Saiko joku asunnon muotoilijankatu 20:stä?
Kommentit (36)
Me jouduimme ottamaan yksityiseltä ihan liian kalliin ja liian ison asunnon, sillä kaupunki ei antanut edes lämmintä kättä. Vein sinne liitteeksi mm. sosiaalityöntekijän selostuksen tilanteestamme ja asunnontarpeesta, ei auttanut.
Pitää ehkä olla suhteita tai jonkun asuntovirastolla työskentelevän tutun tuttu... Ei tunnu millään irtoavan tavallisille, vähän tienaaville perheille tai yh:lle asuntoa uudistaloista :(.
siitä että hakijoita paljon ja asuntoja vähän, jollain tapaa valinta on tehtävä ja ne jotka jäävät ilman, olettavat etteivät "kelpaa" asukkaiksi
ja asuntoja 50.
Alkaa vaan mietityttämään miksi ei kelpaa, kun on on jonossa ollut pitkään ja hakemuksessa on paljon alueita ja suht korkea max. vuokra.
tää on alkanut harkitsemaan poismuuttoa pk-seudulta uhkaavan asunnottomuuden takia... Sitten vaan auton ostoon.
Saitteko asunnon? Ajattelin vaan kun piti viim. tänään tulla ilmotus mikäli saa, että onko teille jo ilmotettu? vois sitten lopettaa toivomisen :)
täälläkin tietoa eilinen odoteltiin, vaan ei mitään kuulunut.. Olis kiva tietää että nyt on valitut uutisia jo saanut niin ei tarvis toivoa enää..
kaksiot ja neliöt on jo ilmoitettu, kolmiot ilmoitetaan tällä viikolla.. Joten jos ei perjantaina oo kuulunu mitään, voi unohtaa koko asian..
kaksiot ja neliöt on jo ilmoitettu, kolmiot ilmoitetaan tällä viikolla.. Joten jos ei perjantaina oo kuulunu mitään, voi unohtaa koko asian..
siis oliks tää aprillia? vai ootko soittanut oikeesti kaupungille ja kuulut tän??
ite ei oo jonoista johtuen päässy läpi!!
Me saatiin kaksio tuolta. Ollaan töissä, ei lapsia ja muuttouhka oli pahasti päällä. Eikä ole mitään suhteita minnekkään.
Jotkut tälle palstalle kirjoitelleet eivät ilmeisesti tiedä sitä, että kaupungilla ei ole olemassa enää mitään "asuntojonoa". Asunnot jaetaan tarveharkinnan perusteella esim. muuttouhan vuoksi. On ihan sama milloin sen asunnonhakuilmoituksen on laittanut. Ylipäänsä kaupungin asuntoja voi olla hyvin vaikea saada ilman muuttouhkaa. Hakijoita kaupungin asuntoihin oli viime vuonna Helsingin Sanomien mukaan yli 18 000, joten 50 asuntoa ei siinä ole kovin paljoa.
Vähän luulen, että näitä uudiskohteita annetaan vaan hyvätuloisille... kun tulorajojakaan ei kaupungilla ei enää ole. Me asutaan miehen kanssa pienessä kaksiossa, makkariin mahtuu just ja just meidän sänky. Vauvan sänky ei tosiaankaan mahdu mihinkään, nyt nukkuu makkarin oven ulkopuolella äitiyspakkauksessa, saa nähdä miten myöhemmin, varmaankin olkkarin sohvalla jos ei isompaa asuntoa löydetä. Nyt meillä on vielä vuokrasopimuksin päättymässä. Ihmettelen vaan, miten meille ei ole löytynyt asuntoa, kun uusia on rakennettu latokartanoon ja nyt arabianrantaan ja ollaan oltu jonossa aika kauan. Yksityiseen, vvo tai satoon ei ole varaa, kun mies on työtön ja itse olen äitiyslomalla. Olen 100% varma, että esim. Latokartanon asunnot meni vain työssäkäyville, vaikka pienituloisten pitäisi olla etusijalla. Hieman kyllä ärsyttää, että puhutaan näistä tarveharkinnoista yms. ja kuitenkaan niin ei toimita eikä kukaan valvo asuntojen oikeudenmukaista jakoa....
...millainen tilanne teillä tässä ketjussa kolmion arabianrannasta saaneilla on ollut? Oletteko töissä/työttömiä, kuinka monta lasta, onko muuttouhka yms?
...Muotoilijankatu 20:stä. Tilanteemme: toinen osa-aikatöissä, toinen valmistumassa, yksi lapsi, muuttouhka elokuussa. Ei suhteita. ;)
Toivottavasti muillakin tärppää pian.
