Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ranskassa odottavia?

18.03.2009 |

Hei,

Loytyyko taalta muita Ranskassa talla hetkella vauvaa odottavia? Oma raskauteni on viela aika alussa, mutta olisi kiva vaihtaa kuulumisia ja saada vertaistukea tahan kotimaan ulkopuolella tapahtuvaan suureen mullistukseen. Kyseessa on meidan esikoinen ja asumme Pariisissa.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
15.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan pikaisesti toivottelen hyvia vointeja sinne pohjoiseen. Sulla alkaa olla pian tositoimet edessa. Annahan sit valiaikakommentteja siita, mita mielta olet Suomen kaytannoista ja toimenpiteista raskautta koskien. Ja tietty kunnon raportti sit syntyman jalkeen :) Toivotan paljon onnea matkaan!

Vierailija
22/34 |
28.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin talteen Maitoparran kirjoituksen eilen, ennen kuin sivuston uudistus tuli voimaan, koska yllapito oli ilmoittanut, etta 22-27.5 valilla kirjoitetut viestit eivat siirtyisi uuteen palveluun. Ja niinhan se sun kallisarvoinen viesti oli tietenkin kadonnut tanaan... Mutta tassa se siis tallennettuna:

m_maitoparta - 26.5.2009 12:53 (ID 1851080)

24/24

Kuulumisia

En ehtinyt väliaika kommentoimaan, oli meidän poju sen verran hätänen...

Helatorstai aamuna siis päätti poika syntyä, kolmisen viikkoa ennen laskettua aikaa.

Keskiviikko päivällä alkoi vettä mennä ja lähdettiin ihan rauhassa sairaalaan, minä olin ihan varma, että kotiin tullaan vielä illalla. Mutta toisin kävi. Synnytys oli käynnissä kun päästiin sairaalaan saakka (tunnin ajo) ja illalla saliin. Ysin pintaan alkoi supistukset olla kipeitä ja menin ammeeseen. Siellä lilluin puolille öin ja nousin sängylle suurensuuren säkkituolin päälle makaamaan. Neuvottelin kivunlievityksestä, mutta vaihtoehdot tuntuivat kipeämmiltä mitä itse kipu, joten kätilö lähti hakemaan ilokaasua. Sillä välin oksensin, joten ajattelimme jättää kaasunkin käyttämättä, siitä kun saattaa tulla paha olo. Kun ponnistusvaihe alkoi, siirryin synnytysjakkaralle ja tunnin punnertamisen jälkeen poika syntyi. Sain sen heti syliin ja itse katsoa kumpaa sukupuolta se oli.

Muutama tikki ommeltiin ja isä kylvetti ja puki vauvan. Siirryimme omaan huoneeseen, jossa poika imi hyvällä ruokahalulla.

Ylipäänsä koko kokemus oli paljon kivuttomampi mitä olin asennoitunut. Päästiin kotiin sunnuntaina ja nyt vaan opetellaan elämää kolmisin :)

Voikaa te hyvin ja tulkaahan kertomaan millaista on synnyttää Ranskassa!

Me täällä nautitaan Suomen kesästä heinäkuun puoleen väliin ja sitten helteeseen Välimerelle.

Eli suuret onnittelut pojan syntyman johdosta! Kaikki kuulostaa sujuneen mallikkaasti, hyva homma.

Mulla herasi yksi kysymys: Oliko syntyma kolme viikkoa ennen Ranskan laskettua aika vai ennen Suomen laskettua aikaa? Tormasin nimittain viime viikolla synnarin katilotapaamisessa siihen, etta laskettu aika lasketaan Ranskassa eri tavalla kuin Suomessa. Ranskassa LA annetaan viikkoa myohaisemmaksi, rv 41 paahan, kun taas Suomessa se annetaan rv40 paahan. Melkein meni vaittelyksi katilon kanssa, kun olin oman LA:ni laskenut tahan asti suomalaisilla nettilaskureilla...

Vointi on taalla hyva ja mahakin alkaa nakymaan.

Hyvaa lomaa Suomeen! Kirjoitelkaahan muutkin kuulumisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
03.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, kiitos.

