Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö 4- ja 5-vuotiaat tarvitse varhaiskasvatusta?

Vierailija
26.03.2009 |

Mua ihmetyttää tässä subjektiivista hoito-oikeutta koskevassa keskustelussa eniten se, että monet katsovat sen olevan ihan ok, että 4- ja 5-vuotiaat eivät ole ollenkaan tarhassa vaan käyvät esim. kaksi kertaa viikossa kerhossa. Siis eikö teidän mielestä tuon ikäiset lapset tarvitse jo muutakin varhaiskasvatusta?

Jossakin ketjussa joku oli sanonut äidin huolehtivan varhaiskasvatuksesta, mutta eihän se voi niin mennä! Taitavinkaan äiti ei kyllä onnistu huolehtimaan kaikista - esim. sosiaalisista ja emotionaalisista - varhaiskasvatuksen tavoitteista.

Olen itse uskovainen ja suhtaudun srk:n kerhoihin myönteisesti, mutta en silti näkisi niiden tuovan tarvittavaa varhaiskasvatusta 4- tai ainakaan 5-vuotiaalle lapselle. Puhumattakaan siitä, että JOKAISEN vanhemman vakaumusta on kunnioitettava ja on ärsyttävää tarjota srk:n kerhoja ratkaisuiksi kaikkeen, kun monet eivät halua niihin lapsiaan pistää niiden edustamien arvojen vuoksi.

Jos muissa maissa varhaiskasvatus alkaa jo viimeistään 4-vuotiaana niin miksi siihen suhtaudutaan Suomessa niin äärimmäisen negatiivisesti - ainakin silloin, jos perheessä on vauva?

Kommentit (64)

Vierailija
61/64 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuva arjesta päiväkodeissa. Siitä on "varhaiskasvatus" aika kaukana useinkin...

Eli ohjattua toimintaa on ehkä parisen tuntia päivässä, muu aika on lasten keskinäistä häsläämistä ja leikkiä. Näin siis esim. täällä stadissa, parinkymmenen lapsen ryhmissä.

Mitä vastaukseesi tulee: 4-5 -vuotias tarvitsee ennen kaikkea harjaannusta sosiaalisissa taidoissa. Muut taidot voi aivan vallan hyvin opetella kotonakin: askartelu, urheileminen yms. voi opetella äidin tai isän kanssa.

Jos kerhotoiminta on laadukasta, se voi vastata tuohon sosiaalisen harjaantumisen tarpeeseen. Mutta aina se ei sitä ole - laatukriteerit ovat paljon väljemmät kuin päivähoidossa, joten olen itse nähnyt, miten yhden ohjaajan niskoille sysätään 15 3-4 -vuotiasta, noin kymmenen neliön huoneeseen. Ei siinä voi sitäkään vähää puhua varhaiskasvatuksesta tms.!

Joten JOS perheiden subjektiivista päivähoito-oikeutta rajattaisiin (mitä en vähimmässäkään määrin kannata, minusta valtaosa perheistä on byrokraatteja pätevämpiä arvioimaan oman lapsensa tarpeita - ja siinä tapauksessa, että vanhemmat EIVÄT toimi lapsensa parhaaksi, päivähoito voi lastensuojelullisista syistä olla hyvinkin tarpeen), pitäisi kehittää VAIHTOEHTOJA.

Eli tehdä pääsy takaisin tuttuun tarhaan helpoksi, lisätä kunnallisia, päiväkotien yhteydessä toimivia päiväkerhoja jne.

Vierailija
62/64 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän alueella 5-vuotiaalle ei kerhossa ole ikäistä seuraa (kerholaiset ovat lähinnä 3-vuotiaita, pari 4-vuotiasta on mukana). Kaikki tyttäreni ikäiset (ensi vuonna esikoulun aloittavat) on päiväkodissa.

Leikkipuistoissa taas käy lähinnä 1-2 vuotiaat. Sieltä ei tosiaankaan löydä ikäistä seuraa.

Meillä ei myöskään ole paikkaa missä kyläillä, koska kuten sanottu kaikki tyttäreni ikäiset on päivähoidossa ja heidän äitinsä töissä.

Jos haluan iltaisin viedä tytärtäni harrastuksiin ym, joudun raahaamaan vauvan mukaan joka paikkaan.

