Suosittele rattaita!
Rattaiden osto edessä kesällä syntyvää pienokaista varten. Olen ajatellut että haluaisin jotkut tosi upeat rattaat, ei mitään tylsiä Emmaljungia tai Brioja... :) Ulkonäöllisesti ihastuin netissä I`coo Esprit -vaunuihin, livenä en ole niitä nähnyt. No, tänään kävin ekaa kertaa lastentarvikeliikkeessä katselemassa. Myyjä oli ehdottomasti sitä mieltä että jos laatutavaraa haluan niin nuo edellämainitsemani "tylsät" rattaat ovat lähestulkoon ainoa vaihtoehto. Varsinkin Emmaljungat, kun kerta ovat pohjoismaisiin olosuhteisiin tehty yms.
Sanokaahan nyt hyvät ihmiset mitkä ovat hyvät rattaat? Onko pakko ostaa Emmaljungat jos laatua haluaa???
Kommentit (21)
Ovat mielestäni ns. trendikkäämmän näköisiä kuin Emmaljungat ja tosi laadukkaita. (ja myös suomalaisiin olosuhteisiin sopivia). Myös Gessleinit ja Hartanit kannattaa tsekata.
mutta on hyvät. ja mun mielestä ihan hienotkin, mustat yksväriset. en halunnutkaan mitään muuta ku tylsät musta missä ei mitään turhaa raita yms hömppää--
olen enemmän kuin tyytyväinen. Mun silmään nuo on myös kaikista parhaan näköiset.
Brioja on parilla kaverilla ollut/on ja kummasti ne reilun vuoden käytön jälkeen kaikilla nitisee ja natisee ja huojuu enemmän ja vähemmän.
Muutamalla muoviosat hajonnut (toki takuun kautta uudet saaneet). Emmaljungat useamman vuoden jälkeenkin kuin uudet.
Teutonioista yms. saksalaisista ei kokemusta, ne on vain mun silmään rumia ja sellaisia rimpuloita mitä olen testaillut, mutta tämä on kait sitten se makuasia???
ei parit kolmet :). Tai parit on ollu ja ne kolmannet on nyt käytössä.
T.9
Retrot tai on -70-luvulta. Olen ollut todella tyytyväinen siis ne on pelkät vaunut. Kannatan kierrätystä ja Huutiksesta löydät uudehkoja vaunuja. Suositelen oli merkki mikä vaan.
Meillä Gesslein Vision Fin vaunut ja hyvin ovat toimineet talvikeleissäkin. Ei mitään moitittavaa. Suosittelen :)
http://verkkokauppa.babystyle.fi/products/view/2253/pl#
Meillä Gesslein Vision Fin vaunut ja hyvin ovat toimineet talvikeleissäkin. Ei mitään moitittavaa. Suosittelen :)
Meillä www.babycity.fi ... olikohan toi, Kokkolasta kuitenkin, tilattiin.
mutta meillä aikanaan ostettiin Teutonian Y2K:t (ostettiin vuonna 2004) ja ovat pelittäneet hyvin molemmilla lapsillamme. Kätevät koiran kanssa lenkkeillessä ja eteenpäin ovat kulkeneet säällä kuin säällä. Raittaisiin menee aika isokin lapsi.
Ymmärrän ap sinua, sillä itsekin aikanaan olin ihan hukassa noissa rattaissa. Niitä on sitten joka lähtöön ja nykyään taitaa olla entistä enemmän.
Kannattaa miettiä sitä käyttötarkoitusta eli liikutko vauvan/lapsen kanssa lähinnä kaupoilla ja hoitoon ja takaisin. Vai aiotko ulkoilla säässä kuin säässä. Meinaatteko hankkia lisää lapsia, kannattaa siis ostaa sellaisella kuosilla että käy seuraavallekin. Ja ennen kaikkea mahtuuko rattaat autoon, jos autoilette paljon. Meillä ei enää mahdu, mutta ratkaisimme sen niin, että kuopukselle hankittiin matkarattaat, jotka sai lähes makuuasentoon.
