Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Polvi meni sijoiltaan...

Vierailija
23.03.2009 |

Lääkäriin? Lumpio siis luiskahti jo itsestään takaisin paikoilleen... Kovin on turvonnut, mutta taitaa parantua itsestään? Kokemuksia?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
23.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

polvi ei todellakaan mennyt sijoiltaan tai olisit ollut lääkärissä jo aikoja sitten.

Polvilumpion sijoiltaanmeno on HUOMATTAVASTI PIENEMPI VAMMA kuin polven sijoiltaanmeno.

Jos oli eka kerta ja lumpio on nyt paikoillaan, niin ei sinun välttämättä lääkäriin tarvitse mennä, mutta kyllä polvea pitäisi 2-3 viikkoa pitää ortoosissa liikelaajuuksilla 0-30 astetta tms., jotta nivelsiteet pääsevät paranemaan kunnolla eikä tule habituellia luksaatiota.

Vierailija
2/6 |
23.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna menisin lääkäriin. Jos ei kovasti koske, niin ehkä voisit kylmähoitaa polven ensi ja mennä sitten. Minä kylmäsin polveani parin tunnin välein ensimmäisinä päivinä. Lisäksi oli kyynärsauvat ja jalkatuki parin-kolmen viikon ajan. Kyllä koski ja yöllä oli aluksi siksi vaikeaa saada nukutuksi kunnolla!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
23.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

toki, en koko polvesta. Ei ollut ensimmäinen kerta, mutta edellisestä sen verran aikaa etten muista kävinkö lääkärissä. Ominainen "vaiva" minulla, mutta nyt erityisen kipeä eikä oikein liiku kunnolla. Toki turvotusta on paljon...

Vierailija
4/6 |
23.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän sille lääkärissä mitään tehdä. Jos rupeaa menemään ihan jatkuvasti sijoiltaan, niin sitten voidaan harkita leikkausta, mutta sillä asialla ei ole mikään kiire eikä sitä edes voi akuutissa vaiheessa suunnitella. Jonot ovat joka tapauksessa kuukausia. Turhaan lähdet nyt päivystystä kuormittamaan.

Vierailija
5/6 |
23.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin mä menisin.

Mulla molemmista polvista menny lumpiot paikoiltaan, sain molemmat vedettyä itse paikoilleen. Multa repes siinä samalla sivuristisiteet yms. ja koska urheilin tuolloin, sain vakuutuksen kautta hyvää hoitoa. Samoin yleisellä ottivat vettä tms. polvesta pois.

Kävelysauvatkin olivat hyvät aluksi, vähemmän sporassa tönittiin.

Vierailija
6/6 |
23.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polvessa on sivusiteet ulko- ja sisäsivuilla (mediaali- ja lateraalikollateraaliligamentti)

Lisäksi polvessa on polven keskellä etummainen ja takimmainen ristiside (ACL & PCL)

Se, mikä sinulta on todennäköisesti revennyt ei ole ollut mikään noista, vaan mediaalinen retinaculum polvilumpion vieressä. Ensimmäisessäkään luksaatiossa mediaalista retinaculumia ei kannata käydä ompelemassa, koska se paranee immobilisaatiolla itsestään. Habituellissa luksaatiossa retinaculum on yleensä valmiiksi löysä, joten se ei repeä.

Nestettä ei kannata polvesta punktoida, koska samalla voi tulla infektio. Veripolvi tietenkin kannattaa punktoida, mutta jos kyseessä on habituelli luksaatio, niin kyseessä tuskin on veripolvi.

Ei kannata antaa hoito-ohjeita jos ei ymmärrä asiasta mitään!

t. 2 & 5

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi viisi