Kamalat liitoskivut, mikä helpottaisi? Onko kokemuksia?
Mulla on ihan kamalat liitoskivut ja aikaa olis vielä kolmisen kuukautta jäljellä. Lääkäri sanoi, että liikkuminen/venyttely ei auta, mutta tuntuu vähän omituiselta, että hän kielsi kokonaan ne.
Mitä teille on annettu neuvoksi kipujen lievitykseen? Olen nimittäin kuullut päinvastaisiakin kommentteja eli että pitää venytellä ja tehdä kävelylenkkejä?
Kommentit (8)
Täällä kärsitty kovista liitoskivuista noin kuukauden päivät...sairaslomalla olen ollut nyt viimiset 2,5viikkoa...!! Mä olen kokeillut tukivöitä, mitä sanoivat, että voi olla hyväksi, mutta itse en ole saanut siitä apua. Käytössä on ollut kaksikin erilaista tukivyötä, mutta hyötyä niistä ei ole mulle ollut. Toki jokaiselle auttaa eriasiat!
Mulle sanottiin et liikkua saa sen mukaan, mikä tuntuu hyvälle...eli täällä liikkuminen ollut kovin vähäistä kun pienikin kävelylenkki tekee kovia kipuja...! Saas sitten nähdä kuinka loppua kohden käypi, kuitenkin jälellä olis vielä n. 13viikkoa...! Onko musta enää päiväkotiin töihin menijää......?????
Tsemppiä liitoskipuihin, ne ei todellakaan ole mukavia, mutta kuten sanottu vois olla pahempaakin...
aurinkoisin terkuin,
Anneh (rv 26+3)
olen kärsinyt noista vaivoista noin raskauden puolivälistä asti. Kävely on melkein pahinta. Uiminen tuntui hyvältä, ihan jo pelkkä veden keventävä vaikutus helpotti kipuja. Kuivalle maalle noustessa kyllä taas muistaa kipunsa. Mä pystyin tekemään bodybalancea tuohon n. 35 viikolle asti(paitsi ne vatsasarjat nyt ei tietenkään enää loppua kohti menneet) ja siitä oli apua, mutta toisaalta se oli tuttu laji ennestään mulle.
saunominen tuntui hyvälle ja nukkumisen apuna olen käyttänyt lämmitettävää kaurapussia, minkä mieheni minulle viisaudessaan jouluna osti. saa hyvin unen päästä kiinni. Tarvittaessa olen ottanut vielä 1 g Parasetamolia lisäksi. Ja näin loppuraskaudessa nukun aina imetystyynyn kanssa kun sen saa mahan alle ja jalkojen väliin tueksi. Kääntymiseen toki herää sitten aina...Joku puhui nukkuvansa satiinipyjamassa, joka helpottaa kääntymistä.
Akupunktio tai vyöhyketerapiakin kuulemma auttaa joitakin hyvin.
Tää on kurja vaiva siinä mielessä että ainakin mut on sitonut varsin pieniin ympyröihin ja sisätiloihin, varsinkin kun nyt on sikaliukasta. Äkkinykäykset käy aivan mielettömän kipeää. Kolmivuorotyöstä jäin saikulle viikolla 32, aiemminkin olis voinut olla fiksua. Carriwellin tukialkkarit ja vyön olen kokenut hyväksi. Nyt onneksi loppusuora häämöttää... Tsemppiä sinulle!
kotilo 41+0
kuule oman tk:n fysioterapiasta lainaksi si-vyö. On tarkoitettu juuri liitoskipuhin. Auttoi mulla tosi hyvin. Lääkärit ei juuri tosta si- vyöstä tiedä ellei ole fysiatri. Si- vyö on sitte eriasia ku tukivyö. On vähän tehokkaampi.
Is 24+0
Onko kellään ollut liitoskipujen lisäksi samanaikaisesti tai erikseen kivuliaita kouristuksia/kramppeja virtsatessa alavatsan/rakon alueella (ei kyse virtsatieinfektiosta), on tutkittu virtsatiet uä:ssä ja niiden tutkimusten perusteella ok, että lääkärien mielestä kiinnikkeitä jotka estävät rakon supistumisen josta kivut ja hoitona särkylääkkeet tai loppupeleissä katetrointi jos ei muu auta. Onko vastaavaa ja jotenkin eri diagnoosia/ 29 rv. Miten asia edennyt loppuun asti, koska kohdun kasvaessa kuulemma rakon venyminen/kivut voivat lisääntyä?
Minulla on ollut käytössä Anita Baby Belt tukivyö, jota käytän päivittäin kun lähden kotoa liikenteeseen. Ja olen sitä mieltä että apua on ollut. Toki iltaisin liitoskipuja voi vielä ilmetä, mutta selkeästi pienemmillä kivuilla kuin päivinä kun olen unohtanut laittaa vyön.