Ja kannattaa miettiä myös haluaako pehmeän vai kovan kopan. Meillä oli sellainen pehmeä, josta sai kovan pohjan pois ja kopasta tuli lämpöpussi rattaisiin. On olleet kätevät, koska meillä on koppa otettu jo tuossa 6kk iässä pois käytöstä.
En tiedä onko kaikissa rattaissa, mutta kannattaa katsoa että on kunnon valjaat rattaissa. Meillä ainakin käytetään noita remmejä koko ajan, koska minulla on esikoisen kanssa kokemusta, että rattaat voivat myös kaatua (koira pääsi yllättämään), ja onneksi oli lapsi valjaissa kiinni, niin ei käynyt kuinkaan.
Kävin netistä kattelemassa noita Gessleinin vaunuja ja ulkonäöllisesti ne miellyttää mua paljon enemmän kuin Emmaljungat. Onko ne oikeasti laadukkaat, esimerkiksi tuo Gesslein Future Fi -malli? Asumme taajamassa enkä ole koskaan ollut mikään kaupoissa kiertelijä, joten rattaita tarvitaan ulkoilua ja lenkkeilyä varten. Ja kyllä, niiden pitäisi kestää vielä mahdollisille pikkusisaruksille tulevaisuudessa...
Ap
Jos lapsi lähinnä vain käytte niillä joskus kaupungilla alta 1 km lenkkejä + vauva nukkuu niissä silloin tällöin keittiön ikkunan edessä niin Esprititkin menee. Jos oikeasti käytätte niitä menopeleinä, käyt lenkillä vaunuilla jne niin sitten ehdottomasti esim. Emmaljungat, Orat...
Tosin voithan hommata jotkut kevyet matkarattaan tapaiset kauppareissuille?
Lisäksi kun Emmaljungat on saksalaiset ja saksassa on lämpimämpi kuin täällä, niin eivät ole kovinkaan lämpimät tavella. Tosin sun vauva syntyy kesällä ja talvella on jo melko iso ja voisit käyttää silloin esim. lampaantaljaa siinä alla.
Mutta isot (leveät ja painavat on Gessleinit!). Tosin myös tukevat esim. lenkkeilyllä. Kannattaa valita isoilla ilmakumipyörillä, muuten olet pulassa maastossa (Gessleineissa on jossain käsittämättömän pieniä ja huonoja renkaita, paljon ulkoilevalla isot ilmakumipyörät on ehdottomat!)
- Missä aiot käyttää niitä (asfaltti, kauppakeskus, luminen piha, hiekkainen tie). Mitä surkeammat maasto-olosuhteet, sen isommat pyörät rattaissa tulee olla
- Jos rattaissa on kääntyvät etupyörät, ne menevät lumessa ja sohjossa linkkuun ja rattaat eivät liiku
- Pientä ja kevyttä lasta työntää huonoillakin rattailla, painavampi kuorma eli kauppaostokset ja isompi lapsi vaativat rattailta paremmat rullaamisominaisuudet
- onko rattaiden pyörissä metalliset vai muoviset akselit. Muoviset katkeavat helposti pakkasessa, alumiini/kevytmetalli vääntyy painavalla kuormalla
- Jätätkö lapsen rattaisiin ilman valvontaa. Jos jätä rattaiden tulee olla tukevat ja niissä tulee mielellään olla valjaat
- minkä maalaiset rattaat ovat. Kaikkiin rattaisiin ei saa varaosia Suomesta
- mihin vuodenaikaan vauva nukkuu rattaissa. kuinka hyvin rattaiden tulee pitää lämpöä ja pitääkö rattaisiin mahtua vällyjä ja peittoja
T: Perhepäivähoitaja
Me ostettiin 2007 syksyllä Gessleinit ja ainakin se malli, mikä meillä on - oli Emmaljungia huomattavasti sirompi ja kevyempi. Mahtuu kapeammasta oviaukosta sisään ja saa kätevästi kasaan.
