Esikoulu!! Millaista siellä on, mitä tehdään ja millainen rytmi, monta tuntia kestää?
Kommentit (5)
Ei se sen kummosempaa ole, tehtäviä ehkä enemmän. Ja vastuuta lapselle itselleen. Onkohan se aika 9-13?!
harjoitellaan ryhmässä oloa ja koulussa tarvittavia taitoja.
jos eskari on koulussa meno on erilaista kuin päiväkodissa.
Meillä eskari oli kuin koulua mutta vielä helpompaa.
Siis kouluun mentiin 9 ja päästiin 13. Ruokailut kuten siinä koulussa, jokainen haki itse oman tarjottimen ja ruoan jne.
Säännöt ja tavat opeteltiin kuten koulussa.
Oma eskarilainen silloin oli tyytyväinen ja tykkäsi eskarista, joskin sanoi sen olevan tylsän helppoa (odotti kai pääsevänsä kouluun ja kun siellä kuitenkin pääosa päiästä leikitään ja pelataan ja opitaan sen varjolla, se tuntui helpommalta kuin odotti). Hän osasi lukea, laskea ja kirjoittaa jo pitkään ennen eskaria(oppi itse)
Koulussa eka luokka ei paljon eskarista eroa, paitsi että oppimiseen aletaan ottaa enemmän kouluasenne ja tulee läksyä.
Meillä tosin pari eka vuotta on koettu liian helpoiksi(siis lapsi itse kokee) mutta tykännyt silti kokonaisuudesta.
Eskari on kiva paikka :)
Meidän eskarin päivärytmi suunnilleen tällainen:
9.00 Kokoonnutaan aamupiiriin, jossa jokainen saa kertoa kuulumiset. Katsotaan päivä, kk, vuosi, säätila. Välillä lauletaan jotain.
9.15 Päivästä riippuen lähdetään jumppaan, askarrellaan, tehdään eskarikirjaa, mennään metsäretkelle tai leikitään/pelataan.
10.30 Ulkoilua
11.30 lähtö koululle ruokailuun
12.30 Lukuhetki
13.00 Eskari päättyy, joskus lähdetään lukuhetken jälkeen ulos.
Jos on huono ilma, niin sisällä enemmän vapaata leikkiä.
käy eskaria?