Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva vasta kolme viikkoa ja maito loppuu..Damn!

Vierailija
18.03.2009 |

Hitsi vieköön, tuntuu siltä et maito rupee vähenemään pikkuhiljaa ja vauva on tosiaan alle kuukauden. Vauva ei syö tissiä vaan pumppaan maidon ja tietysti asiaan varmasti vaikuttaa se että en pumppaa yöllä, muuten kyllä joka kerta vauvan syönnin jälkeen..Onhan toi pumppaaminen aika kypsää mutta en haluaisi vielä kokonaan korvikkeihinkaan siirtyä..täytyy kai ruveta pumppaamaan öisinkin ja haahuilla sit zombiena ympäriinsä..huoh!

Tää on jotenkin semmonen juttu et en uskalla/kehtaa/halua puhua tästä juuri kenellekään kun vallalla on niin hirveä imetyshysteria ja huono äitihän mä olen tietysti kun en ole saanut lastani syömään rinnasta ja nyt kolmen viikon kuluttua olen jo lopettanut yrittämisen. Ei kestä oma pää sitä tuloksetonta yrittämistä.

Mites muilla? Onko ongelmia imettämisessä? Onko kenelläkään ollut samanlaista tilannetta kuin meillä?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
18.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakaan yleensä.

Jotta maidontulo jatkuu, pitää imettää / pumpata säännöllisesti. Öisinkin. Itse imetin kumpaakin 2 tunnin välein, alku oli vaikeaa ja tuntui ettei mitään tule, mutta kyllä se siitä lähtee.

Älä kiillottele marttyyrin kruunua äläkä odota kiitoksia tai syytöksiä vaan keskity olennaiseen. Pumppaat tai imetät myös öisin. Ja yritän saada vauva imemään, joka kerta yrität, useimmiten vauva ymmärtää yskän jo aika nopeasti.

Vierailija
2/13 |
18.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisithan kokeilla yöpumppaamista muutaman kerran, oletko aina pumpannut etukäteen vauvalle yöksi maidon? Kannattaa muuten kokeilla aina välillä jos vauva jo saisi otteen rinnasta, se helpottuu paljon kun vauva kasvaa, se stimuloi maidotuloa paljon paremmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
18.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

suoraan tissistä sen maidon ja sit jos se ei onnistu niin lakkaat kiusaamasta itseäsi ja siirryt korvikkeeseen.

Vierailija
4/13 |
18.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitin että jostain ihmeen syystä jotkut ihmiset helposti ajattelee hyvän ja huonon äitiyden mittariksi tuon imettämisen ja heti on huono äiti jos ei se onnistu. Meillä ei yritetä enää aktiivisesti joka syöntikerralla..kolme viikkoa sitä huutoa ja hermoilemista riittää mulle. Toiset jaksaa pidempään, mutta mulla on huomattavasti parempi olo kun ei enää yritetä..luulis että vauva aistii äidin mielentilan.

Ap

Vierailija
5/13 |
18.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma esikoiseni tottui pulloon (ja pumpattuun maitoon) jo sairaalassa, kun häntä piti keltaisuuden vuoksi "pakkosyöttää". Sen jälkeen hän ei osannut rinnasta syödä. Onneksi eräs kätilö toi minulle rintakumin ja sen avulla vauva alkoi syödä myös suoraan rinnasta.

Pitkän aikaa syötin rintakumilla toisesta rinnasta ja pumppasin toisesta (samaan aikaan siis) ja näin maidontulo pysyi runsaana. Kun vauva oli noin 2kk, päätin että haluan eroon koko kumista ja yritimme ja yritimme ja itkimme ja itkimme, kunnes vihdoin poika sai ihanan napakan otteen rinnata ja alkoi imeä. Se oli aivan mahtava tunne...

Täysimetystä kestikin sitten sen 6kk :-)

Kahden seuraavan kohdalla ei ole ollut mitään ongelmia.

Vierailija
6/13 |
18.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauva muutamaa päivää vajaa kuukausi..

vastiketta olen antanut n. viikon verran, tissimaito ei tunnu riittävän ja imetys ei onnistu, vaikka kuinka yritän (kuten ei esikoisellakaan!)

älä soimaa itseäsi, olet kuitenkin hyvä äiti kun huolehdit että vauva saa ruokaa :)

esikoinen nyt 8 vee, sai 1,5kk rintamaito sekä korviketta, jonka jälkeen siirryin koko-

naan korvikkeisiin ja pakko todeta että tytöllä ei oleallergioita tms. ja sairaspäiviäkin on ollut todella vähän..

imetyshysteeriköt saa ainakin mun puolesta haistaa kukkasen....

Vierailija
7/13 |
18.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla aika vaikeaa saada maidon määrää pysymään riittävänä, jos pelkästään pumppaan. Ehdotan kaikkea sitä, mitä varmaan muutkin... Yritä kannustaa vauvaa imemään itse. Loikoile vauvan kanssa sängyllä pitkät pätkä ja tarjoa rintaa (on tosi kökköä hommaa, toisaalta leppoisaa...), tarjoa aina ensin rintaa, yritä eri asentoja, pidä paljon sylissä / kantoliinassa tm., että maidon tuoksu on läsnä...

