Siis alkaako melkein kaikki antaa lapsilleen kiinteitä 4kk iässä?
Ihme juttu, kun mä oon luullut että se suositus olis 6kk. Mun vauva on pian 5kk eikä ole saanut kuin rintamaitoa ja korviketta kaksi kertaa kun olin poissa ja oli ollut mahdotonta lypsää. Mä ajattelin että voisin muutaman viikon päästä alkaa antaa jotain soseita. Mieli olis kyllä jo tehnyt, mutta luotan noihin suosituksiin.
Kommentit (9)
kun oli 5kk tullu täyteen. Hyvin kyllä kasvo siihen asti mutta ihan selvästi oli jo nälkä lapsella kun turhat kitinät rauhottu heti... ja varmaan alotuksesta kolmen pivän päästä syötiin jo 5 kertaa.
Ja olen kuullut yllättävän monen aloittaneen aikaisemminkin. Kun en ole imettänyt, on tuntunut vähän turhalta juottaa pullomaitoa jatkuvasti, kun voi välillä antaa vähän muutakin maisteltavaa. Ajattelisn varmasti toisin, jos olisin voinut imettää pidempään, enkä olisi kiirehtinyt kiinteiden aloittamisella.
Esikoinen maistoi soseita vasta 6 kk ja kuopus oli lähemmäs 7 kk. Terveitä, hyvinkasvavia ja tyytyväisiä lapsia molemmat.
Mä olen imettänyt kaikkia kolmea lastani ja kiinteät meni näin:
- esikoinen iso poika, maitoa tuli ja vauva kasvoi hyvin mutta alkoi syödä tosi tosi tiheään tuossa 4-5kk iässä ja annoin ekan kerran kiinteitä tasan 5kk iässä
- toinen poika pienikokoinen ja tyytyväinen, kasvoi rintamaidolla pullukaksi 6kk ikään asti ja sai sit pottua
- kolmas lapsi suursyömäri tyttö, kasvoi maidolla hyvin mutta sama juttu kuin ekalla että alkoi olla nälkäinen pitkin yötä, eli vaikka 3-4kk iässä nukkui öitä lähes heräämättä (22-06), niin 5kk iässä heräilikin sit taas syömään monta kertaa yössä. Annoin ekan satsin kiinteitä 5kk1vko iässä.
Esikoiselle aloitettiin terveydenhoitajan suosituksesta 4 kk iässä. Olisi pitänyt luottaa itseensä ja jatkaa täysimetyksellä 6 kk ikään asti. Kuopus maistoi ensimmäisen kerran kiinteitä 6 kk täysimetyksen jälkeen.
Jos maitoa tulee hyvin ja vauva on tyytyväinen ja kasvaa niin kiinteillä ei ole mitään kiirettä.
Silloin vauva alkaa olla tyytymättömämpi, ainakin nämä meidän täysimetetyt on olleet.
Määrät on kyllä niin todella pieniä, että ei siitä luulisi paljon vatsa täyttyvän vielä 4kk ikäisellä. Mutta toisaalta itse olen sitä mieltä, että 6kk ikäisellä pitää olla jo jokin muukin ateria kuin maito päivässä, joten maistelut on hyvä aloittaa jo vähän ennen. Eihnä se vauva kerralla rupea syömään, vaan pikkuhiljaa.
Näin tehdään taas seuraavankin kohdalla.
Espoon neuvoloissa suositellaan kiinteiden aloitusta 4 kk iässä. Varmaan poikkeuksiakin löytyy mutta pääsäntö siis.
lähempänä kuutta kuukautta söi jo vähän enemmän kerrallaan ja useampia makuja. Neuvolasta sanoivat, että jos juo korviketta niin 4kk ja jos imettää niin 6kk iässä soseita. Mutta kaverin vauva ei vaan millään olisi halunnut syödä soseita, niillä se maistamiskausi kesti 7kk ikään asti. Ja toisena ääripäänä tuttava joka antoi 3kk vanhalle jo ihan"oikeeta"ruokaa, eli samaa mitä itse söi. Ei nyt mitenkään paljoa, mutta aina vähän jäätelöä ja savukalaa sun muuta, mutta hengissä sekin lapsi.