Miten saisin meidän pyykkihuollon toimimaan? Hyvät neuvot nyt tarpeen!!!
Tilanne on lähes kaoottinen. Ensinnäkin... vaatekaapit ovat sekaisin :( Lasten kaapeissa on sekaisin pieniä ja sopivia vaatteita, omat kaappini nyt jonkinlaisessa järjestyksessä ovat.... en vain ole saanut tilannetta hallintaan. MUTTA itse pyykkiongelmaan... kaksi korillista pursuaa pyykkiä, ja tuntuu etteivät tyhjene ollenkaan vaikka yritän pestä :( Tilanne on jo kauan ollut sellainen että pyykkiä on jatkuvasti korit pullollaan. Pahimmassa tapauksessa toisessa päässä on puhdasta pyykkiä korikaupalla odottamassa viikkausta... kylppäri lainehtii pyykkiä ja kuivuria ei ole, kaksi kuivaustelinettä vain jotka mahtuvat saunaan...
Mutta miten saisin tilanteen siihen pisteeseen että olisi vain yksi pyykkikori ja se pysyisi vaikkapa vain puolillaan pyykkiä *huokaus*
Nimittäin joku asia tässä mättää... pyykkiä pesen miltei päivittäin, ainakin koneellisen. Joskus laiskottaa ja menee päivä, pari etten pese.. harvemmin.
Sekava selostus mutta jos joku osaisi jelppiä nelihenkisen perheen äitiä (kohta viisihenkisen) niin olisi kiitollinen :)) kun sitä vauvanpyykkiäkin on kohta tulossa.....
Kommentit (17)
Kuivaaminenko? Vai itse pesuun laittaminen (sen jaksaminen)?
Meilläkin oli kuivausongelma. Tietysti voitte hankkia kuivausrummun, mutta meillä on vain iso narusysteemi pesuhuoneessa, kunnolla lämmittävä patteri sekä sellainen pyörivä lattiatuuletin. Niillä pyykki kuivuu yön aikana.
Pyrkikää edelleen pesemään pyykkiä usein, mutta ottakaa yksi tai kaksi päivää viikossa varsinaisiksi pyykkipäiviksi, jolloin pesette useamman koneellisen sekä järjestätte kuivat kaappiin. Jos teillä isoja lapsia, laittakaa heidät osallistumaan.
Vaatteista ei kyllä meillä pulaa tosiaan ole, niitä on reilusti.. ja päivittäin on vaihdettava eskarilaiselle vaatteet, pienemmällekin usein.
ap
käyttää samoja vaatteita, housuja, puseroa, paitaa jopa viikon, alusvaatteet ja sukat on syytä vaihtaa useammin (päivän tai parin välein). Helvetinmoista energiantuhlausta, sekä ihmisen että luonnon, jos pestään joka päivä turhan takia pyykkiä. Sitten on pakko ostaa lisää vaatteita, kun edelliset ovat niin kulahtaneen näköisiä, ja ihmekös.
Toki alusvaatteet ja likaiset vaihdetaan päivittäin mutta muita voi pitää pari päivää.
Hankkikaa kuivausrumpu. Saat päivässä monta koneellista pestyä ja kuivaksi samantien.
Kaikkein tärkeintä olisi olla järjestelmällinen ja oikeasti käydä ne kaapit läpi ja viikata ne puhtaat heti pois.
Tänään valkopyykkiä, huomenna tummaa, ylihuomenna vaaleaa 40ast... Jos yksi päivä jää välistä, niin tulee kaaos. Mieti myös, pesetkö liian "puhtaita" vaatteita? Mulla on pyykkikorin pohjalla vielä muutama villavaate, jotka ois pitäny pestä viime keväänä...
Yleensä pyörii kaksi konetta per päivä. Aamulla kun herään, laitan koneen pyörimään ja hetiän kuivausrumpuun yöllä pyörineet. Illalla laitan yötä myöten pyörimään toisen koneellisen. Kuivausrumpu olisi teille aika ehdoton, olisiko varaa ostaa sellainen? Helpottaisi huomattavasti tilannetta.
Poista jokaisen lapsen kaapista pieneksi jääneet vaatteet, saat mukavasti lisätilaa ja se on oikeasti hauskaa!
Omia paitoja ja housuja käytän monta päivää mutta lasten päälysvaatteet pitää kyllä pestä päivittäin. Niissä on aina päivän ruokalista.
käyttää samoja vaatteita, housuja, puseroa, paitaa jopa viikon, alusvaatteet ja sukat on syytä vaihtaa useammin (päivän tai parin välein). Helvetinmoista energiantuhlausta, sekä ihmisen että luonnon, jos pestään joka päivä turhan takia pyykkiä. Sitten on pakko ostaa lisää vaatteita, kun edelliset ovat niin kulahtaneen näköisiä, ja ihmekös.
Sähköäkin uusimmat kuivausrummut vievät lähes saman verran kuin mitä menee lämmityskuluihin kun huoneen ilmankosteus nousee kun ripustat vaatteet narulle.
vuoden... Noloa. Nyt siellä on kaksi untuvatakkia olleet viime keväästä. Vähänkö vievät tilaa.
Ap:lle: Osta ihmeessä kuivuri! En ole huomannut kuluttavan vaatteita. Ei sinne kyllä kaikkea voi laittaa, esim sukkia (kutistuu). Mulla on käytäntönä vapaapäivinä pestä useampi konellinen pyykkiä. Joka koneellisesta osa menee narulle ja osa kuivuriin. Lopuksi sitten laitan kuivurin päälle ja parin tunnin päästä pääsee viikkaileen puhtaita kaappeihin. Meilläkin on tasainen kaaos kuivurista huolimatta :). Olen laiska.
meillä ei ole puhtaanpyykinkoria ollenkaan. Ei pääse toisessa päässä ainakaan pursuamaan...