Olen nyt rv 34 ja sf-mitoissa yläkäyrien yläpuolella viipotetaan. Neuvolassa sanoivat, että vyötä voisi käyttää myös kotona, jos kipuja alkaa esiintymään.
Vyö maksaa n. 40 euroa, mutta on maksanut itsensä takaisin kun olen sitä voinut molemmissa raskauksissa käyttää. Huuto.netissä vöitä näyttää myös olevan myynnissä.
Kun kipu on päällä, lepo on varmasti parasta, mutta ennaltaehkäisevänä toimena vyö on auttanut ainakin minua.
Hyvää loppuraskautta!
Ja sieltä fysikaaliselta puolelta saa lainaksi ihan ilmaiseksi tukivyön!
Tyhmästi vaan kun osa vaatii lähetteen lääkäriltä ja toisille riittää soitto neuvolasta.
Mutta niinkuin joku sanoikin: Oikea tukivyö kaiken a ja o. ja paljon riippuu kropan mallista, kaikki vyöt ei vaan "istu".
Itse jonotin ekassa raskaudessa tukivyötä lainaamosta, mutten koskaan kerennyt sitä saada, tosin silloin liitoskivut alkoivat niin myöhään että ne kesti vielä nippa nappa.
Nyt tässä raskaudessa liitoskivut alkoivat vihjailla tulemisestaan rv22...... Niinpä nyt kotoa löytyy lainavyö, joka on kertaalleen vaihdettu erimalliseksi.
Eka vyö oli beige, tää yleisin versio joka ei sitten istu isomahaiselle/ reitevälle odottajalle pätkän vertaa.
Nyt vuorossa on vaaleanpunainen korsettikiristyksellä oleva, joka on aivan mahtava!
Ja ainoa mikä mulla lievittää liitoskipuja on välttää kävelyä. jeah sehän onkin helposti tehty....Not!
Lämmön oon huomannu kans auttavan, joten musta on tullu ahkera saunoja, kaurapussi löytyy myös mut sitä en olekkaan muistanu käyttää tähän ongelmaan vielä, ekassa raskaudessa käytin sitäkin ja auttoi.
Jollain muullakin oli ylimääräisiä kipuja, jotka ei oo liitoskipuja?
No mulla riesana on selittämättömät kivut kohdun yläosassa..Kipuaalto kun tulee en pysty liikkumaan, saati hengittämään....
Ainoa mikä siihen auttaa on saada maha mahdollisimman rennoksi, eli pakko päästä istumaan/makaamaan joka sinällään on tuskaisen työn takana.
Kohdunkasvu kivut on tuntuneet repimisenä kyljissä, jotka nekin ovat sanonko mistä, mutta eivät tunnu läheskään niin pahoilta kuin nää toiset kivut.
Tiistaina neuvolalääkäri, jolta ajattelin asiaa kysellä, että eihän tää meinaa mitään ongelmia aikaisemmasta sektiosta...Kuten repeämisvaaraa yms?
Joten jos jollain tälläisistakin kivuista kokemusta, kertokaa ihmeessä mistä on kyse?
T Helga rv 25+5 & Plikka 1v8kk
Olen itse käyttänyt raskausviikolta 20 asti tukivyötä (Carriwell) ja ainakin mua se on auttanut tosi paljon kaikenlaisiin alavatsa-ja liitoskipuihin.
Fanny 81 +salamatkustaja (rv 29+5)
No mulla alkoi liitoskivut tuossa noin puolessa välissä ja ne oli siedettäviä näihin päiviin asti. Tosin nyt (viikkoja 30+5) on enää vaikea erottaa, mikä on liitoskipua ja mikä alapäässä olevien suonikohjujen aiheuttamaa...
Mulle neuvolassa sanottiin tuolloin liitoskipujen ilmaannuttua, että on olemassa jotain tukivöitä, joilla voi tukea mahaa, ettei se niin painais. Tiedä sitten auttaako. Mulla ainakin liikunta pahentaa kipua, varsinkin kävely. Hiihtämässä kävin viikonloppuna ekan kerran tälle talvelle ja hiihdin heti tunnin (perinteistä tyyliä) niin se ei ehkä niin tuntunut pahalle. tai tuntui hiihdon aikana kyllä mutta ei pahentanut iltaa kohti oloa.
Kyllä kai lepo on paras lääke näin maalaisjärjellä ajateltuna. Jos vaan voi, niin maaten kesken päivän. Töissä käydessä tietty voi olla vaikeaa ;) Oon mä joskus ottanut panadolia yöksi mutta en mä tiedä onko apua. Kyljen kääntäminen on The Operaatio joka yö kun sattuu niin saakelisti. Ei kai noille mitään voi. Pieni vaiva, pahempaakin vois olla.