Aurinkoista kevättä & kesää joka tapauksessa!
Juuri oli Hesarissa toisen jutun yhteydessä näistä valintaperusteista pieni tietopaketti: uusiin asuntoihin valituista kolmasosa on ennestään kaupungilla asuneita ja 2/3 uusia hakijoita. Valinnoissa käytetään tarveharkintaa, mutta samalla asuntoihin yritetään saada mahdollisimman monipuolinen asujaimisto. Näin vältetään se, että tietyt talot tai alueet ovat ns. hyvätuloisille ja toiset taas slummiutuvat. Eli kaikki joille asuntoa tarjotaan, eivät välttämättä ole taloudellisessa tai sosiaalisessa ahdingossa.
Aina näiden valintojen ulkopuolelle jää hirveästi ihmisiä joilla on hankala tilanne elämässä. Se on väistämätöntä, kun asuntoa hakee tällä hetkellä 18 000 ihmistä. Minusta on hyvä, että kaupungin asuntoihin valitaan myös työssäkäyviä keskituloisia.
Ja ps. Olen asunut niissä Latokartanon uusissa taloissa ja niissä on kyllä autuaasti sekaisin lapsiperheitä, nuoria, vanhuksia ja työttömiä alkoholistejakin.
..turhauttaa odottaa määrittämätöntä päivää. Mielestäni kaupunki olisi voinut infota sivuillaan ilmoitusten viivästymisestä ja antaa jonkin takarajan. No onneksi täältä kuuli että valituille soitot viivästyy. Ja eihän sitä tiedä onko itse edes saanut asuntoa. Vaikka syytä olisi..
Stadin asunnoissa ja haku alueena tosi laaja (kaikki muut paitsi ei rastila tai jakomäki) eikä silti saada asuntoa oon yhen lapsen yksin huoltaja ja asun vvo:n asunnossa missä on vuokra 760 enkä saa edes asumistukea yritä noilla rahoilla sit maksaa laskut ja elää ku palkasta jää joku 400...
Asun kahden lapsen kanssa 51 neliön kaksiossa ja hyvin pärjätään. Oma "huoneeni" on 140cm sänky olohuoneessa. Ja olen ihan työssäkäyvä ihminen, omistusasunto jne.
Kyllähän Helsingistä alle 760e:n saa muutenkin asunnon (ainakin kaksion). Ainakin mikäli etuoven ja oikotien tarjontaan on uskominen. Riippuu varmasti minkä kokoisessa asunnossa nyt asutte, että tarjotaanko kaupungilta uutta. (Käsittääkseni kiireiseksi hakijaksi luetaan jos on 15m2 tai vähemmän per henkilö asuintilaa. Ja tosi kiireelliseks jos on 10m2 tai vähemmän.)
Samoin vaikuttaa talouden tulojen määrä suhteessa asukkaiden lukumäärään. Jostain kuulin myös että helsingin kaupunki laskee huoneet niin että vanhemmat voi ihan hyvin nukkua olohuoneessakin? en tiedä onko toi totta, mutta näin olen kuullut..
aikaisemmin asuttiin 57 neliön kaksiossa, nyt 20 neliötä isommassa kolmiossa. peruste isommalle asunnolle oli tuo lapsi ja vanhan asunnon koko (lapselle ei yksinkertaisesti mahtunut edes omaa sänkyä mihinkään).
Tosi mielenkiintoista. Me asutaan 44 neliön kaksiossa ja meillä mahtuu lapsen 90x200cm sänky oikein hyvin samaan makuuhuoneeseen meidän kanssa. Ja lapsi on koululainen.
sanoivat ettemme ole kiireellisten joukossa, koska meillä on asunto. Ja edelleen asuntoa odotamme, olemme odottaneet jo monta vuotta.
Riippuu varmasti minkä kokoisessa asunnossa nyt asutte, että tarjotaanko kaupungilta uutta. (Käsittääkseni kiireiseksi hakijaksi luetaan jos on 15m2 tai vähemmän per henkilö asuintilaa. Ja tosi kiireelliseks jos on 10m2 tai vähemmän.)
..
Olen ollut jonossa jo 1,5-vuotta, ja laitoin hakemusta noihin uusiin asuntoihin.
Ei taida Helsingin kaupunki paljon työssäkäviä hakijoitaan arvostaa :(, avioeron takia asuntoa tarvitsen...
Niin, että onkohan valinnat jo tehty?