Miten empatiakyvyttömiä voi olla äidit?!
Silmäilin muutaman tekstin tuosta "Vauva kuoli humalaisen äidin viereen" ketjusta.
Siis voiko joku verrata tosissaan tarkoituksella lapsensa tappanutta tähän tapaukseen?! Miten voi toinen äiti olla ymmärtämättä sitä tuskaa, joka tällä lapsensa menettäneellä varmasti on?! Miltä sinusta tuntuisi, jos menettäisit oman lapsesi?
Promillen humala tarkoittaa sitä, että äiti on juonut ehkä 2 tuoppia siideriä (3 pientä pulloa=annosta) tai jos on kovin iso äiti, niin 3-4 tuoppia. Eli jos minä nyt pienenä ihmisenä 2 tölkkiä siideriä, niin olisin vastaavassa humalassa.
Tietenkään tällaista ei pitäisi tapahtua, eikä lasta pidä ottaa viereen nukkumaan, jos on ottanut alkoholia. Oletteko syyllistäjät miettineet, miltä tuosta äidistä on tuntunut kun on herännyt rakkaansa vierestä ja huomannut tapahtuneen? Luuletko että hän tekisi ja antaisi mitä vaan jos voisi korjata tapahtuneen?
Luulen, että tässäkin maassa on monta perhettä missä tällainen voisi valitettavasti tapahtua. Kuinka moni väittää, ettei ota alkoholia kun lapset pieniä?! Lähinnä minusta pitäisi ymmärtää se ettei lasta oteta viereen nukkumaan jos on otettu alkoholia, eikä välttämättä muutenkaan, jos on sikeä nukkumaan. Jos äiti ottaa kaksi siideriä tms., siinä ei pitäisi olla mitään pahaa. Jos juo itsensä humalaan (johon tuskin tuosta määrästä tulee) niin silloin lasta ei pidä itse hoitaa tietenkään.
Ja huom. imetysaikana voi juoda tuon parisen annosta alkoholia, sillä sitä ei lapseen siirry oikeastaa mitään. Siis parisen annosta, ei enempää!
Raskaana ollessa sen sijaan vauvaan siirtyy sama määrä alkoholia kuin äiti juo! Se on vaarallista!
Yleensä ne jotka pelkäävät omia virheitään, älähtävät kovimpaa.
Sympatiat tuolle perheelle ja varmasti oppivat jo kovimman kautta virheestään.
Kommentit (21)
paljon täysin empatiakyvytöntä sakkia ja virheitätekemättömiä äitejä joiden lapsille ei koskaan voisi sattua mitään koska he sentään huolehtivat ja vahtivat lasta silmä kovana 24/7.
ja nainen 31v ni se siitä myöhäsemmistä vuosista. Nehän on siellä jo kirkkaasti. Mun vanhemmat oli isovanhempia jo 42 v. Tosin pässi mikä pässi, vaikka vanhempikin =D
aloittajan kanssa. Meillä vauva on aina nukkunut kuitenkin omassa sängyssä koska olen hyvin levoton nukkuja; putoilen sängystä jne. Kerran (selvin päin) olin kuitenkin nukahtanut vauva vieressäni ja paniikki oli kyllä suunnaton kun heräsin! Vauva oli kunnossa mutta pelästyin kyllä pahan kerran. Ja kyllä, lapset ovat minulle tärkeämpiä kuin alkoholi mutta voin silti juoda silloin tällöin pari olutta tai lasia viiniä ja saatamme jopa tehdä näin molemmat mieheni kanssa. Eiköhän tämä ole aika yleistä.
he sentään huolehtivat ja vahtivat lasta silmä kovana 24/7.
[/quote]
Harmi, että jotkut eivät sitä tajua, kun pitää viettää sitä "omaa aikaa..." Ja kumma juttu että sitä ei viettää ilman viinaksia... Jos sellaista elämää pitää saada viettää kannattaa jättää lasten tekeminen hieman myöhäisempiin vuosiin!
