaminen on tosi peace of cake verrattuna mihin tahansa muuhun paitsi Alkoon ja muihin monopoliyrityksiin. On täysin älytöntä, että millään muulla kuin 100% valtion omistamalla yrityksellä on omistuksessaan siirtoverkon kaltainen perusjuttu. Ja valtiohan ei anna lupaa rakentaa toisille siirtoverkkoa eli monopoli jatkuu ja jatkuu...
Hauskaa oli, kun Venäjältä tarjottiin halpaa energiaa megakaapelilla Suomeen, niin Fortum kieltäytyi asiasta täysin käsittämättömällä perusteella: "suomen siirtoverkko ei kestä lisäsähköä". Ja tämän sanoi vielä tosissaan joku teknologiapäällikkö. Suurin osa kansasta nieli sen, mutta eihän tuo perustu mihinkään. Siis ihan silkkaa valhetta ja huijaamista. Eihän sitä sähköä sieltä pusketa Suomeen paineella vaan se "imaistaan" tarpeen mukaan kuten muukin sähkö.
Ei kampaaja tai kaupanmyyjä tietenkään voisi kuvitella nostavansa tuollaisia palkkoja, mutta ei ehkä kannata väittää, että johtajalle ei kuulu isompi palkka, jos ei ole mitään käsitystä siitä, mitä homma vaatii.
Mua alkaa jo ihmetyttään tää kauhea vauhkoominen yritysjohtajien ja hallitusten palkkioista ja palkoista ja eläkesopimuksista ja optiojärjestelyistä yms yms. Ollaanko todella näin kateellista kansaa ettei voida suoda sellaisille ihmisille reilua korvausta siitä että ne tekee ison homman ison yrityksen johdossa. Lilius on saanut Fortumissa aikaan pelkkää hyvää ja tietysti hallituksella on oma osuutensa. Valtio-omistajasta ei voi sanoa samaa. Siellä ei koskaan tiedä mistä tuuli puhaltaa ja mikä kelpaa ja koska kelpaa ja kauanko kelpaa.
Oikeasti Fortumin johtaminen on tosi peace of cake verrattuna mihin tahansa
paikallaan!!! Aina vaan kateuskortti esiin, kun joku vaatii kohtuullisuutta. Kohtuullisuutta on, että Fortumin johtajat saisivat palkan, joka heille kuuluu. Fortumin johtaminen ei ole mitään rakettitiedettä vaan siinä pärjää kuka tahansa hiukan johtokokemusta omaava.
Aivan käsittämätöntä, että joku puolustaa tätä kohtuuttomuutta ja ahneutta vielä tämän talouskriisinkin aikana. KAtso, mitä se sai Jenkkilässä aikaiseksi!
Mua alkaa jo ihmetyttään tää kauhea vauhkoominen yritysjohtajien ja hallitusten palkkioista ja palkoista ja eläkesopimuksista ja optiojärjestelyistä yms yms. Ollaanko todella näin kateellista kansaa ettei voida suoda sellaisille ihmisille reilua korvausta siitä että ne tekee ison homman ison yrityksen johdossa. Lilius on saanut Fortumissa aikaan pelkkää hyvää ja tietysti hallituksella on oma osuutensa. Valtio-omistajasta ei voi sanoa samaa. Siellä ei koskaan tiedä mistä tuuli puhaltaa ja mikä kelpaa ja koska kelpaa ja kauanko kelpaa.
ei taida sulla pahemmin järki päätä pakottaa?
jos joku sitä tarjoaisi. Ei se ole hullu joka pyytää, vaan se joka maksaa.
Fortumin osake oli erittäin hyvässä mallissa ennen taantuman alkua ja on kestänyt senkin jälkeen aika hyvin. On osakkeenomistajien edun mukaista laatia yhtiön johdolle kannustava palkkaus.
AV-mammoillekin on ihan sama, meneekö Fortumin voitot osakkeenomistajille vai yhtiäön johdolle, sama raha otetaan meidän lompakosta kumminkin.
Eri asia on, jos moititaan palkkioita osakkeenomistajan näkökulmasta.
