Jokainen vauva otetaan vastaan lahjana, totesi 13 lapsen äiti tänään kalevassa.
Vanhin on 14v. Tosi ihana perhe, lapset tosi reippaita ja kilttejä. www.kaleva.fi
Kommentit (2)
sitä lahjojen vastaanottoa etenkin isä.
Jokainen vauva otetaan vastaan lahjana
0
ANNE HENTILÄ
Avaa kuva
Kuukauden ikäisellä Lauri Lohella riittää hoivaajia ja rakastavia lähimmäisiä. Vanhempien lisäksi 12 sisarusta ovat innolla perheen kuopusta hellittelemässä. Tätä vauvaa ehdittiinkin odottaa jo kaksi vuotta, kun muilla lapsilla väliä on vuoden verran.
Tiina, 38, ja Arto, 39, Lohelle jokaisen lapsen syntymä on yhtä suuren ilon aihe kuin se olisi ensimmäinen. 16 vuotta naimisissa olleen vanhoillislestadiolaisen pariskunnan esikoinen on 14-vuotias.
Lohet ovat seuranneet keskustelua vanhoillislestadiolaisten ehkäisykiellosta. "Me olemme asian kanssa sujut eikä se ole meille ongelma. Huvittavaa on, että se on ongelma muille", Tiina Lohi sanoo.
Avioliittoa aloittaessaan Lohilla ei ollut tarvetta keskustella ehkäisystä. "Meillä oli tiedossa toistemme arvomaailma; se että lapset ovat Herran lahjoja."
Lohien mukaan ehkäisyn käyttämättömyydessä ei ole kyse kiellosta, vaan jokaisen omasta sydämen uskosta. "Jumala antaa meille sen suuruisen perheen kuin on hyväksi havainnut", Tiina Lohi toteaa.
Perhe antaa voimaa
Tiina Lohen elämä ei ole mennyt niin kuin hän nuorena suunnitteli. Hänellä oli hyvin urakeskeinen tavoite elämälleen. Sitten hän rakastui Artoon Kajaanissa, jossa kumpikin opiskeli luokanopettajaksi. "Mietin, että jos olisin perheetön uranainen, olisinko ehkä väsynyt uraani. Nyt saan perheestä voimaa ja menen töihin virtaa täynnä, kun sen aika on."
Suuri lapsimäärä tietää vanhemmille myös huonoja päiviä, väsymystä ja huolia. Vastapainona on ilo ja turvallisuuden tunne perheestä. "Minulla on kiitollinen mieli suuresta perheestä", äiti sanoo.
Väitteille siitä, että lestadiolaisliikkeessä nainen on miehen alistama ja vailla päätäntävaltaa, Tiina Lohi naurahtaa. "Ainakin meillä on hyvin tasavertainen suhde. Tämän tasavertaisempaa suhdetta en osaa kuvitella. Kukaan ei pakota minua mihinkään, ei mies tai mikään johtoporras."
Lohien mukaan rauhanyhdistyksessä keskustellaan monenlaisista asioista sitä varten järjestettävissä tilaisuuksissa. Naiset kokoontuvat sisariltoihin. Ehkäisy ei sinällään nouse niissä esille, ainakaan Taivalkoskella. "Keskustelemme lasten vastaanottamisesta ja jaksamisesta. Joissakin perheissä voi olla esimerkiksi sairautta, mikä vaikuttaa lasten kanssa jaksamiseen", Tiina Lohi sanoo.
Epäilyksen hetkiäkin on
Molemmilla on ollut epäilyksen hetkiä lapsiluvun määrästä. "Järki kamppailee joskus uskoa vastaan. Minulla näitä ajatuksia on ollut enemmän kuin vaimolla. Tuntuu joskus, että talo on täynnä. Onneksi lapsista kukaan ei vaadikaan omaa huonetta", perheenisä sanoo.
Tiina Lohella raskauden alku voi herättää epäilyksen tunteita. "Mutta raskauden edetessä tulee tunne siitä, että minua on siunattu."
Raskaudet ja synnytykset ovat hänellä tähän asti menneet hyvin. Mitä sitten, jos raskaus ja synnytys ovat riski äidille? Arto Lohen vastaus on huolellisesti muotoiltu. "Silloin käytetään kaikki lääketieteelliset keinot, jotta terveyttä voidaan hoitaa. Elämä on Jumalan kädessä."
Vaimo lisää, että henkensä kaupalla ei kuitenkaan synnytetä. "Koko elämä on riskiä. Suurempi riski minulla on kuolla liikenneonnettomuudessa kuin synnytyksessä."
Lohet pitävät huolta omasta parisuhteestaan lähtemällä vuosittain pari kertaa jonnekin kahdestaan.
"Voi rakastua aina uudelleen tuohon mieheensä. Saamme vanheta yhdessä, mikä ei nykyaikana ole kovin trendikästä", Tiina Lohi sanoo.
On tässä viidessäkin jo tekemistä.