Mun empatiat ja sääli on sen pienen avuttoman vauvan puolella. Ressukan elämä loppui vanhempien takia jo ennenkuin ehti kunnolla alkaa.
Vanhemmat toimivat todella törkeällä tavalla LASTA kohtaan. Viinan määrä ei ole lieventävä tekijä.
Olen mäkin ollut baareissa muutamalla kun lapset olleet vauvoja. Tosin hieman vanhempia kuin 7 viikkoa, mutta silloin on joku muu ollut hoitamassa selvinpäin. Ihme homma,, että tuo lapsen menettäminen olisi tarpeeksi suuri rangaistus. Onko tässä nyt viesti myös yhteiskunnan taholta, että oman lapsen kuolemantuottamuksesta selviää 600 euron sakoilla, kunhan muistat olla kännissä tekohetkellä. Mielestäni väärä viesti.
Tässäkin asiassa moni on vetänyt herneet nenään tuosta 600 euron sakosta, ei niinkään itse asiasta. Joidenkin ihmisten on vaikea ymmärtää, että vahinko mikä vahinko, eikä sitä millään tuomiolla enää saa tekemättömäksi ja toisaalta vastaavan vahingon toistaminen on kyseisille ihmisille äärimmäisen epätodennäköistä, eikä kukaan myöskään tekisi tällaista vahinkoa vähemmän todennäköisesti jos rangaistus olisi kovempi. Tässä tapauksessa vahingon luonnollinen seuraus on jo pahempi kuin mikään rangaistus, jonka tuomioistuin voisi langettaa.
Ihan vahingossako ryyppäsivät? Jos on hoitovastuussa 7 vkon ikäisest, niin silloin ei ryypätä. Piste.
Ei se tietenkään mikään harkittu murha ole, mutta empatiat silti kuolleen vauvan puolella, ei vanhempien.
Eihän MEILLE voi IKINÄ sattua mitään! Kun MINÄ olen niin hyvä äiti!
Mutta... onnettomuus voi ikävä kyllä sattua kenelle tahansa, milloin tahansa! Usko pois, myös SINULLE!!
mutta täysin saa kyllä itseänsä syyttää. Onneksi tänä vappuna voi sitten mennä kuinka huvittaa kun ei tarvitse enää lapsesta huolehtia.
että parin siiderin jälkeen ihminen ei kykene hoitamaan lapsiaan? Itse olen juonut pari lasia viiniä melkein joka ilta edelliset 10 vuotta raskausaikoja lukuunottamatta ja todellakaan lapsenhoitokykyni eivät ole tuosta alentuneet. Rehellisesti sanottuna kaksi alkoholiannosta ei tunnu yhtään missään. Ihan yhtä hyvin tuo olisi voinut käydä selvin päinkin.
Eihän MEILLE voi IKINÄ sattua mitään! Kun MINÄ olen niin hyvä äiti!
Mutta... onnettomuus voi ikävä kyllä sattua kenelle tahansa, milloin tahansa! Usko pois, myös SINULLE!!
Mutta voin vannoa ja vakuuttaa, että humalassa en lastani tukehduta tai muutenkaan tapa. Voin olla asiasta 00% varma, koska meidän lapset ovat mummolassa tai kummeilla tai jossain muualla hoidossa silloin kun me vanhemmat olemme samana päivänä viihteellä.
Meidän lapset voivat taittaa niskansa kun putoavat omenapuusta omassa pihassa tai jäädä auton alle vaikka olisin itse samalla suojatiellä tai tukehtua ruokaan. Ne ovat onnettomuuksia. Kännissä vauvan tukehduttaminen ei sellainen ole. Humala ei ole lieventävä seikka. Humalassa lasten hoitaminen (saati nyt 7 viikkoisen vauvan!) on ihan idioottia touhua ja silloin tapahtuneet "vahingot" tuomittavia.
että parin siiderin jälkeen ihminen ei kykene hoitamaan lapsiaan? Itse olen juonut pari lasia viiniä melkein joka ilta edelliset 10 vuotta raskausaikoja lukuunottamatta ja todellakaan lapsenhoitokykyni eivät ole tuosta alentuneet. Rehellisesti sanottuna kaksi alkoholiannosta ei tunnu yhtään missään. Ihan yhtä hyvin tuo olisi voinut käydä selvin päinkin.