Soman aikainen syntymä oli laskettu Suomen lasketun ajan mukaan. Se oli se virallinen aika, jonka laitoin kaikkiin papereihin ja sen mukaan myös lensin Suomeen. Myöskin mun Ranskassa asuva britti-kätilö laski ajan samoin kun me suomalaiset (ihmetteli tota ranskalaisten laskentatapaa ;)

Eli seuraa vaan sitä aikaa mikä susta tuntuu hyvältä :)

Mitenkäs teidän raskauksien laita on? Kuinka voitte?

maitoparta ja Soma 13 vrk

Vierailija
24/34 |
19.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on ollut ongelmia kirjautumisessa, vaikka heti sivuston uudistuksen jalkeen toimikin, nyt taas viime aikoina ei... :(

Raskauden puolivali on nyt kasilla, ja taalla voidaan tosi hyvin, ei mitaan ongelmia, lukuunottamatta pienia vatsan koon mukanaan tuomia uusia haasteita. Toissa olen jo ilmoittanut raskaudesta, ja siihen suhtauduttiin tosi innokkaasti. Me tiedetaan jo sukupuolikin, joten ehkapa ensi keskiviikkona alkavista alennnusmyynneista kayn katselemassa pienia vaatteita ensi vuodeksi. Suomen matka on edessa myohemmin kesalla, toivottavasti jaksan silloinkin hyvin.

Mites Ritu voi? Sulla alkaa lahestymaan laskettu aika, mitka on olot?

Hyvaa 1kk merkkipaivaa Somalle!

Vierailija
25/34 |
26.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kaikille,

kiva etta kohtalotovereita loytyy, monia mielenkiintoisia vinkkejâ nappasin jo talteen. Mulla laskettu aika vasta helmikuussa, joten peressa tullaan. Me asustelemme Pariisin lahistolla, kahden viikon paasta muutto Villenoyhin Meaux'n viereen. Itse olen ollut Ranskassa noin kolmisen vuotta, joten kielen kannalta ei onneksi ole enaa suuria ongelmia.

Ainakaan tassa vaiheessa ei ole mitaan negatiivista sanottavaa raskauden seurannasta, aityisloman lyhyys on sitten toinen juttu. Hieman jo pelottaa etukateen miten saadaan hyva hoito jarjestettya. Tavoitteena olisi kuitenkin olla kotona ensi kesan yli.

Mukavaa kesaa ja odotusta kaikille!

Vierailija
26/34 |
03.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin ilolla ketjunne juuri läpi. Meille syntyi Ranskan Pyreneillä reilut viisi kuukautta sitten pieni poika.

Sairaala oli aivan tavallinen kaupungin sairaala 'äitiysosastoineen'.Henkilökunta hoitoapulaisista lastenlääkäreihin todella huolehtivaista. Minulla on vain hyvää sanottavaa ranskalaisesta raskaudenseurannasta ja synnytyksen kulusta.

Sain kaikkea mitä kaipasinkin ja oikeastaan enemmänkin. Kolme 'pakollista' ultraa ja joka kuukausi verikokeet toxon seuraamiseksi + sokerirasitus- etc. kokeet.

Olen asunut täällä lähes viisi vuotta ranskalaisen mieheni kanssa.

Olen ollut todella yllättynyt huomiosta jonka pieni vauva saa ihan tuntemattomiltakin ihmisiltä. Asumme pienen pienessä kylässä ja lahjoja on sadellut kunnanjohtajaa myöten monilta kyläläisiltä, myös sellaisilta joille on tottunut sanomaan vain päivää.

Vierailija
27/34 |
31.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukava kuulla teistä, Ranskis-Vaavi ja Zinnia. Zinnian kokemukset vauvan saamasta huomiosta onkin täysin uutta minulle - ehkä siellä etelän kylissä ollaan erityisen huomaavaisia uusia asukkaita kohtaan. Täällä Pariisissa en usko lahjoja samaan tahtiin satelevan, varsinkaan kaupunginjohtajalta :-D Oman talomme 'talonmies' vaikuttaa tosin kiinnostuneelta ja kyselee kuulumisia, samoin kuin korttelin nurkilla majaansa pitavä koditon mies.

Ranskis-Vaavi: käytkö usein Pariisissa? Pääseekö teidän suunnalta esim joukkoliikenteellä Pariisiin äitiyslomalla ostoksille ja aikaa viettämään?

Itsellä onkin jäänyt vähän taka-alalle tähän ketjuun kirjoittaminen. Nyt on lomat takana ja raskauden loppusuora edessä, joten pitää taas aktivoitua. Kaikki on raskauden osalta hyvin ja 30 viikkoa täynnä, joten pari kuukautta vielä mennee nyytin saapumiseen. Kuukausittaiset tarkastukset ovat siirtyneet 6. kk:n jälkeen jo synnytyssairaalaan, ja kokemukset ovat pelkästään positiivisia. Toissapäivänä ihmeteltiin tosin miehen kanssa sitä, että sairaalaan pitää itse viedä kaikki vauvan vaatteet ja tarvikkeet koko sielläolon ajaksi, eli sairaala ei varusta potilaitaan millään tavoin (kuten Suomessa on tapana). Sinne pitää mennä sit reilun kokoisen matkalaukun kanssa, kun lakanat, pyyhkeet, vaatteet sun muut vievät kuitenkin tilaa. Onko teillä jo synnyttäneillä samoja kokemuksia?