Meidän tapauksessa ainoa järkevä tapa, jolla esikoinen saa ikäistään seuraa, on puolipäivähoito päiväkodissa.

Ei kai sen isomman lapsen kanssa koko ajan juosta!?! Eikä tarvitsekaan!

Meillä on vauva, ollaan joskus jossain päivisin, lähinnä kyläillään ja se nyt ei taida olla niin vahingollista vauvalle. En kyllä usko että liikkuminen se vauvan ehdoilla kodin ulkopuolella liikkuminen on vahingollista vauvalle ollenkaan. Pitää mennä vain niin että kaikilla on mukavaa.

Meidän alueen kerhoissa on hyvinkin oman ikäistä seuraa (vaikka tyttö on 6v) ja leikkipuistossa on myös kavereita.

Eikä ole aivan välttämätöntä että tuo vauva kulkee aina isomman kanssa samoissa viriketilaisuuksissa, myös iltaisin isä tai äiti voi viedä isompaa pois kotoa ihmisten ilmoille ja toinen on vauvan kanssa kotona.

Haluaisin nostaa myös esiin sellaisen ajatuksen ettei lapsen tekeminen pidä olla ohjattua, vaan myös ihan tylsää ja virikkeetöntä aikaa on hyvä olla, näin pieni joutuu itse keksimään itselleen tekemistä ja kehittää näin omaa mieleikuvitustaan.

Miten kummassa me ja meitä ennen lapsia olleet ovat kasvaneet oikeanlaisiksi kun ei ole ollut tädit kasvattamassa, on vaan tehty kotitöitä äidin/mummun kanssa :) MAALAISJÄRKEÄ IHMISET

Mietin lähinnä tilannetta, jossa kotona on VAUVA eli äiti on kotona sen 9-10 kk ja menee sitten takaisin töihin. Itse uskon vahvasti siihen, että VAUVAN kannalta noin superaktiivinen elämä teattereineen, museoineen, jatkuvine kyläilyineen jne. mitä monet tässä ketjussa kuvailivat, ei ole hyväksi. Uskon monien ammattilaisten tavoin, että vauvan turvalliseen kasvuun riittää hyvin normaali kotielämä vailla ihmeellisiä virikkeitä. Uskon jopa, että liian levoton paikasta toiseen seilaaminen joka päivä on vauvalle vahingollista.

Jos esikoinen on kuitenkin vaikka sen 5 vuotta ja tarvitsee noin paljon virikkeitä kotihoidossa niin kuin olette kuvanneet niin tilanne on mielestäni sen vauvan kannalta hieman ongelmallinen. Tilanne tietenkin jo helppo ja kiva, jos lapset vaikka 2- ja 5-vuotiaat.

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/64 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kerhot eivät ole seurakunnan järjestämiä, vaan esimerkiksi kunnan päivähoidon puolesta toteutettavia, jolloin uskonnollisuus ei vie aikaa, kun ei sitä ole. Ja meidän kerhossa tehdään joka päivä hyvin paljon muutakin kuin askarrellaan. Jopa retkiä metsään, teatteriin, museoon ja uskallan arvella, että useammin kuin päiväkodissa.

En näköjään ole paras kerhojen puolestapuhuja. Huomaan, että meidän kerhossa on asiat paljon paremmin kuin monissa muissa, mikä sisänsä on harmi. Hyvät kerhot vähentäisivät ihan varmasti päivähoidon tarvetta. Uskon edelleen vakaasti, että täysjärkiset, aktiiviset vanhemmat sekä 2-3 krt/vko kerho on leikki-ikäiselle lapselle parempi kuin päiväkoti.

Nuo vauvan kanssa menot - no, elämästä saa just niin vaikean kuin haluaa. Ja syyttäähän voi vaikka sitä vauvaa.

41 ja 47 (muistaakseni)

Vierailija
64/64 |
27.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

missä puhuttiin lapsen itse keksivän tekemistä. Nykyäänhän on selvästi ollut ongelmaa, että joillain lapsilla on liikaa virikkeitä. Tarjonta on niin suurta, ettei tarvitse mitään itse keksiä. Tosin tämä ongelma liittyy enemmän viihde-elektroniikkaan kuin päivähoitoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme seitsemän