Nokiahan lähti käsittämättömään nousuun sillä, että Jorma Ollila kokosi ympärilleen tiimin jolla oli kykyä ja rohkeutta kyseenalaistaa kaikki vanha ja suunnata yhtiön kurssi kohti sellaista alaa, jota kukaan ei osannut vielä nähdä tulevaisuuden menestykseksi. Lukemalla esim. Nokia Saga -kirjan saa hyvän kuvan siitä, mitä todella esim. Kari Kairamon kuoleman jälkeen tapahtui ja miten suunnilleen romuna ollut yritys pystyi kääntämään kurssinsa. Nokian silloinen johto on todella bonuksensa ansainnut - samoin monen muun menestyneen yrityksen johto.
Fortumin kohdalla taas yhtiö pääsi ratsastamaan kansainvälisistä säännöksistä ja sähkön hinnan korotuksista. Johdolla ei ollut osaa eikä arpaa tuohon nousuun - siis ihan normaalia suuren yrityksen johtamista enempää. Fortumilla on törkeästi käytetty hyväksi kaikki mahdolliset porsaanreiät laissa ja mm. pumpattu Liliuksen eläkettä varten eläkerahastoihin aivan mielettömiä summia.
Ei ole ollenkaan kyse siitä, etteikö ihan perusjohtaminen isossa yrityksessä ole haastava ja vastuullinen työ, eikä sitä kenekään tarvitse tehdä kampaajan palkalla. Tässä vaan on mennyt ihan tolkku, kun normisuorituksesta palkitaan ennätysbonuksilla.
Sähkönhintaa on kiskottu ylös minkä on vaan keretty ja lopputulos on tämä. Ei mahdu mun päähän miten kenenkään työ voi olla niin vaativaa että siitä tollasta palkkaa ja bonuksia pitää maksaa. Kai se on vaan niin, että kun sitä rahaa alkaa tulla ovista ja ikkunoista niin mikään ei ole enää tarpeeksi. USA:ssahan valtion tukea saaneet pörssiyhtiöt ryösti vähän samalla tavalla maksaessaan tukien saamisen jälkeen johtajilleen miljoonapalkkoja.
-ap
Ei kukaan voi tarvita niin paljon rahaa. Tai ehkä niillä on oikeasti niin vaativa duuni että ansaitsevat joka pennin...
Minä en missään nimessä kieltäytyisi suuresta palkasta vaikka se ei av:lla hyväksyntää saisikaan ;-)) Jokaisen sentin ottaisin jos vain saisin. Ja vaikka se olisi muiden "selkänahasta" pois. Johan suurituloiset maksavat verojakin, ja nuo verot menevät mm. virikehoitolasten hoidon tukemiseen. Valitettavasti en ole päässyt kuin keskituloiseen ammattiin, olen ollut laiska lukemaan eikä minulla ole ollut kunnianhimoa :-))
Tai jos nostaisin, niin perustäisin vaikka säätiön jakamaan rahoja muille tarvitseville. Se että tuijotetaan omaa napaa ja ollaan kohtuuttomia siinä miten paljon hyvää itselle kahmitaan on suurin syy maailman ongelmiin. Minä en ainakaan haluaisi enää lisätä niitä ongelmia toimimalla itse yhtä moraalittomasti.
Minä en missään nimessä kieltäytyisi suuresta palkasta vaikka se ei av:lla hyväksyntää saisikaan ;-)) Jokaisen sentin ottaisin jos vain saisin. Ja vaikka se olisi muiden "selkänahasta" pois. Johan suurituloiset maksavat verojakin, ja nuo verot menevät mm. virikehoitolasten hoidon tukemiseen. Valitettavasti en ole päässyt kuin keskituloiseen ammattiin, olen ollut laiska lukemaan eikä minulla ole ollut kunnianhimoa :-))
Paha kai siinä on kieltäytyä, jos tarjotaan.
**** mä olen tästä aivan samaa mieltä ! sais saada ihan peruseläkettä ! joku eläkekatto pitäis olla !