Jos imetys ei onnistu, se ei vaan sitten onnistu. Ei siitä kannata otta "huonoäiti"-syndroomaa. Tärkeintä vauvalle on läheisyys ja rakkaus.

Vierailija
8/13 |
18.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rintakumilla olen saanut vauvan syömään pari kertaa..näiden kertojen jälkeen jäi nälkäiseksi ja jouduin antamaan jonkin verran lisämaitoa. Vauva syö nyt ehkä n. 2/3 äidinmaitoa ja 1/3 korviketta..Toinen rinnanpää on mulla niin matala että vauva ei saa otetta ollenkaan ilman kumia. Kumin kanssa ottaa kyllä kiinni, mutta ei ymmärrä imeä ja hermostuu vain.

En oikein löydä hyvää imetysasentoa..oliskohan se suurin syy miksi vauva hermostuu..kun äidillä on niin epämukava olo?!? Ja huomaahan sen, vaikka kuinka yritän olla rauhallinen..

Mietin koko ajan, että en anna tämän asian vaivata mua ja silti se on mielen perukoilla koko ajan..Argh!

Ap

Vierailija
9/13 |
18.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kaksi lasta imettänyt ja nyt kolmas menossa. Mutta en ikinä olisi kyennyt pumppaamaan millään pumpulla tarpeeksi maitoa. Yksinkertaisesti minusta pumppaaminen on todella vaikeaa ja hidasta puuhaa. Onko joku syy, miksi vauva ei ime ruokaa tissistä. Eikö esim. jaksa? Minulla on ollut tämän kolmose kanssa ongelmia, kun oli nk. väsynyt vauva. Minä tein niin, että ensin imetin, sitten annoin 30 ml korviketta, kun meinasi nukahtaa aina tissille ja sitten taas imetin. Korviketta annoin, että saisi helpolla vähän lisäenergiaa, mutta en liikaa, ettei lopettaisi imetystä.

Imetys ei muuten ole miulle ollut koskaan mitenkään helppoa, v aan totista työtä. Ensimmäiset 4 kk. Sen jälkeen helppoa ja mukavaa. Palkinto tuli siis myöhässä.

Vierailija
10/13 |
18.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt toisessa rinnassa esikoisen kanssa rintakumia 6 kk, kakkosen kanssa 2 kk ja nyt kolmosen kanssa taas 3 kk. Se o tosi hyvä apu. Minulla on myös rinta matala ja vauvan oli vaikea saada siitä otetta (menee myös sitten helpommin rikki). Sitten kun suu kasvaa, niin olen jättnyt kumin pois.

Tein aluksi nin, että otin tosi kuuman suihkun juuri ennen imetystä. Se pistää maidon herumaan. Sitten imetät heti ja pumppaat käsilläsi ensimmäisen suullisen tissistä jo kumiin valmiiksi odottamaan. Näin saa kokemuksen siitä, että kumista tulee maitoa.

Vierailija
11/13 |
18.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ota paniikkia. Mieti rauhassa, mikä asennossa vaivaa. Sattuuko sua rintaan vai jännitätkö selästä vai puutuuko käsi vai...? Sitten mietit MITÄ VAAN hupsujakin asentoja, vauva sängyllä jalat sun päähän päin, vauva sohvalla tyynyillä jalat pois päin sylistäsi.... Tai mitä vaan, joka voisi ratkaista sitä epämukavuutta. Usein, kun saa vaan jotenkin homman luistamaan, tilanne paranee imetyksen suhteen "itsestään".

Imetys on vaan niin kätevää, jos sen saa onnistumaan, että kannattaa vähän yrittää. Mutta jos ei onnistu, niin olet ihan yhtä hyvä äiti!!

Vierailija
12/13 |
18.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on täysin sisäänpäin kääntyneet nännit. Luulin ettei niillä voi imettää kun vauva ei saanut otetta, joten pumppasin esikoiselle maitoa 8kk ajan. Tämän toisen lapsen kohdalla kuitenkin imetin kolmisen viikkoa ihan vain rintakumilla, sitten aloin jättää rintakumia pois niin että vauva imi ensin kumilla nännin esiin ja sitten otin kumin pois.

Nyt vauva on 8kk ja nännit ovat "lepotilassa" edelleen sisäänpäin mutta ne saa helposti sormilla autettua ulos ja vauva saa niistä hyvin otteen. Rintakumi lensi roskikseen jo yli puoli vuotta sitten. Imetys on onnistunut aivan yli odotusteni, vauva oli 6kk täysimetyksellä ja imetys jatkuu edelleen.

Vierailija
13/13 |
18.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä ihmisvauvan ensimetreillä kaksi asiaa korostuu yli kaikkien muiden: rakkaus ja oikea ravinto.

Eli jos todella haluaa lapsensa parasta niin imettämistä kannattaa ihan tosissaan yrittää ja lovuttaa vasta jos se yrittämisenkään jälkeen ei onnistu.

Vierailija: imettäminen ei ole mikään mittari onko äiti hyvä äiti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kolme