Keksin systeemin, joka ratkaisisi tuon päivähoito-ongelman!
Ja samalla toisten moralisoinnin.
Kaikille lapsille (tai oikeastaan heidän vanhemmille) ikähaitarilla 10kk - 6 v annettaisiin tietty summa kuukaudessa lapsen hoidon järjestämistä varten. Vanhemmat päättäisivät sitten, hoitaisivatko lapsensa itse ja pitäisivät tuon rahan vai ostaisivatko sillä osa-aikahoitoa, kokopäivähoidon vai kenties hoitopalveluja silloin tällöin. Kun kaikki saisivat saman rahan, loppuisi toisten kyttäys ja moralisointi - jokainen tekisi ratkaisunsa itse.
Yksi ongelma tässä mallissa olisi kyllä pienituloiset, joilla olisi tarvetta esim. kokopäivähoitoon, mutta joilla jäisi siitä liikaa maksettavaa tuon "setelin" jälkeen. Mutta jos tämän voisi jotenkin ratkaista, malli olisi mielestäni muuten aika hyvä. Tällöin ei siis tarvittaisi erillisiä kotihoidontukiakaan.
Mitä sanotte?
Kommentit (6)
jokainen voi ostaa tällä rahalla sitten tarvitsemansa palvelut sieltä mistä haluaa.
Eiks ois aika reilua?
Edelleenkin Pyhät Kotiäidit haukkuisivat lapsensa päivähoitoon vieviä pätkätyöttömiä ym.
esim. olisiko samanikaisesti oikeutettu työttömyystukeen. Olisiko tuo kaikki sitten Kelan harteilla?
Hoitopaikat ovat myös hyvin eri hintaisia, olisiko esim. pph-paikka halvempi kuin paikka alle 3-vuotiaiden ryhmässä päiväkodissa. Joutisiko köyhät tyytymään aina "halpispaikkoihin".
se pitää työllisyysluvut parempina ja paljon sairausvapailla olevat pikkulasten äidit poissa työpaikoilta. Osin taustalla on myös "kotiäitiyhteyskunta"-ideologiaa.
Poliitikot eivät näihin asioihin ihan helpolla koske...
se ainut oikea ja reilu tapa poistaa tuo kateellinen kitinä.
jokainen on tietoinen apsia hankkiessaan että ne tuo kustannuksia, ja vanhemmat itse ottaisivat enemmän vastuuta lastensa hoidon järjestämisestä.
näin se toimii muuallakin maailmassa ihan hyvin. yhteiskunta ei elättele etään vaan jokainen itse itsensä. tulojensiirto jos mikä on epäreilua.
Niin, tai ei kerätä veroja Suomesta
jokainen voi ostaa tällä rahalla sitten tarvitsemansa palvelut sieltä mistä haluaa.
Eiks ois aika reilua?
MItenhän poliitikot sais ymmärtämään tuon.