Me kaikki teemme joskus virheitä, mutta harvemmin niiden seuraukset on noin kohtalokkaita. Mun käy todella sääliksi ko äiti, joka ei varmasti itse voi koskaan antaa itselleen anteeksi ja sen lisäksi kaikki vielä osoittelevat häntä syyttävällä sormellaan. Voimia perheelle!
Piti olla 100. Sorry.
Mistä muuten on ilmestynyt keskusteluihin tuo pari siideriä äidin juomien määränä. Tyyppi puhalsi 1,5 ja oli ottanut jo pienet torkut. Eli oli ollut yli 1,5 promillessa kotiin tullessaan. Parista siideristä ei tuollaisia lukemia puhalleta.
ja kyllä siihen tarvitaan enemmän kuin pari siideriä.
Ja silloin olisi hyvä olla joku muu hoitamasta lasta. En tässä ole tuomitsemassa näitä vanhempia, joille tämä tapahtui, vaan kommentoin, koska jotkut edelleen kirjoittavat, että näinhän kaikki toimivat.
Älkää toimiko.
Kyllä se mamma on juonut enemmän alkoholia kuin kaksi olutta.Itse olen 163 cm pitkä ja painan 48 kg ja jos juon yhden niin alkometri värähtää 0,2 ja jos juon kaksi niin juuri ja juuri alkometri on 0,4 ja jos syömättä niin 0,5!Kyllä sillä mammalla on mennyt ainakin päkki olutta ja ehkä enemmänkin koska sillähän on ehtinyt laskemaan humala tila miehen baari reissun aikana ja lopputulos on ollut kun poliisit on tullut niin 1,15
Mutta mutta nämäkin on varmaan tapauskohtaisia ja se mikä"toimii" mulla ei välttämättä toimi toisella!
Musta vanhemmat olivat tehneet hyvin, kun olivat vuorotellen koko ajan jompikumpi lapsen luona.
Toisekseen jos täälläkin jauhetaan että läheisyys on parasta niin mitä se sitten on että äiti oli halunnut ottaa vauvan viereensä nukkumaan. Ei-läheisyyttä?
Todella surullinen tapaus, ja sympatiani vanhemmille.
Vanhemmat toimivat todella törkeällä tavalla LASTA kohtaan. Viinan määrä ei ole lieventävä tekijä.
Musta vanhemmat olivat tehneet hyvin, kun olivat vuorotellen koko ajan jompikumpi lapsen luona.
Toisekseen jos täälläkin jauhetaan että läheisyys on parasta niin mitä se sitten on että äiti oli halunnut ottaa vauvan viereensä nukkumaan. Ei-läheisyyttä?Todella surullinen tapaus, ja sympatiani vanhemmille.
Aikuiset ihmisetkö on sitä vieltä, että hyvin tehty, kun 7 viikkoisen vanhemmat käyvät baarissa vuorotellen ja sit se känniläinen vähän vaan antaa läheisyyttä. Paska säkä että vauva kuoli. Nyyh.
Mikä teitä vaivaa! Puolustuskyvyttömällä vauvalla on oikeus elämään. Terveelliseen elämään. Tai tässä tapauksessa edes siihen elämään. Mutta piti kato vähän päästä baanalle ja sit antaa "läheisyyttä".
Onko näistä viesteistä pääteltävissä, että tälläisiä vauvoja hoitavia humalaisia on siis Suomessa ihan sankoin joukoin? Ainakin tilanteen vakavuuden vähättelijöitä löytyy. Miltä luulette lapsista tuntuvan (sitten kun asiasta ymmärtävät) että vanhemmat heiluu kotona 1,5 promillen humalassa? .
Silmäilin muutaman tekstin tuosta "Vauva kuoli humalaisen äidin viereen" ketjusta.