Ritu on varmaankin saanut jo vauvansa maailmaan? Ehditkö päivittämään kuulumiset?

Voikaahan hyvin!

Vierailija
28/34 |
14.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitaako teidan, Patonki, tosiaan vieda lakanatkin sairaalaan??? Viisi vuotta sitten ei kylla tarvinnut sentaan lakanoita, vaan ne oli ja vaihdettiin talon puolesta aideille ja vauvoille - vauvalle tosin piti tuoda nid d'ange. Mutta ehka se on sairaalakohtaistakin?

Muistan kylla miten hullulta tuntui se, etta sairaalasta annettiin pitka lista tarvikkeita, jotka piti itse hankkia. Ja kyllahan sinne piti pienen matkalaukun kanssa menna, ei mika tahansa kassi olisi riittanytkaan. Mutta sitten synnytyksen jalkeen oli kylla kivaa kun sai kayttaa niita vauvan omia vaatteita ja muita tarvikkeita, jotka oli hankkinut. :)

Tsemppia viimeisille kymmenelle viikolle!

29/34 |
05.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Täällä vielä yksi pariisin liepeillä asuva pikkukakkosta odottava äiti vilkuttelee. Joko olet saanut nyytin syliin? Meillä esikoinen vuosimallia 2008 on syntynyt kanssa Ranskassa ja piti tosiaan viedä kaikki vauvanvaatteet sairaalaan ja vielä kun siellä viikon jouduimme olemaan niin meinasi olla pulaa pienistä vaatteista. Ei meillä sentään lakanoita tarvinnut olla, mutta unipussin olisivat halunneet. Nukkui kuitenkin ihan sairaalan viltin alla siellä oloajan ja unipussiin siirryttiin vasta kotona. En ollut kuitenkaan ihan niin monia bodeja tai pyjamia varannut että joka päivälle olisi oma ollut ja pesemään ei oikein ehtinyt. Nyt on vielä kymmenisen viikkoa jäljellä kakkosen laskettuun aikaan, joka siis on joulukuulla ja taitaa niitä vaatteitakin olla tarpeeksi, vaikka pidemmällekin sairaalassa oleskelulle :)

Vierailija
30/34 |
21.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole Patongin muru vielä syntynyt. Ei ole edes mitään merkkejä lähestyvästä synnytyksestä, joten saattaapa mennä vielä vaikka reilu kuukausikin ennen kuin mitään tapahtuu.

Sairaalakassi on pakkaamatta, mutta vauvalle on kaikki tarpeellinen sairaalareissua varten valmiina. Tosiaan lakana pitaa olla vauvalle (tai neuvoivat ottamaan vaihtoehtoisesti aikuisten ison tyynyliinan, jonka saa pienen patjan suojaksi), äidille ei lakanaa tarvitse, mutta pyyhe kylläkin.

Täällä otetaan päivä kerrallaan iisisti. Hieman olen pettynyt tässä loppuvaiheessa oleviin tarkastuksiin, niitä on vain kerran kuussa, ja viime kerralla kätilö ei tehnyt edes sisätutkimusta. Pitänee sit vaan olla luottavainen, että kaikki on kunnossa.

Tsemppiä Wiolet sinullekin loppuajaksi!

31/34 |
21.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos! Itsestäkin tuntuu taas että seuraava tarkistuskäynti on niin kaukana, että ollaankohan sitä edes yhtenä kappaleena enää siinä vaiheessa. Muistan että esikoista odottaessa oli sama juttu ja kärsimätön kun olen, kävin jo kyselemässä viimeisillä viikoilla, että voitaisiinko käynnistää. Itsellä olisi vielä noin 7viikkoa jäljellä, mutta vähän tuntuu että voisi tulla aikaisemmin. Tosin nyt kun sen sanoo niin luultavasti olen vielä joulunakin yhtenä kappaleena... Saanko udella missä sairaalassa sinun olisi tarkoitus synnyttää ja millä viikoilla olet menossa?

Meillä näytti ihan samalta paperinipulta kuin viimeksikin tuo minkä sain niin muistaakseni siellä on vain se unipussi merkittynä, mutta lakanoista ei ole mitään puhuttu. Pyyhkeet kyllä käskettiin itselle ottamaan, mutta vauvalle lähinnä vaatteita, unipussi ja kuumemittari, jota ei kyllä viimeksi ainakaan tarvittu.