Ostettiin yhdistelmävaunut pehmeällä kantokopalla ja hyvin vauva tarkeni Oulun säissä viime talvena. Tietysti laitoin kantokoppaan sisälle äitiyspakkauksen makuupussin ja lisäksi puin toppavaatteet ja villavaatteet ja kovemmilla pakkasilla oli myös muuta villapeittoa alla ja päällä - mutta nämä olisin laittanut mihin tahansa vaunukoppaan.
Lisäksi runkoon sai adapterit, joilla Maxi Cosin turvakaukalon pystyi kiinnittää runkoon esim. kauppareissuille. Lisäksi hommasimme pienemmät, kääntyvät rattaat eteen, joilla nuo kauppareissut oli kätevä hoitaa. ilmakumipyörät oli ja on edelleen kätevät lenkkeillessä.
Rattaat on toimineet hyvin ja niissä ei mitään vikoja ole ilmennyt, vaikka käytän niitä päivittäin pari-kolmekin kertaa ja välillä pidempiäkin lenkkejä tehden.
Talveksi laitoin istuimen kankaan alle retkipatjasta lisälämpökerroksen, että lapsella on lämpimämpi istua - tosin ostin myös lampaantaljan pakkasten ajaksi.
Kaikenkaikkiaan olen ollut tyytyväinen meidän Gessleineihin.
Istuinosa on aika matala verrattuna esim. Emmaljungien istuinosaan, joten lapsi pitää kiinnittää turvavöillä aina - ei ole ollut ainakaan meillä ongelma.
,,tuossa aiemmin Gessleineistä käyttökokemuksia kertoilin... Meillä taisi olla joku vanhempi vuosimalli Future-Fi -mallista.
joihin olen enemmän kuin tyytyväinen.
Ratasjutut ovat niin makuasioita, kuten pukeutuminenkin, mutta mä en henk.koht. ymmärrä kuka haluaa rattaat, mitkä ovat ainostaan "trendikkäät", mutta ei Suomen sääoloihin parhaiten soveltuvat.
Monissa kärryissä on niin surkean olemattomat renkaat, ja monet ovat niin kiikkeriä kolmine renkaineen, istuma- ja makuutilat niin olemattomat, saati tavarakorin koko.
Mitä semmoisilla rattailla tekee?
Toki käytönkin mukaan, jos autoilee paljon, ei varmaan tarvitse ruokakasseja rattailla kuljettaa.
Me asutaan pk-seudulla, lähiössä, ja jalkaisin kuljetaan paljon, kuten julkisilla ja omalla autollakin.
Silti haluan, että vaunut ovat vauvalle kunnolliset menopelit, joissa on hyvä nukkua ja istua.
Ja alakoriin on mahduttava ruokaostoksia, sillä lähikauppaan kuljetaan jalkaisin.
Isompiin marketteihin kuljetaan autolla, jolloin käytössä travelsystem.
Makuasioista ei sovi kiistellä, mutta henk. koht. neljän lapsen äitinä tuumaan, että meille hankittavien vaunujen ja rattaiden tulee täyttää kunnollisten vaunujen kriteerit, ja sopia Suomen vaihteleviin sääolosuhteisiin.
Kauniitkin saavat olla, mutta käytännöllisyys sanelee enempi valintaa ;)
paskat.sit ostin halvat huutiksesta toiselle lapselle tais olla joku ABC tms. merkki,ja niihin oon ollu todella tyytyväinen,oli siistit yhdellä lapsella olleet,tilavammat kuin briot ja paremmat pukata! myin nuo briot pois ja ostin silloin esikoiselle emmaljungan sport rattaat huutiksesta 100e ja ne on edelleen aivan loistavat!
Juuri tätä halusinkin tietää. En ole yhtään perehtynyt rattaisiin, olen tähän asti katsellut niitä vain ja ainoastaan ulkonäkökysymyksenä. Mutta nyt kun on mietittävä jotain muitakin kriteerejä kuin upea ulkonäkö :) niin siihen kaipaan vinkkejä muualtakin kuin myyjältä joka myy omaansa.
t: ap