Siis voiko joku verrata tosissaan tarkoituksella lapsensa tappanutta tähän tapaukseen?! Miten voi toinen äiti olla ymmärtämättä sitä tuskaa, joka tällä lapsensa menettäneellä varmasti on?! Miltä sinusta tuntuisi, jos menettäisit oman lapsesi?
Promillen humala tarkoittaa sitä, että äiti on juonut ehkä 2 tuoppia siideriä (3 pientä pulloa=annosta) tai jos on kovin iso äiti, niin 3-4 tuoppia. Eli jos minä nyt pienenä ihmisenä 2 tölkkiä siideriä, niin olisin vastaavassa humalassa.
Tietenkään tällaista ei pitäisi tapahtua, eikä lasta pidä ottaa viereen nukkumaan, jos on ottanut alkoholia. Oletteko syyllistäjät miettineet, miltä tuosta äidistä on tuntunut kun on herännyt rakkaansa vierestä ja huomannut tapahtuneen? Luuletko että hän tekisi ja antaisi mitä vaan jos voisi korjata tapahtuneen?
Luulen, että tässäkin maassa on monta perhettä missä tällainen voisi valitettavasti tapahtua. Kuinka moni väittää, ettei ota alkoholia kun lapset pieniä?! Lähinnä minusta pitäisi ymmärtää se ettei lasta oteta viereen nukkumaan jos on otettu alkoholia, eikä välttämättä muutenkaan, jos on sikeä nukkumaan. Jos äiti ottaa kaksi siideriä tms., siinä ei pitäisi olla mitään pahaa. Jos juo itsensä humalaan (johon tuskin tuosta määrästä tulee) niin silloin lasta ei pidä itse hoitaa tietenkään.
Ja huom. imetysaikana voi juoda tuon parisen annosta alkoholia, sillä sitä ei lapseen siirry oikeastaa mitään. Siis parisen annosta, ei enempää!
Raskaana ollessa sen sijaan vauvaan siirtyy sama määrä alkoholia kuin äiti juo! Se on vaarallista!Yleensä ne jotka pelkäävät omia virheitään, älähtävät kovimpaa.
Sympatiat tuolle perheelle ja varmasti oppivat jo kovimman kautta virheestään.
Siltä äidiltä mitattiin 1,5 promillea useiden tuntien jälkeen eli vasta kun isäkin oli kotiutunut ja vetänyt ne känninsä ja hälyyttänyt apua kuolleen vauvan vuoksi... Äiti VALEHTELI juoneensa pari, mutta oli kyllä juonut paljon reilummin. Ihan selkeet kännit. 1,5 promilleen täytyy juoda parin tunnin sisällä 6-7 alkoholiannosta ja promillet on varmaan olleet n. 2, kun äiti on kotitunut ryyppyreissultaan :(
Ja ei, mulle ei vois sattua noin. Mä en juo. Lasten ollessa läsnä, mä juon maksimissaan lasin viiniä tai oluen. Siis YHDEN. Mulla ei kävisi mielessäkään juoda ja hoitaa lapsia. Lapset ja viina ei kuulu yhteen. Vauva-aikana (samoin kuin raskausaikana), mulla on ollut 0-linja eli ei pisaraakaan.
Mä en tiedä mitä sä olet lukenut, mutta sulla on ihan eri tiedot tuosta jutusta kuin mitä julkisuudessa on ollut. Ei se nainen ole paria juonut, vaan oikeesti ryypännyt! Mä olen erittäin empatiakykyinen, mutta tällaisessa tapauksessa en voi sitä vanhempien puolesta tuntea.
Puolustelisitko vanhempia, jos he olisivat piikittäneet itseään ja sama olisi tapahtunut? En usko. Silloin olisit varmaan sitä mieltä, että hemmetin narkkarit.
Jos kyseessä taas olisi esim. vuoden ikäinen ja olisi pakko jo saada sitä viinaa niin hankkii sitten hoitajan lapselle. Tuossa tapauksessahan sekä isä että äiti olivat oleet humalassa, joten perusjuoppoja oli molemmat, joille alkoholi on tärkeämpää kuin lapsi.