Opiskelisitko sairaanhoitajaksi, jos olisit jo FM (humanisti)?
Itse harkitsen ihan vakavasti tällaista vaihtoehtoa. Luulen, että pitäisin työstä ja olisi mahdollisuus varmempaan työpaikkaan kuin nyt. Palkkakin olisi parempi. Mies ei ymmärrä alkuunkaan eikä kukaan kaverikaan.
Kommentit (13)
työtilanne tulee vain paranemaan.
Kolikon kääntöpuolella tosin se, että työtä tehdään jo nyt jatkuvasti vajaamiehityksellä. En tiedä miten tulevaisuudessa selvitään.
tai vielä siis opiskelen. Työpaikka tulee olemaan varma tulevaisuudessa ja palkan saanti myöskin varmaa. Pitkään olen tätä miettinyt ja välillä edelleen mietityttää mutta silti se fakta että oikeasti pääsen järkeviin haluamiin töihin kantaa. Voisinhan mennä vaikka kaupan kassalle töihin mutta siitä mielekkyys loppuisi aika lyhyeen.
Luulisi jokaisen ymmärtävän sen?! Jos joku haaveilee sairaanhoitajan ammatista, hän ei halua lääkäriksi, ymmärrätkö?
Ja kakkoselle sanoisin, että sairaanhoitajan työ on monissa paikoissa todella itsenäistä. Lääkäri ei ole paikalla kuin satunnaisesti vierailevana tähtenä (useimmissa paikoissa näin), muun ajan sairaanhoitaja tekee työtään itsenäisesti.
Itse en opiskelisi, mutta jos se sinusta tuntuu oikealta, niin mikset opiskelisi. Eihän mikään estä palaamasta vanhoihin hommiin tai lopettaa opiskelua, jos se ei tunnukaan omalta. Kuuntele omaa ääntäsi, Sinä teet päätöksen. Kyllä sun miehesikin varmaan komppaa, kun huomaa, että se tekee sut onnelliseksi. Uskallusta kehiin, moni ammatinvaihtaja on löytänyt ihan "uuden maailman". Tsemppiä päätökseesi!
ja on hienoa, että ajattelet uranvaihtoa. itse olen reilut 10v toiminut sairaanhoitajana erilaisissa paikoissa ja mulle sh.n ammatti oli lähes "kutsumus" eli itsestään selvä valinta jo lukioikäisenä ja on sitä edelleen, vaikka palkassahan meitä ei arvosteta peruspalkka 2200e ja kokemuslisät työvuosista siihen päälle, itse olen päivätyössä, joten vuorolisiä ei tule. Suurin osa sairaanhoitajan työstä on vuorotyötä joko kaksi tai kolmivuorotyötä ja keskimäärin vain joka 3. viikonloppu vapaata ja jos esim perhettä kannattaa tämäkin huomioida työn epämukavana lisänä. Työ on kyllä kiireistä, mutta myös antoisaa ja työvälineenä oma persoona ja potilaan hyvä palute on paras kiitos.
on kaveri, joka on opiskellut päinvastoin eli sairaanhoitajaksi ensin ja sitten humanistiksi. Se on vähän siitä kiinni, kuinka tärkeää on raha. Moni vaihtaa isomman palkan mieluisampaan työhön...
koska en pidä sen kaltaisesta työstä.
Sen sijaan tiedän ihmisiä, jotka ovat keski-iän korvalla vaihtaneet FT-koulutuksen töistä (ihan menestyneiltä urilta) johonkin duunariammattiin, yksi myös sairaanhoitajaksi sillä selityksellä että "tämä oli se toinen unelmani, nyt on aika toteuttaa se".
Toisaalta minusta mahdollisuus varmempaan työpaikkaan tai parempaan palkkaan (mihin en kyllä usko, itsekin humanistina!) ei minusta ole hyvä syy tehdä tuommoista urakäännettä, ellet sitten tosiaan ole epäonnistunut pahasti tällä nykyisellä urallasi.
FM olen mutta tekemäni työ ei vastaa sitä mitä haluaisin tehdä. Sairaanhoitajan työ siintää minullakin haaveissa. Raha ei ratkaise vaan se mitä työ pitää sisällään.
Töitä tosiaan riittää. Vuorotyöläisellä palkallakin tulee toimeen, mielestäni. Hoitoalalla on niin monta eri suuntautumis- ja työnkuvavaihtoehtoa, että varmasti joku oman mieleisensä paikka löytyy! Tervetuloa alalle vaan!
Siis sama kuin lukion opettajalla. Taidan tosiaan miettiä alan vaihtoa.
monet akateemiset aloittavat siitä ja tekevät ylitöitä ilman korvausta, koska ovat ylempiä toimihenkilöitä.
Akateemiseille kun kertyy keskimäärin 15-20 ylityötuntia palkatta kuukaudessa.
Ei ole kyllä tuollaista peruspalkkaa (2200e) näkynyt!!! Just ja just vuorotyössä juhlapyhä kuukausinakaan tuollaseen summaan ole päässy... Missä olet töissä? Minä tulen kanssa!! Ja vielä päivätyö...
Mutta siis, ap:lle... Jos vaan oikeesti haluat alalle, niin varmasti olet tervetullut. Kiirettä piissaa ja töitä enenmmän ku ehit tehä. Tulevaisuudessa tosiaan häämöttää se hoitajapula, joten töitä luulis piisaavan kyllä!
t. sh
..ainoa mika tuli mieleen on etta mieti tarkkaan kestatko tehda tyota mika on melko epaitsenaista? Lahisuvussa on paljon sairaanhoitajia, ja osa on hankkiutunut muihin hommiin juuri sen takia etta eivat pitaneet tyon epaitsenaisesyydesta. Tietysti tama on maakohtaistakin, meidan suvun sairaanhoitajat ovat tyoskennelleet muualla Euroopassa, voi olla etta Suomessa sairaanhoitajat eivat joudu niin paljon laakarien hyppyytettavaksi (?). Lisaksihan Suomessa on myos terveydenhoitajia (joita taas ei kaikkialla ole), joiden tyo on ymmartaakseni sairaanhoitajan tyota itsenaisempaa.