gta v lapselle
12v lapsi pyytää ostamaan gta v pelin. En tiedä sopiiko se peli sen ikäiselle? En ole kyseisiin peliin perehtynyt tarkemmin mutta tiedän että ikäraja on k18. En haluaisi kyllä tuottaa lapselle pettymystä ja kyllähän 12vuotias pitäisi osaa erottaa pelin ja todellisuuden eron. Mutta mitä mieltä te olette?
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
12v lapsi pyytää ostamaan gta v pelin. En tiedä sopiiko se peli sen ikäiselle? En ole kyseisiin peliin perehtynyt tarkemmin mutta tiedän että ikäraja on k18. En haluaisi kyllä tuottaa lapselle pettymystä ja kyllähän 12vuotias pitäisi osaa erottaa pelin ja todellisuuden eron. Mutta mitä mieltä te olette?
Gtassa on kaks osaa. On story Mode k-18 ja online k-13. Storyssä on isompi koska kiroilu ja enemmän ampumista ja muuten väkivaltaa.
Mun isä osti 12-vuotiaalle siskolleni tuon pelin, koska ei ymmärrä näistä mitään. Ei ole varmaan edes vilkaissut ikärajaa.
Olen nyt vähän seuraillut kun siskoni pelaa tuota, ja tähän mennessä siinä ei ole vielä tarvinnut tappaa ketään eikä niitä horojakaan kävele siellä kaduilla niin paljoa kuin 10 vuotta sitten kun veljeni pelasi 12-vuotiaana tuota peliä pleikkari kakkosella.
Veljestäni tuli aikuisena väkivaltainen (verronkin humalassa), mutta en tiedä vaikuttiko siihen nuiden väkivalta pelien pelaamiset.
Siskon kanssa sovittiin, että jos hän suostuu pelaamaan sitä vain kun minä olen näkemässä (en siis asu kotona enää), en kerro vanhemmille mikä peli tuo oikeasti on. Ja minä siis valvon ettei pelaa törkeitä kohtia, vaan jos tulee jokin murhaamis tehtävä niin minä pelaan sen ja hän poistuu huoneesta siksi aikaa.
Tähän asti on pitänyt lähinnä suunnitella ja toteuttaa jalokiviryöstöjä..
Vierailija kirjoitti:
En ostaisi. Tehtävät ovat todella raakoja. Meillä 7 vuotias saa ajella autoilla ja juurikin räjäytellä kaikkia, mutta ne on todella pientä.. Tehtävinä on mm. ampua ihmisiä päähän jne.. 12 vuotias osaa niitä tehtäviä jo tehdä, meidän jätkä ei saa eikä osaa. Ja pelkää meressä uivaa haita, ei mene merelle ollenkaan!
Tässä pelissä on muuten yksi sellanen tehtävä missä sun pitää mennä ottamaan kuva siitä, kun mies panee naista takaapäin.
no mä oon ite nähny mitä väkivaltapelien pelaajille käy ja ei hyvältä näytä.Ite pelasin tota peliä ekaa kertaa 18-vuotiaana pc:llä ja mua ahdisti se..siis mun mielestä ne puhu jotaa sairaita juttuja kun siinä autolla ajeli.Mut joo mun mielestä noi pelit tekee useimmistä ihmisistä sairaita,etenkin jos nuorena pelaa.
Pelien ja väkivaltaisten lasten välillä ei ole yhdessäkään tutkimuksessa havaittu korrelaatiota, mutta tästä huolimatta, kannattaisi olla ostamatta. Tai jos ostat, niin ehkä kuuluisi keskustella pelien tapahtumista lapsen kanssa. Tuntuu, että liian moni vanhempi unohtaa sen, että lapsen kanssa pystyy keskustelemaan asioista. Ei ne lapset tyhmiäkään ole.
T: Mies 28
GTA on tosi hyvä peli muksulle.
Oppii ajamaan, ampumaan, raiskaamaan ja ryyppäämään, kaikki samassa paketissa.
Tosi hyvä , joskin hieman seksuaalinen strippiklubeilla mutta jos lapsi osaa hahmottaa pelin todellisuudesta osta vaan meilläkin 12 vuotias lapsi pelaa gta v eikä traumoja :)
osta pois siinä voi jyrätä ihmi sen LEIKKKUU PUIMURILLA !!!!
hyvä pewi
Kyllä jo noin 12-13v poika voi pelata GTA peliä. Oon itekkin pelannut kyseustä peliä. Pelissähän on 2 modea. Online ja sitten Story.
Online modessa voit tehdä muiden pelaajien kanssa (jopa kavereidesi) kanssa vaikka mitä. Kuten hyppiä laskuvarjo hyppyjä. Lentää koneilla. Ostaa auton tai jopa talon. Online mode sopii mainiosti 16v alaspäin.
Storymodessa eli tarinamuodossa jossa pitää tehdä tehtäviä joita sinulle annetaan. Jotkut tehtävät voivat olla hieman nsopimattomia mutta niitä voi skipata. Kyllä jotkut nuoremmatkin voivat storymodea pelata, mutta sitä ei suositella.
Jotkut vanhemmat ovat varmaan saanut aivan väärälläisen käsityksen kaikista arviosta tästä pelistä koska online ja storymodella on eri ikärajat. 12 v voi kyllä jo hyvin pelata tätä, en usko että tämänikäinen saa mitään vaikutteita.
M. 23
Älä osta sanon ihan suoraan,sano sille et menee itte ostaa!
Ikäraja on vain numero joka on tehty kansokuvaa hienontamaan, joten kannatnan gtan ostamista heti ku pikku poega osaa painaa ohjaimesta nappia, oppiihan samalla mikä on strippiclubi 👉👌😊
Käy samantien ostamassa pullo kossua ja pari jallua kaveriksi. Näkeehän se lapsi alkoholia ja paljasta pintaa muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 14:25"]Itse pelasin 8-vuotiaasta lähtien Vice Cityä ja San Andreasta. Pelaan edelleen kyseisiä pelejä silloin tällöin. Minusta kasvoi aivan normaali työssäkäyvä aikuinen, mutten voi sanoa kaikkien puolest, joillekkin voi olla käynyt toisin. Itse voisin ostaa jo 12-vuotiaalle. Ymmärsin itse jo 8v kyllä eron oikean ja pelin välill, enkä saanut traumoja :)
N21
Kiitoksia asiallisesta palautteesta. Taidan ostaa pelin ja onhan hän ikäistään kypsempi 12vuotias.
Ei ole kaikki muumit laaksossa!
No en sitten tiiä oonko sairas tai jotain mut ekaa kertaa pelasin vissii 6-8v. tota ja edellee mun mielest hauska peli. Ite vaa varastelen autoja ja kaahaan niil karkuun jos en jaksa tehtäviä suoritella.... Ei paha.
minuakin ihmetyttää että gta on 18 vaikka se sisältää samalaisia toimintoja kun 12 tai 16 peleissä
tässä mietin että voisinkohan toivoa gta vaikka seon 18 mutta kerta kun siinä voi skipata tehtäviä niin se varmaan on ihan okei kerta kunse on myös lento simulaation kautta auto peli ja seon myös hieno mailma
kannattaa ostaa peli ei siinä oikeesti oo mitään pelottavaa tai ahdistavaa toi ikäraja on vain kaikkien kiusaksi
Sopii tuon ikäiselle. Laita samaan lahjapakettiin pari askia tupakkaa ja viinapullo.