Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaiset lapset oppivat lukemaan varhain (alle 6-v.)? Onko heillä jotain yhdistävää tekijää?

Vierailija
24.03.2009 |

.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
24.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kirjasto on myös toinen kotimme :) meillä luetaan, lorupussitellaan, lauletaan, keksitään tarinoita. Tietokonetta ei osaa käyttää vielä 6-vuotiaskaan meillä, kun ei olla annettu opetella. Eli innostuksen voi myös latistaa.

Vierailija
22/29 |
24.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 3-vuotiaana oppinut on aina ollut kiinnostunut kaikenlaisista symboleista: kirjaimista, numeroista, liikennemerkeistä, sienikirjan symboleista, viiniluettelon symboleista...

Minä ja sisarukseni olemme oppineet 3-5 -vuotiaina. Sekä lapsuudenkodissa että nyt omassa kodissa luetaan myös paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
24.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tietysti lahjakkaita lapsia, jotka itsekseenkin oppivat. Tuntemani tapaukset ovat oppineet lukemaan aikaisin siksi, että lapsille on tarjottu leluina esim. kirjainpalapelejä tai -magneetteja sekä että vanhemmat leikin varjolla näyttävät lyhyitä sanoja ja tunnistuttavat kirjaimia ja tätä on harrastettu systemaattisesti. Mutta kirjaimethan täytyy ensin oppia, muutoin ei opi lukemaan.

Vierailija
24/29 |
24.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse oppinut 4-vuotiaana ja samaten poikani. Lapsi alkoi 3-vuotiaana kiinnostua kirjaimista ja niiden kirjoittamisesta ja halusi niitä aina silloin tällöin harjoitella. Ei kylläkään pidä kirjoista, itse lukisin mielelläni mutta hän ei halua... Aku Ankkoja selailee ja niistä on enimmäkseen sitten oppinutkin.

Vierailija
25/29 |
24.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useasti myös isompia sisaruksia. Monissa päiväkodeissa myös kannustetaan lukemaan oppimiseen, jos joku lapsi kiinostunut, niin saatetaan jo 4-v opettaa lukemaan.

Yhteinen tekijä taitaa olla kiinostus lukemaan oppimiseen ja hyvä itsetunto. Nämä lapset saavat varmaan paljon kannustusta ja hyväksyntää vastaavissa oppimis asioista.

Toiset vanhemmat esim. innostuvat valtavasti kun lapsi oppii kävelemään ja toiset ei noteeraa sitä mitenkään. Siitä se oppimisen halu lähtee kun vanhemmat on innoissaan lapsen uusista taidoista.

Vierailija
26/29 |
24.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

..oppi lukemaan noin puoli vuotta sitten. Hän on pienestä pitäen ollut kiinnostunut tietokoneista ja oppinut aluksi toki kirjaimet ja numerot ihan vain näppistä käyttämällä.

Olemme myös hankkineet lukemista ja laskemista kannustavia pelejä, mutta nyt tietokone pitää huolen siitä, että aktivoivia pelejä ja leikkejä riittää. Olemme myös alkaneet katsoa tuttuja lastenelokuvia englanniksi, siis ei enää suomeksi puhuttuina vaan tekstitettyinä.

Hän lukee myös iltasatuna ääneen lastenkirjoja, joita niitäkin meillä on aina ollut melko paljon.

Vierailija
27/29 |
24.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen oppinut lukemaan 4-vuotiaana, samoin kaksi lastamme. Ovat alkaneet myös puhua aikaisin.

Vierailija
28/29 |
24.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kirjoittamaan 4-vuotiaana. Keskiarvoni on ollut parhaimmillaan 9,5 ja äidinkielestä, ruotsista, englannista ja saksasta kirjoitin laudaturit. Töitä en ole tehnyt asian eteen, vaan opin kaiken luonnostaan. En tiedä, miksi niin on.

Harkitsin uraa copywriterinä, koska rakastan verbaaliakrobatiaa, mutta löysin lopullisen kutsumukseni muualta.

Minulle luettiin paljon samoja kirjoja, kun olin pieni. Opin tekstit ensin ulkoa ja sitten katselin vain sanoja, koettaen miettiä oikeaa kohtaa.

Esikoiseni on kuusivuotias, mutta hän ei vielä lue, tunnistaa kirjaimet kylläkin.

Vierailija
29/29 |
24.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opin lukemaan 3-vuotiaana ja viihdytinkin tarhakavereitani lukemalla niille Aku Ankkaa, kun kukaan muu ei ryhmässä vielä osannut lukea. Kuuntelivat innoissaan, heh.. Näin on isäni kertonut. Tyttäreni oppi vasta 5-vuotiaana lukemaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kahdeksan