Tyttö 5v ja mitat 106cm & 18kg
Olen aina ajatellut, että tyttö on sopusuhtainen tai sirokin.
Kunnes kaverini, jolla samanikäinen tyttö, kertoi hänen lapsensa olevan ihannepainoinen ja hän on 110cm ja 17,6kg. Silloinhan meidän tytöllä olisi kai ylipainoa??
Voisiko joku vähän valaista mulle, kummalla meillä on vääränlaiset silmälasit päässä. Itse kun en löydä kertakaikkiaan mistään tytössämme ylimääräistä.. Tai no, ehkä posket on vähän pyöreät =D
Kommentit (11)
saa painon ja pituuden suhde olla miinuksen tai plussa puolella ja silti lapsi voi olla ihan sopusuhtainen. ei noin pienillä oo ylipainoa paitsi jos 106cm painaa jotain 25-30kg
ovat ihannepainoisia - eihän eroa ole paljoakaan! En usko, että on olemassa jokin tietty grammamäärä mikä on ihannepaino ihmiselle.
Olen myös pitänyt sopusuhtaisena/hoikkana.
on suunnilleen saman kokoinen eli 108cm/18kg ja sopusuhtainen on, välillä vähän pyöreämpänä kasvanut mutta sairastaa harvoin, on vahva ja juoksee kovasti. ;) Älä ole huolissasi!
5v. tyttö on 121,5cm ja 24kg (tammikuussa täytti 5v)
On ikäisekseen isonkokoinen, muttei lihava - liikkuu paljon.
Miten sulle tulee mieleen edes, että tyttösi on ylipainoinen?
Neuvolassa sanoivat että ihan on hyvät mitat. Ei ole koskaan ollut mikään kovin siro, mutta kuten joku muukin sanoi, niin ei ole juuri sairastellutkaan. Mutta ei kyllä ole yhtään lihavakaan.
Ei minusta ap:n tyttö ole yhtään ylipainoinen ja se painon ja pituuden suhde heittelee lapsilla, ihan riippuen siitä onko kasvupyrähdys menossa vai ei.
Tyttömme täyttää kesällä 5 vuotta. Tämän hetkiset mitat ovat noin 109-110 cm ja painoa on 20-21 kg. Vatsaa löytyy reilusti ( johtuu lääkityksestä ) mutta muuten on varsin sopusuhtainen tyttö. Nuorempi neiti täyttää ihan kohta 3-vuotta. Pituutta löytyy 105 cm ja painoa noin 16-17 kiloa. Todella hoikka tyttö.
Teidän tyttönne on suunnilleen saman mittainen kuin tuo meidän nuorempi. Joten teidän tytöllänne ei todellakaan ole ylipainoa! Meidänkin vanhemmasta tytöstä sanotaan lääkärissä, että on vähän liian pyöreä, vaikka ei mielestäni kyllä ole. Tuossa painoasiassa kannattaa käyttää ihan maalaisjärkeä.
Tyttösi kuulostaa ihan ok:lta, varsinkin, kun kasvu on sykäyksellistä, kuten joku sanoikin. Ja paljon riippuu myös siitä, millaista kasvu on tähän asti ollut. Jos kasvu on ollut koko ajan tasaista, niin mitään huolta ei ole. Jos taas painoa yllättäen alkaa kertymään, niin sitten asiaan pitää puuttua. Meillä tyttö on aina ollut painossa miinuksen puolella - omansalaisia kaikki ovat.
En tosiaan itse ole koskaan, hetkeäkään ajatellut,että tyttömme voisi olla ylipainoinen. Päinvastoin, olen joskus ajatellut, että on turhankin siro (pienempänä). Tämä ihmettely sai alkunsa siitä, kun tämä em kaverini sanoi tuosta vähän siihen tyyliin, että tyttömme olis liian pulska. Tai tarkelleen ottaen sanoi näin: "Niin no, meidän tyttö oli neuvolassa 110cm ja 17,6kg ja on juuri ihannepainoinen. Että en sitten tiedä mitä ne teidän tytön painosta sanoo".
Ja äänensävy oli siis sellainen, että käsitin hänen tarkoittavan ylipainoa. Keskustelu sai alkunsa siitä, kun tyttömme mitattiin rokotetutkimuksessa juuri samana päivänä kuin kaverin tytöllä oli ollut neuvola ja meillä on neuvolaan meno vasta ensviikolla.
Tyttömme oli pienenä (2v) tutkimuksissa, kun oli niin kauhean pienikokoinen (2v mitat 81cm, 9,9kg). Sitten 3-v alkoi kasvamaan ja ottamaan pikkuhiljaa käyriä kiinni. Nyt oli siis 6kk aikana tullut pituutta 5cm ja painoa tasan 2kg. Olin tuosta tosi onnellinen, eikä käynyt mielessänikään, että painoa olis tullu liikaa, ennen tuon kaverin huomautusta.
AP
mutta tuokin on kasvuvaiheesta kiinni, koska on mielestäni myös lyhyempi kuin keskimäärin ikäisensä. Eli oisko kerännyt pikkumäärän massaa, että voi kohta nykäistä sitten 10cm pituutta:) Meillä muistikuvani mukaan poika oli 5v ikäisenä 112cm ja 17kg, mutta se nyt onkin aina ollut tosi laiha, koko elämän on menty miinuskäyrällä, pahimmilaan nyt 6v tarkastuksessa -15%...