Likavaatteille on kaksi pyykkikoria, joissa toisessa on vielä eroteltu 40 ja 60 asteiset pyykit. Ja välillä ovat tuskastuttavan täynnä. Perheessä kolme pientä lasta...
Mutta meillä siis kuivausrumpu aivan ehdoton. Kuivurista viikkaan pyykit tason päälle ja kannan samantien kaappiin. Tai jos teen sitä lasten uniaikaan, vien vaattet heidän herättyä.
Ja pyykkiä pestään 1-2 koneellista päivässä.
Pyykille on kolme koria: tummat, vaaleat ja punaiset. Näkee äkkiä mitä on eniten pestävänä ja esikoinen (3v) osaa jo lajitella omat pyykkinsä oikeisiin koreihin (miehen väriopin koulutus on vielä kesken, mutta se on toinen asia).
Mä pyöritän käytännössä joka toinen päivä koneellisen, ja ihan helposti sillä tahdilla ehtii saada puhdasta kaikille päälle. Ikinä en oo pessy vajaita koneellisia, jos jokin yksittäinen vaate sotkiintuu pahasti niin jätän likoamaan siihen asti että on täysi kone pestävänä. Siihen ei ikinä kovin kauaa kuitenkaan mene :)
Mä kuivatan pyykit narulla, illalla kun (yösähköllä) pyörittää koneen niin aamulla on melkein kaikki jo kuivia. Siitä sitten viikkaan mulle ja miehelle omat pinot, lasten vaatteet menee puhtaanpyykinkoriin, koska silitän ne. Silityksen jälkeen sitten vasta lajittelen. Pieneksi käyneet vaatteet viikkaan pesun jälkeen omaan koriinsa, meillä on sellainen kotilaatikko heti pesuhuoneessa kun pienet kaksoset kasvavat koko ajan ulos kamppeistaan :)
Kaappeihin ei siis mene liian pieniä, rikkinäisiä tms vaatteita ollenkaan. Jotain liian isoja vaatteita taas säilytän sängynaluslaatikoissa, jokaisella lapsella on oma sellainen.
väheni pyykkikorin sisältö huomattavasti, kun mies osti meille kuivurin! Nyt pestään koneellinen joka 2. pvä, parin tunnin päästä saa kuljettaa kaikki kuivina kaappiin.
Mulla on välillä myös tuota ongelmaa, että on lasten kaapissa liian pieniä, mutta niitä selvittelen vähän kerrallaan.
Niin, ja perhe on kohta 7-henkinen...
Vuoropäivinä vaaleaa/tummaa, tai joskus tummaa kaks päivää peräkkäin, vaaleita tulee sen verran vähemmän.
Meillä on suht vähän vaatteita kaikilla, joten ei montaa päivää voi olla pesemättä.
Illalla kone päälle ja ennen nukkumaan menoa ripustus, seuraavana iltana kuivia! Mun neuleet ja esim. farkut kuivuu henkarissa.
Eilen pesin kolme koneellista, lakanat, tummat ja vielä pyyhkeet, kaikki mah
tui kuivumaan. kaksi telinettä ja kaksio :)
että joku muukin tuntuu kamppailevan saman ongelman kanssa!!
meillä pyykki kaaos on molemmissa päissä. Likaisia pyykkejä pursuaa likapyykkikorista ja toiset pursuaa puhtaana, viikkaamattomina...
Laitan puhtaa kaappiin, kun on pakko saada tilaa uusille puhtaille.
Taistelin aikani, luovutin! Ei minusta ole tähän. Ei elämä pyykkeihin kaadu!
Tämän jälkeen minun ei ole tarvinnut pestä pyykkiä kuin yhtenä päivänä viikossa tai oikeastaan pyykin keräämiseen menee puolitoista viikkoa. Meillä on nelihenkinen perhe ja vaatteita vaihdetaan päivittäin.
Eli reilu viikon pyykit saan pestyä yhden päivän aikana: Yksi koneellinen 60 tummaa kirjavaa, yksi koneellinen 40 kirjavaa, yksi koneellinen 60 valkoista ja yksi koneellinen 40 vaaleata hienopyykkiä.
Kuivaamista varten meillä on 7kg kuivausrumpu, jossa kuivaan pääasiassa vain lakanat ja pyyhkeet. Kuivaustelineitä on sisäkuivusta varten (talvella) kaksi, joista toinen on normaali kokoinen ja toinen "lisäsiivekkeellinen" isompi.
Meillä pyykin pesu ja kuivaus on ihanan helppoa ja sujuvaa nykyisin!
Minkä hintaisia sellaiset kuivurit mahtaa olla?
Omaa laiskuuttanikin tässä tilanteessa taitaa olla :/ Olen raskaana ja en todellakaan aina kertakaikkiaan vaan jaksa olla tehokas. Niin, ja herkästi laitan vaatteita pyykkiin kun en voi sietää lapsilla ollenkaan mitään likaa vaatteissa, vaan ne on vaihdettava päivittäin. Pienemmältä joskus pari kertaa päivässä. Ja kun vauva syntyy, niin pyykkimäärähän lisääntyy..... Voiko vauvanpyykit kuivattaa kuivurissa?
ap
lojumaan pyykkikoreissa iäisyyksiä ja silti saatte päällepantavaa