Vierailija
32/34 |
30.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Terveisia Alpeilta. Ma olen vasta odotuksen alussa (eka) ja ihan pihalla siita miten pitaisi edeta. Ma olen asunut taalla jo jonkin aikaa, mutta mulla ei ole viela omaa laakaria tai gynea. Kuulun kylla sosiaaliturvaan ja mutuelle on. Ranskankieli ei ole ihan hallussa, koska puoliso on suomalainen ja toissa puhutaan englantia.

Kiva kuulla etta ootte olleet tyytyvaisia ranskalaiseen systeemiin! Voisitteko valaista mulle viela rautalangasta vaantaen miten ja missa se oikein tapahtuu? Pitaisiko mun ottaa yhteys omaan laakariin, gynekologiin tai johonkin katiloon, etta saisin tehtya 'declaration de grossesse'n ja paasen tutkimuksiin? Mulla on todisteena vasta positiivinen apteekin testi. Yritin kysya tyopaikkalaakarilta, mutta se ei oikein osannut selittaa (miesvaltanen ala). Buukkasin ajan sit yleislaakarille, jotta sais ainakin pakolliset verikokeet. Ehka se ohjaa sitten eteenpain.

Kiitos jos voitte neuvoa aloittelijaa! Kylla taa tasta. Ja onnea matkaan loppumetreilla olijoille!

33/34 |
06.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Yleensä ensimmäisenä otetaan yhteys gynekologiin, joka toteaa, että olet raskaana ja neuvoo sitten jatkoa, seuraa raskauden kulkua ja määrää kokeisiin yms. Gynekologi tekee myös sitten jossain vaiheessa raskautta nuo tarvittavat paperit, mitkä pitää sitten hoitaa eteenpäin cafille ja seculle. Mutta luultavasti yleislääkäri kirjoittaa sinulle lähetteen ensimmäisiin testeihin ja kokeisiin ja neuvoo ottamaan yhteyttä gynekologiin. Gynekologeilla taas on joko omat vastaanotto kabinettinsa tai sitten on näitä centre medicaleja, joissa useamman alan erikoislääkäreita. Toinen mahdollisuus on käsittääkseni PMI, joka on vähän niinkuin Suomen neuvolajärjestelmä, mutta en ole tuosta sen tarkemmin selvillä miten toimii raskaudenaikana. Ainakin vauvan kanssa siellä voi käydä sitten synnytyksen jälkeen ottamassa rokotukset sun muut.

Loppuraskaudessa noin kuudennelta raskaskuukaudelta alkaen synnytyssairaala seuraa raskautta (saattaa ehkä vaihdella paikkakunnittain/kaupungeittain). Isommilla paikkakunnilla voi ainakin itse valita haluaako synnyttää sairaalassa vai yksityisillä klinikoilla ja joskus jo oma gynekologi suosittelee jotain tiettyä klinikkaa mihin itse tavallaan kuuluu ja tällöin seuraa siis raskautta alusta synnytykseen asti. Mutta hinta on tietysti kalliimpi kuin tavallisessa sairaalassa.

Toivottavasti saat jotain infoa asiasta, vaikka aika sekavasti taisin kirjoittaakin. Tsemppiä ja paljon tarrasukkia mukaan odotukseen!

Vierailija
34/34 |
09.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskis-vaavi palaa linjoille pitkän hiljaisuuden jälkeen. Kiva että aika paljon meitä Ranskassa odottavia (ja o synnyttäneitâ löytyy).

Patonki:Toivottavasti loppumetrit on sujuneet hyvin,pian saammekin varmasti lukea syntymäuutisia siltâ suunnalta). tâstâ Meaux:n lâhistôltâ pââsee kâtevâsti junalla pariisiin,joten ehkâpâ voisimme treffata âippâlomaillessa...?

Itsellâni nyt raskausviikkoja 28 tâynnâ,ja jo kuukauden verran oon ollut sairaslomalle vâsymyksen ja supistusten vuoksi.Mitâân hâlyyttâvââ ei onneksi oo tapahtunut ja rauhassa odotellaan nyt vaan helmikuuta.Välillâ vaan aika kây hieman pitkâksi,kun ei tââllâ oo yhtâ laajaa tuki-tai ystâvâverkkoa kuin suomessa.

Tâssâ ollaan pikkuhiljaa ruvettu varustelemaan uuden tulokkaan (poika) huonetta ja ilmottautumaan synnytysvalmennuksiin.Vielâ kolmisen kuukautta edessâ,aika pitkâltâ tuo odotus tuntuu.

Mukavaa marrraskuuta kaikille!